صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چگونگی پاک کردن لکه های ادویه کاری
1402/01/09

چگونگی پاک کردن لکه های ادویه کاری

Remove Curry Stains

هیچ چیز بهتر از این نیست که شب پنجشنبه بعد از یک هفته طولانی فعالیت، با یک غذای خانگی یا غذای آماده حاوی ادویه کاری از خودتان پذیرایی کنید. ترکیب مزه های دلچسب مثل غذای حاوی کاری و شیر نارگیل بسیار لذت بخش است. اما اگر ادویه کاری روی لباس ها، سطوح یا فرش های شما بریزد؛ دیگر اوضاع به هم می ریزد. با وجود اینکه لکه این نوع ادویه سخت از بین می رود؛ اما ما در این مطلب نشان می دهیم که چگونه چنین لکه هایی را پاک کنید، به گونه ای که انگار اصلاً به وجود نیامده اند.

چرا ادویه کاری ایجاد لکه می کند؟

همان ادویه جات خوشمزه ای که باعث طعم فوق العاده کاری می شوند؛ سبب سرسخت شدن لکه های آن هم می گردند. به زعفران، زردچوبه، دارچین، هل و غیره فکر کنید؛ تمام اینها می توانند لباس هایتان را لکه دار کنند.

زردچوبه سخت ترین آنهاست؛ چرا که شامل یک مولکول زرد به نام کورکومین است که معمولاً برای رنگرزی لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد. پس وقتی کاری حاوی زردچوبه روی لباس های شما ریخته شد؛ باید سریع دست به کار شوید.

آیا لکه های ادویه کاری دائمی هستند؟

اگر لکه کاری را به سرعت پاک نکنید؛ به یک لکه دائمی تبدیل می شود. اما ما در اینجا می خواهیم به لکه های هم تازه و هم قدیمی بپردازیم و راهی برای پاک کردن آنها ارائه دهیم.

مواد پاک کننده لکه های ادویه کاری

در ادامه مقاله برخی از موثرترین روش های پاک کردن لکه های ادویه کاری را معرفی خواهیم نمود.

1- لکه بر

ممکن است لکه بری که به تازگی از فروشگاه خریده اید؛ بهترین گزینه باشد. با این حال کارشناسان عنوان کرده اند که بهترین لکه بر موجود در بازار،Vanish  است. این لکه بر برای پاک کردن انواع لکه های سرسخت منجمله آب چغندر، سس سویا و کولا طراحی شده است. انواع لکه برها در بازار وجود دارد؛ به همین دلیل می توانید با خیال راحت یکی از آنها را انتخاب کنید. اگر خوب بگردید حتماً لکه بری را پیدا می کنید که برای لکه های مواد غذایی طراحی شده باشد. 

اخطار: از لکه بر Vanish فقط برای پاک کردن لکه لباس ها استفاده کنید. هرگز آنها را بر روی فرش ها و سایر سطوح رنگ آمیزی شده اعمال نکنید. قبل از اینکه بخواهید لکه برها را روی سایر سطوح امتحان نمایید؛ دستورالعمل سازنده را با دقت بخوانید.

2- لیمو

لیمو یک پاک کننده طبیعی است و می تواند لکه های ادویه کاری را از روی لباس ها، فرش ها، لوازم منزل و سایر سطوح پاک کند. در ضمن لیمو، ماده ای مناسب برای از بین بردن لکه های ادویه از روی تخته گوشت نیز است. اسید سیتریک موجود در آبلیمو یک ماده سفید کننده طبیعی محسوب می شود؛ از این رو روی پارچه های سفید بسیار موثر است.

3- خمیر دندان

اگر مستاصل شده اید؛ به دستشویی بروید و خمیر دندان خود را بردارید. خمیر دندان یک ساینده ملایم است؛ بنابراین به خوبی لکه ها را پاک می کند. این ماده معمولاً حاوی جوش شیرین است که خود یک لکه پاک کن عالی به شمار می آید. خمیر دندان برای پاک کردن لکه ادویه کاری از روی لباس ها، وسایل خانگی و فرش ها نیز عالی عمل می کند.

4- روغن بچه

اگر دستان شما با ادویه کاری لکه دار شده اند؛ دیگر آب و صابون آنها را پاک نمی کند و بهتر است به جای آن روغن بچه را امتحان نمایید. روغن بچه یک پاک کننده ملایم است؛ به همین دلیل می توانید با آن پوست خود را پاک کنید. اما استفاده از آن روی سایر سطوح یا لباس ها توصیه نمی گردد؛ چون ممکن است لکه های جدیدی در اثر به کار گیری آن به وجود آید.

5- پودر لباسشویی

گاهی اوقات پودر لباسشویی به خوبی قادر است لکه ها را از روی لباس پاک کند. به ویژه اگر پودر لباسشویی دارای یک ماده لکه بر باشد. به عنوان مثال شاید پودر لباسشویی حاوی سفید کننده اکسیژنی باشد؛ ماده ای که به خوبی لکه ها را پاک می کند.

از این رو می توانید از پودر لباسشویی برای پاک کردن لکه های ادویه کاری از روی لباس خود استفاده کنید؛ اما باید قبل از آن بررسی کنید که آیا نوع پودر لباسشویی برای لباس مورد نظر مناسب است یا خیر. استفاده از این شوینده ها روی فرش، لوازم خانگی و سطوح دیگر معمولاً پیشنهاد نمی شود؛ مگر اینکه روی بسته بندی شوینده چنین چیزی ذکر شده باشد.

6- گلیسیرین

یک حلال قابل حل در آب است، و برای از بین بردن و نرم کردن لکه ها بسیار مناسب می باشد. گلیسیرین برای مواقعی که لکه ادویه کاری خیلی وقت است روی لباس جا خوش کرده هم بسیار عالی عمل می کند. این ماده معمولاً مشکلی برای لباس ها به وجود نمی آورد؛ اما برای اطمینان می توانید آن را ابتداً در قسمتی از لباس که معلوم نباشد، امتحان کنید.

7- آب اکسیژنه

بهتر است همیشه یک بطری آب اکسیژنه برای پاک کردن لکه ها در کمد آشپزخانه تان داشته باشید. در ضمن می توانید از آب اکسیژنه روی فرش، سطوح و لوازم منزل هم استفاده کنید. آب اکسیژنه پیوندهای شیمیایی یک لکه را می شکند و رنگ آنها را از بین می برد. بنابراین از نظر فنی لکه را از بین نمی برد و فقط آن را محو می کند.

8- سرکه سفید و صابون مایع

یک قاشق چای خوری صابون مایع، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و دو فنجان آب سرد را با هم مخلوط کنید. با این کار محلولی درست کرده اید که به راحتی قادر است لکه های ادویه کاری را از روی فرش و لوازم خانه پاک کند. اسید استیک موجود در سرکه سفید، آن را به یک ماده مناسب برای از بین بردن و پاک کردن لکه ها تبدیل کرده است.

9- الکل مالشی

الکل مالشی (Rubbing Alcohol)، حلال لکه ها محسوب می شود. این الکل می تواند مواد شیمیایی را در خود حل کرده و لکه ها را ناپدید کند. الکل مالشی به راحتی لکه های روغن را پاک می کند و از آنجاییکه ادویه کاری معمولاً حاوی روغن زیتون یا روغن نارگیل است؛ لذا به راحتی آن را می زداید. در ضمن برای پاک کردن لکه ها از روی لباس ها، فرش ها و لوازم خانه هم بسیار مناسب است.

10- اسپری ضد باکتری

آیا فکر کرده اید که اگر پیشخوان آشپزخانه لکه دار شود؛ چه طور باید آن را تمیز کنید؟ اسپری ضد باکتری وسیله مناسبی برای این کار است. اگر این اسپری ثمربخش واقع نشد؛ آب و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر دربیاید و سپس آن را روی ناحیه لکه دار بمالید. بگذارید 10 دقیقه به همین حالت بماند؛ بعد آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. این خمیر برای لباس، لوازم منزل و فرش مناسب است.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

نحوه پاک کردن لکه های ادویه کاری از روی لباس

پاک کردن لکه های ادویه کاری از روی لباس به دو دلیل سخت است:

  • ادویه کاری بین الیاف لباس نفوذ می کند.
  • کاری حاوی زردچوبه است؛ به همین دلیل ممکن است باعث رنگ شدن لباس شود.

اما نکاتی را در این بخش ذکر می کنیم که در پاک کردن لکه های ادویه کاری کمک شایانی می کنند. فقط به خاطر داشته باشید که زمانی این روش ها کارآیی مناسبی دارند که بلافاصله پس از لکه دار شدن لباس، اقدام به پاک کردن آن کنید.

  1. با استفاده از پشت چاقوی مخصوص کره یا پشت قاشق، تا جاییکه ممکن است ادویه کاری را از روی لباس پاک نمایید.
  2. لباس را پشت و رو کرده و آب سرد را پشت لکه بریزید، و آن را مالش دهید تا لکه با آب سرد از پارچه پاک شود.
  3. یکی از روش هایی که در بالا ذکر کردیم؛ مثل لیمو، جوش شیرین و یا هر چیز دیگری که امکاناتش را در اختیار دارید، انتخاب کنید. هر کدام از مواد بالا را که انتخاب کردید؛ حواستان باشد مقدار آن باید آنقدر باشد که بتواند لکه را اشباع کند.
  4. ماده مورد نظر را روی لکه فرش، لباس یا لوازم خانگی اعمال کنید و بگذارید 30 دقیقه به همین حالت باقی بماند. اگر از یک ماده آماده استفاده می کنید؛ حتماً توصیه های روی بسته بندی آن را بخوانید. شاید آن ماده به زمانی کمتر از 30 دقیقه احتیاج داشته باشد.
  5. یک پارچه سفید را برای جلوگیری از انتقال رنگ با آب سرد خیس کنید. با کمک این پارچه بقایای ماده لکه بر و ادویه کاری را از روی پارچه پاک کرده و لکه را کاملاً پاک نمایید.
  6. لباس را در آب سرد و با مواد شوینده بشویید.
  7. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.
  8. اگر لکه از بین رفته بود؛ می توانید لباس را در خشک‌کن خشک کنید. اگر لکه باقی مانده بود، دیگر این کار را تکرار نکنید؛ چرا که لکه کاملاً تثبیت می شود.

پاک کردن ادویه کاری روی لباس سفید

احتمالاً ریختن ادویه کاری روی لباس سفیدتان، اعصابتان را کاملاً به هم ریخته است. اما نگران نباشید؛ حتی اگر روش های دیگر هم نتوانند چنین لکه ای را پاک کنند، حتماً سفید کننده می تواند. با این حال در وهله اول آب اکسیژنه را پیشنهاد می کنیم؛ زیرا کمتر باعث صدمه رساندن به لباس می شود.

  1. یک بطری را با 20% آب اکسیژنه و 80% آب پر کنید.
  2. لکه ادویه کاری را با این اسپری حسابی خیس نمایید.
  3. بگذارید تا 4 ساعت به همین حالت خیس بخورد.
  4. لباس را در ماشین لباسشویی با آب سرد و یک شوینده معمولی بشویید.
  5. لباس را در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شود؛ زیرا نور خورشید به صورت طبیعی می تواند لکه ها را سفید کند.

اگر همچنان لکه ای باقی ماند؛ می توانید از سفید کننده استفاده کنید. فقط باید در جایی با تهویه مناسب این کار را انجام دهید، دستکش به دست داشته باشید و براساس توصیه های مندرج بر روی بطری سفید کننده عمل کنید. 

فقط خشکشویی

اگر بر روی برچسب مراقبتی لباسی قید شده باشد که آن لباس فقط باید با روش های خشکشویی تمیز شود؛ باید طبق روش زیر عمل کنید:

  1. ادویه کاری اضافی را با پشت قاشق یا چاقوی کره بردارید.
  2. یک قاشق غذاخوری بوراکس (Borax) را با دو فنجان آب ولرم مخلوط کنید.
  3. یک اسفنج را به این محلول آغشته نمایید.
  4. ادویه مورد نظر را با آن پاک کنید. قسمت مورد نظر را مالش ندهید؛ زیرا ممکن است پارچه آسیب ببیند و لکه بیشتر در لباس نفوذ کند.
  5. لکه را با یک حوله کاغذی سفید پاک کنید تا کاملاً سست شود.
  6. روند لکه گیری با دستمال کاغذی و بوراکس را دوباره تکرار کنید تا لکه کاملاً از بین برود.
  7. محل لکه را با آب تمیز خنک و با اسفنج به آرامی پاک کنید.
  8. لباس را در معرض هوا، اما به دور از گرمای مستقیم خورشید خشک نمایید.

در مواقع بحرانی

اگر لکه هنوز کاملاً پاک نشده و شما نیز حسابی کلافه شده اید؛ لباستان را به یک خشکشویی حرفه ای بسپارید.

نحوه پاک کردن لکه های ادویه کاری از روی فرش

ریختن ادویه کاری ممکن است مهمانی را به کام شما تلخ کند؛ اما لزومی ندارد که حتماً فرش تان را هم خراب کند.

  1. تا جاییکه ممکن است ادویه اضافی را از روی فرش جمع کنید.
  2. در این مرحله از هر کدام از روش های فوق که اعلام کردیم برای فرش مناسب هستند؛ می توانید استفاده کنید. البته روش سرکه سفید و صابون مایع شاید بهتر جواب دهد.
  3. محلول را با استفاده از یک پارچه تمیز روی لکه بمالید.
  4. بگذارید چند دقیقه به همین حالت بماند.
  5. با استفاده از یک پارچه تمیز دیگر محل لکه را پاک کنید، پارچه را بچرخانید و همیشه از قسمت تمیز پارچه بهره بگیرید.
  6. مراحل بالا را تا زمانیکه لکه کاملاً از بین برود، تکرار کنید.
  7. یک پارچه تمیز جداگانه را در آب داغ، خیس کنید و با کمک آن بقایای محلول لکه بر را از فرش پاک نمایید.
  8. فرش را با حوله خشک کنید.
  9. فرش را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.

نحوه پاک کردن لکه ادویه کاری از روی پیشخوان آشپزخانه

کار خود را با پاشیدن اسپری ضد باکتری بر روی پیشخوان آشپزخانه شروع کنید. بگذارید چند دقیقه به همین حالت باقی بماند؛ سپس آن را با یک پارچه مرطوب تمیز پاک کنید. اگر این روش تاثیر گذار نیست؛ از روش زیر کمک بگیرید:

  1. جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کرده، و خمیر جوش شیرین بسازید.
  2. خمیر را روی لکه ها اعمال کنید.
  3. خمیر را به آرامی و با یک پارچه نرم به لکه بمالید.
  4. لکه را با یک پارچه مرطوب که با آب سرد خیس شده است، پاک کنید.
  5. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

نحوه پاک کردن لکه ادویه کاری از روی پلاستیک

اگر لکه کاری به یک شی پلاستیکی مثل اسباب بازی کودک، درپوش ظروف و ظروف پلاستیکی بچسبد؛ چه ایده ای برای پاک کردن آنها دارید؟ می توانید آنها را نیز مثل پیشخوان آشپزخانه با خمیر جوش شیرین پاک کنید. در ضمن می توانید آب لیمو را روی ظروف پلاستیکی بمالید و سپس چند دقیقه صبر، و در انتها آنها را با آب سرد آبکشی کنید.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

امتحان کردن سرکه تقطیری سفید نیز بد نیست:

  1. یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را در یک فنجان آب ریخته و یک محلول تهیه کنید.
  2. شی پلاستیکی را به مدت دو ساعت در این محلول بخیسانید؛ در صورت لزوم محلول را چند برابر درست کنید.
  3. اشیای پلاستیکی را با آب و مایع ظرفشویی بشویید.
  4. آنها را آبکشی و خشک کنید.

نحوه پاک کردن لکه ادویه کاری از روی ظروف آشپزخانه

اگر ادویه کاری ظروف آشپزخانه را درگیر کرده است، نگران نباشید؛ با شستن آنها با آب گرم و مایع ظرفشویی لکه ها به مرور پاک می شوند. اما استفاده از خمیر جوش شیرین هم راه مناسبی برای پاک کردن لکه های کاری از روی ظروف است. کافی است همان مراحل بالا را تکرار کنید و اجازه بدهید که خمیر جوش شیرین به مدت 30 دقیقه بر روی قابلمه ها و ماهی تابه ها باقی بماند؛ سپس آنها را آبکشی کنید.

اگر این روش نیز جواب نداد؛ روش لیمو را امتحان نمایید:

  1. دو فنجان آب گرم و یک فنجان آب لیمو را با هم مخلوط کنید.
  2. محلول نهایی را در ظروف لکه دار بریزید و بگذارید یک شب تا صبح خیس بخورند.
  3. ظروف لکه دار را صبح روز بعد بشویید؛ به احتمال زیاد در این صورت لکه ها از بین رفته اند.
  4. ظروف را طبق معمول بشویید و خشک کنید.

نحوه پاک کردن لکه های ادویه کاری از روی ناخن های دست

روغن بچه یک وسیله مناسب برای پاک کردن لکه های کاری از روی دست و ناخن است. اما ناخن های لاک زده و کاشت شده، چطور؟

ناخن های کاشته شده

  1. دست خود را روی یک حوله بگذارید.
  2. با کمک یک پنبه، کاری اضافی را از روی دست و ناخن خود پاک کنید.
  3. مقداری اسپری مو را روی قسمت های لکه دار ناخن خود بپاشید. الکل باعث از بین رفتن لکه ها می شود.
  4. یک تکه پنبه را برای پاک کردن لکه های ادویه کاری به کار بگیرید.
  5. دست های خود را با آب و صابون بشویید.

ناخن های لاک زده

  1. به محض مشاهده لکه کاری روی دست های خود، سریعاً آنها را با آب و صابون بشویید.
  2. در صورت باقی ماندن لکه ها، یک پد پنبه ای را به الکل یا لاک‌ پاک‌ کن آغشته کنید.
  3. ناخن هایتان را با پد پنبه ای پاک نمایید.
  4. اگر این روش کارآمد نیست؛ مقداری خمیر دندان را روی یک مسواک کهنه بگذارید.
  5. با این مسواک ناخن های خود را مسواک بزنید و آنقدر این کار را تکرار کنید تا لکه ها کاملاً از بین بروند.

سوالات متداول در مورد از بین بردن لکه های ادویه کاری

آیا جوش شیرین می تواند لکه های کاری را پاک کند؟

بله، خمیر جوش شیرین تا اندازه زیادی می تواند لکه های تازه کاری را به خود جذب کند. در ضمن از آنجاییکه این خمیر بافت ساینده ای دارد؛ به پاک شدن لکه ها کمک می کند. به علاوه خمیر جوش شیرین برای پاک کردن لکه های ادویه کاری از روی سطوح و فرش ها نیز بسیار مناسب است. ضمناً می توانید از آن برای پاک کردن لکه از روی لوازم منزل و لباس هم استفاده کنید. فراموش نکنید این خمیر زمانی بسیار موثر است که لکه کاری تازه باشد.

آیا لکه بر Vanish، لکه های ادویه کاری را از بین می برد؟

کارآیی لکه بر Vanish برای پاک کردن لکه های کاری در خانه ها ثابت شده است. فقط باید براساس دستورالعمل های روی بسته بندی آن عمل کنید و همیشه همراه آن از آب سرد استفاده کنید؛ زیرا آب گرم باعث تثبیت بیشتر لکه ها می شود. همیشه توجه کنید که لکه بر برای پارچه لباس شما مناسب باشد. مثلاً از لکه بر Vanish نمی توان روی پارچه های چرم، جیر و پشمی استفاده کرد.

آیا می توان لکه های ادویه کاری را از روی کاغذ پاک کرد؟

اگر ادویه کاری روی اسناد مهم یا کتاب های مورد علاقه شما ریخته باشد؛ متاسفانه نمی توانید بدون آسیب رساندن به کاغذ، لکه ها را کاملاً پاک کنید. اما بهتر است روشی که در ادامه توضیح می دهیم را امتحان کنید؛ به احتمال زیاد موثر واقع می شود.

  1. از یک حوله کاغذی برای پاک کردن لکه های اضافی کمک بگیرید و آنها را تا جاییکه ممکن است پاک کنید. 
  2. کاغذ لکه دار را بین چند لایه دستمال کاغذی قرار دهید؛ کاغذ لکه دار باید در وسط قرار بگیرد.
  3. یک کتاب سنگین را روی دستمال کاغذی ها قرار دهید تا آنها را به هم فشرده کرده و لکه ها را به خود جذب کند.
  4. پس از چند روز، کاغذ لکه دار را بررسی کنید. اگر لکه هنوز باقی بود؛ به مرحله بعد بروید.
  5. جوش شیرین را روی لکه بپاشید؛ به گونه ای که کاملاً روی لکه را بگیرد.
  6. بگذارید یک شب به همین حالت بماند.
  7. جوش شیرین را با یک برس نرم پاک کنید و سپس لکه را دوباره بررسی نمایید.

اگر هنوز اثر لکه باقی مانده بود و کاغذ برای شما بسیار اهمیت دارد؛ بهتر است با یک مرمت کننده حرفه ای کاغذ تماس بگیرید.

چرا لکه های زردچوبه قرمز می شوند؟

اگر لکه های زردچوبه را با صابون بشویید؛ قرمز می شوند. زیرا زردچوبه رنگ زرد خود را از کورکومین می گیرد و وقتی زردچوبه با صابون تماس پیدا می کند؛ با رنگ زرد واکنش نشان داده و قرمز می شود. اگر آب لیمو اضافه کنید؛ رنگ قرمز خنثی شده و دوباره زرد می گردد.

اقدام فوری برای رفع لکه های ادویه کاری

بهترین راه برای پاک کردن لکه های کاری این است که سریعاً دست به کار شوید. خوشبختانه مواد زیادی وجود دارند که می توانید از آنها برای پاک کردن لکه های ادویه کاری استفاده کنید. حتی اگر در یک رستوران هستید؛ می توانید با کمک یک لیمو، این نوع کله را از روی لباس خود پاک نمایید.

به یاد داشته باشید که همیشه باید از آب سرد استفاده کنید و هرگز نباید لباس را خشک کنید، مگر اینکه لکه 100% از بین رفته باشد. اگر سریع دست به کار شوید و از راهکارهایی که ما در اختیارتان قرار داده ایم؛ بهره بگیرید، لکه های ادویه کاری از بین می روند و هرگز نمی دانید که چنین حادثه ای اتفاق افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *