صفحه اصلی دانشـــنامه مزایای لباس دست دوم بر روی محیط زیست
1399/07/18

مزایای لباس دست دوم بر روی محیط زیست

Secondhand Clothing Environmental Benefits

اگر شما کسی هستید که می خواهد در حول و حوش سبک زندگی سازگار با محیط زیست قدم بردارد یا حتی تازه این مسیر را آغاز کند، می تواند با پوشیدن لباس های دست دوم به اهداف خود دست یابد. لباس های دست دوم در موارد بسیاری برای محیط زیست مفید هستند، بنابراین هر کسیکه به دنبال ایجاد یک کمد لباس پایدار است باید به سمت خرید اینگونه لباس ها برود.
وقتی صحبت از خرید لباس های دست دوم به میان می آید، بسیاری از مردم با دیده تردید به این مسئله نگاه می کنند. در صورتیکه بتوان خود را با مقوله اسلو فشن (slow fashion) مطابقت داد، کم کم جذابیت لباس های دست دوم درک خواهد شد.
بسیاری بدون اینکه دلیل این قضیه را بدانند، همیشه از ایده خرید لباس های دست دوم گریزان هستند. شاید این مسئله ناشی از نظرات دیگران باشد که بر روی ما تحمیل می شود. آنها مدام می گویند که اینگونه لباس ها عجیب هستند یا برای مردم فقیر کاربرد دارند، بنابراین افراد به صورت ناخودآگاه این ذهنیت را می پذیرند.
همین دست از افراد در صورتیکه به بازدید از اولین مغازه عرضه کننده لباس دست دوم بپردازند، کل ذهنیتشان در مورد مسئله فرق می کند و به جای عجیب و غریب دانستن این لباس ها، آنها را شگفت انگیز می خوانند. آنها با خود می اندیشند که خرید لباس دست دوم چه مزیت بدی دارد؟ در حالیکه می توان مزایای خوب زیادی برای آنها برشمرد. پیدا کردن پیراهن ها و ژاکت های باکیفیت در اینگونه فروشگاه ها، تأثیرات زیست محیطی تولید لباس را کاهش می دهد و منجر صرفه جویی اقتصادی می شود. پس خرید لباس دست دوم، نوعی پیروزی است.

عادی تلقی کردن مسئله خرید لباس دست دوم

بخشی از مردم قبل از اینکه خرید لباس های دست دوم را در فروشگاه های عرضه کننده آنها آغاز کنند، سالهاست که لباس های دست دوم را بر تن می نمایند. آنها با گرفتن لباس از دوستان و اعضای خانواده با کمال میل این کار را انجام می دهند، و بسیاری از این لباس ها به قطعات مورد علاقه شان برای پوشیدن تبدیل می گردد. بنابراین این کار چه تفاوتی با خرید لباس های دست دوم دارد به غیر از اینکه مقداری پول صرف خرید آنها می شود؟
مطمئنا وقتی لباس از فروشگاه های عرضه کننده کالای دست دوم خریداری می گردد، در مورد محل تولید آنها نمی توان اطلاعاتی کسب کرد، اما از طریق ماشین لباسشویی می توان آنها را تمیز نمود. وقتی اینگونه لباس ها شسته می شوند، همانند هر نوع تکه ای از لباس های کمدتان به نظر می رسند، و هرگز نمی توان آنها را به خاطر دست دوم بودن تشخیص داد.
با فکر کردن به این مسائل می توان درک کرد که قبلا افکار دیگران بر ما نفوذ کرده بود، در حالیکه این نوع خرید یک کار عادی به حساب می آید. ارزیابی دیدگاه های کنونی و گذشته، به خصوص وقتی به عادت های سبک زندگی ارتباط پیدا می کند از اهمیت زیادی برخوردار است. چون هر چقدر تغییرات سازگار با محیط زیست به وجود آید، بهتر است.
قابل درک است که پوشیدن لباس های دست دوم برای همه مناسب نیست، اما در حقیقت این کار روشی عالی برای پایدارتر بودن است، چون مزایای زیادی برای کره زمین ایجاد می کند. در ادامه این مطلب به بخشی از مزایای زیست محیطی لباس های دست دوم اشاره می گردد.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

مزایای زیست محیطی لباس های دست دوم

1- کاهش ضایعات منسوجات به واسطه خرید لباس دست دوم

مزایای لباس دست دوم بر روی محیط زیست - محیط زیست, صنعت لباس, صنعت پوشاک, پوشاک دست دوم

خرید لباس دست دوم در روش های زیادی باعث کاهش اثرات زیست محیطی می گردد، اما یکی از مهمترین آنها از طریق استفاده مجدد از لباس ها ایجاد می گردد که باعث می شود تا لباس های کمتری به محل های دفن زباله وارد شود. ضایعات منسوجات زیادی در جهان وجود دارد، و بسیاری از تکه های لباس به سرعت تجزیه نمی شوند.
وقتی رنگ های استفاده شده برای بسیاری از انواع لباس را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که این رنگ ها به عمق زمین و منابع آبی نفوذ می کنند، و با توجه به داشتن مواد شیمیایی سمی موجب آلودگی آنها می گردند. با خرید لباس دست دوم، می توان میزان ضایعات منسوجات در محل های دفن زباله را کاهش داد و با ارائه دادن یک جایگاه به آنها در کمد لباس می توان موجبات افزایش چرخه عمر این لباس ها را فراهم کرد.

2- کاهش آلودگی آب

همانطور که قبلا عنوان شد، بسیاری از لباس ها حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که در طول فرآیندهای تولید به منابع آبی وارد می شوند یا به محل های دفن زباله ختم می گردند. مثلا آفت کش ها و مواد شیمیایی استفاده شده در طول تولید پنبه وارد زمین می گردند و به جریان آب نفوذ پیدا می کنند. آلودگی آب ناشی از منسوجات، 20 درصد از آلودگی آب صنایع جهانی را به دلیل آلاینده هایی مانند رنگ ها تشکیل می دهد.
لباس های دست دوم به محیط زیست سود می رسانند، چون به جای آلودگی ایجاد شده برای ساخت لباس ها، می توان دوباره از آنها استفاده کرد. در این حالت می توان مطمئن شد که از منابع استفاده شده بیشترین بهره برده می شود.

3- صرفه جویی در استفاده از آب با خرید لباس دست دوم

مزایای لباس دست دوم بر روی محیط زیست - محیط زیست, صنعت لباس, صنعت پوشاک, پوشاک دست دوم

برای ساخت یک تی شرت به 2700 لیتر آب نیاز است. این مقدار آب برای مصرف شرب دو و نیم سال یک نفر کافی خواهد بود. بنابراین حتی اگر در رابطه با لباس هایتان بخواهید جانب پایداری رعایت کنید لباس های ساخته شده با مواد سازگار با محیط زیست مثل پنبه را بخرید، باز هم بعضی از عواقب زیست محیطی منفی وجود خواهد داشت.
مثلا پنبه یک منبع پایدار است که در هنگام تجزیه شدن به محیط زیست آسیبی نمی رساند (مگر اینکه دارای رنگ باشد)، اما مقدار آب به کار رفته جهت تولید یک تکه لباس پنبه ای، تأثیرات عظیمی بر روی محیط زیست دارد. اگر یک تی شرت یا ژاکت پنبه ای در مغازه فروش لباس دست دوم دیدید با توجه به این مورد به خرید آن اقدام کنید (اگر آن لباس مورد علاقه تان بود، حتما آن را بخرید).
علاوه بر این، صنعت مد تقریبا در 20 درصد آلودگی آب جهان مشارکت دارد. این حجم مقدار زیادی از آب آلوده شده توسط یک صنعت را نشان می دهد و آمارها با توجه به خرید بیشتر لباس ها بیانگر این مطلب وحشتناک است که این حجم از آلودگی در طی سال های گذشته بیشتر شده است.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

4- آلودگی کمتر هوا از طریق خرید لباس دست دوم

مزایای لباس دست دوم بر روی محیط زیست - محیط زیست, صنعت لباس, صنعت پوشاک, پوشاک دست دوم

با عدم خرید لباس از برندهای فست فشن، نیاز این کسب و کارها به تولید لباس بیشتر کاهش پیدا می کند، و آلودگی هوا جهت تولید و همچنین توزیع آن کمتر می شود. کربن زیادی به واسطه صنعت مد انتشار پیدا می کند که به گرمایش کره زمین منجر می گردد. تخمین زده می شود که 10 درصد از کل آلودگی جهان ناشی از صنعت مد باشد. بنابراین تلاش برای تغییر عادت های خرید لباس، جایگاه ارزشمندی دارد.
وقتی لباس دست دوم خریداری و پوشیده می شود، نیاز صنایع تولید کننده لباس جهت تولید پوشاک جدید و توزیع آن کمتر می گردد که این مسئله به تمیز نگه داشتن هوا کمک می کند. همچنین بسیاری از لباس ها به جای استفاده مجدد، سوزانده می شوند. وقتی نوع خاصی از لباس ها می سوزند، آنها مواد شیمیایی سمی به هوا وارد می نمایند.

5- لباس دست دوم عامل حفظ انرژی

مزایای لباس دست دوم بر روی محیط زیست - محیط زیست, صنعت لباس, صنعت پوشاک, پوشاک دست دوم

خرید لباس دست دوم، مقدار زیادی انرژی حفظ می کند. وقتی لباس دست دوم خریداری می شود، لباس جدید به خاطر عادت های خرید دوباره تولید نمی گردد که همانند آب، هزینه های انرژی را کاهش می دهد.
اگر بسیاری از مردم عادت های خرید لباس سازگار با محیط زیست را قبول نمایند، می توان تفاوت عظیمی در کاهش آلودگی و همزمان صرفه جویی در منابع ارزشمند زمین رقم زد. اگر همه به خرید لباس دست دوم در اغلب اوقات روی آورند و خریدهای آگاهانه تری در رابطه با لباس هایشان انجام دهند، شرکت های فست فشن به تولید بیشتر لباس نمی پردازند.

تقاضای کمتر= تولید و توزیع کمتر= آلودگی کمتر

کلام پایانی در مورد مزایای زیست محیطی خرید لباس دست دوم

همانطور که ملاحظه کردید، پوشیدن لباس دست دوم، مزایای زیست محیطی فراوانی دارد و روشی عالی برای ایجاد کمد لباس پایدار به حساب می آید. استفاده مجدد از لباس سایر مردم که دیگر مورد پسند آنها نیست یا با اندازه های آنها تطابق پیدا نمی کند، هم برای شما و هم برای کره زمین مزیت محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *