صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در خدمت صنعت مد؛ مزایا و ترندهای جهانی
1401/02/25

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در خدمت صنعت مد؛ مزایا و ترندهای جهانی

Ai And Machine Learning For Fashion Industry Global Trends Benefits

صنعت مد جهانی با ارزش بیش از 3 تریلیون دلار، 2% از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده است. صنعت مد چه از طریق چرخ های خیاطی و چه از طریق بازار تجارت الکترونیک، همیشه پیشگام نوآوری بوده است. در قرن بیست و یکم، بهره گیری از نوآوری های مبتنی بر فناوری هایی مانند هوش مصنوعی (AI) یا یادگیری ماشین (ML) در صنعت مد، همه جنبه های این کسب و کار آینده نگر را تغییر خواهد داد.

در سال 2020 استفاده از هوش مصنوعی در صنعت مد به قدری گسترده شده که 44% از خرده فروشان مد (کسانیکه پذیرای هوش مصنوعی نبوده اند) امروزه در آستانه ورشکستگی قرار دارند. در نتیجه پیش بینی می شود هزینه کرد جهانی صنعت مد و خرده فروشی در حوزه فناوری های هوش مصنوعی تا سال 2022 به 7.3 میلیارد دلار در سال برسد.

چه ارتباطی بین فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و صنعت مد در سراسر جهان وجود دارد؟ در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد، و در ضمن به چگونگی استفاده برندهای معروف از این فناوری ها پرداخته و نگاهی به موارد کاربرد این فناوری ها و مزایای آنها می اندازیم.

تاثیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بر صنعت مد

با امکان دسترسی آسان به داده های بزرگ، شخصی سازی مشتریان و سایر خدمات به لطف بهره گیری صنعت مد از هوش مصنوعی، می توان گفت که دیگر چشم پوشی از این فناوری در این صنعت غیرممکن است. به گفته شرکت McKinsey، 20% برندهای پیشرو جهانی، 144% سود این صنعت را کسب می کنند. این بدان معنی است که هر برند مد که بخواهد به یک تجارت سودآور تبدیل شود؛ باید جزء آن 20% برتر باشد. از این رو برندهای مد با توجه به این ضرورت در حال سرمایه گذاری بر فناوری هایی مانند AI و ML هستند تا بدین شیوه بتوانند در این بازار شدیداً رقابتی باقی بمانند.

حال که به اهمیت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در صنعت مد پی برده ایم؛ در ادامه به برخی از راه های تاثیرگذاری این فناوری ها بر صنعت مد می پردازیم:

طراحی لباس

امروزه برندهای مد با جمع آوری پیشرفته ترین داده ها، از فناوری ها برای شناخت نیازهای مشتریان و طراحی بهتر لباس ها استفاده می کنند. به عنوان مثال یک پلتفرم مد مستقر در آلمان به نام Zalando (در مشارکت با گوگل)، از طراحی مد مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کند؛ در اینجا طراحی لباس براساس اولویت های مشتریان در زمینه رنگ، بافت و سایر اولویت های فردی آنها صورت می گیرد.

روند تولید

اکنون برندهای مد با استفاده از ابزارهای AI و ML می توانند در عین شناسایی ترندهای سریع التغییر مد، سریعاً جدیدترین اکسسوری ها و اقلام مد را در فروشگاه های خود به نمایش بگذارند؛ روندی که بسیار سریع تر از خرده فروشی سنتی است. در نتیجه برندهای پیشرو مد مانند Zara، Top Shop و H&M توانسته اند با شناسایی خواسته های فصلی مشتریان خود، و تولید و عرضه مناسب جدیدترین لباس ها، در راستای برآورده کردن سریع نیازهای مشتریانشان گام بردارند.

بازارپردازی مجازی

امروزه فناوری های مجهز به هوش مصنوعی مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، فاصله بین تجارب خرید آنلاین و فروشگاهی را کاهش داده اند. به عنوان مثال بهره گیری از فناوری واقعیت افزوده در فروشگاه ها این امکان را برای خریداران فراهم می کند تا از طریق رسانه های دیجیتال به هر کالایی دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال برند تامی هیلفیگر (Tommy Hilfiger) با بهره گیری از فناوری واقعیت مجازی توانسته یک تصویر مجازی از فروشگاه های خرده فروشی پاپ آپ خود بسازد.

اما برندهای مد چگونه می توانند در پیاده سازی این قابلیت های مبتنی بر فناوری موفق شوند؟ این کار با استفاده از انواع الگوریتم های AI و ML امکان پذیر است. پس بیایید به برخی از این الگوریتم های محبوب بپردازیم.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین چگونه در صنعت مد عمل می کنند؟

از جمله کاربردهای اصلی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در صنعت مد، استفاده از ربات های پاسخگویی است که برندهای مد با استفاده از آنها می توانند اطلاعاتی را درباره خواسته های مشتریان و خریدهای مدنظر آنها جمع آوری کنند. به عنوان مثال یک خریدار آنلاین که به دنبال یک کفش یا یک لباس جدید است می تواند به آسانی از طریق وب سایت ها یا اپلیکیشن های تلفن های همراه، با یک نماینده هوشمند تعامل کند. خرده فروشان معروفی مانند Burberry، Tommy Hilfiger و Levi’s از این ربات های پاسخگو استفاده می کنند.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک سرمایه مهم در صنعت تجارت الکترونیکی است. امروزه جدا از خرده فروشان مطرح عرصه تجارت الکترونیک و برندهایی مانند آمازون (Amazon)، حتی خرده فروشان کوچک مد هم از الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای شناخت سریع نیازها و انتظارات مشتریان خود استفاده می کنند. مثلاً استیتچ فیکس (Stitch Fix) که یک شرکت آنلاین استایل شخصی است؛ از الگوریتم های ML برای بهبود تجارب مشتریان و مدیریت زنجیره تامین استفاده می کند.

الگوریتم های یادگیری ماشین از جمله برنامه هایی هستند که می توانند تقاضای موجودی انبار را با دقت بالایی پیش بینی کنند؛ از این رو باعث کاهش ضایعات و هزینه کالاهای فروخته نشده می شوند. به طور خلاصه بهره گیری از هوش مصنوعی در صنعت مد، نحوه طراحی و تولید محصولات توسط شرکت های مد و نحوه بازاریابی و ارسال کالاها را دگرگون می کند. در ادامه خواهیم گفت که چگونه برخی از بازیگران اصلی صنعت مد از فناوری های AI و ML در برخی از مطالعات و موارد کاربردی استفاده می کنند.

استفاده برندهای مد از AI و ML؛ موارد استفاده و مطالعات موردی

یادگیری ماشین یا هوش مصنوعی، تاثیر زیادی بر سبک های مد یا برندسازی داشته اند. در ادامه درباره چهار برند مد پیشرو صحبت می کنیم که توانسته اند از این فناوری ها به نفع خود بهره ببرند:

علی ‌بابا (Alibaba)

علی بابا به عنوان غول خرده فروشی مستقر در چین، از سال 2018 توانسته با بهره گیری از برخی فناوری های خاص، تجربه خرید مشتریان خود را متحول کند. این شرکت با راه اندازی اولین فروشگاه مد هوش مصنوعی خود، یعنی FashionAI توانسته تا ویژگی های درون فروشگاهی مانند برچسب های هوشمند لباس ها، آئینه های هوشمند و چیپ های بلوتوثی تعبیه شده در هر محصول را به مشتریان خود عرضه کند.

در نتیجه مشتریان به لطف این فناوری ها از توصیه های مد مبتنی بر هوش مصنوعی با توجه به اولویت های استایل خود بهره مند می شوند. در ضمن این تکنولوژی جامع این امکان را فراهم می کند تا داده های FashionAI با سایر اپلیکیشن های تلفن های هوشمند این شرکت ادغام شوند؛ از این رو یک تجربه کاربری یکدست و جامع را برای مشتریان فراهم می آورند.

تامی هیلفیگر (Tommy Hilfiger)

تامی هیلفیگر در قالب همکاری با شرکت IBM، پیشگام پروژه Reimagine Retail شد و توانست طراحان لباس را به مهارت های AI در زمینه طراحی مجهز کند. در نتیجه دانشجویان مد می توانند مهارت های فنی فراوانی مانند پردازش زبان های طبیعی (NLP) یا بینایی کامپیوتری را یاد گرفته، و از آنها برای طراحی شخصی سازی شده لباس ها استفاده کنند. دانشجویان مد با استفاده از هوش مصنوعی می توانند از هزاران تصویر مرتبط با مد که ضمن افزایش خلاقیت آنها، زمان انتظار برندهای مد را کاهش می دهد، چیزهای زیادی بیاموزند.

میسیز (Macy’s)

اولین دستیار خرید مجهز به هوش مصنوعی Macy’s در ژوئیه 2016 راه اندازی شد؛ این دستیار مجازی باعث ارتقای تجربه خرید مشتریان در فروشگاه ها می شود. این برند با استفاده از NLP، ابزاری به نام «On Call» را ساخته که قادر به پاسخگویی به برخی از سوالات مشتریان مانند «از کجا می توانم کفش زنانه را پیدا کنم؟»، می باشد و یا اینکه می تواند آنها را به فروشگاه های خرده فروشی این برند در ایالات متحده هدایت کند. این شرکت خرده فروشی مستقر در ایالات متحده با استفاده از این فناوری ها توانسته برای بستن 100 فروشگاه خود برنامه ریزی کند؛ امری که باعث شده این شرکت بتواند بیش از 550 میلیون دلار در هزینه هایش صرفه جویی نماید.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

آمازون (Amazon)

این غول تجارت الکترونیک با بهره گیری از سیستم پیشنهادی محصول مجهز به هوش مصنوعی، انقلابی در تجربه خرید آنلاین به وجود آورده است. آمازون در راستای تلاش خود برای بهره گیری هر چه بیشتر صنعت مد از AI از یک الگوریتم طراحی مد مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می کند که می تواند با کپی کردن سبک های طراحی بسیاری از لباس های مد روز و استفاده از آنها در یک پوشاک جدید، لباس های مختلفی را طراحی کند. در ضمن آمازون از دستیار مد Echo Look نیز استفاده می کند؛ این دستیار مد قادر به ارائه برخی توصیه های شخصی است و توسط یادگیری ماشین هدایت می شود.

در انتهای مقاله به چند مزیت استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در صنعت مد پرداخته خواهد شد.

مزایای AI و ML برای صنعت مد

بهبود شخصی سازی مشتریان

چه شما در جریان پخش یک فیلم باشید و چه درگیر صنعت مد، شخصی سازی رمز موفقیت کسب و کارتان محسوب می شود. امروزه به لطف نوآوری در داده های بزرگ، داده های مشتریان بسیار زیادند؛ این داده ها را می توان به راحتی ضبط کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. فناوری های یادگیری عمیق مانند AI و ML در کنار تحلیل تجاری، کسب و کارهای فعال در عرصه مد را قادر می سازند تا روندهای مد و رفتارهای خرید مشتریان را به صورت مجزا پیگیری کنند.

بهبود خدمات مشتری

ظهور ربات های سخنگوی جدید و سایر فناوری های کمکی باعث تحول نحوه ارائه خدمات مشتری و تعامل خریداران با برندهای مد شده اند. این ربات ها با پایش خرید مشتریان می توانند محصولاتی مطابق با سلیقه مشتریان به آنها پیشنهاد دهند و به طور کلی باعث ارتقای تجربه خرید مشتریان و برندها شوند.

بهبود مدیریت موجودی

تحلیل پیشگویانه مبتنی بر هوش مصنوعی خرده فروشان مد را قادر می سازد تا از رفتار غالب مشتریان درس بگیرند و براساس آنها برای مدیریت موجودی انبارهای خود تصمیم بگیرند. ابزارهای مجهز به AI می توانند به کسب و کارهای فعال در عرصه مد کمک کنند تا محصولات کم فروش و پر فروش خود را شناسایی کرده و سپس براساس آنها برای موجودی انبارهای خود برنامه ریزی نمایند.

نیاز کمتر به نیروی انسانی از طریق بهره گیری از اتوماسیون

یکی دیگر از مزایای اصلی فناوری های AI و ML این است که خانه های مد را قادر می سازد تا کارهای تکراری و پیش پا افتاده ای که معمولاً توسط عوامل انسانی انجام می شوند را به صورت خودکار انجام دهند. کارهایی مانند ورود داده ها و پشتیبانی از مشتریان را می توان با هوش مصنوعی انجام داد؛ این امر باعث آزاد شدن انرژی عوامل انسانی برای تمرکز بر فعالیت های استراتژیک می شود.

کاهش محصولات مرجوعی

مرجوع شدن کالاهای فروخته شده سد بزرگی در راه کلیت صنعت مد است و باعث افزایش هزینه های عملیاتی می شود. امروزه مشتریان خرده فروشی ها به لطف شخصی سازی و اطلاعات محصول به مدد هوش مصنوعی، آگاه تر از پیش شده اند و به همین دلیل احتمال خرید اقلام نامناسب توسط آنها کاهش پیدا کرده است. این امر به نوبه خود باعث کاهش محصولات مرجوعی و افزایش رضایت مشتریان می گردد.

نتیجه گیری: فناوری های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین چه از طریق شخصی سازی محصول و چه از طریق طراحی بهتر، تاثیر زیادی بر صنعت مد جهانی گذاشته اند. افزایش سرمایه گذاری برندهای مطرح مد در این زمینه، قابلیت های بی حد و حصر تجاری آنها را به اثبات می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *