صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چگونگی آهار زدن لباس ها
1401/03/29

چگونگی آهار زدن لباس ها

Starching Clothes

اگر به دنبال لباس هایی با ظاهر حرفه ای و شیک هستید؛ باید آنها را آهار بزنید. این یک روش عالی برای شق و رق کردن لبه پیراهن ها، شلوارها و سایر لباس هایتان به حساب می آید. نیازی نیست لباس خود را برای انجام این کار به خشکشویی ببرید؛ چون انجام این کار از آنچه که فکر می کنید، آسان تر است. ما در این مطلب به شما نشان می دهیم که چگونه لباس هایتان را آهار بزنید. به علاوه به صورت مفصل درباره شگردهای این کار صحبت می کنیم تا مطمئن شوید که هیچ کدام از لباس هایتان خراب نمی شوند.

چرا باید لباس ها را آهار زد؟

بیایید دقیق تر به آهار زدن لباس ها بپردازیم. آهار زدن در اصل روشی است که از آن برای شق و رق کردن لباس ها و حذف چین و چروک آنها استفاده می شود. اما این روش مزایا و معایبی دارد.

مزایا

  • به لباس ها ظاهری صاف و شق و رق می بخشد.
  • آلودگی ها و عرق به جای اینکه جذب خود لباس شوند، به مواد آهار می چسبند. به همین دلیل اینگونه لباس ها راحت تر تمیز می شوند.
  • آهار زدن باعث راحت تر شدن اتوی لباس ها می شود.
  • احتمال چروک شدن لباس های آهار زده کمتر است.
  • لباس های آهار زده کمتر نیاز به شستشو دارند؛ از این رو می توانید بعد از هر سه بار پوشیدن آنها را بشویید.

معایب

  • وقتی لباس ها آهار زده می شوند؛ سفت تر و خشن تر به نظر می آیند و ممکن است پوست فرد را اذیت کنند.
  • آهار ممکن است باعث تجزیه پارچه لباس ها شود. اگر عادت دارید که مرتباً لباس های خود را آهار بزنید؛ لباس هایتان کمتر عمر می کنند.

نحوه آهار زدن لباس ها

شما می توانید لباس های خود را به خشکشویی ببرید و از آنها بخواهید که لباس هایتان را آهار بزنند. یا اینکه می توانید خودتان روش انجام این کار را فرا بگیرید.

آنچه برای این کار نیاز دارید:

  • اسپری آهار (برای لباس های نخی یا لیننی)
  • آهار لباس (برای لباس های الیاف مصنوعی)
  • میز اتو
  • اتو
  • چوب لباسی.

دستورالعمل مرحله به مرحله کار به صورت زیر است:

  1. شستشو و خشک کردن: لباسی که قصد دارید آهار بزنید را در ابتدا بشویید و خشک کنید. مطمئن شوید که لباستان فاقد لکه است؛ زیرا اتو باعث تثبیت لکه ها می شود.
  2. قرار دادن لباس روی میز اتو: لباس را روی میز اتو پهن کنید. بهتر است از اتویی استفاده کنید که دارای روکش منعکس کننده گرماست؛ در این صورت کارتان راحت تر می شود.
  3. اسپری آهار: آهار را به صورت یکنواخت روی تمام قسمت های لباس بپاشید. چند لحظه منتظر بمانید تا ماده آهار کاملاً در لباس نفوذ کند.
  4. اتو زدن: برچسب مراقبتی لباس را بررسی نمایید و اتو را براساس آن روی بالاترین درجه حرارت ممکن تنظیم کنید. زمان اتو کردن از حالت بخار استفاده نکنید، زیرا با این کار لباس بعد از آهار زدن، حالت شق و رق پیدا نمی کند. سپس لباس را محکم اتو بکشید.
  5. آویزان نمودن: بعد از اینکه لباس را اتو کردید؛ آن را روی چوب لباسی آویزان کنید تا کاملاً خشک شود. با این کار لباس دیگر چروک نمی گردد.

دیدید که چقدر ساده بود؛ حالا می توانید به راحتی لباس هایتان را در خانه آهار بزنید، و تا حد زیادی در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

چه لباس هایی را نمی توان آهار زد؟

هر چند آهار زدن لباس ها کار نسبتاً آسانی است؛ اما باید مراقب باشید، زیرا برخی از لباس ها را نمی توان آهار زد، چرا که آهار باعث سفت شدن آن نوع لباس ها می شود. هر چند برنج و مایدا موجود در ماده آهار برای لباس های پنبه ای بسیار مناسب هستند؛ اما این اصل در مورد پارچه های با جنس های مختلف صدق نمی کند. در واقع هر لباسی که نمی خواهید سفت و شق و رق شود، در این لیست قرار می گیرد؛ مثل:

  • لباس های ابریشمی خالص
  • لباس های ترکیب ابریشمی
  • لباس های ظریف الیاف مصنوعی
  • لباس های پشمی
  • لباس های ترکیب پشمی
  • لباس های ترمه.
چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

پارچه هایی هم وجود دارند که نمی توان آنها را به صورت سنتی آهار زد و در عوض به آهار پارچه نیاز دارند. پارچه های مصنوعی بادوام مانند پلی استر و نایلون از این دسته هستند؛ زیرا آهار پارچه از آنها محافظت می کند.

نکاتی در زمینه آهار زدن لباس ها

بیایید نگاهی دقیق تر به آهار زدن لباس ها بیاندازیم تا این کار برایتان سهل تر و راحت تر شود:

  • محصولات آهار دارای سطوح مختلفی هستند. آنها در سه سطح سبک، متوسط و سنگین در دسترس می باشند. اگر از مواد آهار سنگین تر استفاده می کنید؛ در خلال آهار زدن لباس آن را بخیسانید و سپس بشویید تا لایه های اضافی آهار پاک شوند. این کار باعث افزایش طول عمر لباستان می شود.
  • اگر لباسی را آهار زده اید؛ آن را در انبار قرار ندهید و یا مدتی طولانی در کمد نگهداری نکنید. تنها لباس هایی را آهار بزنید که قرار است بپوشید. زیرا آهار می تواند حشرات زشت و کثیف را به خود جذب کند. همیشه قبل از اقدام به نگهداری یک لباس، آن را کاملاً تمیز کنید تا مواد آهار آن از بین برود.
  • در صورت استفاده از آهار مایع، دو فنجان از آن را با سه گالن آب مخلوط کنید. لباس را در محلول فرو کرده و سپس آن را آویزان نمایید تا خشک شود. سپس آن را در حالیکه هنوز مرطوب است، اتو کنید. 
  • اگر در برچسب مراقبتی لباس ذکر شده که تنها باید با روش خشکشویی تمیز شود؛ این اصل شامل آهار زدن آن هم می گردد. از این رو باید اینگونه لباس ها را به خشکشویی ببرید و از آنها بخواهید لباستان را آهار بزنند.
  • به جای محصولات آماده ای که در فروشگاه ها وجود دارند می توانید از نشاسته ذرت استفاده کنید؛ زیرا به خوبی سفت می شود. 1.5 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را با دو فنجان آب مخلوط کنید تا خمیر شیری به دست بیاید. سینک ظرفشویی را با آب گرم پر کنید و محلول را به آن بیافزایید. پیراهن را در این محلول خیس کنید؛ سپس آن را درآورده و آویزان کنید تا خشک شود. لباس را در حالیکه هنوز مرطوب است اتو نمایید.
  • اگر خودتان محلول آهار را آماده می کنید؛ سعی کنید آن را در یک بطری اسپری نگهداری نمایید. در این صورت وقتی دوباره قصد آهار زدن لباس را داشتید؛ می توانید به راحتی از این محلول آماده استفاده کنید. در این حالت کافی است لباس را روی میز اتو قرار داده و محلول را روی آن اسپری کنید؛ دیگر نیاز نیست لباس را در محلول خیسانده و دوباره آویزان نمایید تا خشک گردد.

سوالات متداول در زمینه آهار زدن لباس ها

اگر هنوز پرسش هایی در این زمینه دارید، در ادامه با ما همراه باشید؛ زیرا قصد داریم به رایج ترین سوالات مطرح در این زمینه پاسخ دهیم.

آیا آهار زدن پیراهن ها به آنها آسیب می رساند؟

آهار در کوتاه مدت می تواند از پیراهن ها در برابر لکه و کثیفی محافظت کند. آیا از اینکه لکه عرق، یقه پیراهن شما را لکه دار کند، متنفرید؟ اگر پیراهن خود را آهار بزنید دیگر با چنین مشکلی روبرو نخواهید شد. دیگر حتی شستشوی پیراهن هم برایتان راحت تر می شود؛ زیرا گرد و خاک و کثیفی ها به آهار می چسبد نه به پارچه پیراهن. آهار با گذشت زمان می تواند الیاف لباس را تجزیه کرده و پیراهن را فرسوده کند. اما اگر عاشق ظاهر شق و رق پیراهن خود هستید؛ ارزش این را دارد که هر چند وقت یک بار، آنها را آهار بزنید. 

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

آیا می توان شلوارهای رسمی را آهار زد؟

آهار باعث می شود که این شلوارها شق و رق و زیبا به نظر بیایند و خط اتوی آنها بیشتر به چشم برسد. اما باید در ابتدا ببینید که شلوار از چه جنسی است. اگر پارچه آن از الیاف مصنوعی ساخته شده است؛ باید از آهار لباس استفاده کنید. اما اگر الیاف شلوار ترکیبی از پشم است؛ نمی توانید آن را آهار بزنید. 

آیا می توان مواد آهار را از روی لباس شستشو داد؟

بله از آنجاییکه مواد نشاسته ای آهار به راحتی در آب حل می شوند؛ لذا شستن آنها از روی لباس آسان است. فقط در هنگام شستشوی لباس باید حتماً به دستورالعمل های برچسب مراقبتی آن توجه نمایید.

آیا باید آهار لباس قبل از اتو کشیدن آن خشک شود؟

پاسخ این سوال منفی است. باید ماده آهار را روی لباس بپاشید و بگذارید چند دقیقه بماند تا جا بیفتد؛ اما لزومی ندارد لباس کاملاً خشک شود. در واقع اگر لباس کمی مرطوب باشد؛ اتو کردن چین و چروک های آن راحت تر است.

آیا می توان آهار مایع را در ماشین لباسشویی ریخت؟

اگر آهار مایع را در آخرین مرحله شستشو به ماشین لباسشویی اضافه کنید؛ لباس برای اتوکشی آماده می شود. با این کار چین و چروک های لباس راحت تر از بین می رود و در وقت هم صرفه جویی می گردد. در این صورت دیگر لازم نیست هر کدام از لباس‌هایتان را قبل از اتوکشی اسپری کنید.

برای این کار کافی است تنها 1.5 فنجان نشاسته مایع را در آخرین مرحله آبکشی لباس ها در مخزن پخش‌ کن نرم کننده ماشین لباسشویی و یا مستقیماً روی لباس ها بریزید. لباس ها را بعد از اینکه از ماشین لباسشویی خارج کردید؛ مقداری آویزان نمایید و بعد اتو بکشید.

آیا آهار از چروک شدن پیراهن ها جلوگیری می کند؟

بله دقیقاً به همین دلیل بسیاری از افراد عاشق پیراهن های آهار زده هستند. در این صورت مطمئن می شوید که پیراهن آهار زده در طول ساعات کاری همچنان بدون چروک باقی می ماند. در ضمن اگر عادت دارید بعد از کار برای صرف شام بیرون بروید؛ دیگر نگران این نیستید که غذا روی لباس هایتان بریزد و آنها را لکه دار کند. اگر متوجه شدید که آهار زدن تغییر چندانی در لباس هایتان ایجاد نکرده است؛ احتمالاً دفعه بعدی باید از ماده آهار بیشتری استفاده کنید.

چگونه می توان لباس های مشکی را آهار زد؟

احتمالاً تا حالا چندین بار سعی کرده اید لباس های مشکی خود را آهار بزنید؛ اما رگه ها و خطوط سفید رنگی که روی لباستان ظاهر شده اند، شما را از این کار پشیمان کرده اند. اما اگر مجبور باشید در محل کار خود لباس های مشکی به تن کنید؛ احتمالاً دیگر نمی توانید به راحتی از این کار چشم پوشی نمایید. اما نگران نباشید؛ زیرا راهکاری ساده و سریع برای آهار زدن لباس های مشکی وجود دارد. 

لباس های مشکی را پشت و رو کنید و داخل آنها را آهار بزنید، نه قسمت بیرونی شان را. البته شاید با این کار پوست تان تحریک شود؛ اما اگر مجبور به این کار هستید، این بهترین راه حل است.

کلام پایانی: بسیاری از افراد عاشق پوشیدن لباس های آهار زده هستند؛ زیرا ظاهری شق و رق و شیک به آنها می بخشند. از آنجاییکه شما ظاهری برازنده و شیک پیدا می کنید؛ لذا احساس خوبی در محیط کار خواهید داشت. اما فراموش نکنید که در هنگام آهار زدن لباس ها باید حرفه ای عمل کنید؛ پس بهتر است دستورالعمل های ما را دنبال نمایید. سعی کنید حتماً این نکات را پیاده سازی نمایید؛ زیرا یک حرک غلط و یا استفاده از مواد اشتباه ممکن است به قیمت خراب شدن لباس هایتان تمام گردد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *