صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت حمل منسوجات با کانتینر و ارسال محموله
1398/12/20

حمل منسوجات با کانتینر و ارسال محموله

Containerization and dispatch of textile goods

حمل کالا با کانتینر، یک سیستم حمل‌و‌نقل چندنوعی بار و محموله است که از کانتینرهای دارای ایزوی استاندارد (معروف به کانتینرهای حمل یا ایزوتاینرها) استفاده می‌کند که می‌توانند بر روی کشتی‌های کانتینری، واگن‌های قطار، هواپیماها و کامیون‌ها بارگذاری شوند و بدون نقص مهر و موم گردند. استفاده از کانتینرها سبب بهبودهای زیادی در کارآیی بخش حمل‌ و‌ نقل شده است، بنابراین هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و به تغییرات باری کمتر کمک کرده است که به‌نوبه خود جریان تجارت را تقویت نموده است.

حمل کالا با کانتینر (Containerization)

حمل کالا با کانتینر، یک سیستم حمل بار بین قاره‌ای با استفاده از کانتینرهای استاندارد است. این کانتینرها با استفاده از کشتی‌های کانتینری بین کانتینرها یا بنادر دور حمل می‌شوند. زمانی که بار در بندر مستقر می‌شود، می‌توان کانتینرها را با استفاده از کامیون یا راه‌آهن به خشکی منتقل کرد.
کشتی‌های کانتینری، کشتی‌های باربری هستند که کانتینرهای استاندارد را بین بندرهای داخل کشور یا بین قاره‌ها حمل می‌کنند.

علامت‌گذاری و شناسایی: معمولا در کانتینرهایی که در خشکی بارگیری می‌شوند، رتبه‌بندی، وزن خالص و حداکثر ظرفیت یک کانتینر روی جداره آن و در درب پشتی مشخص می‌شود. شماره سریال یک کانتینر، ترکیبی از یک کاراکتر 4 حرفی و 7 کاراکتر دیجیتالی است که به‌ترتیب اپراتور کانتینر و شماره سریال کانتینر را مشخص می‌کنند.

انواع کانتینر حمل‌و‌نقل دریایی

  • محموله‌های خشک برای مقاصد عمومی: متداول‌ترین نوع کانتینر هستند: به‌صورت مکعب‌هایی با ارتفاع 20،40 یا 40 فوت هستند.
  • کانتینرهای روباز، مختص حمل بارهای سنگین یا بیش از حد سنگین هستند.
  • کانتینرهای جدار باز، مختص حمل بارهای بیش از حد سنگین هستند.
  • کانتینرهای تخت قفسه، مختص حمل بارهای سنگین بیش از حد عریض یا بارهای حاوی اندازه بزرگ هستند.
  • کانتینرهای مخزنی، مختص حمل کالاهای مایع مانند روغن خوراکی، مواد شیمیایی و غیره هستند.
  • کانتینرهای تهویه‌دار یخچالی که یخچالی نیز نامیده می‌شوند، مختص حمل‌و‌نقل مواد غذایی فاسد شدنی هستند.
  • کانتینرهای عایق‌بندی‌شده، مختص حمل مواد غذایی هستند که به رطوبت و دما حساس می‌باشند.
  • کانتینرهای دام که دارای سیستم تهویه و نظارت مناسب هستند و مختص حمل دام هستند.
کانتینر ابعاد داخلی

(طول*عرض*ارتفاع) mm

در بازشونده

(عرض*ارتفاع)

mm

وزن ظرف گنجایش مکعب حداکثر بار
کانتینر 20 فوت استاندارد 5919*2340*2380 2278*2286 1900کیلوگرم

4180 پوند

33 مترمکعب

1165 فوت مکعب

22100 کیلوگرم

48721 پوند

کانتینر 40 فوت استاندارد 12045*2339*2379 2280*2278 3084 کیلوگرم

6799 پوند

67.3 مترمکعب

2377 فوت مکعب

27396 کیلوگرم

60397 پوند

کانتینر 40 فوت بلند 12056*2347*2684 2340*2585 2900 کیلوگرم

6393 پوند

76 مترمکعب

2684 فوت مکعب

29600 کیلوگرم

65256 پوند

کانتینر 45 فوت بلند 13582*2347*2690 2340*2585 3900 کیلوگرم

8598 پوند

85.7 مترمکعب

3025 فوت مکعب

28600 کیلوگرم

63052 پوند

شرایط واردات و صادرات از طریق خدمات هوایی

بارنامه هوایی نوعی بارنامه است که حمل کالا را به‌سوی یک مقصد مشخص در پروازهای داخلی و بین‌المللی پوشش می‌دهد. یک سند غیرقابل انتقال برای حمل‌و‌نقل هوایی است که به‌عنوان رسید محموله شناخته می‌شود و نشان می‌دهد که شرکت حمل‌و‌نقل، کالای مذکور را پذیرش کرده و مکلف است با شرایط مشخص، محموله را به فرودگاه مقصد منتقل نماید.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

ضد بازار شکنی: اگر یک شرکت، محصولی را با قیمتی پایین‌تر از قیمت محصول در بازار داخلی خود صادر نماید، گفته می‌شود که شرکت در زمینه آن محصول، بازار شکنی کرده است. کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی ممکن است بتوانند اقدامات تلافی‌جویانه را بر سایر اعضای خود که در عرضه محصولات خود بازار شکنی می‌کنند، انجام دهند.

خرید و فروش بازار به بازار (تبادل ارز)، فرآیند خرید ارزهای خارجی، سهام، اوراق قرضه و سایر کالاها در یک بازار و فروش بلافاصله آن با قیمتی بالاتر در یک بازار دیگر است.

ذینفع شخصی است که حواله اعتباری مرسوله به نفع او صادر می‌شود.

بارنامه سندی است که شرایط قرارداد حمل ‌و‌ نقل بین فرستنده کالا و شرکت حمل ‌و‌ نقل را تعیین می‌کند و در آن قرار است محموله با هزینه مشخصی بین نقاط معینی جابجا شود. این سند معمولا توسط فرستنده یا عامل حمل فرستنده در فرم‌های مصوب تهیه می‌شود و توسط متصدی حمل‌ و ‌نقل صادر می‌شود. این سند همچنین به‌عنوان قرارداد حمل و دریافت کالا نیز محسوب می‌شود.

گواهی مبدأ سندی است که مبدأ کالا را تایید می‌کند. اگر به کشورهای زیادی صادرات انجام دهید، ممکن است به یکی از آنها احتیاج پیدا کنید.

CIF یعنی قیمت بعلاوه هزینه حمل و نقل و هزینه بیمه. این یک نوع قیمت‌گذاری است که نشان می‌دهد هزینه کالاها، هزینه بیمه و هزینه حمل و نقل در قیمت اعلام شده، گنجانده گردیده است.

کارگزار شرکتی است که صورت‌حساب بار (بارنامه) را برای حمل بار با کشتی یا هواپیما صادر می‌کند.

CFT به معنی هزینه کالا و کرایه بار است. یک نوع اصطلاح قیمت‌گذاری است که نشان می‌دهد هزینه کالاها و هزینه‌های حمل و نقل در قیمت پیشنهادی گنجانده شده‌اند؛ خریدار بیمه را تهیه می‌کند و هزینه آن را می‌پردازد.

فاکتور (صورتحساب تجاری) صورت‌حسابی است که هزینه کالاها بعلاوه هزینه‌های حمل کالا توسط یک صادرکننده را نشان می‌دهد.

امانت‌سپاری کالا عبارت است از ارسال کالا از طرف صادرکننده (فرستنده کالا) به نماینده (دریافت‌کننده) براساس توافق نامه‌ای مبنی بر اینکه نماینده کالا را به‌حساب صادر‌کننده بفروشد. مالکیت کالاها تا زمانی که دریافت‌کننده آنها را بفروشد، متعلق به فرستنده کالا است. گیرنده ،کالا‌ها را برای کمیسیون به فروش می‌رساند و درآمد خالص را به فرستنده بر می‌گرداند.

بانک کارگزار، بانکی است که در کشور خود تجارت یک بانک خارجی را اداره می‌کند.

هزینه‌های تأخیر، هزینه‌ای است که برای نگهداری کانتینر حاوی کالاها در انبار، بیشتر از زمان مشخص‌شده گرفته می‌شود.

فاکتور صادراتی بخشی از مستندات مورد نیاز هنگام ارسال کالا به خارج از کشور است و باید شامل توضیحات کاملی در مورد کالاها، قیمت، وزن و کشور مبدا باشد.

FOB به‌معنی تحویل روی عرشه است. یک اصطلاح قیمت‌گذاری است که نشان دهنده قیمت مشخص‌شده برای کلیه هزینه‌های کالا است که توسط خریدار یا برای او خریداری شده است و هزینه تحویل کالا از یک کشتی خارجی شامل آن می‌شود. کلیه مخاطرات و هزینه‌های حمل و نقل برعهده خریدار است.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

نماینده حمل و نقل، بنگاهی است که هزینه‌های حمل و نقل و سایر عوارض را اعلام می‌کند، بیشتر اسناد حمل و نقل و گمرکی را تهیه می‌کند، بیمه‌های دریایی را آمادهمی‌کند و در سایر جزئیات باربری مشارکت دارد.

گواهی بازرسی از طرف کشور واردکننده صادر می‌شود و تایید می‌کند که کالای حمل‌شده با مشخصات آن مطابقت دارد.

اعتبارنامه یک مکانیزم بانکی است که به واردکنندگان این امکان را می‌دهد تا شرایط قرارداد مطمئنی را به صادرکنندگان ارائه دهند. اگر در اعتبارنامه، برات‌گیر کلیه شرایط و ضوابط را رعایت کند، پرداخت مبلغ تعیین‌شده توسط بانک تضمین می‌شود. اعتبارنامه توسط یک بانک خارج از کشور صادر می‌شود، اما توسط یک بانک محلی نیز تایید می‌گردد. در این موقعیت حتی اگر خریدار یا بانکی دیگر شرایط اعتبارنامه را رعایت کنند مبلغ پرداختی به صادرکننده توسط بانک محلی پرداخت می‌شود.

اظهارنامه بار سندی است که مشخصات کالای بارگیری‌شده و تجهیزات لازم برای حمل بار به مقصد در آن ذکر شده است و به‌عنوان اظهارنامه محموله توسط نمایندگان در محل بارگیری تدوین می‌شود.

حساب باز(نسیه) توافقی تجاری است که بر اساس آن کالاها توسط صادرکننده بدون ضمانت پرداخت، حمل می‌شوند. از روش پرداختی حساب باز فقط در صورتی که صادرکننده رابطه مستقیمی با خریدار داشته باشد استفاده می‌شود.

مجموعه اصطلاحات اساسی مورد استفاده در صنعت حمل بار توسط کانتینر

  • ظرفیت با واحد TEU اندازه‌گیری می‌شود. نشان‌دهنده تعداد کانتینر استاندارد با ظرفیت 20 فوت است که یک کشتی می‌تواند حمل کند.
  • CBM، مترمکعب واحد اندازه‌گیری حجم بار است.
  • ظرفیت کانتینر برابر با ظرفیت کلی مکعبی است که ظرف حمل بار در آن قرار می‌گیرد.
  • FCL، ظرفیت پر کانتینر است.
  • LCL به معنی ظرفیت پایین کانتینر است.
  • حداکثر بار به حداکثر حجم یا وزن بار مجاز که می‌تواند در یک کانتینر بارگیری شود، اشاره دارد. حداکثر بار= درجه‌بندی – وزن مجاز کانتینر
  • رتبه‌بندی، حداکثر وزن ناخالص کانتینر است (وزن کانتینر+ محتویات).
  • حجم بار توصیه‌شده (RLV)، حداکثر حجم مکعبی است که می‌تواند در محاسبه بار کامل کانتینر در نظر گرفته شود.
  • Tare Maxx، جرم یا وزن خالی کانتینر است. با توجه به روش‌های مختلف تولید و مواد به‌کار‌رفته در ساخت کانتینر، وزن آنها با هم متفاوت است.
  • TEU، معیاری از ظرفیت محموله‌های کانتینرشده برابر با ظرفیت یک کانتینر استاندارد 20 فوتی است.
  • ULD، دستگاه بارگیری واحد است که معادل با هوا است.

عرشه‌های کانتینر

کانتینرها با توجه به ماهیت کالا، روی کشتی‌ها قرار می‌گیرند. بر روی یک کشتی کانتینری، چهار عرشه اصلی برای کانتینر وجود دارد.

ماهیت کالا عرشه خارجی عرشه داخلی بارچینی بالاتر از خط آب بارچینی زیر خط آب
حساس به رطوبت
حساس به دما
نیاز به تهویه دارد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *