صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت فناوری هسته ای به کمک صنعت نساجی پاکستان می آید
1400/12/22

فناوری هسته ای به کمک صنعت نساجی پاکستان می آید

Nuclear techniques help Pakistan's textile industry

آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، با مشارکت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، با کارشناسان محلی در پاکستان برای توسعه و معرفی گونه های جدید پنبه که انعطاف پذیرتر و سازگارتر با شرایط محیطی جدید هستند همکاری می کند. گونه های جدید توسعه یافته اکنون 40 درصد از کل پنبه تولید شده را تشکیل می دهند که این رقم در دو سال قبل تنها 25 درصد بوده و در سال 2016 اصلا کشت نمی شد.

کشاورزی در اقتصاد پاکستان نقش اساسی دارد و پنبه نقش مهمی در پیشبرد اقتصاد این کشور ایفا می کند. منظور حسین، دانشمند ارشد و پرورش دهنده پنبه در مؤسسه هسته ای کشاورزی و زیست شناسی (NIAB) که مسئول این پروژه در پاکستان است می گوید: از طریق فناوری هسته ای، ما می توانیم اطمینان حاصل کنیم که این حوزه از اقتصاد همچنان برای پاکستان سودآور باشد.

پشتیبانی و آموزش در زمینه اصلاح و انتخاب جهش زنتیکی گیاهی توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی و فائو، که از طریق برنامه همکاری فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده است، به هموار کردن راه برای انتشار چهار گونه پنبه از سال 2016 کمک کرده است و در سراسر پاکستان، محبوبیت این گونه ها به طور پیوسته در حال رشد بوده است.

زیپ قابل بازیافت و ضد آب شرکت YKK

برای ادامه حمایت از صنعت نساجی این کشور که 40 درصد نیروی کار پاکستان را در بر می گیرد، عرضه انواع جدید پنبه بسیار حائز اهمیت است. این گونه های جدید دارای عملکرد بالاتر و کیفیت الیاف بهبود یافته و همچنین عملکرد زراعی خوب و سازگاری با تغییرات آب و هوایی هستند.

لیوپچو یانکولوسکی، اصلاح‌کننده نباتات و متخصص ژنتیک در تیم مشترک فناوری های هسته‌ای فائو و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه غذا و کشاورزی، می گوید:«تنش گرمایی در پنبه که ناشی از افزایش دما و خشک‌سالی است می‌تواند بر عملکرد و در نتیجه بر درآمد کشاورزان تأثیر بگذارد. از طریق استفاده از فناوری‌های اصلاح ژنتیکی، می‌توان از گونه‌های جدید سازگار و انعطاف‌پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی و با کیفیت الیاف بهبودیافته برای رفع نیازهای جمعیتی با وجود تغییر الگوهای آب‌وهوا استفاده کرد.»

همکاری بین مؤسسه هسته ای کشاورزی و زیست شناسی پاکستان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فائو شامل یک برنامه بلندمدت انتقال فناوری و ایجاد ظرفیت‌ در این حوزه است. با توجه به این موارد، این مشارکت شامل آموزش های مداوم، کارگاه های عملی و کمک هزینه تحصیلی جهت آموزش دانشمندان پاکستانی در تکنیک های اصلاح نباتات با تمرکز بر توسعه گونه های پنبه ای مقاوم به خشکی و درجه حرارت بالا است.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

با استفاده از فناوری های هسته ای، اولین نوع پنبه در پاکستان در سال 1983 به دست آمد. از آن زمان، در مجموع 16 گونه پنبه توسعه یافته است و انتظار می‌رود که چهار گونه جدید به دست آمده از این تحقیقات 56 درصد از بذرهای کاشته شده در سراسر پاکستان را در ماه‌های آینده تشکیل دهند.

از طریق این همکاری طولانی مدت، دانشمندان پاکستانی به سطحی از تخصص رسیده اند که می توانند به کشورهای همسایه که در مراحل اولیه این نوع پرورش هستند خدمات تخصصی ارائه دهند. با ترکیبی از امکانات، دانش فنی در اصلاح ژنتیکی پنبه و گونه های بهبود یافته پنبه اکنون پاکستان می‌تواند میزبان کارشناسان کشورهای همسایه جهت آموزش این تکنولوژی متعلق به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد که بازدیدهای میدانی برای مشاهده عملکرد محصولات برداشت شده در این زمینه را ممکن می‌سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *