صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت پنبه پیما در مقایسه با پنبه مصری
1401/11/19

پنبه پیما در مقایسه با پنبه مصری

PIMA COTTON VS EGYPTIAN COTTON

پنج نوع اصلی پنبه به صورت تجاری در سراسر جهان کشت می شوند. در مقام مقایسه تنها در ایالات متحده حدود 2500 نوع سیب پرورش داده می شوند. هر چند الیاف پنبه ممکن است در ظاهر شبیه هم باشند؛ اما هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. پنبه مصری بسیار نرم است؛ در حالی که اکثر انواع پنبه های آسیایی زبر هستند و بیشتر برای ساخت پتو و انواع دیگر منسوجات مورد استفاده قرار می گیرند.

رایج ترین نوع پنبه، آپلند (Upland) نام دارد که برای تولید انواع محصولات، حتی روغن پنبه دانه به کار می رود. اگر چه الیاف پنبه آپلند ممکن است برای استفاده عمومی مناسب باشند؛ اما بهترین پنبه ها برای تولید پارچه، گونه هایی هستند که از الیاف استیپل فوق العاده بلند برخوردارند. اما حتی این نوع پنبه ها نیز با هم تفاوت دارند که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

پنبه پیما چیست؟

خاستگاه پنبه پیما به پرو برمی‌گردد؛ اما این گیاه در واقع یک شگفتی از نوع آمریکایی است که قبلاً فقط در کارولینای جنوبی رشد می شد. تولید کنندگان پنبه از طریق روش های خاص سعی می کنند پنبه با الیاف بلندتر و با کیفیت تری تولید کنند. قبیله آریزونا پیما با همکاری وزارت کشاورزی ایالات متحده توانستند نوآوری هایی را در این محصول به وجود آورند و آن را به یک محصول برتر تبدیل نمایند. در اواسط قرن بیستم پیشرفت های زیادی در کیفیت آن صورت گرفت و همین باعث شد که امروزه به یکی از برترین انواع پنبه تبدیل شود. امروزه پنبه پیما در ایالات متحده بیشتر در تگزاس، آریزونا و نیومکزیکو پرورش داده می شود.

این نوع پنبه الیاف بسیار بلندی دارد که طول آن به 1.4 تا 2 اینچ نیز میرسد. بیشتر الیاف پنبه پیما طولی در حد یک اینچ یا کمتر دارند. برای محافظت از این الیاف، باید آنها با دست برداشت شوند. پارچه ساخته شده با پنبه پیما صاف تر است، و بسیار بادوام و نرم می باشد. در صورت برداشت دقیق پنبه پیما، رنگ واقعی آن حفظ می شود و به همین دلیل به خوبی رنگ می گیرد. از اینرو پارچه ساخته شده با پنبه پیما یکی از لوکس ترین پارچه های جهان است که دقیقاً به همین دلیل نسخه های تقبلی آن نیز فراوان است. بنابراین این پنبه باید به صورت علمی تائید شده و برای اطمینان از تفاوت کیفیت، برچسب گذاری گردد. در ضمن پنبه پیما کاملاً ضد حساسیت است؛ لذا یک پارچه عالی برای افرادی است که پوست حساس دارند.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

پنبه مصری چیست؟

پنبه مصری یکی از ظریفترین الیاف جهان است. زمانی این نام به محل رشد این نوع پنبه اشاره داشت. امروزه این نوع پنبه هنوز هم در مصر پرورش داده می شود؛ اما در پرو، هند و ایالات متحده نیز کشت می گردد. یکی از تفاوت های اصلی پنبه مصری با انواع دیگر پنبه، دست ‌چین بودن آن است. به همین دلیل تنش کمتری به الیاف آن وارد می شود. این الیاف را می توان به نخ های بسیار ظریفی تبدیل کرد که نرم تر از پنبه معمولی هستند؛ زیرا در این حالت الیاف پنبه پس از چیدن همچنان مستقیم باقی می مانند. پارچه ساخته شده با پنبه مصری بسیار انعطاف پذیر و بادوام است، و می توان با آن ملحفه های بسیار لوکسی ساخت.

جالب است بدانید که پنبه مصری در هر جاییکه آب و هوای گرم و خشک داشته باشد، قابل کشت است. برخی از تولید کنندگان تصور می کنند تمام پنبه های کاشته شده در مصر، پنبه مصری هستند؛ حتی اگر به نرمی و با دوامی پنبه مصری فوق العاده بلند نباشند. اما نمی توان کیفیت محصول را تنها براساس کشور تولید کننده ارزیابی کرد؛ بلکه باید با کمال دقت به جزئیات ماده اولیه پارچه توجه نمود.

پنبه پیما در مقایسه با پنبه مصری - صنعت پنبه, تجارت پنبه, پنبه آمریکا, بازار پنبه

پنبه های مصری و پیما چه تفاوت هایی با هم دارند؟

این دو نوع پنبه شباهت های زیادی دارند و با هر دو می توان پارچه های لوکس تولید کرد. اما تفاوت اصلی آنها در منطقه ای است که کشت می شوند. پنبه پیما عمدتاً در ایالات متحده رشد می‌کند؛ در حالیکه پنبه مصری در مناطقی مانند دره رود نیل که دارای اقلیم گرم و خشک هستند پرورش می یابد. هر دو نوع این پنبه ها، پنبه های استیپل فوق العاده بلند محسوب می شوند که پارچه های با کیفیتی را تولید می کنند. با هر دوی آنها می توان ملحفه ‌های بسیار باکیفیت را تولید کرد؛ مشروط بر اینکه به درستی برچسب گذاری شوند. پنبه مصری نیز مانند سایر اقلام باکیفیت، نسخه های ساختگی زیادی دارد؛ زیرا می توان هر گونه پنبه رشد یافته در مصر را از نظر فنی تحت عنوان پنبه مصری برچسب گذاری کرد.

نحوه کاهش ضایعات برداشت پنبه

کدام یک نرمتر هستند؟

معمولاً پارچه های پیما، لوکس ترین نوع پارچه در جهان به شمار می آیند؛ مشروط بر اینکه دارای یک برچسب 100% معتبر باشند. اما از آنجاییکه می توان هر نوع پنبه رشد یافته در مصر را پنبه مصری نامید؛ لذا تنها زمانی می توان از کیفیت یک پارچه مطمئن شد که دارای برچسب تائیدیه علمی باشد. ملحفه ها و پارچه های پیما حتی در صورت پایین بودن نمره نخ (نخ های با اندازه 200 تا 300) باز هم بسیار نرم هستند و ماندگاری بالایی دارند؛ زیرا از الیاف بلند و با دوام ساخته می شوند.

پنبه پیما در مقایسه با پنبه مصری - صنعت پنبه, تجارت پنبه, پنبه آمریکا, بازار پنبه

کلام پایانی: پنبه پیما سازگار با محیط زیست است و به طور گسترده ای برای تولید کالاهای خواب مورد توجه است. با این حال طراحان لباس بیشتر از آن برای ساخت پوشاک استفاده می کنند؛ زیرا نرم، بادوام و انعطاف پذیر است. پارچه پنبه پیما آویختگی بسیار مناسبی دارد و به همین دلیل کاربردهای زیادی در صنعت مد دارد. در ضمن این پارچه در عین سبک بودن، گرم است و به خوبی رنگ می گیرد. اثرات زیست محیطی مواد ارگانیک به دلیل عدم استفاده از آفت کش ها و کودها در آن بسیار پایین است. این محصول زمانی بسیار پایدار است که آگاهانه پرورش یابد و تاثیرات زیست محیطی آن به حداقل برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *