صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت عوامل موثر بر برآورد هزینه پوشاک
1400/02/01

عوامل موثر بر برآورد هزینه پوشاک

Factors Affecting Garments Costing

بقای یک تجارت در بخش تولید پوشاک، کاملاً به مسئله برآورد هزینه وابسته است. اما برخی از عوامل کلیدی وجود دارند که تاثیر بسزایی بر برآورد هزینه لباس دارند. به دلیل اهمیت این عوامل و تاثیر آنها بر تجارت پوشاک، قصد داریم تا در این مطلب به عواملی بپردازیم که بر برآورد هزینه پوشاک تاثیر دارند.

چه عواملی در برآورد هزینه پوشاک تأثیرگذار هستند؟

برخی از عواملی که به صورت مستقیم بر برآورد هزینه پوشاک تاثیر می گذارند، عبارتند از:

1- ساخت
2- مشخصات سایز
3- مصرف پارچه
4- رنگ پارچه
5- CM (هزینه ساخت)
6- هزینه های لوازم جانبی و تزئینی
7- چاپ
8- گلدوزی
9- شستشو
10- حجم سفارش
11- الزامات آزمایش
12- بازرسی
13- GSP
14- شرایط پرداخت L/C
15- هزینه های تجاری
16- سود
17- تاریخ حمل

در ادامه درباره تمامی عوامل فوق به اختصار صحبت خواهیم کرد:

1- ساخت

بازارپرداز قبل از ارائه یک برآورد در مورد هزینه های سفارش به خریدار، باید ایده روشنی در مورد نحوه ساخت محصولات مد نظر خریدار داشته باشد. مثلا در مورد لباس های بافته شده ممکن است خریدار به دنیم پنبه ای 10 درصد، جناغی 2/1 RHT، جین کشی و انواع دیگر پارچه ها اشاره داشته باشد و یا امکان دارد خریدار قصد تهیه لباس های کشباف مثل ژرسه، پیکت و غیره را داشته باشد.

2- مشخصات سایز

این مسئله نکته ای مهم در مورد برآورد هزینه لباس است. بازارپرداز پوشاک بعد از دریافت سفارش باید مشخصات صحیح سایزهای ارائه شده توسط خریدار را مشخص و تائید کند. گاهی اوقات دیده می شود که برگه PO دارای سایزهای مختلفی است که در زمان برآورد هزینه نبوده اند.

3- مصرف پارچه

مصرف پارچه از عوامل مهم دیگری است که نقشی کلیدی در برآورد هزینه پوشاک دارد. در این مرحله بازارپرداز پوشاک باید تمام پارچه های مورد نیاز برای ساخت قسمت های مختلف یک لباس مثل پارچه بدنه لباس، ریب، نوار یقه، تکه دوزی ها و سایر پارچه های مورد نیاز به همراه هدر رفت آنها را به حساب بیاورد.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

4- رنگ پارچه

در این مرحله بازارپرداز پوشاک با همفکری خریدار باید تعداد رنگ سبک های خاص لباس را به همراه نسبت حجم سفارش از نظر رنگ تائید کند.

5- هزینه ساخت (CM)

هزینه ساخت یا CM پس از بحث و گفتگو با بخش تولید تعیین میشود. هزینه ساخت با توجه به تعداد ماشین آلات مورد نیاز و حجم خروجی آنها متفاوت است.

6- هزینه های لوازم جانبی و تزئینی

در این مورد بازارپرداز پوشاک باید مقدار لوازم جانبی و تزئینی مورد نیاز برای تکمیل سفارش را محاسبه کند. در این مرحله باید به این مسئله توجه نمود که بازارپرداز جهت کاهش پیدا کردن میزان خطا و اشتباه باید هزینه های لوازم جانبی و تزئینی را به صورت جداگانه محاسبه کند.

7- چاپ

اگر لباس دارای چاپ است، بازارپرداز پوشاک باید براساس رویه معمول کارهای هنری کار کند؛ در ضمن باید کیفیت چاپ و ابعاد آن را نیز مشخص و تائید نماید. این کار به بازارپرداز کمک می کند تا بتواند هزینه ها را به شکلی دقیق محاسبه کند.

8- گلدوزی

اگر لباس ها دارای گلدوزی هستند، بازارپرداز پس از بحث با تامین کننده باید مظنه قیمتی دقیقی در مورد آن ارائه دهد.

9- شستشو

شستشو یکی دیگر از عوامل مهمی است که در برآورد هزینه لباس نقش مهمی ایفا می کند. در حرفه پوشاک اکثر لباس ها به روند شستشو نیاز دارند. بنابراین یک بازارپرداز پوشاک موظف است تا پس از بحث با کارخانه شستشو، قیمت شستشو را به درستی تعیین کند.

10- حجم سفارش

بازارپرداز پوشاک باید اطلاعات مرتبط با حجم سفارش را از خریدار دریافت کند. گاهاً دیده می شود که قیمت سفارش با توجه به حجم سفارش متفاوت خواهد بود.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

11- الزامات آزمایش

نیاز لباس ها به آزمایش شدن، نکته مهم دیگری است که نقشی کلیدی در برآورد هزینه لباس ها دارد. به همین دلیل بازارپرداز پوشاک موظف است تا قبل از برآورد نهایی هزینه ها، اینگونه پیش شرط ها را با گفتگو و بحث با خریدار مورد تائید قرار دهد.

12- بازرسی

بازارپرداز پوشاک با بحث با خریدار باید شرایط بازرسی را مشخص کند؛ در خلال این بحث بایستی مشخص شود که چه کسی قرار است بازرسی را انجام دهد. اگر نیاز به بازرسی ثالث است، چه کسی باید هزینه های آن را پرداخت کند.

13- GSP

GSP عامل مهمی است که تاثیر بسزایی بر برآورد هزینه لباس دارد. بازارپرداز پوشاک باید با بحث با خریدار مشخص کند که آیا او به GSP نیاز دارد یا خیر.

14- شرایط پرداخت L/C

بازارپرداز پوشاک باید یک نسخه از L/C قبلی خریدار را به همراه داشته باشد و با بخش بازرگانی درباره شرایط پرداخت صحبت کند.

15- هزینه های تجاری

معمولاً خانه خرید، اگر شرایط پرداخت L/C به صورت نقدی باشد، 3% از کل مبلغ خرید (هزینه پارچه + هزینه لوازم جانبی + هزینه سایر اقلام دیگر) را به عنوان هزینه های تجاری در نظر گرفته و به هزینه های کلی اضافه می کند؛ اما اگر L/C به مدت 60 روز به تعویق بیافتد می توان 7.5% هزینه تجاری را به کل قیمت اضافه کرد؛ در مورد 90 روز این نسبت می تواند تا 15% افزایش پیدا کند.

16- سود

معمولاً خانه خرید، 20% هزینه های ساخت (CM) را به عنوان سود، به هزینه های کلی اضافه می کند.

17- تاریخ حمل

بحث در مورد تاریخ حمل یکی از نکات مهم در هنگام گفتگو با خریدار است. بازارپرداز پوشاک باید در خلال گفتگو با بخش تولید، تاریخ حمل سفارش را مشخص کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *