صفحه اصلی مقــالات تخصصی چرا بررسی مستمر کیفیت برای صنعت نساجی ضروری است؟
1399/02/09

چرا بررسی مستمر کیفیت برای صنعت نساجی ضروری است؟

آزمایش منسوج چیست؟

کیفیت و عملکرد محصولات نساجی برای انجام آزمایشات کیفی و کمی، و به دست آوردن گزارش آزمایش به انجام دقیق روش های فیزیکی و شیمیایی در توافق با استانداردهای مربوطه بستگی خواهد داشت. انجام آزمایش های کیفی ممکن است برای محصولاتی که یک صنعت تولید می کند، هزینه اضافی به بار آورد و با توجه به اینکه استفاده از عملیات های آموزشی جهت تولیدات آزمایشی هنوز نتیجه معنی داری را حاصل نکرده است، شما ممکن است انجام آزمایشات را به کل نادیده بگیرید. قبل از اینکه شما به انجام این کار بپردازید، ما دلایلی که چرایی و اهمیت انجام آزمایش را برای صنعت نساجی نشان می دهد، لیست می کنیم.

بررسی مواد اولیه

اولین چیزی که خط تولید محصولات به آن نیاز دارد، مواد اولیه است. اگر مواد اولیه شما از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، چگونه انتظار دارید تا یک غذای لذیذ و خوشمزه درست کنید؟ این قضیه در مورد آزمایش نساجی نیز صدق می کند. اگر مواد اولیه شما بدون آزمایش استحکام و کیفیت برای فرآوری و تولید ارسال گردد، در این صورت بیشتر احتمال دارد تا محصول نهایی شما زیر استاندارد تولید شود که این موضوع تهدید بزرگی برای اعتبار شرکت شما محسوب می گردد.

جهت اطمینان از روش های آزمایش مناسب، استانداردها تعیین شده است. این احتمال وجود دارد که نتوانید براساس بودجه خودتان یک فروشنده مناسب را پیدا نمایید، اما به جای آن اهدافتان را تعریف کنید و آنها را برآورده نمایید تا قادر باشید آنچه را که به مشتری قول داده اید، تحویل دهید. آزمایش با توجه به پارچه ای که تولید کرده اید، می تواند در مراحل مختلفی انجام گیرد. به عنوان مثال، در پارچه بافتنی که ماده استفاده شده برای ساخت آن الیاف خام است، بهتر خواهد بود که قبل از سپردن ماده اولیه به نخ ریس، کیفیت الیاف مورد آزمایش قرار گیرد.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

در هنگام تولید

در هنگام تولید بهتر است که نمونه های آزمایشی از خط تولید فراخوانی شوند تا اطمینان حاصل گردد که عملکرد ماشین و کارگران مطابق با استانداردها انجام می شود. از دیدگاه آماری، نمونه گیری می تواند به شما در درک استانداردهای کلی خط تولید کمک نماید. نمونه گیری نمی تواند تولید کالاهای معیوب را از بین ببرد، اما اگر به صورت مرتب انجام گیرد و اقداماتی بلافاصله برای غلبه بر علت های وقوع این خطاها صورت پذیرد، می تواند احتمال به وجود آمدن کالاهای معیوب را کاهش دهد. اگر بتوانید مشکلات را قبل از اینکه کالاها به خط تولید نهایی برسند، شناسایی کنید، قادر خواهید بود تا در هزینه های جاری صرفه جویی نمایید و دیگر محصولات زیر استاندارد و بدون کیفیت را تولید نخواهید کرد.

تحقیق و توسعه

اگر در هنگام نمونه گیری با کالاها و محصولات معیوب مواجه شدید، دور انداختن آنها روش مناسبی محسوب نمی شود. بهره وری و استفاده مؤثر از آزمایش برای به دست آوردن کیفیت، از طریق تحقیق و توسعه محصولات آزمایشی محقق خواهد شد. این روش به شما اجازه می دهد تا محصول را تحلیل کنید، با روش هایی جهت بهبود هزینه کیفیت به صورت مؤثر و کارآمد آشنا شوید و احتمال تولید محصولات معیوب را کاهش دهید. شما از طریق تحقیق و توسعه (R&D) می توانید بهبود ها و بروز رسانی ها را در زمینه کیفیت ماده با گذشت زمان بررسی کنید و ببینید که آیا محصولات براساس استانداردهای تعیین شده تولید گردیده اند یا خیر. بیشتر شرکت های بزرگ دارای مراحل جداگانه تحقیق و توسعه هستند و مقدار زیادی از نیرو و انرژی خود را برای مطمئن شدن از عملکرد صحیح و استخراج نتایج معنی دار صرف می کنند.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

دستگاه ها و ماشین های آزمایشگر

ماشین های آزمایش کننده کیفی متنوعی وجود دارند که می توانند برای این هدف مورد استفاده قرار گیرند. به شدت توصیه می گردد که جهت بهبود دقت و دستیابی به نتایج قابل توجه همیشه این نوع دستگاه ها انتخاب شود. در میان این نوع دستگاه ها می توان به Martindale Abrasion Tester اشاره کرد. این دستگاه، ماشین آزمایش کننده کیفیت پارچه است که مقاومت به سایش پارچه را برحسب روش های متنوع آزمایش می کند. قطعات نمونه پارچه تولید شده را می توان به ماشین ارائه داد و با سابیدن آنها به یکدیگر در جهت ها و فشارهای مختلف به بررسی کیفیت سایش و پارگی آنها پرداخت. همچنین چگونگی و مدت زمانی که پارچه می تواند در برابر خراشیدگی مقاومت کند را می توان تشخیص داد که این نوع بررسی در واقع بهترین شیوه برای ارزیابی کیفیت پارچه به حساب می آید.
امیدواریم که این مقاله به شما در درک اهمیت آزمایش کیفیت صنعت نساجی کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *