صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک
1399/05/01

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک

How to start a Clothing Line Now

برای برخی از افراد، سئوال درباره چگونگی راه اندازی خط تولید پوشاک همیشه دلهره آور است. افتتاح یک کسب و کار مد، رویای نهایی هر طراحی محسوب می شود. هر مسیری که برای رسیدن به این هدف انتخاب کنید، یک عامل تعیین کننده، یعنی اشتیاق و پشتکار وجود دارد که در تحقق این مسئله از هر عامل دیگری مهمتر عمل می کند. این ویژگی ها می توانند به موفقیت شغلی یا ایده کسب و کار منجر شوند، اما چند نکته کلیدی برای به شکوفایی رسیدن ایده اولیه وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.
برای بسیاری از طراحان جدید صنعت مد، داشتن تجربه کم یا عدم تجربه در زمینه اداره یک کسب و کار، در حقیقت دیگر مانع به حساب نمی آید. این موضوع به معنای آسان بودن فرآیند ثمربخشی برند شما نیست، اما با استفاده از یک برنامه قابل اعتماد و ابزارهای مفید می توانید کسب و کارتان را شروع کنید. راه اندازی مطلوب یک کسب و کار از آنچه فکر می کنید، ساده تر است.
راه اندازی خط تولید مد، به خصوص اگر این کار را برای اولین بار انجام می دهید، می تواند بسیار دشوار باشد. به عنوان یک فرد خلاق، در مورد چگونگی ساخت چیزی که دوست دارید تا متناسب با نیازهایتان باشد و دیگران از آنها خوششان بیاید، می توانید ایده های عالی داشته باشید. اما این برای شروع کافی نیست. جنبه های عملی زیادی در مد مشارکت دارند که میزان آنها بسیار بیشتر از طراحی لباس های مخصوص است.
پیدا کردن تولید کنندگان، تصمیم گیری در مورد اینکه چه پارچه ای را باید برای محصولات خودتان استفاده کنید، خرید آنها با قیمت مناسب، بازاریابی و تبلیغات برند پوشاک تان، و تحویل جزء مواردی هستند که بررسی آنها می تواند برای یک مبتدی طاقت فرسا باشد. علی رغم وجود همه این چالش ها، هنوز روش هایی برای موفق شدن با انجام کارهایی که شما را مشتاق می کند، وجود دارد. اگر به فکر راه اندازی یک سرمایه گذاری مخاطره آمیز هستید، به برخی از موارد اصولی که هنگام راه اندازی برند مد باید آنها در نظر بگیرید، توجه کنید:

  • انجام تحقیق
  • برنامه ریزی و پایبندی
  • ایجاد یک برنامه برای کسب و کار
  • به وجود آوردن هویت برند
  • تولید و تهیه مواد
  • استراتژی های بازاریابی

مبانی اولیه راه اندازی یک خط تولید پوشاک

نیروهای محرک شروع کننده کار در صنعت مد، خلاقیت و اشتیاق هستند، اما مؤثر ساختن ایده هایتان در دراز مدت به درک زیادی از کسب و کار نیاز دارد. قبل از رسیدن به فاز تولید، چند مرحله وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، بنابراین آنها را در زیر بررسی کنید تا اساس کسب و کار مد خودتان را بسازید.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

1- انجام تحقیق

اگر شما ایده ای درخشان دارید که صنعت مد را دگرگون خواهد کرد، اکنون زمان شروع تحقیقات است. این کار شاید به نظر وقت گیر برسد، اما تحقیقات در مورد مخاطبین و رقبای هدف، داده های مفیدی را فراهم خواهد کرد و اطلاعاتی را به شما می دهد که برای تصمیم گیری در موقعیت های خاص به آن نیاز خواهید داشت.
زمان فهمیدن بیشتر در مورد نوع لباسی که قصد تولید آن را دارید و شناخت همه رقبایتان در این مرحله حاصل می شود. با متخصصان باتجربه صحبت کنید، بفهمید مردم به دنبال چه هستند و شکاف هایی در صنعت که توانایی برطرف کردن آنها را دارید، شناسایی نمایید. رقابت شدید است و برای اینکه از صدها کسب و کار دیگر با توجه به طرح اصلی، دوام پذیری، کارآیی، کیفیت و قیمت رقابتی مجزا گردید باید یک سلاح مخفی داشته باشید.

تحقیقات بازار را دست کم نگیرید. اطلاعات هزینه ها و قیمت ها نیز باید بخشی از این کار را تشکیل دهند. با توجه به قیمت ها و هزینه های تولید لباس، شما در نهایت در مورد جایگاه محصول تان در بازار و به دست آوردن بازدهی خوب تصمیم می گیرد. وقتی مطمئن شدید که تحقیقات اولیه را انجام داده اید، برای شروع مرحله بعدی، یعنی برنامه ریزی آماده خواهید شد.

2- برنامه ریزی و پایبندی

برنامه ریزی پایه و اساس کسب و کار مد را شکل می دهد. چندین عنصر وجود دارند که در این فرآیند ایفای نقش می کنند. این فرآیند با مطرح یک پرسش شروع می شود که آیا شما می خواهید به تنهایی یا با شرکای تجاری به ایجاد برندتان اقدام نمایید؟ اگر تنها نیستید، اطمینان حاصل کنید که شما و شرکایتان در مورد مسائل و نوع پوشاکی که تولید خواهید کرد، دیدگاه مشترکی دارید. در این صورت به راحتی می توانید چشم انداز آینده شرکت خودتان را ترسیم نمایید. بعد از اینکه تصمیم گرفتید که چه کسی کنترل خلاقانه دارد، انواع حوزه هایی که باید در هنگام تکمیل برنامه کسب و کارتان تحت پوشش قرار دهید را بررسی نمایید.

3- ایجاد یک برنامه برای کسب و کار

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

ایجاد برنامه برای کسب و کار جزء بدیهیات به شمار می آید، اما ساختن این برنامه مستحکم به شما کمک می کند تا در مراحل ابتدایی توسعه تجارت تان به مسیر خود ادامه دهید. حتی اگر یک ایده اولیه در ذهن دارید، همه چیز را به صورت جزئی نشان دهید تا هرگونه مشکلات یا کمبودهای احتمالی مشخص گردد. تصمیم گیری در مورد اینکه کسب و کار مدتان برای چه کسی مناسب است و ساختن هویت برند حول این زمینه، شرکت پوشاک شما را متناسب با بازار هدف خواهد کرد و باعث می شود تا با افراد مناسبی ارتباط پیدا کنید که به دنبال خرید سبک و فرهنگ برندتان هستند. حوزه های اصلی که باید در یک برنامه کسب و کار در نظر بگیرید، عبارتند از:

  • هزینه های راه اندازی و تأمین مالی
  • جنبه های حقوقی و ایجاد علامت تجاری
  • ایجاد هویت برند
  • تولید و تهیه مواد
  • بازاریابی برند

4- جنبه های حقوقی کسب و کار جدید

اکنون کسب و کار شما باید قانونی گردد. در صورتیکه شما مشتاق راه اندازی خط تولید باشید، ثبت یک کسب و کار جدید جزء فعالیت های سخت به حساب نمی آید. با این حال، بهترین کار این است که انگیزه های خلاقانه خود را کنار بگذارید و تجربه تان را در زمینه تکنیک های تجارت افزایش دهید.

چه نوع کسب و کاری هستید: یک کارآفرین یا یک شرکت ثبت شده؟

آیا شرکت شما واحدهای تجاری انفرادی خواهد بود یا تحت عنوان سازمانی با مسئولیت محدود فعالیت خواهد کرد؟ اگر اولی را انتخاب کنید، تنها شما مسئول دارایی ها و بدهی های تعلق گرفته به کسب وکارتان خواهید بود. در حالت دوم، شما باید شركت را به طور قانونی با تمام شرکایتان جهت جلوگیری از مشکلات حقوقی ثبت نمایید.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

اگر قصد دارید به عنوان صاحب برند با یک یا چند شریک وارد کسب و کار لباس شوید، شما یک سهام دار خواهید شد. هیچ خلاء قانونی را رها نکنید و به روشنی مزیت هایی که هر یک از اعضای شرکت از آن برخوردار خواهند شد را مستند کنید. مسئولیت هر یک از حوزه های کسب و کار و میزان تعهد افراد به کار را مشخص نمایید. حتماً وقتی شرکت را ثبت می کنید این موارد را روی کاغذ بیاورید. شما هرگز نمی دانید که برندتان ممکن است چقدر موفق باشد و نمی خواهید به محض اینکه سرمایه گذاری مخاطره آمیز شما شتاب گرفت، رها شوید یا از این تجارت خارج گردید.
آیا هنوز نامی انتخاب کرده اید؟ شرکت شما باید یک نام حقوقی منحصر به فرد داشته باشد. برای اطمینان از این که آن نام قبلاً انتخاب نشده است، می توانید کلمه، عبارت یا ترکیبی از عباراتی را که می خواهید به عنوان نام کسب و کارتان استفاده کنید را در گوگل جستجو نمایید. اگر در این باره شک دارید، با یک مشاور حقوقی مشورت کنید. در حقیقت یک مشاور حقوقی خوب پیدا کنید که قادر باشد به شما در مورد مهمترین جنبه های راه اندازی برند پوشاک، مانند ساختار مالیاتی مشاوره دهد. مزیت های تأسیس این نوع از شرکت نسبت به دیگر شرکت ها در چیست؟ به عنوان یک طراح، ممکن است این مسئله برایتان اهمیتی نداشته باشد، اما به عنوان یک صاحب کسب و کار، باید تمام توان خود را به کار گیرید تا مطمئن شوید که از بالاترین درآمد ممکن برخوردار خواهید شد.

5- در نظر گرفتن نشان های تجاری برند

مسئله دیگری که ممکن است بعداً با آن مواجه شوید، افرادی است که طرح ها و ایده های شما را می دزدند. برای موفقیت در صنعت پوشاک، تناسب خوب و طراحی بی نظیر مهم هستند. هنگامیکه عکس های شما در رسانه های اجتماعی، تبلیغات و نمایشگاه های تجاری مد به نمایش در می آیند، ایده های اصلی ایجاد شده توسط شما و تیم تان به راحتی قابل بهره برداری خواهند بود. برای جلوگیری از تقلید، به راهی فکر کنید که بتوانید از طراحی های منحصر به فردتان محافظت نمایید. اگر می توانید یک لوگو یا مفهوم را به نشان تجاری خودتان تبدیل نمایید. این کار ممکن است یک سرمایه گذاری ارزشمند باشد.

6- به وجود آوردن هویت برند

در مرحله برنامه ریزی و قبل از شروع بازاریابی برندتان، باید هویت آن را تثبیت کنید. این فرآیند از بررسی تحقیقات و داده های جمع آوری شده توسط شما در مرحله اولیه جهت ایجاد شخصیت هایی از نوع افرادی که مایل به خرید پوشاک تان هستند، تشکیل شده است. شما ممکن است در مورد چگونگی ظاهر برند و افراد جذب شده توسط آن، ایده داشته باشید، اما بدقت تنظیم کردن این مسئله به شما اطمینان می دهد که آن بخش از بازار را به دست می آورید.
یک برند مد فقط مربوط به پوشاک نیست و درباره افرادی است که آنها را می پوشند. ساخت برند متناسب با این مفهوم به شما کمک می کند تا پیام خودتان را در سبک زندگی و همچنین کمد های آنها غوطه ور کنید.

7- تولید و تهیه مواد

انتخاب یک تولید کننده لباس مناسب می تواند برای هر کسی که در این صنعت شروع به کار می کند، اتفاقی دلهره آور به نظر برسد. استفاده از پلتفرم ها آنلاین، زحمت جستجوی اینترنت برای کارخانه های مد و تأمین کنندگان پارچه را از بین می برد. در این پلتفرم ها از طریق یک رابط کاربرپسند، می توانید با کلیک یک دکمه همه الزامات را فیلتر کنید. داشبورد شخصی شما را قادر می سازد تا درخواست های تعیین قیمت را بفرستید، سؤال بپرسید و سفارشات را انجام دهید تا کل فرآیند از ابتدا تا انتها ساده شود. این مرحله در برنامه کسب و کارتان شما سبب می شود تا هزینه ها و عامل تولید در سایر عناصر مانند فواصل زمانی بین ارسال سفارش و دریافت آن، کمیت ها و حاشیه ها برای خطا را شناسایی نمایید.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

8- بازاریابی برند لباس

بخشی از فرآیند برنامه ریزی باید چگونگی ارتقاء برند لباس تان به سمت افراد مناسب را در نظر بگیرد. این مرحله ذاتی می تواند آینده خط تولید پوشاک جدیدتان را قبل از اینکه به فاز تولید برسد، آن را با موفقیت رو به رو نماید یا سبب خرابیش شود. قبل، حین و بعد از راه اندازی، به سر زبان افتادن به عنوان راز اغوا کردن مشتریان با یک محصول جدید و جالب شناخته می شود. بعلاوه، گوش دادن به مصرف کنندگان در طول این مرحله نیز به توسعه کسب و کار در دراز مدت کمک می کند. چندین روش بازاریابی وجود دارند که برای استارتاپ های جدید ضروری هستند. برخی از حوزه هایی که باید در هنگام تبلیغ برند جدیدتان روی آنها سرمایه گذاری کنید، عبارتند از:

ایجاد یک وب سایت

در قرن بیست و یکم، ایجاد وب سایت تجارت الکترونیکی خودتان یک ضرورت محسوب می شود. ساخت وب سایت به اهداف چندگانه برای کسب و کارتان کمک خواهد کرد. اول از همه، چهره و کارت ویزیت برند شماست. ثانیاً، داشتن یک وب سایت می تواند لباس های شما را بلافاصله به جهان نشان دهد، یا حتی لباس هایتان را فوراً بصورت آنلاین بفروشد. برخی ابزارهای شگفت انگیز در این زمینه وجود دارند که می توانید از آنها جهت توسعه یک قاب سیمی خوش منظر برای وب سایت استفاده کنید.
اگر بودجه شما محدود است، راه حل تجارت الکترونیکی مانند Shopify، یک نقطه شروع عالی است. لازم نیست شما یک طراح وب باشید یا یک تیم را استخدام کنید، چون آنها قبلاً طرح هایی از پیش آماده شده را برای استفاده با یک ویژگی سبد خرید ساده آماده کرده اند، بنابراین می توانید بلافاصله شروع به فروش کنید. اگر کاری بزرگ را شروع کرده اید یا چیزی منحصر به فرد می خواهید، یک فرد حرفه ای را استخدام نمایید تا چیزی قابل توجه را برای برند شما ایجاد کند.
عاقلانه طراحی کنید و احساساتی نشوید. مهم است که مخاطبان هدف خود را در نظر داشته باشید. شما می خواهید که مخاطبان تان یک تجربه کاربری عالی داشته باشند، و به راحتی و بدون هیچ گونه تلاش اضافی در وب سایت تان فعالیت کنند.

استفاده از رسانه های اجتماعی برای تقویت برند

رسانه های اجتماعی یک ابزار بازاریابی ضروری برای برندهای جدید و تثبیت شده هستند. در سال 2017، 46/2 میلیارد کاربر فعال رسانه های اجتماعی در سراسر جهان وجود داشتند و با کمال تعجب این رقم قرار است تا سال 2021 به حدود یک سوم از کل جمعیت جهان برسد. بنابراین حضور در مقابل مخاطبان رو به رشد حیاتی است.

تأثیر اجتماعی

شرکت های برتر برای حمایت از برندشان از افراد تأثیرگذار و چهره های سرشناس استفاده می کنند که این مسئله به رونق فروش آنها کمک می کند. ورزشکاران، خوانندگان و بازیگران مشهوری که این محصول را روی فرش قرمز و خارج از آن می پوشند، قطعاً حداقل یکبار توجه شما را به خود جلب کرده اند. این نوع بازاریابی هوشمند است. تبلیغات آنها در تلویزیون به نمایش گذاشته می شود و محصولاتشان در ویدئوهای یوتیوب و سایر پلتفرم های رسانه های اجتماعی ظاهر می گردند که طرفداران و دنبال کنندگانشان را به سمت تبدیل شدن به مشتریان جدید جذب می کند.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

نکته اصلی، شناسایی اینفلوئنسرها در جایگاه تان و ترغیب آنها به برند و سبک هایتان است. اینفلوئنسر مارکتینگ، نقاط قوت و ضعف دارد و فروش های جدید را تضمین نمی کند. با این حال، با هدف گذاری درست می توانید از این ابزار مؤثر برای تقویت حضورتان استفاده کنید.
با استفاده از ابزارهای تحلیلی، انواع مختلفی از بینش ها را برای ایجاد قسمت اعظم بودجه بازاریابی اینفلوئنسری خواهید داشت.

توصیه و پیشنهادهای اجتماعی

قبل از اینکه مردم، محصولات هنوز شناخته نشده شما را خریداری نمایند، می خواهند تا درباره آنها بیشتر بدانند. ایده آل آنها این است که از افرادیکه می شناسند یا آنها را تحسین می کنند، در مورد آن محصول پیشنهادی به دست آورند. سعی کنید ببینید که آیا شما، دوستان تان یا اینفلوئنسرهای اجتماعی می توانید یک بررسی ویدیوئی کوتاه انجام دهید یا یک بررسی آنلاین از برندتان یا محصولات خاص را پست کنید. از طریق این روش می توانید افرادی که هنوز در مورد خرید محصول اختصاصی جدید شما در جهت درست تردید دارند هدایت کنید. ارائه پیشنهاد و توصیه یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی برای کسب و کار به حساب می آید و گرفتن بازخورد معتبر و واقعی می تواند یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کند.

نکات کلیدی در هنگام بازاریابی برند

  • گروه سنی افرادی که می خواهید جذب کنید را تعریف نمایید و مطابق آن به ایجاد استراتژی بازاریابی بپردازید. تکنیک هایی که استفاده می کنید به شدت به نوع مخاطبی که هدف قرار می دهید، بستگی خواهند داشت، بنابراین باید مرتبط و مؤثر باشند.
  • سادگی را حفظ کنید. از زبانی که مردم درک می کنند، استفاده کنید. هنگام راه اندازی برند پوشاک، از بازاریابی غافل نشوید، زیرا تبلیغات و آگهی ها، نقشی اساسی در رشد خط تولید پوشاک تان خواهند داشت. بیشتر تبلیغات در معرض دید قرار گرفتن بیشتر را فراهم خواهند کرد و اغلب هنگامی که به طور مؤثر اجرا شوند، منجر به فروش بیشتر می گردند.

برای انجان مرحله برنامه ریزی به شما تبریک می گوییم. شما اکنون آماده راه اندازی یک برند پوشاک جدید هستید. به چگونگی انجام مراحل بعدی و شروع تولید اولین مجموعه خود نگاهی بیندازید:

  • مرحله ایده پردازی
  • ایجاد یک مجموعه اطلاعات فنی
  • پارچه ها و مواد
  • چاپ اسکرین، گلدوزی و برچسب ها
  • الگو سازی
  • نمونه ها
  • آماده سازی برای تولید و سفارش مواد
  • توافق در مورد جداول زمانی با کارخانه
  • بسته بندی و کنترل کیفیت

چگونگی ایجاد خط تولید پوشاک

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

شما به اطلاع از مراحل دقیق فرآیند، یعنی از ایده اولیه گرفته تا محصول نهایی نیاز دارید؛ به همین دلیل ارتباط شما با تولیدکنندگان پوشاک باید بسیار سهل گردد. این موضوع باعث می شود تا در طول کار از نظر زمان، فشار و هزینه بسیار زیاد صرفه جویی کنید. این راهنما، کل مراحل را برای شما توضیح خواهد داد تا در راه اندازی اولین خط تولید لباس تان به شما کمک نماید.

1- مرحله ایده پردازی

ابتدا براساس طرح خودتان یک پیش طرح ایجاد نمایید. اگر لباسی دارید که می خواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، ابتدا چند عکس از آن بگیرید و طرح های مورد نظرتان را بر روی آن مشخص کنید تا کارخانه در مورد تغییراتی که می خواهید ایجاد کنید، اطلاع یابد.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

2- ساخت یک مجموعه اطلاعات فنی و دیجیتالی کردن طرح هایتان

مجموعه اطلاعات فنی (tech pack) یک نقشه کلی از طرح های شماست و همه چیز را در مورد چگونگی تولید محصولات تان شامل می شود. ایجاد این فرآیند ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما در واقع، فقط مشخصات دقیق هر سبک پوشاک در آن توضیح داده می شود. این اطلاعات در فرآیند تولید مهم است و به شما در انتقال ایده ها به تولید کننده پوشاک کمک می کند.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

مزایای ایجاد مجموعه اطلاعات فنی برای پوشاک شما عبارتند از:

  • تعیین قیمت های دقیق؛
  • احتیاج به آزمایشات نمونه کمتر، چون ایده شما به خوبی مستند و توصیف شده است؛
  • کم شدن احتمال خطا یا سوء تفاهم، همیشه می توانید به مستندات فنی موجود در مجموعه اطلاعات فنی مراجعه کنید.
دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

3- ارائه فایل ها در یک فرمت صحیح

اطمینان حاصل کنید که طرح را در اندازه، ابعاد و نوع فایل مناسب تهیه می کنید. شرکت چاپی انجام دهنده چاپ یا گلدوزی، قادر نیست تا با فایل های غیر استاندارد کار کند. در عوض می توانید فایل هایی مانند ai و psd را در فرمت وکتور (vector) تهیه نمایید. اگر فقط یک تصویر jpeg دارید، نگران نباشید، چون پیدا کردن فریلنسری که بتواند با قیمت ارزان آن را به فرمت وکتور در بیاورد، آسان است.

4- پارچه و مواد

پارچه، آستر، زیپ ها و تزئیناتی که می خواهید استفاده کنید را مشخص نمایید. در مورد ترکیب، وزن و رنگ پارچه نهایت دقت را داشته باشید. فراموش نکنید که این اطلاعات را به ویژگی های طرح و مجموعه اطلاعات فنی خودتان اضافه نمایید.
وقتی چند متر پارچه را به عنوان نمونه خریداری می کنید، انتظار نداشته باشید که همه رنگ ها در آن وجود داشته باشد. تولید پارچه یا تزئین کننده هایی با رنگ سفارشی نسبت به خرید گزینه های موجود در بازار که معمولا فاصله زمانی سفارش و دریافت آنها کمتر طول می کشد، به زمان بیشتری نیاز دارد.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

5- چاپ، گلدوزی و برچسب ها

اگر می خواهید تا بر روی لباس هایتان طرح داشته باشید، باید در مورد مکان قرارگیری آن تصمیم بگیرید. همچنین به بحث با تولید کنندگان احتمالی در مورد روش ها و انواع مختلف چاپ پوشاک برای انتخاب آنچه که برای طرح و نوع لباس تان بهترین است، نیاز خواهید داشت.
مکان قرار گیری طرح را اندازه گیری کرده و آن را در مجموعه اطلاعات فنی ثبت کنید. تعیین این مکان قرار گیری طرح، بخش مهمی از فرآیند تولید را تشکیل می دهد، زیرا ممکن است برخی از لوگوها و چاپ ها روی پارچه های مختلف به خوبی اعمال نشوند. مکان قرارگیری برچسب های پوشاک نیز جزء ملاحظات مهمی هستند که جزئیات مربوط به چاپ یا تگ طرح باید براساس الزامات تان در نظر گرفته شود.
ارائه اندازه های خاص به تولید کننده پوشاک برای هر نوع طرحی (ارتفاع x عرض یا مورب) و مکان قرار گیری آن (مثلا 30 سانتیمتر پایین تر از بالاترین نقطه شانه و 20 سانتیمتری درز چپی به درز کناری و موارد دیگر) ضروری است. مجموعه اطلاعات فنی بهترین روشی است که از طریق آن می توان یک تجسم از مکان قرار گیری طرح یا برچسب به دست آورد.

6- الگو سازی

در مرحله بعد، به الگوهای بریده شده طرح هایتان نیاز دارید. الگوها چه چیزی هستند و چگونه به وجود می آیند؟ الگوها به عنوان چارچوب و طرح های کلی پوشاک شناخته می شوند. اگر تجربه برش الگو ندارید، جستجوی یک متخصص در پلتفرم های آنلاین به شما اطمینان می دهد که می توانید بهترین نتایج را به دست آورید.
یک تی شرت با طرح ساده با تمام درزهایش را تصور کنید. این تی شرت، 4 بخش، یعنی 2 آستین جلویی و 2 آستین عقبی دارد. اکنون تصور کنید که همه درزهای این تی شرت را می شکافید و تکه های پارچه را روی میز قرار می دهید. شما 4 قطعه به یک شکل خاص دارید. شکل ها با استفاده از شکل های الگوی ایجاد شده توسط یک برش دهنده الگو از پارچه بریده می شوند. اینها برای تولید متوالی مورد نیاز هستند، چون هر تکه، اندازه گیری ها و تناسب یکسانی دارند.
تلاش زیادی از جانب شما لازم نیست، فقط یک متخصص برش الگو پیدا کنید که بتواند کمک تان کند. نکته مهم این است که قبل از شروع کار از برش دهنده الگو درباره مالکیت الگوها بپرسید. همچنین خوب است بدانید که آیا برش دهنده الگوی شما می تواند الگوهایتان را در قالب دیجیتال تأمین کند یا خیر. این کار در هنگام کار با تولید کننده لباس باعث می شود تا مقداری در زمان صرفه جویی کنید، زیرا قادر خواهید بود تا الگوها را به صورت الکترونیکی تهیه نمایید. اغلب کارخانجات پوشاک می توانند با هر نوع قالب الگویی کار کنند، اما شرکت های تولیدی مدرن تر، قالب های الگوی دیجیتال را ترجیح می دهند. انتخاب های برتر نرم افزار الگو سازی، Lektra، Assist، Gerber هستند.

7- نمونه ها

ساختن نمونه، مهمترین مرحله است. این کار شاید هیجان انگیز باشد و اغلب بعد از ساخت چند نمونه، احساس خواهید کرد که لباس کامل است. انتظار نداشته باشید که تولید کننده لباس یا استودیوی سازنده نمونه، در اولین تلاش بتواند نمونه درستی بسازد. این مسئله اغلب اتفاق نمی افتد. به خاطر داشته باشید که شما در حال ایجاد محصولی کاملاً جدید با ترکیبی از پارچه، طرح و اندازه هستید که قبلاً انجام نشده است و برخی از تمرینات و تنظیمات آن را کامل خواهند کرد.

8- آزمایش محصول

نمونه خود را با دقت آزمایش کنید. آن را بپوشید، بکشید، بشویید و دوباره بپوشید. ببینید پارچه بعد از شستشو آب می رود یا کشیده می شود و میزان آن را نیز برآورد کنید. نمونه بعدی خود را بر این اساس تنظیم نمایید. اگر نمونه یک لباس ورزشی تولید کرده اید، آنگاه راحتی و مطلوبیت آن را آزمایش کنید. آیا درزها محکم دوخته شده اند؟ آیا چاپ همچنان باقی است یا بعد از شستن از بین می رود؟ آزمایش نمونه در زندگی واقعی مهم است، زیرا شما نمی خواهید که بعد از پوشیدن لباستان به مدت یک یا دو هفته از طرف مردم بازخورد منفی دریافت کنید.
جزئیات و مراحل تکمیلی لباس ها را نیز بررسی کنید. به جزئیات ظریف تر توجه داشته باشید. اگر متوجه چیزی می شوید که کاملاً صحیح نیست یا می بینید که چیزی باید اصلاح شود، نگرانی های خود را با شرکت تولید کننده پوشاک مطرح نمایید. آنها تا وقتیکه شما بتوانید نیازهای خودتان را توضیح دهید، باید راهی برای بهبود وضعیت پوشاک پیدا کنند.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

9- درجه بندی و سایزبندی

هنگامیکه کارخانه، فرآیند تولید نمونه را تکمیل کرد و آن جنس برای تولید انبوه پذیرفته شد، از کارخانه پوشاک بخواهید تا الگوهای را برای اندازه های دیگر نیز درجه بندی کند. بعد از تکمیل درجه بندی، دیدن نمونه در اندازه های مختلف فقط جهت مقایسه و بررسی برآورده شدن انتظارت تان می تواند ایده خوبی باشد. قوانین درجه بندی استانداردی وجود دارند که تولید کننده این مراحل درجه بندی را دنبال خواهند کرد. شما برای همه اندازه ها باید یک مشخصات اندازه داشته باشید.
اگر سایزبندی سفارشی می خواهید، معمولاً بررسی مراحل درجه بندی ایده آل است و اگر احساس می کنید که آنها با دیدگاه تان منطبق هستند، برای اندازه همه لباس ها متناسب خواهند بود. این موضوع خصوصاً به محصولات خیلی بزرگ، تنگ و یا دارای طرح و یا هدف خاص مربوط می شود. در این موارد، احتمالا قوانین درجه بندی استاندارد، اعمال نخواهد شد، بنابراین مشخصات اندازه گیری ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن اندازه، منحصر به فرد بودن طرح شما را نشان می دهد. به این مسئله توجه داشته باشید که هر چیزی خارج از مشخصات درجه بندی استاندارد ممکن است تولیدش مقرون به صرفه نباشد، زیرا آنها به ابزارآلات تخصصی و تولید خاص برندتان نیاز خواهند داشت. مطمئن شوید که همه موارد را بررسی کرده و همچنین برخی از خطاهای خط تولید پوشاک را برای جلوگیری از وقوع آنها، تصحیح کرده اید.

10- آماده سازی برای تولید و سفارش مواد

هنگامیکه همه اندازه ها تصویب شدند و درجه بندی انجام شد، به تولید کننده پوشاک خود ریزفهرست دقیقی از مقادیر به ازای هر اندازه و کل کمیت و لاین شیت (line sheet) ارائه دهید. بر این اساس، آنها قادر خواهند بود تا سفارش کلی مصرف پارچه برای مقدار مورد نظر شما را فراهم کنند. از آنها بخواهید که تمام پارچه ها (مثل آستر) و کلیه تزئین کننده ها را ذکر کنند.
الزامات مربوط به تزئین کننده ها مانند کش، آستر لائی، بند، قزن قفلی و موارد دیگر اغلب نادیده گرفته می شوند. از تولید کننده خود بخواهید تا تزئین کننده های مورد نیازتان را برای تولید فهرست کند. کارخانه هایی که می توانند مواد را تأمین یا آماده نمایند، پیدا کنید و از آنها بخواهید تا پارچه و تزئین کننده های مورد نیازتان را تأمین نمایند.
مقادیر بالاتر همیشه حاشیه های سود بهتر و قیمت های تولید پایین تری خواهند داشت. از تولید کنندگان درباره مقدار سفارش اقتصادی و وزن مقدار سفارش سئوال کنید تا ببینید که کدام یک برای شما و حاشیه سود مورد نظرتان منطقی خواهد بود. برای برندهای مد که به دنبال کارخانه هایی برای تولید در ابعاد محدود هستند، گزینه هایی نیز وجود دارد. این گزینه برای برند های کوچکتر، شاید گرانتر باشد، اما از داشتن سطوح بالای موجودی در مراحل اولیه کسب و کار جلوگیری می کند.

11- حداقل مقادیر سفارش و در دسترس بودن پارچه

فهرستی از کلیه تأمین کنندگان برای پارچه ها و تزئین کننده ها داشته باشید و در اسرع وقت مذاکره درباره قیمت گذاری سفارش را شروع نمایید. در مورد حداقل سفارشات و در دسترس بودن موجودی تحقیق کنید. شما به راحتی می توانید حداقل مقدار سفارش (MOQ) را برای یک رنگ یا کالای مشخص مطابق آنچه که انتظار دارید، بیابید.
بدست آوردن زود هنگام این اطلاعات به شما این امکان را خواهد داد تا مقدار تولید را تنظیم کنید یا به دنبال تأمین کنندگان جایگزین باشید. احتمال تمام شدن پارچه ها و تزئین کننده ها در انبار وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که وقتی به آنها احتیاج دارید، در انبار هستند. اگر یک تحقیق قوی انجام ندهید و پارچه ای که قصد خرید آن را دارید به طور ناگهانی موجودیش تمام شود، ممکن است برای تولید شما یک مانع جدی باشد. شما می توانید با برنامه ریزی و تعامل با تأمین کننده از این مسئله جلوگیری کنید.

12- سفارشات و طرح های سفارشی

انجام سفارشات طبق طرح مشتری برای پارچه ها و تزئین کننده ها ممکن است مدت زمان طولانی، یعنی هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. از این مسئله مطلع باشید و هنگامیکه به اطلاعات لازم از جدول زمانی دقیق تولید و تحویل دست یافتید به تولید کننده پوشاک خود اطلاع دهید. آنها با دقت براساس قابلیت های تولیدشان و با توجه به بازه های زمانی اختصاص داده شده به برنامه ریزی اقدام می کنند و تمام طول روز منتظر نمی مانند که پارچه شما فردا، هفته آینده یا ماه آینده به دستشان برسد. اگر آماده راه اندازی خط تولید لباس هستید و یک بازه زمانی مشخص را رزرو کرده اید، اما پارچه به موقع به دستتان نرسیده است، به احتمال زیاد سفارش شما کنار گذاشته شود و شما باید منتظر فرجه تولید بعدی باشید.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

13- یافتن یک تولید کننده یا کارخانه پوشاک

با توجه به مقدار تولید و اهدافی که می خواهید به آنها برسید، ممکن است به کار با انواع مختلفی از کارخانه ها نیاز داشته باشید. بین دو روش تولید FPP (کارخانه های تولید کامل) و CMT (کارخانه های برش، ساختن و آراستن)، تفاوت هایی وجود دارد، بنابراین آگاهی در مورد آنها مهم است. با این وجود، اطلاع از چگونگی تولید لباس برای شما بسیار مهم خواهد بود، چون از آنچه که کارخانه با طرحتان برای تولید لباس انجام خواهد داد، درک روشنی خواهید داشت. هنگامیکه درک کاملی از این مسئله پیدا کردید، مطمئن شوید که از چگونگی صحبت با تولید کننده پوشاک آگاهی کاملی دارید، چون در این صورت بهترین نتیجه را کسب می کنید و در مذاکرات شکست نمی خورید. همچنین انتظارات خیلی کم یا خیلی زیاد از آنچه که می تواند یا می توانست به دست آید، نخواهید داشت.
هم تولید کنندگان محلی و هم تولید کنندگان خارجی را در نظر بگیرید. اگر شما در بریتانیا ساکن باشید، در هنگام کار با کارخانه مد بریتانیا بایستی برخی از مسائل را لحاظ کنید. همه کارخانه ها مزایا و معایب خاص خودشان را خواهند داشت. هرچه کارخانه از محل زندگی شما دورتر باشد، به احتمال زیاد فاصله زمانی ارسال سفارش و دریافت آن طولانی تر خواهد بود، اما معمولاً قیمت بهتری خواهید داشت. اگر کارخانه تولید لباس در نزدیکی محل زندگی شما باشد، با فقط سر زدن و بازدید از تولید کننده یا صرفاً صحبت کردن چهره به چهره با او، می توانید کنترل بیشتری بر روند کار داشته باشید. از تولید کننده انتظار نداشته باشید که به شما اجازه دهد تا تمام طول روز در کارخانه او باشید و درگیر کار شوید. چیزی که شما می خواهید یک استودیوی نمونه گیری یا یک تولید کننده پوشاک عمده است که از ابتدا نمونه های خود را نهایی کنید.

14- زمان های تدارک تولید

زمان های تدارک برای پارچه ها و تولید، اغلب به دلیل تهیه و در دسترس بودن مواد، یک چارچوب زمانی ثابت است. با کارخانه پوشاک یک جدول زمانی برای تولید بسازید. بر زمانی که محصول نهایی باید ساخته شود، توافق کنید و اطمینان حاصل نمایید که تولید کننده همه چیز را برای شروع تولید خیلی جلوتر از تاریخ راه اندازی و نه بعد از آن دارد. از پیش برنامه ریزی داشته باشید و در نیاز با کارخانه یک چک لیست ایجاد نمایید. به یاد داشته باشید که هرگونه تغییر ناگهانی در طرح شما، در زمان تدارک سفارش منعکس خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که تغییرات لحظه آخری می تواند کارتان را هفته ها به عقب بیندازد، زیرا شما برای تصویب طرح با تغییرات جدید مجدداً باید مراحل اول را تکرار کنید.

15- بسته بندی، کنترل کیفیت (QC) و تحویل

مشخص نمایید که چه گزینه هایی برای بسته بندی و تحویل دارید. آدرس تحویل خود را مشخص کنید و سعی نمایید تا برای تحویل نیز یک برآورد تقریبی به دست آورید. مطابق با هزینه تحویل، برنامه تان را سازماندهی کنید. هنگامیکه کالاهای جدید به دستتان می رسد، تا جاییکه می توانید آنها را با مشخصات و نمونه تأیید شده خودتان تطبیق دهید. هر چه زودتر مشکل را با تولید کننده تان مطرح نمایید، بهتر است.
مهمتر از همه، اگر کارها خراب شوند و مطابق برنامه ریزی پیش نروند، استرس نداشته باشید. تولید پوشاک یک فرآیند پیچیده و طولانی است که از مجموعه ای از متخصصان و بخش های مد در یک یا چند شرکت تشکیل شده است. در نظر گرفتن پیشامدهای غیرمترقبه و لحاظ نمودن حاشیه های خطا، معیار مهمی در برنامه های شماست که به شما کمک خواهد کرد تا بر روی راه اندازی محصولات جدیدتان متمرکز شوید.
با منابع، اطلاعات و بسترهای موجود در حوزه آنلاین امروزی، راه اندازی یک خط تولید پوشاک بدون هیچ گونه ارتباطات و تجربه ای در حوزه کسب و کار، اکنون یک امکان واقعی است. حتی قبل از راه اندازی کسب و کار و سعی در تولید لباس، چندین مسئله وجود دارد که می توانید برای آماده سازی خودتان در این مسیر انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که در هر مرحله از این فرآیند بهترین تصمیمات را برای برند خود می گیرید.

 هزینه های راه اندازی خط تولید پوشاک

شما برای راه اندازی خط تولید پوشاک خودتان به چه میزان پول نیاز دارید؟ اگر در مورد هزینه ها درک درستی نداشته باشید، نمی توانید یک برنامه کسب و کار قوی برای تجارت مد خودتان تهیه کنید. ما تصمیم گرفته ایم تا جهت اطلاع بیشتر کاربران، راهنمایی در مورد هزینه های راه اندازی یک خط تولید پوشاک تهیه کنیم. عوامل زیادی در تعیین هزینه راه اندازی یک خط تولید پوشاک دخیل هستند، اما ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا یک برآورد تقریبی از مبلغی که پرداخت خواهید کرد به شما ارائه دهیم. برای انجام این کار، سعی خواهیم نمود تا فرض های منطقی در مورد آنچه یک کارآفرین معمولی انجام خواهد داد، ارائه دهیم.
به طور کلی فرض می کنیم که شما سعی در به دست آوردن بهترین ارزش را برای پول خودتان خواهید داشت. شما نمی خواهید از ارزان ترین ارائه دهنده خدمات استفاده کنید و کیفیت را نادیده بگیرید، اما گران ترین گزینه را نیز انتخاب نخواهید کرد. در این راهنما در مورد هزینه های فروش لباس آنلاین نیز صحبت خواهد شد. ما در این راهنما فرض کنیم که شما به عنوان یک برند تازه کار قادر نخواهید بود تا پوشاک خودتان را به خرده فروشان بفروشید. تمام قیمت هایی که در این بخش مشاهده می کنید، براساس قیمت های واقعی که در اینترنت پیدا کرده ایم، آورده شده است.

1- قیمت ایجاد یک مجموعه اطلاعات فنی

اولین چیزی که هنگام راه اندازی یک خط تولید پوشاک به آن نیاز خواهید داشت، ایجاد یک مجموعه اطلاعات فنی خواهد بود. مجموعه اطلاعات فنی، مجموعه ای از اسناد است که جزئیات یک قطعه لباس را برای یک تولید کننده توضیح می دهد تا آنها بتوانند محصول را به طور صحیح تولید نمایند. معمولا مجموعه اطلاعات فنی از طرح ها، نمودارها، اندازه گیری ها و سایر مؤلفه ها تشکیل می شوند. این مجموعه یک سند حرفه ای است که شما نمی توانید خودتان ایجاد کنید، مگر اینکه آموزش مناسبی در این زمینه دیده باشید. به همین دلیل، کار با طراح مد و یا یک مؤسسه مد فریلنسری برای ایجاد مجموعه اطلاعات فنی معمول است. قیمت های معمولی که برای ساخت مجموعه اطلاعات فنی پیدا کرده ایم به صورت زیر است:

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

هرچه لباس ساده تر باشد، ساخت مجموعه اطلاعات فنی به کار کمتری نیاز خواهد داشت. مثلا تهیه مجموعه اطلاعات فنی برای یک تی شرت نسبت به لباسی با حاشیه های چین دار و الگوهای پیچیده به کار بسیار کمتری نیاز دارد. به همین دلیل، برخی از مؤسسات و فریلنسرها، یک مقیاس متغیر از قیمت گذاری دارند که ممکن است به شما برای داشتن یک مجموعه اطلاعات فنی مظنه دهند. مؤسسات دیگر فقط یک قیمت واحد دارند که آنها را برای بیشتر یا همه مجموعه های اطلاعات فنی ارائه می دهند. ما قیمت های چندین مؤسسه و فریلنسر را در سراسر جهان پیدا کردیم. به طور کلی قیمت ها در حدود 200 تا 300 دلار بودند، بنابراین این قیمتی است که باید انتظار داشته باشید تا برای هر پوشاک در خط تولید لباس خودتان بپردازید.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

2- هزینه ساخت یک نمونه

قدم بعدی در راه اندازی خط تولید پوشاک، تبدیل مجموعه اطلاعات فنی به یک نمونه واقعی است. قبل از آغاز فروش محصول به مشتریان، دیدن و بررسی کردن نمونه واقعی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. شما به احتمال زیاد، ساخت نمونه را به همان تولیدکننده ای که می خواهید از او برای تهیه محصولات نهایی استفاده کنید، واگذار خواهید کرد. ما یک مؤسسه مد دارای خدمات کامل در نیویورک سیتی پیدا کرده ایم که هم تولید مجموعه اطلاعات فنی و هم ساخت نمونه های آن را انجام می دهد. ما در این بخش، قیمت های ارائه دهندگان مختلف در سراسر جهان را گنجانده ایم، بنابراین می توانید ببینید که هزینه گزینه های مختلف چقدر است.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

انتظار داشته باشید که برای یک تکه نمونه نسبت به تکه دیگری در مرحله تولید نهایی، قیمت بیشتری بپردازید. دلیل این مسئله به گران بودن هزینه تولید یک قطعه پوشاک جدید برند برای تولید کننده مربوط می شود. آنها شاید برای پوشاک خاص شما همان مواد و رنگ ها را نداشته باشند. ما دریافتیم که نمونه های مؤسسات و تولید کنندگان آمریکایی اغلب نسبت به نمونه های تولید کنندگان آسیایی گران تر هستند. این افزایش هزینه دور از انتظار نیست، چون تولید و نیروی کار در آمریکا نسبت به دیگر کشورها بالاتر است. اگر با یک تولید کننده در آمریکا کار می کنید، انتظار داشته باشید که حدود 200 تا 300 دلار برای یک نمونه بپردازید. اگر با تولید کننده ای در کشورهای آسیایی همکاری دارید، انتظار داشته باشید که حدود 50 تا 150 دلار برای یک نمونه هزینه کنید. به یاد داشته باشید که این قیمت ها فقط برای یک قطعه لباس هستند. برای هر طرح در خط تولید پوشاک خودتان باید نمونه خاص خریداری نمایید.

3- هزینه تولید، نگهداری و حمل و نقل پوشاک

اکنون که شما نمونه ها را برای خط تولید پوشاک تأیید کرده اید، زمان آن فرا رسیده که واقعاً لباس خودتان را تولید کنید و بفروشید. هزینه های تولید، نگهداری و حمل و نقل لباس می تواند براساس وضعیت شما به شدت تغییر کند. ما فرضیه های زیر را در این بخش ذکر کرده ایم، زیرا ده ها تغییر وجود دارد که می توانند وضعیت شما را تحت تأثیر قرار دهند:

  • شما از طریق یک کارخانه چینی به تولید می پردازید. این یک انتخاب معمول برای تولید است و گزینه های حمل و نقل بسیاری در دسترس شما هستند.
  • شما فقط 100 واحد از هر محصول را سفارش خواهید داد. ما در اینجا بررسی می کنیم که شروع یک خط تولید پوشاک چقدر هزینه دارد. با جذب مشتریان بیشتر، احتمالاً می خواهید سفارش بیشتری دهید.
  • تولید کننده شما نرخ های بازار را از شما مطالبه خواهد کرد. ما برای هر قلم از لباس چندین ارائه دهنده را بررسی می نماییم و از قیمت میانگین در محاسبه خودمان استفاده می کنیم.
  • شما قصد دارید تا فعالیت خود را با تولید تی شرت، هودی، شلوار استرچ و یا پیراهن زنانه شروع کنید. این کالاها متداول ترین محصولات تولید شده هستند که ما مشاهده کرده ایم.
  • شما می خواهید برای دریافت و ارسال محصولات تان از یک انبار استفاده کنید. هر چند که در ابتدا می توانید این کار را در خانه خودتان انجام دهید، اما اگر به اندازه کافی کسب و کارتان رشد کند، به یک راه حل حرفه ای نیاز خواهید داشت.
  • شما محصولات خود را از طریق مسیرهای هوایی به یک انبار در آمریکا منتقل می کنید. با استفاده از حمل و نقل اقیانوسی می توانید اندکی صرفه جویی کنید، اما لباس های شما به جای 5 روز در عرض بیش از 30 روز می رسند.
  • همه مشتریان شما در آمریکا هستند و حمل و نقل سریع را از شما درخواست نمی کنند.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

چیزی که ما در یافتیم این است که همه تغییرات در اینجا به این مطلب خلاصه می شود که تولید هر قلم از پوشاک چقدر گران است. تولید تی شرت ها از همه کالاها ارزان تر است و حدود 3 دلار هزینه دارد، اما ساخت لباس های زنانه با قیمت 10 دلار از همه محصولات گران تر است. ما مظنه هایی برای حمل و نقل از چین به ایالات متحده آمریکا پیدا کرده ایم و متوجه شده ایم که تغییرات کوچک در وزن و حجم بر نرخ های حمل و نقل تأثیر نمی گذارد. به همین دلیل، حمل و نقل 100 تکه از هر یک از این نوع پوشاک به آمریکا، 1150 دلار هزینه دارد. ما دو انبار پیدا کرده ایم که برای دریافت، ذخیره و حمل هر قلم لباس، 50/2 دلار به ازای هر تکه هزینه مطالبه می کنند. شما باید هزینه های حمل و نقل که برای هر کالا در حدود سه دلار هزینه شده را بپردازید. اگر همه این هزینه ها را با هم جمع کنید، می بینید که برای هر قلم لباس در خط تولید خودتان باید حداقل 2000 دلار هزینه نمایید.

4- هزینه راه اندازی یک وب سایت

اکنون که هزینه های تولید و حمل و نقل لباس هایمان را محاسبه کردیم، باید یک فروشگاه آنلاین برای مشتریان ایجاد کنیم تا از برندمان مطلع شده و لباس هایمان را خریداری کنند. گزینه های بسیاری برای ایجاد یک سایت تجارت الکترونیک حرفه ای وجود دارد. ما فقط می خواهیم هزینه های ساخت سایت Shopify را بررسی کنیم، زیرا این سایت معروف است و بسیاری از پلتفرم های دیگر دارای هزینه های مشابه هستند.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

هر چند که شما به تنهایی می توانید Shopify را راه اندازی کنید، اما ایجاد یک سایت حرفه ای ممکن است مقداری از وقت تان را بگیرد. ممکن است بخواهید شخصی را استخدام کنید تا یک سایت Shopify ابتدایی را برایتان ایجاد نماید. با توجه به میزان پیچیدگی که می خواهید سایت تان داشته باشد، هزینه آن حداقل 500 دلار و احتمالاً بیشتر خواهد بود. نصب Shopify می تواند حتی بیشتر از این مبلغ هزینه داشته باشد، اما به احتمال زیاد در هنگام شروع کار به چیزی که پیچیده باشد نیاز نخواهید داشت. ما فقط هزینه سه ماهه Shopify را بررسی کردیم (30 دلار در هر ماه)، زیرا ما خوش بین هستیم و فرض می کنیم که شما موجودی اولیه خودتان را در طی سه ماه اول به فروش خواهید رساند. یک هزینه سالانه 10 دلاری را برای یک دامنه سفارشی اضافه کنید، در این صورت مبلغ کل برای وب سایت به چیزی بین 100 تا 5100 دلار می رسد. به احتمال زیاد در هنگام شروع کار این هزینه ها متغیر خواهد بود.

5- درآمد و سود حاصل از راه اندازی خط تولید پوشاک کوچک

در این مرحله همه اعداد و هزینه ها را با هم جمع می کنیم. بیایید فرض کنیم که شما می خواهید به عنوان یک خط تولید پوشاک بسیار کوچک با تنها چهار محصول به انجام تولید بپردازید. اگر بودجه زیادی نداشته باشید، سعی می کنید تا حد ممکن خودتان کارها را انجام دهید. شما سایت Shopify را راه اندازی می کنید و تمام بازاریابی را خودتان انجام می دهید. از آنجاییکه در حال تلاش برای به حداقل رساندن هزینه ها هستید، طرح های ساده ایجاد می کنید که به پول زیادی برای طراحی و تولید نیاز نداشته باشد. این بدان معناست که محصولات شما با قیمت بالایی به فروش نمی رسند. هزینه ها و درآمدهای این نوع از تولید شاید به صورت زیر باشد:

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

پس از جمع کردن تمام هزینه ها، حداقل 12،000 دلار برای تأمین بودجه این خط تولید پوشاک کوچک می خواهید. در حالت ایده آل، کل فروش تان 13.500 دلار خواهد بود و شما در نهایت 1.225 دلار سود خواهید کرد. اگر این هزینه برایتان کم به نظر می رسد، به خاطر داشته باشید که صنعت مد حدود 5/4 درصد حاشیه سود دارد. در این سناریو، شما یک حاشیه سود حدود 9 درصدی به دست خواهید آورد. بسیاری از پول شما صرف هزینه های مقدماتی مانند ایجاد یک مجموعه اطلاعات فنی و خرید نمونه ها می شود. اگر به فروش همان محصولات ادامه دهید، مجبور نخواهید بود دوباره آن هزینه ها را بپردازید.

6- هزینه ها، درآمد و سود یک خط تولید پوشاک هشت تکه

حالا بیایید فرض کنیم که شما می خواهید یک خط تولید پوشاک کمی بزرگتر با هشت تکه ایجاد کنید: دو تیشرت، دو هودی، دو شلوار استرچ و دو پیراهن زنانه. فرض خواهیم کرد که شما 100 قلم از هر کدام از این هشت طرح را می فروشید. شما پول کمی بیشتری دارید، بنابراین می خواهید لباس هایی با کیفیت بالاتر تولید کنید که هزینه بیشتری داشته باشند، اما می توانید با قیمت بالاتر بفروشید. همچنین پول کافی برای پرداخت به کسی در اختیار خواهید داشت تا به شما در راه اندازی Shopify کمک کند. شما حتی 1000 دلار هم برای بازاریابی می توانید اختصاص دهید. ما نوع خاصی از بازاریابی را در اینجا مشخص نخواهیم کرد، اما در این بودجه تصور می کنیم که این نوع بازاریابی می تواند مبلغ کمی از هزینه تبلیغات فیسبوک یا بازاریابی رسانه های اجتماعی داشته باشد. هزینه و درآمدهای این نوع از تولید به شکل زیر است:

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

در این سناریو، شما به حدود 25000 دلار از پول خود نیاز دارید و سود 3،724 دلاری را از 29200 دلار در فروش کسب می کنید. مجدداً اگر این مبلغ برای شما کم به نظر می رسد به خاطر داشته باشید که این مبلغ نسبت به اکثر شرکت های صنعت مد، حاشیه سود 7/12 دلاری بسیار بیشتری خواهد داشت.

7- هزینه ها، درآمد و سود یک خط تولید پوشاک شانزده تکه

اکنون بیایید فرض کنیم که شما می خواهید یک خط تولید پوشاک بزرگتر و گسترده تر ایجاد کنید. شما سرمایه کافی برای ایجاد یک خط تولید محصولات با کیفیت دارید که هزینه تولیدش حتی بیشتر است، اما حاشیه های سود بهتری نیز دارد. در این سناریو فرض می کنیم که مبلغ 1500 دلار را برای راه اندازی Shopify حرفه ای خواهید پرداخت. همچنین فرض خواهیم کرد که 4000 دلار را برای بازاریابی هزینه می کنید. به خاطر سرمایه گذاری می توانید 100 تکه از هر طرح را بفروشید. هزینه و درآمدهای این نوع از تولید به شکل زیر است:

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

در این سناریو، شما 50،900 دلار سرمایه گذاری می کنید و از 66000 دلار فروش، 12،720 دلار سود به دست می آورید. این مبلغ یک حاشیه سود 2/19 درصدی است. هر چند این مبلغ بالاتر از میانگین صنعت است، اما خرده فروشان مدی وجود دارند که حتی حاشیه بالاتری نیز به دست می آورند. با حجم کافی، حاشیه سود 15 درصدی یا بیشتر قطعاً امکان پذیر است.

جمع بندی هزینه های راه اندازی خط تولید پوشاک

صاحبان کسب و کار برای اطمینان از موفقیت سرمایه گذاری در تجارت، همیشه باید درک روشنی از زمان و پول شان داشته باشند. گزینه های بلند مدت تأمین مالی و همچنین وجوه اولیه راه اندازی برای برنامه ریزی آینده ضروری هستند. به روش هایی فکر کنید که بتوانید به لحاظ مالی سبب حمایت از برند لباس تان شوید. دقیق ترین پیش بینی ها در مورد مقدار پولی که نیاز خواهید داشت و همچنین مدت زمان ماندگاری آن را تعیین کنید. اهداف را تعیین کرده و کارکنان را بر این اساس استخدام کنید. چه براساس منابع مالی خودتان و چه براساس منابع خارجی به سرمایه گذاری اقدام می کنید، باز هم باید محاسبه عنصر بازده را در برنامه کسب و کارتان لحاظ نمایید. هنگام تأمین بودجه راه اندازی کامل خط تولید پوشاک، مطمئن شوید که شما برای حداقل یک پیش نمونه یا نمونه کامل جهت نشان دادن طرح هایتان به دنیا دارای منابع مالی هستید.
شما بدون برنامه ریزی دقیق، ایده های خود را به یک کسب و کار سودآور تبدیل نخواهید کرد. بنابراین همیشه یک برنامه شفاف از اقدامات تان داشته باشید، هزینه اصلی سرمایه خود را براساس محاسبات عملی بررسی نمایید و آن را براساس هوس احساسی قرار ندهید. اطمینان حاصل کنید که شما هزینه ها را کنترل می کنید و آنها بر شما تسلطی ندارند.
امیدواریم که اکنون درک بهتری از هزینه های شروع یک خط تولید پوشاک داشته باشید. این یک سرمایه گذاری قابل توجه است، اما در صورت داشتن مشتری می توانید در مدت چند ماه نخست پول خود را برگردانید و آن را افزایش دهید. مراحل بعدی شما باید پی بردن به این مسئله باشد که چه نوع لباس ها و طرح هایی را می خواهید در خط تولید پوشاک تان بگنجانید. مهم است که شما برای تکه هایی که در بودجه تان مشخص کرده اید، برنامه ریزی کنید. مراحل زیادی در این مطلب ارائه شده است، زیرا تولید پوشاک می تواند یک فرآیند پیچیده باشد. اشتباه کردن در هر کجای این روش می تواند تفاوت سود یا ضرر را رقم زند.

مرحله اجرا

تحقیق یکی از مهمترین و ضروری ترین مهارت ها برای بهسازی در هنگام شروع کسب و کار به حساب می آید. این امر به ویژه در هنگام راه اندازی خط تولید پوشاک بدون تجربه قبلی از اهمیت زیادی برخوردار است. اطمینان حاصل کنید که در مورد ایده های خود برای برندتان کاملاً واضح هستید. قادر به توضیح برند و محصولات خود با اعتماد به نفس باشید، چون این موضوع باعث می شود تا آسانتر شرکا را برای همکاری در آینده متقاعد کنید.
از وقت خود عاقلانه استفاده کنید تا مطمئن شوید که به طور کامل حوزه محصول مورد نظرتان و رقبای درون بازار را بررسی کرده اید. بسیاری از استارت آپ ها به اشتباه روزها، هفته ها یا ماه ها روی ایده ای کار می کنند که شاید برند دیگری نیز دقیقاً همان کار را حتی بهتر از مفهوم آنها انجام داده باشد. بنابراین از کارهای انجام شده توسط رقبا، ترکیب محصول، قیمت های درج شده، تأمین کنندگان، مشتریان و بازاریابی آنها مطلع شوید تا اطمینان حاصل کنید که یک قدم جلوتر از رقابت، فرآیند خود را شروع می کنید.

راهنمای راه اندازی خط تولید پوشاک - کسب و کار نساجی, صنعت پوشاک, تولید لباس, تولید پوشاک, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

1- مهارت، آموزش و تجربه

وقتی صحبت از تجارت به میان می آید، تجربه به عنوان یکی از عوامل مهم شناخته می شود. با این حال، مقدار زیادی از اطلاعات هم رایگان و هم پولی در دسترس شماست تا بتوانید توانایی های خود را ارتقاء دهید و در مورد دنیای کسب و کار بیاموزید تا کمبود تجربه خود را جبران کنید. از خود گذشتگی در هنگام راه اندازی هر کسب و کاری مهم است. اما اگر از از ابتدا بدون هیچ تجربه ای هستید و فقط یک ایده دارید، برای یافتن موفقیت مجبور خواهید بود که حتی سخت تر کار کنید.

دوره های کسب و کار

در صورتیکه شما در زمان راه اندازی خط تولید لباس بدون هیچ تجربه ای هستید، گذراندن یک دوره کسب و کار آنلاین می تواند به عنوان روشی عالی به شما در مورد آنچه مالکیت و اداره یک کسب و کار ایجاب می کند یک بینش اجمالی ارائه دهد. دوره کسب و کار در مورد یادگیری مهارت ها در بازاریابی، امور مالی، برندسازی و لجستیک به شما دانش عملی می دهد که می توانید در هنگام راه اندازی خط تولید پوشاک خودتان و همچنین در آینده از آنها استفاده کنید.

دوره های مد

برای راه اندازی خط تولید پوشاک لازم نیست تا به یک طراح مد حرفه ای تبدیل شوید، هر چند شاید به گرفتن مدرک طراحی مد و در نظر گرفتن هزینه های آن تمایل داشته باشید. با این حال، دوره های مد هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین وجود دارند که به شما در یادگیری اصول صنعت مد از طراحی و شروع ایده ها گرفته تا تجارت الکترونیکی دقیق و فروش و طراحی پارچه کمک خواهند کرد. تحصیل دوره مد در یک مؤسسه دانشگاهی توصیه شده و مورد احترام می تواند به صورت بالقوه ارتباطاتی را برای شما فراهم کند که در غیر این صورت امکان برقراری این ارتباطات وجود نداشت.

دوره ها و منابع مهارت خاص

قبل از راه اندازی برند لباستان با توجه به تجربه  شخصی یا زمانیکه ممکن است بخواهید یک دوره کارآموزی مد را بدست آورید و مهارت خودتان را ارتقاء دهید، دوره های آنلاین زیادی برای بهبود مهارت آنچه که می دانید و به دست آوردن اطلاعات ارزشمند در زمینه هایی که مهارت کمتری دارید، وجود دارد به دست آوردن اطلاعات از دوره های بازاریابی دیجیتال گرفته تا برش الگو یا توسعه وب و در هر تعداد زمینه مربوط به کسب و کارتان تا حد ممکن به شما کمک می کند تا با نگاه بهتری برند خود را توسعه داده و کمتر مسائل مربوط به کسب و کار را برون سپاری نمایید. در این صورت در منابع مالی ارزشمندتان صرفه جویی می کنید و در طول این مسیر به تصمیمات بهتر و آگاهانه تری دست خواهید زد.
شاید این کار در نگاه اول غیر ممکن به نظر برسد، اما راه اندازی خط تولید پوشاک بدون هیچ گونه ارتباطات و تجربه ای و تنها با استفاده از منابع موجود و سخت کار کردن، از آنچه تا بحال تصورش را می کردید، راحت تر است. مدت زمان زیادی طول می کشد تا کسب و کاری را شروع کنید و به موفقیت برسید، بنابراین در زمان های سخت حتما شکیبا باشد و مطمئن شوید که برای به دست آوردن سود می توانید مدتی صبر و حوصله کنید.

2- مشارکت و همکاری

وقتی یک کسب و کار جدید راه اندازی می کنید به مشارکت و همکاری در بعضی از مراحل، مثل کمک در طراحی یا ارتقاء رسانه های اجتماعی نیاز خواهید داشت. اگر کسب و کار خودتان را بدون برقراری ارتباطات شروع کنید، شاید در این راه با شکست مواجه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *