1401/06/19

کشت پنبه پایدار

Sustainable Cotton Farming

در این مقاله با توجه به اهمیت مقوله پایداری قصد داریم تا به کشت پنبه پایدار بپردازیم. صنعت زراعت و کشت پنبه در چند دهه گذشته با توجه به اهمیت پیدا کردن موضوع پایداری، در خصوص استفاده از منابع و فناوری ها، به موفقیت های بزرگی دست یافته است. پس بیایید به موضوعات مهمی بپردازیم که با نام مراقبت از محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته اند.

مصرف آب

پیشرفت در کشاورزی دقیق منجر به بهبود 75% بهره وری آب در کشت پنبه در دو دهه اخیر شده است. کشاورزی دقیق (Precision Agriculture) که گاهی اوقات «کشاورزی ماهواره ای» یا «مدیریت محصولات زراعی سایت های خاص» نیز نامیده می شود؛ شامل مشاهده، اندازه گیری و پاسخ به تنوع درون و برون مزرعه ای محصولات زراعی است. به عبارت دیگر کشاورزی دقیق، به معنی توجه به نیازهای مختلف بخش های گوناگون محصولات زراعی و طراحی راهکارهای مجزا برای هر بخش است. هدف کشاورزی دقیق به حداکثر رساندن بازده محصول و در عین حال به حداقل رساندن منابع مورد استفاده (مانند خاک و آب) است.

کشاورزان پنبه کار پایدار با استفاده از راهکارهای کشاورزی دقیق، به موفقیت های زیادی دست یافته اند. به دلیل استفاده از روش های کشاورزی دقیق، مصرف آب در هر هکتار نزدیک به 80% کاهش یافته و در حالت کلی بالغ بر 50% کاهش را تجربه کرده است. امروزه قسمت اعظم محصولات پنبه ایالات متحده، تنها متکی به بارندگی هستند؛ این اصل در مورد 50% محصولات پنبه سراسر جهان نیز صدق می کند.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

استفاده از زمین

استفاده موثر و کارآمد از زمین های کشاورزی، یکی از مولفه های کلیدی خلق آینده ای پایدارتر است. خوشبختانه امروزه کشاورزان پنبه کار از طرح های مختلفی برای به حداکثر رساندن بهره وری زمین های زراعی بهره می برند، از جمله:

  • افزایش بازده الیاف پنبه با استفاده از ارقام ژنتیکی بهتر و مدیریت رشد
  • ارتقای سلامت خاک با استفاده از روش هایی مانند تناوب کشت، کشت بدون خاک ورزی و کشت محصولات پوششی
  • استفاده از ابزارهای ارتقا یافته برنامه ریزی زمانی آبیاری، مانند برنامه های رایانه ای و سنسورها
  • استفاده از فناوری های جغرافیایی برای گسترش کاربردهای دقیق
  • پیاده سازی تکنولوژی های دیجیتالی به منظور ارتقای قدرت پیش بینی کشاورزان
  • آموزش بیشتر کشاورزان در زمینه بهداشت خاک و اجرای شیوه هایی به منظور افزایش تنوع و سلامت ریشه گاه
  • گسترش استفاده از ویرایش ژنوم CRISPR
  • بهبود روش های اصلاح نباتات و ترغیب کشاورزان به پذیرش گسترده واریانت های اصلاح شده

استفاده از زمین در بین کشاورزان پنبه‌کار در نتیجه پذیرش این شیوه ها توسط آنها، بین سال های 1980 تا 2015 تقریباً 50% کاهش یافته است. در ضمن شرکت Cotton Incorporated اعلام کرده است که قصد دارد در دهه آینده 13% بهره وری استفاده از زمین را افزایش دهد.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

آفت کش ها

پیشرفت در مدیریت آفات و بیوتکنولوژی به این معناست که کشاورزان پنبه کار امروزی نسبت به گذشته بسیار کمتر از آفت کش ها و حشره کش ها استفاده می کنند. در واقع فقط 5 گرم آفت کش به طور متوسط برای هر کیلوگرم پنبه مورد استفاده قرار می گیرد که بسیار کمتر از سایر محصولات زراعی است. برنامه ریشه کنی آفت شپشک غوزه که اولین بار در دهه 1970 اجرا شد؛ یکی از موفق ترین برنامه های مدیریت آفات در تاریخ جهان است. زمانی شپشک غوزه سالیانه 300 میلیون دلار به کشاورزان آمریکایی خسارت وارد می کرد؛ اما در حال حاضر آنها در تمام ایالت های پنبه کار، به جز تگزاس ریشه کن شده اند. کشاورزان پنبه کار در نتیجه این ابتکار انقلابی توانسته اند از دهه 1980 تاکنون، حدود 50% استفاده از حشره کش ها را کاهش دهند. امروزه معدود حشره کش هایی که مورد استفاده قرار می گیرند؛ گونه های خاصی را هدف قرار می دهند و به سایر موجودات اجازه می دهند همچنان زنده بمانند و به کمک اکوسیستم مزارع بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *