صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت پیشرفت صنعت پنبه جهت برآورده کردن تقاضا برای پایداری
1401/05/19

پیشرفت صنعت پنبه جهت برآورده کردن تقاضا برای پایداری

Cotton Industry Rises to Meet Demand for Sustainability

وقتی صحبت از تأثیرات زیست محیطی مانند تغییرات اقلیمی و آلودگی به میان می آید؛ صنعت پنبه، سابقه اثبات شده ای در پاسخگویی به این اثرات دارد. الیاف پنبه ذاتاً پایدار هستند؛ با این حال کاهش تاثیرات کشت پنبه بر محیط زیست در اصل با شیوه های کشاورزی ارتباط دارد.

امروزه اکثر مصرف کنندگان عمیقاً به تاثیراتی که یک شرکت یا صنعت می تواند بر کره زمین داشته باشد، اهمیت می دهند. از این رو خریداران آگاه به مسائل زیست محیطی، خالق خواسته های بی شماری در زمینه محصولات و شیوه های سازگار با محیط زیست، از جمله استفاده از پنبه پایدار به عنوان یک عنصر کلیدی هستند.

موسسه بهداشت خاک (SHI) که یک سازمان غیرانتفاعی است، و ماموریت آن حفظ و ارتقای سلامت خاک است، در راستای این تقاضای رو به رشد، به تازگی آغاز به کار پروژه «خاک های سالم برای پنبه های پایدار (Healthy Soils for Sustainable Cotton)» را رسماً اعلام کرده است؛ این پروژه به کشاورزان پنبه‌کار کمک می کند تا سلامت خاک را در مزارع خود افزایش دهند.

مشارکتی تأثیرگذار

پروژه خاک های سالم برای پنبه های پایدار، با مربیان کشاورزی و متخصصان فنی سلامت خاک همکاری می کند؛ هدف از این همکاری هدایت کشاورزان به سمت بهره گیری از شیوه های ارتقای سلامت خاک و ارائه کمک های فنی به آنهاست. این پروژه با آموزش کشاورزان توسط متخصصین، به دنبال افزایش پذیرش سیستم های مدیریت سلامت خاک است. در این راستا قرار است متخصصان فنی و مربیان کشاورزی به کشاورزان در مورد مسائلی مانند بهبود سلامت خاک، گسترش تولید پنبه پایدار و به حداکثر رساندن بهره وری زراعی، آموزش دهند. کشاورزان پنبه کاری که در این طرح شرکت می کنند، به مهارت های مهم زیر دست می یابند:

  • نحوه ارزیابی سلامت خاک با استفاده از پروتکل های رایج ارزیابی
  • نحوه ارتقا انعطاف پذیری خاک در برابر خشکسالی و دستیابی خاک به مواد مغذی
  • نحوه تطبیق سیستم مدیریت سلامت خاک با خاک و مزرعه خود
  • نحوه طراحی یک طرح کشت پوششی که محیط زیست محلی و نیازهای بهداشتی خاک را در نظر می گیرد
  • نحوه تنظیم و راه اندازی تجهیزات برای به حداکثر رساندن موفقیت در کار
  • و بسیاری مهارت های دیگر.
دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

هدف پروژه خاک های سالم برای پنبه پایدار، ترویج فرهنگ تبادل ایده ها و ارائه راهکارهای دو به دو در راستای سلامت بهتر خاک و تولید پنبه پایدارتر است. این پروژه هم اکنون در چندین ایالت آمریکا مثل آرکانزاس، جورجیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، کالیفرنیا، می سی سی پی و تگزاس فعال است.

میراث پایداری

امروزه کشاورزان و تولیدکنندگان پنبه گام های بلندی در راستای ارتقای پایداری فرآیندهای کشاورزی و تولیدی برداشته اند. در واقع می توان گفت که کشاورزان پنبه کار و متخصصین، از کاهش استفاده از زمین گرفته تا نیاز کمتر به آفت کش ها، توانسته اند نقش خود را عنوان نوآوران واقعی محیط زیست به خوبی ایفا کنند.

در ضمن باید به این نکته توجه داشت که پنبه به صورت طبیعی یک منبع زیست تخریب پذیر، کود پذیر و تجدید پذیر است. پنبه برخلاف الیاف مصنوعی یا تولید شده از طریق روش های شیمیایی مانند پلی استر و ریون، از زمین به وجود می آید. در ضمن در مقایسه با سایر محصولات زراعی، به منابع طبیعی کمتری نیاز دارد. پنبه گیاهی مقاوم در برابر گرماست، و قسمت اعظم پنبه ایالات متحده و نیمی از سراسر جهان، تنها با استفاده از آب باران سیراب می شوند. برداشت پنبه باعث تولید محصولات جانبی دیگری نیز می گردد. پنبه دانه به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد و در تولید روغن های خوراکی هم کاربرد دارد؛ سایر محصولات جانبی پنبه هم به عنوان کود استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *