1401/06/06

چلانگر دستی لباس

Hand Wringer

آیا در جایی زندگی می کنید که مرتباً برقتان قطع می شود، یا اینکه به دنبال وسیله ای هستید که بعد از شستشوی لباس ها به سریع تر خشک شدن آنها کمک کند. چلانگرهای دستی لباس برای شما ساخته شده اند؛ این ابزارها با کشیدن آب اضافی لباس ها، باعث تسریع در فرآیند خشک شدن آنها می گردند. در ضمن با این کار بوی رطوبت و کپک زدگی لباس ها هم از بین می رود. در این مطلب قصد داریم تا نکاتی را برای انتخاب چلانگرهای دستی لباس بیان کنیم.

آیا باید برای کشیدن آب لباس ها، از چلانگرهای دستی استفاده کرد؟

چلاندن لباس ها بعد از شستشوی آنها، به این معنی است که لباس ها باید پیچانده شوند تا آب اضافیشان خارج شود. این کار برای برخی از لباس ها مشکلی ندارد؛ مثلاً می توان شلوارهای جین، حوله ها، پارچه ها و ملحفه ها را به آسانی با دست آنقدر پیچاند تا آب اضافی آنها خارج شود. اما نمی توان با این روش آب همه لباس ها را کشید. گاهاً پیچاندن و چلاندن لباس ها، باعث کش آمدن لباس ها شده و آنها را خراب می کند.

اما چلانگرهای دستی برخلاف نامشان، آب لباس ها را با حرکات پیچشی نمی گیرند. آنها خیلی با لباس ها مهربان تر بوده و با ظرافت کار خود را انجام می دهند. پس بهتر است به جای اینکه به دنبال چلاندن و پیچاندن لباس ها با دست باشید؛ یک چلانگر دستی تهیه کنید.

چلانگر دستی لباس - شستشوی منسوجات, شستشوی لباس, راهنمای نگهداری

البته می توانید از روش های دیگری هم برای کشیدن آب اضافی لباس هایی که با دست شسته شده اند استفاده کنید؛ برخی از این روش ها عبارتند از:

  • فشار دادن لباس به کناره وان یا تشت.
  • غلتاندن لباس در یک حوله تمیز و فشار دادن حوله در حین حرکت لباس.
  • آویزان کردن لباس روی وان به منظور خروج آب اضافی آن.
  • فشرده کردن آرام لباس بدون چلاندن آن.
  • پهن کردن لباس روی یک حوله خشک و قرار دادن آن در معرض آفتاب.

چرا به چلانگر دستی لباس نیاز پیدا می کنیم؟

در بسیاری از موقعیت ها یک چلانگر دستی واقعاً کار راه انداز است.

  • به عنوان مثال اگر آرتروز دارید؛ چلاندن و پیچاندن لباس ها باعث درد گرفتن دست ها و بازوان تان می شود. در چنین شرایطی برای شما بهتر است که از یک چلانگر دستی استفاده کنید؛ زیرا فقط کافی است دسته آن را بچرخانید تا آب تمام لباس ها را به آسانی بکشد.
  • اگر برق خانه‌تان قطع شده است، دیگر هیچ نگرانی دارید؛ کافی است آب لباس هایتان را با چلانگر دستی کشیده و آنها را در معرض هوا خشک کنید.
  • اگر برای مدتی به خارج از شهر رفته و دسترسی به برق ندارید؛ حتماً به یک چلانگر دستی لباس نیاز پیدا می کنید. زندگی برای اکثر افرادی که در این شرایط زندگی می کنند بدون یک چلانگر لباس غیر ممکن است.
  • چلانگر دستی لباس کمک می کند تا در مصرف برق صرفه جویی کنید. خشک کردن لباس ها در معرض هوا، بهترین راهکار برای کسانی است که به دنبال صرفه جویی در مصرف برق هستند؛ اما این کار مقداری زمان‌بر است. از آنجاییکه چلانگرهای دستی لباس، آب اضافی را می گیرند؛ به کوتاه تر این روند کمک شایانی می کنند.
  • معمولاً چلانگرهای دستی لباس، سریع تر از دست آب اضافی را می کشند؛ به خصوص برای لباس های ضخیم مانند ژاکت ها مناسب می باشند. با داشتن یک چلانگر دستی لباس، دیگر لازم نیست زحمت این کار را به خود بدهید؛ علاوه بر این سرعت کار شما را هم چند برابر می کند.
  • اگر دوست دارید خودتان لباس ها را با دست بشویید و به شیوه طبیعی و در معرض هوا خشک کنید؛ پس حتماً به یک چلانگر دستی لباس نیاز پیدا می کنید. این یک راهکار دوستدار محیط زیست برای شماست و در عین حال کمک می کند تا لباس هایتان را در اسرع وقت خشک نمایید.
  • چلانگرهای دستی لباس برای لباس های شنا فوق العاده هستند. اگر زود به زود به ساحل می روید و یا مدتی را در کنار یک دریاچه اتراق کرده اید؛ حتماً به یک چلانگر دستی لباس نیاز پیدا می کنید. به این ترتیب لباس های شنای شما سریع تر خشک شده و دوباره آماده پوشیدن می شوند.
تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین
چلانگر دستی لباس - شستشوی منسوجات, شستشوی لباس, راهنمای نگهداری

نحوه انتخاب بهترین چلانگر دستی لباس

به دلیل اینکه چلانگرهای لباس زیادی در بازار وجود دارند؛ انتخاب و خرید آنها مقداری دشوار است. اما چنانچه به مواردی که در ادامه ذکر می کنیم توجه داشته باشید؛ به راحتی می توانید یک چلانگر لباس مناسب برای خود خریداری کنید.

هدف

بیشتر چلانگرهای لباس برای انواع و اقسام لباس ها مناسب هستند؛ اما هر کدام شیوه کار متفاوتی دارند. اگر قصد دارید چلانگری تهیه کنید که قسمت اعظم آب لباس هایتان را بکشد؛ بهتر است یک چلانگر غلتکی بخرید. اما اگر به دنبال یک چلانگر قابل حمل می گردید؛ باید چلانگرهای سبک تر و جمع و جورتر را برای خرید انتخاب کنید. پس ابتداً هدف خود را از خرید چلانگر مد نظر قرار دهید.

جنس

هنگام خرید چلانگرها باید به جنس آنها هم توجه کنید. چلانگرها جنس های مختلفی دارند؛ برخی استیل و فولادی بوده و برخی نیز پلاستیکی هستند. دوام بعضی از آنها نسبت به سایرین بیشتر است. اگر یک چلانگر بادوام می خواهید؛ بهتر است یک چلانگر فولادی را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که چلانگرهای فولادی گران تر از سایر انواع چلانگرها هستند.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

بودجه

ابتداً به بودجه ای که برای خرید چلانگر کنار گذاشته اید؛ توجه کنید. چلانگرهای دستی، قیمت های مختلفی دارند و ممکن است گران یا ارزان باشند؛ اما اگر شما از قبل بودجه خود را مشخص کنید به راحتی می توانید یک چلانگر مناسب برای خود پیدا نمایید.

اندازه

نهایتاً باید به اندازه چلانگرها توجه کنید. برخی از چلانگرها کوچک بوده و جای کمتری را اشغال می کنند؛ اما برخی از آنها بزرگ بوده و به جای زیادی نیاز دارند. اگر به دنبال یک چلانگر قابل حمل هستید؛ باید یک چلانگر کوچک را انتخاب کنید. اما اگر جای زیادی دارید؛ لازم نیست نگران اندازه چلانگر باشید.

سهولت استفاده

هر چه کار با چلانگر ساده تر باشد؛ بهتر است. برخی از آنها به زور بازوی بیشتری نیاز دارند و شاید کار با آنها برای همگان آسان نباشد. پس به این موارد توجه داشته باشید.

چلانگر دستی لباس - شستشوی منسوجات, شستشوی لباس, راهنمای نگهداری

آیا می توان یک چلانگر دست ساز خانگی ساخت؟

بله، اما ساخت چلانگر آسان نیست و زمان بر می باشد. به علاوه هرگز به اندازه چلانگرهای آماده کارآیی نخواهد داشت. اما اگر باز هم اصرار دارید؛ می توانید طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

  1. یک سطل را آورده و ته آن را چند سوراخ ریز کنید.
  2. این سطل را در داخل سطل دیگری که سوراخ ندارد، قرار بدهید.
  3. دوباره یک سطل دیگر سالم را در داخل سطل سوراخ دار قرار بدهید. حال سه سطل دارید که در میان یکدیگر قرار گرفته و سطل میانی آنها سوراخ می باشد.
  4. زمانی که خواستید آب لباس های خود را بکشید؛ کافی است آنها را تک تک بین دو سطل بالایی قرار دهید.
  5. سپس روی سطل بالایی بنشینید؛ به این سورت لباس بین سطل ها فشار داده می شود و آب اضافی آن خارج می گردد.
  6. زمانیکه به چلانگر خود نیاز ندارید؛ سطل ها را خالی و تمیز کنید.

کلام پایانی: چلانگرهای دستی بهترین وسیله برای کشیدن آب اضافی لباس هاست؛ بدون اینکه به دست و بازوی خود فشار بیاورید و یا اینکه لباس ها را پیچانده و تحت فشار قرار دهید. در ضمن اگر می خواهید لباس های خود را در معرض هوا خشک کنید؛ لازم است که حتماً از چلانگرهای دستی استفاده نمایید. به علاوه استفاده از آنها باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *