صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چشم انداز بازار نایلون
1398/05/19

چشم انداز بازار نایلون

نایلون نوعی ماده مصنوعی بسیار مفید می باشد. این پلیمر با مولکول‌ های سنگین بسیار بلند، که از بخش‌ های کوچک اتم‌ ساخته شده‌، توانایی تبدیل به هر محصول یا الیاف برای تولید و طراحی پارچه را دارا می باشد. نایلون که در سال ۱۹۳۰ کشف شد، تنها یک ماده نیست، بلکه نامی می باشد که به کل یک خانواده از مواد بسیار مشابه به نام پلی آمید داده شده‌ است. نایلون یک پلاستیک لطیف و نرم و در عین حال محکم و بادوام می باشد. خاصیت ضد آب و خشک بودن این ماده باعث شده مولکول ‌های آب نتوانند به آسانی به سطح آن نفوذ کنند. اگرچه نایلون در بسیاری از محصولات روزمره مورد استفاده قرار می‌ گیرد اما در فنول، اسیدها و هر ماده شیمیایی خشن حل می‌ شود. نایلون مقاومت بالایی در برابر کپک های گیاهی، حشرات و قارچ‌ ها دارد.
نایلون به خودی خود در طبیعت وجود ندارد. این ماده در کارخانه های شیمیایی از مواد آلی شیمیایی موجود در منابع طبیعی مانند زغال سنگ یا نفت ساخته می شود. پارچه‌ های نایلونی از چوب ساخته نشده‌ اند، بلکه از الیاف نایلونی ساخته شده‌ اند. آنها توسط ذوب شدن تراشه های نایلونی ساخته شده و از طریق دستگاه نخ ریسی، که یک چرخ یا صفحه ای با تعداد زیادی سوراخ کوچک در آن است، طراحی و تولید می شوند. نخ ها با طول و ضخامت متفاوت با استفاده از حفره‌ هایی با اندازه‌ های مختلف ساخته می ‌شوند و با سرعت متفاوت از حفره ها بیرون کشیده می شوند.
اولین محصولات ساخته شده از نایلون مسواک و جوراب های زنانه بودند. بعدها، این ماده در همه چیز از دسته تنیس و چتر نجات تا ترمز دستی ماشین های ارزان قیمت، تور های ماهیگیری و فرش استفاده شد. حتی قطعات بدنه برخی از اتومبیل ها از نایلون ساخته شده اند. در هند، نایلون بیشتر در منسوجات، تایر ها و پلاستیک هایی که استفاده مهندسی دارند، مصرف می شود. نوع اولیه مورد استفاده نایلون-6 است. در سراسر جهان، منسوجات بزرگترین کاربرد برای نایلون هستند، اما در هند، بخش صنعتی است که بیشترین مصرف را دارد.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

تولید نایلون

در هند عمدتا نایلون ۶ در مقایسه با نایلون ۶.۶ تولید می شود. همانطور که از شواهد و آمار بر می آید، تخمین زده می ‌شود که رشد تولید ادامه خواهد یافت و به ۱۱۴،۰۰۰ تن الیاف نایلون ۶ خواهد رسید در حالی که نایلون ۶.۶ در حدود ۲،۰۰۰ تن تا سال ۲۰۲۰ ثابت باقی خواهد ماند.
چین بزرگ‌ ترین مصرف‌ کننده و تولید کننده الیاف نایلونی است. جمعیت رو به رشد این کشور رشد صنعت نساجی را گسترش داده‌ و انتظار می ‌رود باعث رشد کلی بازار نایلون شود. آسیا یک بازار نوظهور برای الیاف نایلونی خواهد بود. صنعت نساجی در حال رشد ژاپن، تایوان و هند انتظار می‌ رود که بازار الیاف نایلونی را توسعه دهند. به دلیل حضور صنعت بزرگ خودرو ، برای اروپا رشد سریع بازار الیاف نایلونی نیز پیش بینی می شود.

چشم انداز بازار نایلون - صادرات

مصرف الیاف نایلونی

در هند، مصرف رشته نخ نایلونی (NFY) به طور عمده در انواع ساری ها با سهم بازار تقریبا ۵۵ درصد می باشد. یکی از کاربرد های اصلی الیاف نایلونی در صنعت نساجی است. با افزایش جمعیت، صنعت نساجی نیز افزایش یافته و رشد خواهد کرد. به علاوه، افزایش در درآمد محصولات یک‌ بار مصرف و تغییر در اولویت مصرف‌ کننده، صنعت نساجی را برانگیخته است، که به نوبه خود رشد کلی بازار الیاف نایلونی را در پی خواهد داشت.
پیش بینی می شود صنعت خودرو بزرگترین مصرف کننده فیبر نایلون باشد. اقتصاد در حال توسعه همراه با افزایش درآمد محصولات یکبار مصرف ، تقاضای کلی خودرو را افزایش داده است. الیاف نایلون به طور گسترده در تولید قطعات تحت پوشش (داخل کاپوت) خودرو مورد استفاده قرار می‌ گیرد. برای رعایت مقررات زیست محیطی ، بسیاری از تولید کنندگان در حال تولید خودروهای سبک وزن هستند. خودروهای سبک وزن راندمان سوخت بالایی دارند که به نوبه خود به کاهش انتشار کلی کربن کمک می کند. بنابراین، انتظار می رود که صنعت رو به رشد خودرو ، تقاضای کلی الیاف نایلون را افزایش دهد.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

چشم انداز بازار نایلون - صادرات

روند قیمت نایلون در بازار

طی ۵ سال گذشته قیمت رشته نخ های نایلونی به طور مداوم یک روند نزولی داشته است.

چشم انداز بازار نایلون - صادرات

ظرفیت و تولید مواد اولیه

ارزش کل صادرات رشته نخ نایلون در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۱۵ میلیون کیلوگرم بود و بازار های عمده صادرات آن ژاپن، هنگ‌ کنگ، کره، تایلند و ایالات‌ متحده هستند.
در سال ۲۰۱۴، هند سهم بزرگی از ۲.۲۵ درصد تولید نایلون در جهان را به خود اختصاص داد. در هند، تقاضا برای نایلون طی سال ۲۰۱۵ به ارزش ۶۷.۷۵ هزار تن بوده‌ و انتظار می ‌رود که در پنج سال آینده در حدود ۵ / ۵ درصد رشد داشته باشد. نایلون ۶ رشد ۵.۲ درصدی خواهد داشت. برآورد می ‌شود که تقاضای جهانی برای نایلون ۶.۶ بیشتر از یک بازار به ارزش ۸۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ باشد. همچنین پیش بینی می شود که بازار جهانی پلی‌ آمید در مجموع به ۳۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ برسد.
از کل مصرف پلی آمید در آسیا، ۴۰ درصد توسط بخش خودرو سازی، ۲۰ درصد توسط صنایع تولیدی و ۴۰ درصد توسط صنایع برق و الکترونیک مصرف می شود.
بازیگران اصلی بین ‌المللی و منطقه‌ ای مانند DuPont، BASF، DSM، Rhodia، Lanxess، Solutia، Toray و سایرین ۸۰ – ۹۰ درصد از کل بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند. بازار پلی ‌آمید در آسیا به سرعت در حال رشد است. با این حال، نوسان قیمت‌ های مواد خام یک نگرانی عمده می باشد.

چشم انداز بازار نایلون - صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *