صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نقش فشن شوها در صنعت مد
1399/08/22

نقش فشن شوها در صنعت مد

The Role of Fashion Shows in the Fashion Industry

مدل های خیره کننده، لباس های مد روز، پر زرق و برق و شیک جزء مواردی هستند که یک فشن شو (fashion show) را به ذهن متبادر می کنند. زمانیکه یک فشن شو به صورت زنده یا ضبط شده از تلویزیون پخش می شود؛ از علاقه مندان به مد گرفته تا حرفه ای ها و افراد عامی همگی محو تماشای آن می شوند. اما چند نفر از شما می دانید که اصولاً چرا فشن شوها برگزار می شوند و یا تاثیر فشن شوها بر صنعت مد چیست. شاید افراد حرفه ای و متخصص اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند؛ اما به احتمال زیاد افراد عامی چیز زیادی در این باره نمی دانند.
قصد داریم در این مقاله تا به اختصار در مورد نقش، تاثیر و اهمیت فشن شوها در صنعت مد مطالبی را بیان کنیم. اما قبل از آن بیایید نگاهی اجمالی به تاریخچه فشن شوها بیندازیم. اولین فشن شوها برای خریداران و فروشندگان برگزار می شدند. اما برخلاف امروزه، در قدیم فشن شوها برای عموم مردم نبودند. در عوض آنها به طور خصوصی و در حیاط یک خانه برگزار می شدند.
در قدیم نیز مانند امروز به مدل ها اهمیت زیادی داده می شد. هر چند آنها هرگز شهرت، پول و اعتبار مدل های امروزی را نداشتند. فشن شوها در آن روزها نسبت به امروزه خیلی طولانی تر بودند، چرا که فشن شوها امروزه فقط 20 دقیقه طول می کشند. حتماً تا حالا متوجه شده اید که صنعت مد از بدو تاسیس تاکنون مسیری طولانی را طی کرده است. حال بیایید به موضوع اصلی این مقاله که همانا نقش فشن شوهاست بازگردیم.

شاخصه های تاثیر فشن شوها بر صنعت مد

ترندهای مد

نقش فشن شوها در صنعت مد - مد, فشن, طراحی مد, صنعت مد, تجارت نساجی, بازار پوشاک

فشن شوها که برای معرفی مجموعه های پاییز، زمستان یا تابستان برگزار می شوند؛ در واقع مسیر پیش روی صنعت مد را در فصل بعدی مشخص می کنند. همان طور که سبک ها، طرح ها و استایل ها مسیر تحول و تکامل را طی می کنند؛ طراحان مد به زیبایی از فشن شوها استفاده می نمایند تا این تغییرات را به نمایش بگذارند.
گاهی اوقات یک تجربه کوچک در ظاهر و طراحی یک لباس توسط طراحان تبدیل به ترند مد می شود. اصولاً طراحان از فشن شوها برای رونمایی و بازسازی راهی که صنعت مد را به سطوح دیگری سوق می دهد، استفاده می کنند. فشن شوها به طراحان این امکان را می دهند تا تخیلاتشان را رام کرده و بهترین های خود را در آنها به نمایش بگذارند. همه ما همیشه منتظر عرضه یک مجموعه جدید از طراحانی هستیم که خود را وقف مد کرده اند.

بستری برای پیام های اجتماعی

نقش فشن شوها در صنعت مد - مد, فشن, طراحی مد, صنعت مد, تجارت نساجی, بازار پوشاک

می توان از تریبون مد نه تنها برای نمایش لباس بلکه برای دستیابی به توده های مردم نیز استفاده کرد. در ضمن می توان از تم رویدادهای فشن شوها به طور موثری برای ایجاد آگاهی در میان عموم مردم در مورد مسائل اجتماعی نیز استفاده نمود. طراحان می توانند از طریق فشن شوها هر هدفی را که می خواهند به عموم مردم القا کنند. رویدادهای بزرگ عرصه مد توسط رسانه های خبری معتبر پوشش داده می شوند. رسانه ها این رویدادها را در کانال های تلویزیونی خود پخش می کنند، روزنامه ها نیز درباره آنها می نویسند. بنابراین فشن شوها فقط نمایش لباس های شیک و مدل های پر زرق و برق نیستند.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

تأثیر بر زندگی مردم

نقش فشن شوها در صنعت مد - مد, فشن, طراحی مد, صنعت مد, تجارت نساجی, بازار پوشاک

صنعت مد تاثیر زیادی بر زندگی ما دارد. هر چند که بیشتر مردم استطاعت مالی برای خرید لباس های طراحان را ندارند، اما باز صنعت مد به شیوه های مختلفی بر زندگی افراد تاثیر می گذارد. تمام برندهای سطح متوسط و حتی کوچک، روند مد به نمایش درآمده در فشن شوها را دنبال می کنند. اصولاً فشن شوها آئینه ای هستند که طرح ها، سبک ها و نقوش را در قالب لباس های آراسته به نمایش می گذارند. حقیقت این است که تمام طرح های لباس ها از لباس های اداری گرفته تا لباس های ورزشی و لباس های شب تحت تاثیر روندهای مدی قرار دارند که در فشن شوها به نمایش در می آیند. بنابراین فشن شوها به صورت های مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی ما تاثیر می گذارند.

فرصتی برای طراحان

نقش فشن شوها در صنعت مد - مد, فشن, طراحی مد, صنعت مد, تجارت نساجی, بازار پوشاک

کارهای یک طراح فقط از طریق نمایش در فشن شوها به رسمیت شناخته می شوند. خریداران از اقصی نقاط دنیا برای شرکت در فشن شوها حاضر می شوند تا از این فرصت استفاده کرده و لباس های فروشگاه های خود را به صورت عمده خریداری کنند. از این رو فشن شوها بهترین فرصت برای طراحان هستند تا کارهای شگفت انگیز خود را بر روی صحنه به نمایش بگذارند. فشن شوها مناسب ترین روش برای نمایش لباس های طراحانی است که به واسطه بدن خوش فرم مدل ها به بهترین شکل نمایش داده می شوند. لباس ها در میان محیط پر زرق و برق راهروهای این فشن شوها، فریبنده تر و جذاب تر به نظر می رسند.
چنانچه خریداران به خرید عمده لباس ها تمایل نشان دهند، موقعیت تجاری خوبی برای طراحان فراهم می شود. علاوه بر این طراحان جوان و تازه کار فرصتی پیدا می کنند تا کارهای خود را به صورت عمومی در معرض دید خریداران و برندهای بزرگ قرار دهند. بنابراین فشن شوها برای طراحان بستری برای کسب نام، شهرت و از همه مهمتر تجارت هستند.

تجارت برای برندهای مد

فشن شوها یک تریبون بی نظیر برای برندهای مد به حساب می آیند. برندها بر کار طراحان صحه می گذارند و بودجه این رویدادها را تامین می کنند. در عوض این فشن شوها تبلیغی برای آنها محسوب می شوند. برندها با حمایت از فشن شوها، درآمدهای کلانی کسب می نمایند. در واقع می توان گفت که برندهای تجاری با حمایت از فشن شوها تجارت می کنند. این یک موقعیت برد- برد برای طراحان و برندهای مد است.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

فرصتی برای مدل ها

نقش فشن شوها در صنعت مد - مد, فشن, طراحی مد, صنعت مد, تجارت نساجی, بازار پوشاک

این تنها طراحان و برندهای مد نیستند که از فرصت رویدادهای مد به نفع خود استفاده می کنند، شخص ثالثی نیز در این میان وجود دارد. چه مدل های تازه کار و چه مدل های مشهور، هر کدام از آنها می توانند با شرکت در فشن شوها به شهرت، پول و اعتبار برسند. هر چند که امروزه فرصت های فراوانی برای مدل ها وجود دارد، اما فرصت هایی که برنامه های تلویزیونی، فیلم ها و تبلیغات برای برندها و ریالیتی شوها (نمایش های واقعی) ایجاد می نمایند، تنها بخشی از آنها هستند. اما مهمترین و اولین سکویی که یک مدل فرصت قدم زدن و معرفی خود را در آن پیدا می کند، فشن شوهاست. از این رو مدل های تازه کار با غرق شدن در سکوهای فشن شوها مترصد کسب فرصت و پیشرفت در کار خود هستند.

منبع درآمد

صنعت مد هندوستان، صنعت عظیمی است که پتانسیل های فراوانی برای درآمدزایی دارد. در حال حاضر ارزش صنعت مد هندوستان به حدود 10000 روپیه رسیده است که نشان می دهد این صنعت سهم بزرگی از بازار هندوستان را در اختیار دارد. اما صنعت هندوستان تنها 2% از سهم بازار جهانی را در اختیار دارد. هر چند در مقیاسی کوچکتر، اما انتظار می رود با افزایش تعداد طراحان حرفه ای، فروشگاه های لباس، موسسات طراحی و برندها سهم صنعت مد هندوستان از بازارهای بین المللی افزایش یابد. از این رو تخمین زده می شود که صنعت مد کمک زیادی به اقتصاد هندوستان خواهد کرد.
فشن شوهایی که مکرراً با حمایت برندهای مد برگزار می شوند؛ بسیاری از خریداران، طراحان و برندهای بین المللی را به سمت خود می کشند. طرح ها، پارچه ها و نقوش هندی شهرت جهانی دارند. لباس های سنتی هندی با تنوع بی شمار رنگ، سبک و پارچه های بی نظیر، خریداران زیادی را از سراسر جهان به سمت خود جلب می نمایند.
مشارکت طرف های بین المللی به این روند خوب درآمدزایی کمک شایانی می کند، چیزی که در نهایت بر اقتصاد این کشور تاثیر می گذارد. بنابراین صنعت مد بخشی از اقتصاد هندوستان است و هنگامیکه پای صنعت هندوستان به میان می آید، نمی توان صنعت مد را نادیده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *