صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 10 چالش پیش روی صنعت مُد در سال 2020
1398/11/26

10 چالش پیش روی صنعت مُد در سال 2020

با دو واژه اضطراب و نگرانی می‌توانیم احساساتی که دنیای مُد و مجریان ارشد آن در سال 2020 تجربه می‌کنند را تعریف کنیم. این وضعیت با ایجاد فضای خوش‌بینی که برخی از بخش‌ها در سال 2019 وارد آن شده‌اند، به‌خصوص در آمریکا به تعادل کشیده شده است.
این همان چیزی است که آخرین گزارش سالانه در مورد وضعیت صنعت مد تحت عنوان “وضعیت مُد سال 2020” توسط شرکت مشاوره مک‌کینسی و بوف براساس بررسی بیش از 290 مجری مُد و همچنین رهبران ایده مطرح شده است. پیش‌بینی می‌شود که سال 2020، سال بی‌ثابتی و افت شرکت‌های بزرگ در این بخش باشد، طوری که مجریان در حال آماده‌سازی خود برای این شرایط هستند. خیلی‌ها این موقعیت را نابهنگام می‌پندارند، اما براساس اعلام شرکت‌های مشاوره‌ای، افتی بین 3 و 4 درصدی در انتظار درآمد صنعت مُد است. این افت ناشی از افزایش عدم‌قطعیت اقتصاد کلان، جنگ‌های تجاری، کاهش فروش در بازارهای نوظهور آسیا و اقیانوسیه و بدبینی اقتصادی است که بر فضای اروپا حاکم می‌شود.

قدرت بیشتر برای شرکت‌های بزرگ در بخش های تخصصی

در مواجهه با چنین موقعیت نگران‌کننده‌ای برای صنعت مُد، همه چیز هم بد نیست. یا شاید برای همه این خبر بد نباشد. زیرا پیش‌بینی می‌شود که رشد بازارهای نوظهور در اروپا، آمریکای لاتین، شرق آسیا و آفریقا در سال 2020 پایدار باشد. در عین حال، شاید شاهد تمرکز بیشتر روی یک بخش خاص خواهیم بود که بر این اساس شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی سهم بیشتری را در اختیار خواهند گرفت. زیرا آنها تنها شرکت‌هایی هستند که قادر به برآورده کردن تقاضاها در نوآوری و پایداری خواهند بود که مصرف‌کنندگان دنیای امروز به دنبالش هستند.
شرکت‌های متوسط به سختی قادر به رقابت با شرکت‌های پُر قدرت در صنعت مُد خواهند بود (به گفته آچیم برگ، مدیر مُد و تجمل شرکت مک‌کینسی و یکی از نویسندگان گزارش). زیرا “برندها برای مواجهه با چالش‌هایی از جمله دیجیتالی شدن، تقاضای مصرف‌کننده و پایداری باید بر اولویت‌هایشان تمرکز کنند و سرمایه‌گذاری لازم را برای اجرایی ساختن برنامه‌های استراتژیک خود تامین نمایند. شرکت‌هایی که قادر به این کار باشند می‌توانند در سال 2020 امیدوار به کسب سود بیشتر باشند.
امران عامد، موسس و سردبیر بیزینس فشن و یکی از نویسندگان همکار گزارش می‌گوید: سال آسانی در پیش صنعت مد نخواهد بود. او بر این حقیقت صحه می‌گذارد که در سال پیش‌رو، شرکت‌های مُد باید تغییرات قابل‌توجهی در زنجیره ارزشی خود ایجاد کنند، درست کاری که رقبا انجام می‌دهند، در عین حال نیز باید به دنبال کاهش ریسک و مدیریت فضای عدم قطعیت باشند.
از منظر این موقعیت پُر از نگرانی و رقابت، این گزارش به 10 نکته کلیدی اشاره می‌کند که شرکت‌های فعال در صنعت مُد در سال 2020 باید برای مقابله با مشکلات و دغدغه‌ها به آن توجه نمایند.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

1- گوش به زنگ (هوشیار) باشید.

یکی از توصیه‌های اصلی این گزارش به شرکت‌ها این است که در سال 2020 باید با نهایت دقت و هوشیاری عمل کنند. باید توجه ویژه‌ای به اختلافات بالقوه بین اقتصادهای توسعه یافته و بازارهای نوظهور داشته باشند. این موقعیت در کنار افزایش ریسک رکود باعث شده تا بسیاری از شرکت‌‌ها به دنبال توسعه رهنمون‌های انعطاف‌پذیر و برنامه‌های اقتضائی باشند تا بی‌ثابتی‌ها و تنش‌های تجاری اقتصاد کلان و سیاسی جغرافیایی را کاهش دهند.

2- فراتر از چین باشید

چین فرصت‌های رشد هیجان انگیز و باورنکردنی را در سال 2020 وارد صنعت مُد می‌کند، اما پیش‌بینی و تخمین فرصت‌های کشور چین از هر شرکت چند ملیتی دیگری، سخت‌تر است. بنابراین توصیه می‌شود که چون برخی از شرکت‌ها به شدت به بازار چین وابسته هستند و سایرین تمایل ورود به اقتصاد این کشور را دارند، شرکت‌ها باید از طریق گسترش سایر حوزه‌های رشد خود، به گوناگون‌سازی ریسک‌ها توجه داشته باشند.

3- نسل جدید مصرف‌کنندگان

یکی از دردسرهای همه شرکت‌ها، جلب و حفظ توجه کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی و پلتفورم‌هاست، بنابراین ضرورت دارد تا شرکت‌های مُد، بازاندیشی در استراتژی‌های خود داشته و راه‌هایی برای حداکثرسازی بازده حاصل از هزینه بازاریابی بیابند. برای رسیدن به این هدف، باید محتویاتی با قابلیت جذب حداکثر توجه را در اختیار داشت. محتویات می‌بایست با توجه به پلتفورمی که قرار است در آن منتشر شود و بازاری که در آن هدایت می‌شود، توسعه یابد و در هر زمان ممکن به لینک‌ها (پیوندهایی) منتقل شود تا منجر به تسهیل در خرید گردند.

4- فروشگاه‌های همسایه

تقاضای فوری مصرف‌کنندگان امروزی باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌ها، شبکه تجاری خود را با فروشگاه‌های فیزیکی کوچک‌تر کامل کنند. بدین ترتیب آنها می‌توانند محصولات خود را به مصرف‌کنندگان نزدیک‌تر نمایند. در صورت موفقیت در این کار، آنها در مدیریت تجربیات در فروشگاه‌ها با عرضه محصولات مستقر در محله‌ها و حومه‌ها که فرای مسیرهای تجاری اصلی هستند، خوب عمل کرده‌اند.

5- پایداری بیشتر

صنعت مُد که یکی از آلوده‌کننده‌ترین صنایع است، مستلزم انرژی و مواد خام است. به همین دلیل، برخلاف پیشرفت‌هایی که حاصل‌شده، سال 2020 سالی خواهد بود که شرکت‌ها باید اقدامات تبلیغاتی را کاهش داده و فعالیت‌های مهمی را جایگزین کنند که حتی فراتر از خواسته مشتریان امروزی است. به همین ترتیب، تحولات قطعی صنعت به سوی مدل پایدار جدید، تسریع خواهد شد.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

6- مواد جدید

شرکت‌های زیادی هستند که به دنبال بررسی جایگزین‌های جدید برای مواد سنتی هستند تا آنها را جایگزین مجموعه‌های خود با پارچه‌های تخصصی یا پایدارتر ‌نمایند. انتظار می‌رود که این پیشرفت‌ها در سال 2020 ادامه پیدا کند، سالی که انتظار داریم شگفتی‌های زیادی را از بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) ببینیم.

7- فرهنگ فراگیر

پیش از این مصرف‌کنندگان انتظار داشتند تا شرکت‌ها تضمین‌کننده و حامی کنش‌گرایی برای تنوع و فراگیری باشند. این دو مفهوم، محور برنامه کاری سال 2020 است، اولویت‌های اصلی که بر سازماندهی داخلی، کمپین‌های تبلیغاتی و مجموعه‌ها تاثیر می‌گذارد. این اقدامات را باید به افزایش تقاضا از نظر شفافیت افزود.

8- افزایش رقابت خارجی

تا به امروز، شرکت‌ها، به‌خصوص شرکت‌های چند ملیتی آمریکایی و اروپایی، در بازارهای “دست نخورده” تاسیس شده‌اند که باعث بزرگ شدن ترازنامه‌های اقتصادی‌شان گردیده است. همانطوری که در سال 2019 دیدیم، موفقیت و حرکت رو به جلو ساده نیست، روندی که به نظر در سال 2020 افت می‌کند و شاید در جهت کاملاً عکس قرار بگیرد. چالش‌های جدید زمانی ظهور می‌کنند که شرکت‌های آسیایی و شرکت‌های کوچک و متوسط، نقش سنتی خود را به‌عنوان تولید‌کننده رها کنند و شروع به فروش مستقیم محصولات به مصرف‌کنندگان نهایی کنند. انتظار می‌رود که تعداد بازیگران ناشناخته‌ای در سال پیش‌رو، به‌خصوص از زنجیره‌های تامین شرکت‌های چند ملیتی در آسیا، ظهور کند. آنها شروع به فروش محصولات خود با قیمت‌های بسیار رقابتی از طریق پلتفورم‌های معامله آنلاین و بازارهای بین‌المللی خواهند کرد.

9- انقلاب در نمایشگاه‌ها

برخی از شرکت‌ها ازبین رفته‌اند، در حالیکه اکثریت متعهد به ارائه پیشرفت‌های جدید هستند تا منطبق با دوران جدید شوند. به احتمال زیاد، اینگونه تحولات را در نمایشگاه‌های بین‌المللی سال 2020 مشاهده خواهیم کرد. شرکت‌ها در تلاش برای متمایز نمودن خود یا حتی بقاء، تجربیات B2C را اضافه خواهند نمود یا خدمات و بهسازی‌های جدیدی را در ارتباط با استراتژی سنتی B2B ارائه می‌کنند.

10- تنظیم مجدد فضای دیجیتال

بسیاری از شرکت‌ها با هم ادغام شده‌اند، بعضی دیگر به محیط فیزیکی جهش نموده‌اند و تعداد کمی هم به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر متمایل گردیده‌اند، اما بدون شک شرکت‌های دیجیتالی بومی، نقش مهم خود را همانند سال 2019 مدیریت خواهند کرد. نقشی که می‌تواند روزهای خوبی را ایجاد کند. “تمایل به سرمایه‌گذاری” نسبت به تمام شرکت‌های دیجیتالی در حال تضعیف است. بنابراین احتمال دارد که در سال 2020، هم شاهد ظهور کمتر شرکت‌های جدید و هم شاهد از بین رفتن برخی از شرکت‌ها باشیم. هر دو نتیجه تغییر در پارامترهای تامین مالی سرمایه‌گذار و اهداف سود‌آوری را به دنبال خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *