صفحه اصلی مقــالات تخصصی چگونگی انجام موفقیت آمیز عکاسی مد
1399/04/29

چگونگی انجام موفقیت آمیز عکاسی مد

How To Do a Successful Fashion Photoshoot

آغاز عکس برداری از محصولات در صنعت مد، روزی هیجان انگیز برای صاحبان کالا یا اشخاص حرفه ای است. با این وجود، عکاسی مد می تواند کار دشواری باشد و هماهنگ ساختن همه چیز از آرایشگران گرفته تا ساخت تابلوی ایده ها، به خصوص اگر زمان محدود باشد، می تواند فرآیندی چالش برانگیز شناخته شود. احتمالا آخرین کاری که می خواهید انجام دهید این است که شبیه به یک آماتور که با اضطراب و بدون اعتماد به نفس به اطراف می چرخد خود را دستپاچه کنید، در حالیکه باید همه چیز آرام و تحت کنترل به نظر برسد.
طبیعتاً نمی خواهید دست پاچه به نظر برسید و ممکن است مایل به درخواست کمک از همکاران با تجربه نیز نباشید. خوشبختانه اصول اولیه کار در این زمینه وجود دارد، بنابراین بیش از این نباید احساس اضطراب داشته باشید. در این حالت می توانید در روزی بزرگ سر خود را بالا بگیرید، با اعتماد به نفس کارها را انجام دهید و از همه مهم تر نمایشگاه را با مجموعه ای از عکس ها که برند شما را با بهترین نورپردازی نشان می دهد، ترک کنید.

چگونه برای یک عکس برداری موفق مد برنامه ریزی کنیم؟

چه قصد داشته باشید تا از محصولات خود یا از پرندگان و یا از افراد حاضر در یک مراسم ازدواج عکس بگیرید، باز هم برنامه ریزی مهم ترین جنبه عکس برداری موفق است. عکاسی مد (fashion photography) نیز به همین صورت است. تنظیم همه چیز به درستی برای اطمینان از اینکه بهترین عکس های مورد نیاز خود را می گیرید، ضروری است؛ بنابراین هماهنگ ساختن تیم و کسب مجوزهای لازم برای کار با نمایندگی های مدلینگ، کارهایی هستند که باید زمانی را به آنها اختصاص دهید، چون این مسائل مستقیماً بر کیفیت عکس هایی که می گیرید، تأثیر می گذارند. هر چند که نحوه گرفتن هر نوع عکسی متفاوت است، اما در ادامه برخی نکات کلیدی برای عکس برداری مؤثر ارائه شده است.

1- تحقیقات انجام دهید

چگونگی انجام موفقیت آمیز عکاسی مد - مد, فشن, طراحی مد, صنعت مد

قبل از هر چیز می خواهید مطمئن باشید که توضیحات شما درمورد عکس برداری جامع و قابل درک است. شما همه چیز را بطور کامل فراهم ساخته اید و مشتاق هستید که اگر همه چیز واضح نیست، به دنبال جزئیات بیشتر باشید. اگر همکارانی دارید که قبلاً اینگونه عکس برداری را انجام داده اند، از آنها درخواست مشورت کنید، و کمی به مطالعه و تحقیق در سایت های مد بپردازید.

2- فهرستی از عکس ها بسازید

این سندی که می سازید، برای بودجه بندی و برنامه ریزی بسیار سودمند خواهد بود. سند باید از موارد زیر تشکیل شده باشد:

  • عکس هایی که انتظار دارید تا بگیرید 
  • از چند دست لباس باید عکس بندازید
  • به چه ابزارها و لوازمی ممکن است نیاز داشته باشید
  • و جزئیات دیگر 

فهرست عکس ها باید شامل جزئیاتی مانند حالات چهره، زوایای نورپردازی و موارد دیگر باشد. آغاز کار با برنامه ریزی مناسب به شما فرصت بیشتری برای موفقیت می دهد. فهرست عکس ها، سندی است که می توانید آن را با گروه خود، عکاس، گروه مو و آرایش، مدل ها و هر کس دیگر که در عکس برداری شرکت دارد، به اشتراک بگذارید.

3- چه کسانی حضور خواهند داشت؟

چگونگی انجام موفقیت آمیز عکاسی مد - مد, فشن, طراحی مد, صنعت مد

اگر هر شخص نقش خود را به خوبی درک کند، احتمال موفقیت عکاسی مد بیشتر خواهد شد. گاهی به علت محدودیت های بودجه، ممکن است هر شخص بیش از یک مسئولیت داشته باشد. تیم شما باید از افراد معتبر و سخت کوشی تشکیل گردد، بنابراین در مورد شهرت و تجارب آنها پرس و جو کنید.

4- عکس ها برای چه هدفی مورد استفاده قرار می گیرند؟

شرکت ها از عکس هایی با کیفیت بالا برای اهدافی مانند ساخت کاتالوگ، وبسایت، پست های رسانه های اجتماعی و دیگر اهداف بازاریابی استفاده می کنند. به طور دقیق از عکس هایی که در پایان روز انتظار دارید تا تحویل دهید، تعداد عکس های مورد نیاز و میزان بودجه آگاه باشید.

5- برنامه کاری را به وجود آورید

یکی دیگر از اسنادی که باید تهیه کنید برنامه کاری (call sheet) است، اما نیازی نیست که تمام مراحل ساخت این سند را از ابتدا انجام دهید. الگوهای آنلاین بی شماری وجود دارند که وقتی شما برای اطلاعات بیشتر، پرسش هایی را مطرح می کنند که شاید از آنها غفلت کرده باشید، به شما کمک می کنند.
نسخه نهایی برنامه کاری شما برای همه افرادی که در فرآیند عکس برداری مشارکت دارند، ارسال می شود که این نسخه شامل زمان عکس برداری، زمان رسیدن به محل مورد نظر، لیستی از امکانات و یک برنامه زمان بندی برای روز عکس برداری است. همچنین برنامه کار از جزئیاتی در رابطه با لباس های برند و تعیین هر مدل برای هر صحنه نیز تشکیل شده است. حتی با بهترین برنامه ریزی ها نیز شاید کارها به تعویق بیفتند و با تأخیر انجام شوند، اما نیم ساعت پیش از زمان معین برای حضور افراد با آنها تماس بگیرید تا تأخیرها به کمترین حد برسند.
هنگامیکه اسناد تکمیل شده را ارسال کردید، تأیید ارسال آن را از هر شخصی دریافت کنید. نسخه های مانده در پوشه های اسپم بی ارزش هستند، پس اگر پاسخی به ایمیل خود دریافت نکردید، با آنها تماس بگیرید تا ایمیل خود را چک کنند.

ایده ها، نکات و روش هایی برای بهتر انجام دادن عکاسی مد

هنگامی که برای روز بزرگ عکس برداری آماده می شوید، باید به چندین مرحله توجه داشته باشید تا کار خود را هنگام گرد هم آوری افراد و شروع عکس برداری آسان تر کنید. در ادامه نکاتی ذکر شده است که عکاسی مد را برای شما همانند یک رویا محقق می کند.

1- الهام بگیرید

پیش از انتخاب مکان عکس برداری، قوانین این حرفه را بیاموزید. نامداران بزرگ مد با عکس برداری در محیط های نمادین، برندهایی برای خود ایجاد کرده اند. اینکه قصد دارید در چه مکانی از کالاهای برندتان عکس بگیرید، نهایتاً می تواند تأثیر زیادی بر درک مشتریان از آنچه ارائه می دهید، داشته باشد. کتاب ها یا مقاله های آنلاین را مطالعه کنید و یا نگاهی به مجلات مد بیندازید. سپس به صفحات نگاهی کنید و اجازه دهید تا محیط های گوناگون نشان داده شده در تصاویر وارد ذهن خلاق شما شوند. با مشاهده آثار هنری که دیگر برندها ایجاد کرده اند، ایده بهتری از احساسی که می خواهید عکس های شما منتقل کند، به دست می آورید. هنگام تحقیق ممکن است با نام برخی عکاسان مشهور مد در شهرتان آشنا شوید.

طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

2- استعدادها را کشف کنید

اختصاص دادن زمانی برای یافتن استعدادهایی که کاملاً مناسب نیازهای شما هستند، در دراز مدت نتیجه بخش خواهد بود. برای شروع، می توانید سامانه هایی مانندModel Mayhem و اینستاگرام را مشاهده کنید. تعداد بسیاری از مدل های شناخته شده و الهام بخش در کالیفرنیا، ایتالیا، آمریکا و اروپا، بیشتر برای نمایش برنامه های خود بر رسانه های اجتماعی تکیه می کنند و شما در پروفایل Model Mayhem، چیزهای زیادی می توانید در مورد علایق و ویژگی های یک مدل بیابید. همچنین رسانه های اجتماعی می توانند ابزاری مناسب برای یافتن یک سبک در مد، یک عکاس یا فرد حرفه ای دیگری باشند که می توانند به شما برای انجام عکاسی بدون مشکل کمک نمایند. با این حال برای یافتن این افراد حرفه ای، قدرت گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر را فراموش نکنید.

3- تابلوی ایده ها را به وجود آورید

تابلوی ایده ها به طور سنتی از طریق تابلوهای فیزیکی و چسب ساخته می شوند، اما اکنون اینگونه ایده پردازی ها در دستگاه های الکترونیکی انجام می گردند. تابلوی ایده های شما باید احساسی که می خواهید با عکس های خود تداعی کنید را منتقل کند، چه آن ایده ها در مورد استایل بوهمیان مشکی (dark bohemian chic) و چه سفید فرشته ای (angelic white) باشند. تابلوی ایده ها باید شامل جریان فکری باشد که همه چیزهایی که قرار است در روز عکس برداری ضبط کنید را به تصویر بکشد. این تابلو می تواند شامل عکس هایی دیگر مانند عکس حیوانات، نقاشی های منظره یا تنها سایه هایی از رنگ هایی که مدنظر دارید، باشد. بخشی از طراحی لباس، داشتن چشمانی ریزبین برای مشاهده جزئیات است و اکنون وقت آن است که اجازه دهید این استعداد بدرخشد.

4- از یک دفتر استفاده کنید

هنگام تنظیم طرح و فرآیند جستجوی استعدادها، داشتن یک دفتر می تواند سودمند باشد. به هر کجا که می روید این دفتر را همراه خود داشته باشید تا ایده هایی که به ذهن تان می رسند را سریعاً یادداشت کنید و به جای استفاده از قلم و کاغذ می توانید از برنامه های گوشی هوشمند برای این کار استفاده نمایید.

5- یک طرح نامه مصور داشته باشید

همانند یک برنامه تلویزیونی یا یک فیلم، عکس های شما یک طرح کلی را دنبال می کنند و بهترین راه برای اطمینان حاصل کردن از دستیابی به اهدافتان طبق آنچه برنامه ریزی کرده اید، تنظیم طرح نامه است. این طرح نامه همه ویژگی های گوناگون مربوط به عکس و آرایش ها را در بر می گیرد و برای همه عکس هایی که می خواهید به ترتیب بگیرید، برنامه ریزی می کند. برخلاف برنامه کار که به همه افرادی که در پروژه کار می کنند، توزیع می شود، احتمالاً طرح نامه را تا پایان کار نزد خود نگه می دارید.

6- حتما یک برنامه جایگزین داشته باشید

در صورتیکه مشکلی پیش آید، لازم است بدانید که چه کاری باید انجام دهید. عکس برداری در محیط های باز ممکن است به علت هوای سرد و طوفانی با مشکل مواجه گردد و شاید مدل ها بیمار یا خسته شوند. داشتن عکاس اضافی آماده هنگام وقوع حادثه می تواند ایده خوبی باشد. اطمینان حاصل کنید که حداقل یک نفر دیگر همه جزئیات برنامه شما را می داند تا هنگامیکه به دلیل شرایط پیش بینی نشده نمی توانید کار را انجام دهید، وی به امور رسیدگی کند.

چگونگی انجام موفقیت آمیز عکاسی مد - مد, فشن, طراحی مد, صنعت مد

رهنمودها و نکات عکاسی

برای افراد تازه کار و برندهای کوچک

اگر اولین بار است که عکاسی مد انجام می دهید، سادگی را حفظ کنید. حتی اگر چندین عکس برداری برای تجارت کوچک خود انجام داده اید، همه چیز را دقیقاً مطابق بودجه خود پیش ببرید و شاید لازم باشد تا برای کاهش هزینه ها، عکس برداری را در محیط های داخلی انجام دهید. به اطراف دفتر کار خود نگاهی بیندازید تا ببینید می توانید از اشیاء برای عکس برداری استفاده نمایید. اگر دوربین DSLR ندارید، شاید بخواهید یکی از آنها را خریداری نمایید، اما به خاطر داشته باشید که اکثر گوشی های هوشند به اندازه کافی برای گرفتن عکس های خوب به منظور انتشار عکس محصولات در وب و رسانه های اجتماعی آنلاین قدرتمند هستند.

برای برندهای باسابقه و مشهور

اگر برند مشهوری دارید و یا مدتی عکس برداری انجام داده اید، تمرکز اصلی شما باید بر روی تولید تصاویر با کیفیتی باشد که با زیبایی شناسی برندتان هماهنگی دارد. برای برندهای مشهور، مشخص نمودن مکان های مناسب برای عکس برداری بسیار مهم است و شاید لازم باشد تا هزینه زیادی را برای دستیابی به بهترین پشت صحنه اختصاص دهید. بزرگ ترین دردسر شما هنگام تنظیم فرآیند عکس برداری این است که بدانید چه پولی صرف چه چیزی شده است. تیم شما ممکن است شامل 10 یا حتی 20 نفر باشد و شما باید بدانید چقدر می خواهید برای عکاس ها، مدل ها و دیگر افراد پروژه، هزینه صرف کنید. به خاطر داشته باشید که شما پایه اصلی هستید که هر کسی در پروژه برای پشتیبانی و راهنمایی به شما تکیه می کند.

کار با عکاسان مد

یک عکاس حرفه ای یک آلبوم نمونه کار (portfolio) با طیف مختلفی از کارها دارد که تشخیص سبک معین او را امکان پذیر می سازد. همچنین گروه های مو و آرایش نیز به همین ترتیب هستند. یافتن عکاسان حرفه ای مد با تجارب بسیار، استرس شما را در روز عکس برداری کاهش می دهد. هرچه بیشتر بتوانید به گروه اعتماد کنید، آن روز بهتر پیش خواهد رفت. می توانید خود را به عنوان مدیری خلاق در نظر بگیرید و این قدم باعث می شود تا بتوانید روز را طبق اهداف خود پیش ببرید و به آنها دست یابید. هنگامیکه به دنبال یک عکاس مد هستید، حتماً باید انتظارات حقیقی داشته باشید.

قراردادها و اسناد

چه از قبل با تیم خود کار کرده باشید و چه اولین تجربه شما باشد، حتماً باید قراردادهای مناسبی با آنها عقد نمایید. این بخشی از استاندارد تجارت عکاسی مد است که باید توسط همه پذیرفته شود. مدل ها باید فرم های مرتبط به مدل ها را پر کنند که نمونه های این فرم ها را می توانید به صورت آنلاین بیابید. در قرارداد خود با عکاس به طور واضح انتظارات خود را تعریف کنید و یک بازه زمانی برای تحویل عکس های منتخب و فرمت این عکس ها تعیین نمایید. هنگامیکه عکس ها را تأیید کردید، در مورد زمان آماده شدن آنها گفتگو کنید و فرمت درخواست شده را تأیید نمایید. در همه قراردادها، حق الزحمه هر عضو گروه را مشخص کنید. همچنین باید حقوق عکس ها و اجرت لغو کار یا تأخیر را نیز معین نمایید.

طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

چگونگی انجام موفقیت آمیز عکاسی مد - مد, فشن, طراحی مد, صنعت مد

محل عکس برداری

هر چند که ممکن است همیشه قادر نباشید تا از قبل، مکان عکس برداری را مورد بازدید قرار دهید، اما با پرداخت هزینه می توانید کمی از مکان بازدید کنید و بهتر است این بازدید را همراه با عکاس خود انجام دهید. به این ترتیب مطمئن می شوید که همه تجهیزات مورد نیاز را دارید. حتما به نورپردازی توجه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که عکاس وسایل مورد نیاز را داشته باشد. اگر ندارد، شما باید تجهیزات لازم را کرایه کنید. اگر قرار است عکس برداری در محیطی عمومی انجام شود، مسائلی مانند سر و صدا، و ترافیک عبور مردم و وسایل نقلیه را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که در روز عکس برداری، دسترسی به آنجا امکان پذیر باشد. گاهی جاده ها بسته می شوند و چنین اتفاقی می تواند روز شما را خراب کند. مکان عکس برداری را به طور واضح مشخص کنید تا اعضای تیم بدانند چگونه باید به آنجا برسند.

بهترین مکان ها برای انجام عکاسی مد

مکان های شاخصی مانند پارک ملی جاشوا تری (Joshua Tree National Park) در کالیفرنیا برای عکاسی مد مشهور هستند، اما ممکن است یک محیط طبیعی، بهترین مکان برای نشان دادن ماهیت مد شما نباشد. به عنوان مثال، پس زمینه های صنعتی غالباً برای مدهای دوره معاصر مناسب تر هستند و در صورتیکه قصد داشته باشید تا سبک زندگی شهری را به طور کامل تداعی کنید می توانید به بخش های اصلی یک شهر بزرگ بروید. هنگامیکه بهترین مکان ها را برای نمایش مد خود انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که موارد زیر همه برای عکس برداری مشهور هستند.

  • دیوارهای رنگی: در هر جایی از شهر به راحتی می توان دیوارهای رنگ شده به رنگ های یکدست و روشن را یافت.
  • باغ ها: اگر به دنبال سبک های گلدار هستید، پس زمینه حاوی گل و گیاه می تواند برای شما مناسب باشد.
  • پشت بام: هیچ چیز به اندازه پشت بام تداعی کننده سبک شهری و مفهوم ماجراجویی نیست.
  • بندرگاه تفریحی: اگرچه بندرگاه کاملاً شبیه به ساحل نیست، اما آن اتمسفر ارتفاع را با موج های آبی زیبا ترکیب می کند.
  • پیاده رو: اگر می خواهید سبک لباس افراد پیاده را تداعی کنید، سعی کنید عکس برداری خود را در پیاده رو انجام دهید.
  • فواره آب: این فواره ها با حرکات آب و زیبایی، به عنوان پشت صحنه های جذابی در نظر گرفته می شوند.

هزینه های احتمالی عکاسی مد

طبق اعلام Snappr، میانگین هزینه استخدام یک عکاس مد در ملبورن حدود 500 دلار در هر ساعت است. اما استخدام عکاسی با هزینه 50 دلار در هر ساعت نیز امکان پذیر است که این هزینه بستگی به این دارد که چه کسی را استخدام کنید و او چقدر تجربه داشته باشد. در مورد مدل ها نیز به همین صورت است: طبق گفته PhotoSecrets، میانگین هزینه استخدام مدل ها در Model Mayhem یا اینستاگرام حدود 50 تا 100 دلار در هر ساعت است، و گاهی مدل ها کمترین ساعت کاری را درخواست می کنند تا ارزش شغل خود را حفظ نمایند. اگر افراد دیگری هم در عکس برداری شما حضور دارند باید حقوق آنها را نیز پرداخت کنید و گاهی لازم است هزینه مجوز برای عکس برداری در مکان منتخب خود را نیز پرداخت نمایید. پیش از شروع کار بودجه معینی را فراهم سازید.

چگونگی انجام عکاسی مد با بودجه محدود

تنها یک راز برای عکس برداری موفق با بودجه محدود وجود دارد: همه چیز را خودتان انجام دهید. اگر دوربین ندارید، یک دوربین تهیه کنید و یاد بگیرید چگونه باید از آن استفاده نمایید. از کودکان، دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید که مدل شما باشند و همه پیگیری های پس از تولید را خودتان انجام دهید. اگر تصمیم گرفته اید که برخی از کارهای ضروری را برون سپاری نمایید با آماتورهایی کار کنید که کمتر پول می گیرند و مکان هایی را برای عکس برداری انتخاب کنید که رایگان هستند و به راحتی می توان به آنها دسترسی پیدا کرد.

چگونگی طراحی چیدمان

اگر می خواهید در محیط های باز، عکس برداری کنید، ممکن است اصلاً نیازی به چیدمان نداشته باشید. پس زمینه طبیعی تنها چیزی است که به آن نیاز دارید. اما اگر قصد دارید تا در محیط داخلی، عکس برداری انجام دهید، به در نظر گرفتن المان های مختلفی در چیدمان نیاز خواهید داشت:

  • لوازم صحنه عکس برداری: با توجه به نوع لباسی که می فروشید، شاید به چتر، بطری آب، صندلی یا وسایل دیگری برای گرفتن عکس نیاز پیدا کنید.
  • پس زمینه ها: ممکن است یک پس زمینه برای انجام کار کافی باشد و یا نیاز به چند پشت صحنه قابل تغییر وجود داشته باشد.
  • مدل ها: مسلماً برای نمایش سبک لباس خود نیاز به یک یا چند مدل دارید.
  • نورپردازی: هنگامی که می خواهید تا در محیط های داخلی، عکس برداری کنید، نورپردازی عامل کلیدی محسوب می شود.

روز عکس برداری

شاید مدیر خلاقی به نظر برسید، اما باید اداره کننده کسب و کار خودتان نیز باشد. برای آنکه هر کس کار خود را به خوبی انجام دهد، نیاز به تسهیل کارها دارید. طوری برنامه ریزی کنید که ابتدا شما به محل مورد نظر برسید و با خود آب و خوراکی ببرید. تیم های شاد از تیم های بداخلاق، مؤثرتر کار می کنند. اگر چای و قهوه به همراه دارید عالی است، اما اگر مکان عکس برداری اجازه این امکانات را نمی دهد، آب هم خوب است.
خونسردی خود را حفظ کنید و متمرکز باقی بمانید. رفتار شما حالت کلی عکس را نشان می دهد، پس مثبت و مشوق باقی بمانید تا همه احساس کنند که از تلاش های آنها قدردانی می شود. رابطه دوستانه ای با عکاس ایجاد نمایید و زیر چشمی به عکس ها نگاه کنید. به این ترتیب می توانید در صورت نیاز، روش عکس برداری را اصلاح کنید. به طور کلی شما با تلاش برای برنامه ریزی، باید یک روز خوب بسازید، پس ادامه دهید و از آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *