صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چگونگی پاک کردن موی حیوانات خانگی از لباسشویی و رخت های شستنی
1401/04/26

چگونگی پاک کردن موی حیوانات خانگی از لباسشویی و رخت های شستنی

How to Remove Pet Hair From Laundry

قطعاً حیوانات خانگی، خانه را به جای قشنگ تری تبدیل می کنند. آنها با شیطنت هایشان دنیا را برای ما جالب و دلنشین می کنند. اما اگر حتی عاشق آنها باشید؛ باز هم نمی توانید مو و کرک آنها را روی لباس های خود تحمل کنید. نگران نباشید؛ چنانچه از دستورالعمل های این راهنما پیروی کنید، می توانید دوباره لباس های خود را تر و تازه و شیک نمایید.

آیا کرک و موی حیوانات خانگی، ماشین لباسشویی را خراب می کند؟

بله، موی حیوانات خانگی ممکن است ماشین لباسشویی را خراب کند. شاید با خود فکر کنید بهتر است لباس های خود که آغشته به موی حیوانات خانگی است را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید تا تمیز شوند. اما وقتی آب و مو با هم ترکیب می گردند؛ جمع شده و گلوله ای شکل می شوند. ممکن است این گلوله های مو در فیلتر ماشین لباسشویی یا در مجاری تخلیه آن گیر کرده و آنها را مسدود کنند. بعد از آن تمیز کردن لباس های شما واقعاً سخت خواهد شد و شاید نیاز به تعمیر لوله کشی منزل خود پیدا کنید.

نحوه پاک کردن موی حیوانات خانگی از لباسشویی و رخت های شستنی

با رعایت نکات زیر می توانید هم از لباس های خود و هم از ماشین لباسشویی تان محافظت کنید:

  1. بدن حیوان خانگی خود را برس بکشید: در اصل همه چیز از حیوان خانگی شما شروع می شود؛ پس بهتر هر روز بدن حیوان خانگی خود را برس بکشید تا موهای شل آن بیافتند. به این ترتیب دیگر موی آنها در طول روز ریزش چندانی ندارد و روی لباس ها، مبلمان و کف خانه شما جمع نمی شوند. برس های زیادی در بازار برای این کار وجود دارند که می توانید برحسب نیاز یکی از آنها را انتخاب نمایید. در هر صورت مهم این است که تمام موها را جمع کرده و فوراً دور بیاندازید.
  2. پرز و موی لباس ها را با پرزگیر بگیرید: قبل از اینکه بخواهید لباس های کثیف خود را در ماشین لباسشویی بیاندازید؛ با استفاده از پرزگیر تمام موها و کرک های جمع شده روی لباس هایتان را بگیرید. با این کار تمام موهای اضافی که روی لباس ها جا خوش کرده اند، جمع می شوند و دیگر ماشین لباسشویی را آلوده نمی کنند. اگر به پرزگیر دسترسی ندارید؛ می توانید از یک جفت دستکش لاستیکی مرطوب و یا یک اسفنج مرطوب استفاده کنید. کافی است دستکش یا اسفنج مرطوب را روی لباس بکشید تا تمام کرک و موهای آن را جمع کند.
  3. لباس ها را قبل از شستشو خشک کنید: لباس هایتان را در داخل خشک‌‎کن انداخته، و آن را روی دور بدون گرما گذاشته و روشن کنید. انداختن یک ورق خشک‌ کن (درایر شیت) یا یک توپ خشک ‌کن به همراه لباس ها در ماشین خشک ‌کن می تواند تا حد زیادی به برداشتن کرک ها و پرزهای آنها کمک کند. این موها در سینی خشک کن جمع می شوند. بعد از 10 دقیقه خشک ‌کن را خاموش کرده، سینی آن را خالی نموده و لباس ها را طبق معمول بشویید.
  4. عاقلانه خرید انجام دهید: اگر در خانه حیوان خانگی دارید؛ دفعه بعد در هنگام خرید لباس به آنها هم فکر کنید. چرا که پارچه های مخمل، توری و بافتنی، بیشتر مو را به خود جذب می کنند. لباس های حاوی الیاف مصنوعی به خوبی مو و کرک را پس می زنند؛ در ضمن پاک کردن کرک و موی حیوانات از روی لباس های ساتن، چرم و سایر پوشاک براق هم به مراتب آسان تر است.
  5. ماشین لباسشویی را تمیز کنید: تمیز نگهداشتن ماشین لباسشویی و خشک‌ کن بسیار مهم است. همیشه احتمال تجمع مواد شوینده، میکروب ها و سایر چیزهای ناخوشایند در ماشین لباسشویی وجود دارد. اما اگر حیوان خانگی دارید؛ شرایط ممکن است به مراتب از این هم بدتر باشد. بهتر است ماهی یک بار ماشین های لباسشویی و خشک‌ کن را تمیز کنید.
    خالی کردن سینی پرز خشک ‌کن: با این کار خطر ایجاد آتش سوزی کاهش می یابد، و احتمال نشستن پرز و مو روی لباس های تمیز هم کم می شود.
  6. بستر حیوانات خانگی را بپوشانید: اگر پرز و موی حیوان خانگی شما زیاد می ریزد؛ احتمالاً لازم است بستر او را با یک روکش مجزا بپوشانید. در این صورت هنگام فرا رسیدن نوبت شستشوی بستر حیوان خانگی کافی است تا این روکش را جدا کرده و بشویید. در این حالت تنها لازم است موها را جدا کرده، آنها را طبق معمول مورد شستشو قرار دهید و سپس دوباره روی بستر حیوان خانگی خود بیاندازید. اما فراموش نکنید که همیشه باید این روکش را جداگانه بشویید تا موهای حیوانات خانگی شما روی دیگر لباس هایتان جمع نشوند.
  7. از جاروبرقی کمک بگیرید: اگر موی حیوان خانگی شما شدیداً ریزش دارد؛ احتمالاً باید به جاروبرقی متوسل شوید. این بدان معنی است که احتمالاً باید هر روزه خانه خود را جارو کنید. ضمناً به احتمال زیاد لازم است که اثاثیه منزل خود را مرتباً جارو بکشید. به علاوه برخی از جارو برقی ها طوری طراحی شده اند که بهتر می توانند موی حیوانات خانگی را جمع کنند، توجه داشته باشید که هر چه موی حیوانات خانگی در محیط خانه کمتر باشد؛ کمتر احتمال دارد آنها روی لباس هایتان جا خوش کنند.
  8. از سرکه سفید استفاده کنید:در هنگام آبکشی لباس های خود در ماشین لباسشویی، یک فنجان سرکه تقطیری سفید را به ماشین اضافه کنید. سرکه سفید مثل نرم کننده عمل می کند؛ از این رو نه تنها لباس ها را نرم می نماید بلکه باعث می شود موی حیوانات که در داخل الیاف لباس گیر کرده اند از آن جدا شوند. اگر بوی سرکه را دوست ندارید؛ قبل از اینکه آن را در ماشین لباسشویی بریزد، چند قطره اسانس روغنی خوشبو را به آن اضافه کنید.
4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

هشدار: برخی از اسانس های روغنی برای حیوانات خانگی حکم سم را دارند؛ بنابراین لازم است که قبل از استفاده کردن از آنها، از بی خطر بودنشان اطمینان حاصل کنید.

نحوه پاک کردن موی حیوانات خانگی از رختخواب

اگر حیوان خانگی شما عادت کرده که در رختخواب تان بخوابد و یا وقتی سر کار هستید یواشکی به رختخواب تان می رود؛ می توانید با رعایت نکات زیر دوباره رختخواب خود را تمیز کنید:

یک جفت دستکش لاستیکی بپوشید و دستان خود را با آب خیس کنید. ملحفه و تشک خود را برس بکشید و موهای ریخته روی آنها را جمع کنید. به جای برس می توانید از پرزگیر یا موگیر حیوانات خانگی هم استفاده نمایید.

  1. موهای جمع شده را دور بیاندازید.
  2. ملحفه های خود را به همراه یک درایر شیت یا توپ خشک‌ کن در ماشین خشک‌ کن بیاندازید. ماشین را به مدت 10 دقیقه روی یک دور بدون حرارت روشن کنید. با این کار موهای باقی مانده روی ملحفه از آن جدا شده و در سینی پرز خشک ‌کن می افتند.
  3. ملحفه ها را از خشک ‌کن خارج کرده و خوب بتکانید؛ سپس آنها را در داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.
  4. مقداری پودر لباسشویی و یک فنجان سرکه تقطیری سفید را به ماشین لباسشویی اضافه کنید. با این کار هم پارچه ملحفه ها نرم شده و هم موی حیوانات خانگی از آنها جدا می شود. در ضمن ملحفه هایتان خوشبو شده و لکه های آنها از بین می روند.
  5. در این زمان می توانید سینی پرز خشک ‌کن را خالی کرده و تمیز کنید.
  6. پس از اتمام کار ماشین لباسشویی، لباس ها را طبق معمول خشک کنید.
  7. داخل ماشین لباسشویی را با یک تکه پارچه مرطوب، تمیز و موهای باقی مانده روی جداره محفظه آن را پاک نمایید.
  8. وقتی قصد دارید روکش بستر حیوان خانگی خود را تمیز کنید؛ ابتدا با یک تکه پارچه مرطوب، موهای زائد را پاک کرده و سپس روکش آن را طبق مراحل بالا بشویید. در ضمن فراموش نکنید که سینی پرز خشک‌ کن را در هنگام روشن بودن آن تمیز کنید تا بهتر بتواند موهای زائد را به خود جذب نماید.

سوالات متداول در مورد پاک کردن موی حیوانات خانگی از لباسشویی و رخت های شستنی

آیا محصولی وجود دارد که بتواند موهای حیوانات خانگی داخل ماشین لباسشویی را در خود حل کند؟

بله محصولی به نام Vamoosh وجود دارد که می تواند موی حیوانات خانگی را در ماشین لباسشویی حل کند. در ضمن افزودن سفید کننده به ماشین لباسشویی نیز می تواند به حل شدن موها کمک نماید. مقدار مناسبی از سفید کننده را طبق دستورالعمل روی قوطی آن، در ماشین لباسشویی می توانید بریزید. به یاد داشته باشید که سفید کننده باعث کمرنگ شدن لباس های رنگی می شود؛ پس فقط در هنگام شستن لباس های سفید از آن بهره بگیرید.

نحوه کاهش ضایعات برداشت پنبه

آیا توپ های خشک ‌کن می توانند موی حیوانات خانگی را از بین ببرند؟

بله، موی حیوانات خانگی قبل از اینکه به داخل سینی پرز خشک‌ کن بیافتند؛ به این توپ ها می چسبند. در ضمن توپ های خشک‌ کن جایگزین بهتری (از نظر مسائل محیط زیست) برای ورق های خشک ‌کن (درایر شیت ها) هستند.

آیا نرم کننده پارچه به حذف موی حیوانات خانگی کمک می کند؟

در حال حاضر هیچ کدام از برندهای تولیدگر نرم کننده، این قابلیت را به عنوان جزئی از ویژگی های محصول خود تبلیغ کنند. اما می توان از محلول نرم کننده و آب برای پاک کردن مو از روی مبلمان و اثاثیه منزل استفاده کرد. مقداری آب و یک قاشق نرم کننده را در یک بطری اسپری با هم مخلوط کنید. آن را روی مبلمان یا اثاثیه منزل خود اسپری نمایید. با این کار الیاف آنها شل شده و موها به راحتی از آنها خارج می شوند؛ از این رو می توانید به راحتی آنها را پاک کنید. اما بهتر است به جای نرم کننده از سرکه سفید که طبیعی تر است بهره بگیرید.

آیا شستن پتو باعث پاک شدن موی حیوانات خانگی از روی آن می شود؟

اگر روتختی شما آغشته به مو است؛ ابتداً پتو خود را با جارو برقی تمیز کنید. سپس با استفاده از یک پرزگیر، موهای اضافی روی پتو را بگیرید، و در مرحله بعد آن را به مدت 10 دقیقه در خشک ‌کن انداخته و آن را روی دور بدون حرارت تنظیم کنید؛ در نهایت پتو را طبق دستورالعمل های ما بشویید.

چه نوع پارچه هایی موی حیوانات خانگی را به خود جذب نمی کنند؟

شما می توانید سگ های خود را به همه جا ببرید؛ اما این بدان معنی نیست که دوست دارید موهای آنها در همه جا ببینید. بنابراین اگر قصد خرید لباس دارید؛ باید بدانید که احتمال چسبیدن مو به پارچه های زیر بسیار کمتر است:

  • چرم (Leather or pleather)
  • ابریشم و ساتن (Silk and satin)
  • پلی استر (Polyester)
  • اسپندکس (Spandex)
  • نایلون (Nylon)
  • ویسکوز (Viscose)
  • دنیم (Denim)
  • پارچه 100% پنبه ای با بافت متراکم (Tightly woven 100% cotton)
  • میکرو جیر (Micro-suede)
  • مولسکین (Moleskin)
  • میکرو الیاف (Microfiber)
  • لینن (Linen)

حتی اگر موی حیوانات خانگی به این پارچه ها بچسبد؛ با هم تمیز کردن آنها آسان تر است. چرا که این پارچه ها بافت متراکمی دارند؛ از این رو موی حیوانات خانگی نمی تواند به الیاف آنها نفوذ کند.

برای از بین بردن موی حیوانات خانگی، باید چه چیزهایی را به همراه لباس ها در خشک‌ کن بیاندازیم؟

برای اینکه موی حیوانات خانگی در داخل خشک ‌کن از روی لباس هایتان جدا شوند؛ می توانید یک ورق خشک‌ کن یا توپ خشک‌ کن را به همراه آنها در ماشین خشک‌کن بیاندازید. این ها به دلیل خاصیت ضد الکتریسیته ساکن خود، باعث دفع موهای زائد شده و سبب می گردند آنها به داخل سینی پرز خشک‌ کن بیافتند؛ در نهایت به راحتی می توانید این سینی را تمیز کنید.

سخن آخر: وجود موی حیوانات خانگی در محیط زندگی بسیار ناراحت کننده است؛ اما با کمی تلاش و رعایت نکاتی که در این مطلب ذکر کردیم، می توانید آنها را از محیط خانه و لباس هایتان پاک کنید. به علاوه قطعاً حیوان خانگی شما از اینکه بیشتر به او برسید، لذت می برد. بهترین راه پاک کردن این موها از لباسشویی این است که لباس های خود را قبل از شستن در خشک ‌کن بیاندازید. اگر خشک‌ کن ندارید؛ بهتر است به فکر خرید آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *