صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه پاک کردن لکه جوهر از روی لباس
1401/03/19

نحوه پاک کردن لکه جوهر از روی لباس

How to Get Ink Out of Clothes

هیچ چیزی بدتر از این نیست که در هنگام شستشوی لباس های خود متوجه وجود لکه جوهر بر روی آنها شوید. حال چه این لکه جوهر به دلیل رنگ پس دادن خودکارتان باشد، یا به دلیل حواس پرتی در هنگام رسم کردن یک تصویر و یا به دلیل انداختن خودکار به داخل رختخوابتان در هنگام نوشتن یک گزارش خبری؛ دلیل این اتفاق هر چه که باشد، ما می توانیم به شما کمک کنیم.

ما در این مطلب به شما 7 روش مختلف پاک کردن لکه جوهر از روی لباس ها را یاد خواهیم داد. در تمامی این روش ها از وسایل و ابزارهای خانگی استفاده می کنیم. تنها نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که همیشه قبل شستشو و خشک کردن لباس ها، لکه های جوهر را از روی آنها پاک کنید؛ در غیر این صورت لکه ها تثبیت شده و دیگر پاک نمی شوند.

چرا جوهر باعث لکه دار شدن لباس ها می شود؟

جوهرها معمولاً از رنگدانه ها، رنگینه ها و مواد نفتی ساخته می شوند. این مواد ضمن نفوذ به الیاف می توانند باعث تغییر رنگ آنها شوند و به همین دلیل پاک کردن آنها، مخصوصاً بعد از شستشو بسیار سخت است. معمولاً حتی پس از پاک کردن لکه رنگی، مجبورید لکه مواد نفتی را نیز پاک کنید؛ اما اگر دستورالعمل های این مقاله را رعایت نمایید جایی برای نگرانی وجود ندارد.

آنچه باید در مورد پاک کردن لکه های جوهر از روی لباس بدانید

قبل از شروع، به چند نکته اصلی که در زیر عنوان کرده ایم توجه کنید؛ توجه به این نکات فارغ از روش انتخابی برای پاک کردن لکه های جوهر، بسیار مهم است:

اصول حذف لکه های جوهر

  • به محض مشاهده لکه های جوهر، برای پاک کردن آنها دست به کار شوید.
  • سعی کنید قسمت لکه دار لباس را تا جای ممکن از بقیه قسمت های آن جدا کنید؛ زیرا ممکن است لکه جوهر رنگ پس بدهد.
  • ابتدا لکه را مرطوب کرده و سپس به آرامی آن را پاک کنید. وقتی لکه پاک شد می توانید محل آن را بمالید؛ از این رو خیس کردن و پاک کردن آرام لکه در درجه اول اهمیت قرار دارد.

تفاوت جوهر مبتنی بر آب با جوهر بر پایه مواد نفتی

جوهر بر پایه آب معمولاً در ماژیک های قابل شستشو و روان نویس ها یافت می گردد. این نوع لکه جوهر غالباً به آسانی پاک می شود و برای پاک کردن آن تنها به کمی آب و مواد شوینده نیاز است. تمام روش هایی که ما در این مطلب معرفی خواهیم کرد، لکه های این نوع جوهر را پاک می کنند.

از طرف دیگر لکه های جوهرهای بر پایه مواد نفتی سریع خشک می شوند و پاک کردن آنها دشوار است. این نوع جوهرها معمولاً در خودکارها به کار می روند. بهترین راه برای پاک کردن این نوع از لکه ها، استفاده از الکل یا محلول حاوی گلیسیرین است.

نکته: همیشه قبل از اقدام برای پاک کردن لکه جوهر، به نوع لکه توجه داشته باشید. با این کار اثربخشی کار شما بسیار افزایش می یابد.

پاک کردن لکه های جوهر از روی پارچه های مختلف

نوع پارچه لباس شما که در اثر جوهر لکه دار شده است، در هنگام پاک کردن لکه جوهر اهمیت بسیار زیادی دارد. ممکن است لازم باشد برای هر نوع پارچه روش خود را تا اندازه ای تغییر دهید.

همیشه قبل از آغاز کار، برچسب مراقبتی لباس را بخوانید تا بدانید که با چه درجه آبی باید لباس را بشویید و اینکه آیا شستشوی لباس در منزل امکان پذیر است یا خیر. اگر روی برچسب لباس، نشان تنها خشکشویی درج شده باشد، باید لباس را به خشکشویی ببرید.

در ضمن توجه داشته باشید که همیشه باید از روشی استفاده نمایید که برای لباس مناسب باشد. به عنوان مثال مواد شوینده معمولی را برای شستشوی لباس های پشمی به کار نگیرید. برای شستن لباس های پشمی یا باید از شوینده های مخصوص پشم استفاده شود و یا اینکه روش های شستشوی ملایم تری را به کار گرفت.

همچنین همیشه باید محلول مورد نظر خود را روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد آزمایش نمایید تا مطمئن شوید که لباس را لکه دار نمی کند و آسیبی به رنگ یا پارچه آن وارد نمی کند.

روش های پاک کردن لکه جوهر از روی لباس ها

حال می خواهیم به اصل موضوع بپردازیم و چند روش مختلف را برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس معرفی کنیم. برخی از روش ها از بقیه موثرتر هستند و برخی نیز فقط برای پارچه های خاصی مناسب می باشند. اما نگران نباشید؛ ما خواهیم گفت که کدام یک از روش ها برای لکه های جوهر بر پایه آب و کدام یک برای لکه های جوهر بر پایه مواد نفتی بهتر هستند. در ضمن می گوییم این روش ها برای کدام نوع از پارچه ها مناسب می باشند.

نکته: بهتر است قبل از شروع کار، لباس خود را بر روی یک حوله تمیز سفید قرار دهید. در این صورتی اگر رنگی از لکه تراوش کند؛ دیگر لباس هایتان را لکه دار نخواهد کرد.

استفاده از الکل مالشی

الکل مالشی (Rubbing Alcohol) قادر است لکه های جوهر بر پایه مواد نفتی را به راحتی پاک کند؛ زیرا مواد مبتنی بر الکل، بهترین مواد برای پاک کردن اینگونه لکه های جوهری هستند. در ضمن می توان از الکل مالشی برای پاک کردن لکه های ناشی از جوهر مبتنی بر آب هم استفاده کرد.

الکل مالشی بسیار قوی است؛ از این رو ممکن است باعث صدمه رساندن به لباس های مصنوعی یا ظریف، مانند ریون، پشم و ابریشم شود. پس در ابتدا قبل از استفاده از الکل مالشی، آن را بر روی جایی از لباس رنگی که از رو مشخص نباشد امتحان کنید. در کل دستورالعمل استفاده از الکل مالشی برای پاک کردن جوهر روی لباس به صورت زیر است:

  1. لباس لکه دار را روی یک حوله سفید تمیز قرار دهید.
  2. الکل مالشی را بر روی جایی از لباس رنگی که از رو مشخص نباشد، امتحان نمایید.
  3. کمی الکل مالشی را روی یک پارچه سفید تمیز بریزید. محل لکه را مرتباً با آن مالش دهید و تا زمانیکه لکه کاملاً پاک شود به این کار ادامه دهید.
  4. بعد از مالش زیاد، بگذارید محل لکه 5 دقیقه به این حالت بماند.
  5. محل لکه را با یک قسمت تمیز از پارچه پاک کنید. آنقدر این کار را تکرار نمایید تا اثر لکه کاملاً پاک شود.
  6. محل لکه را با آب سرد بشویید.
  7. تنها در صورتی که مطمئن شده اید لکه کاملاً از بین رفته است، لباس را خشک کنید.
دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

استفاده از لکه ‌بر

لکه ‌برها نیز می توانند لکه های حاصل از جوهرهای بر پایه آب و مواد نفتی را پاک کنند. اگر لکه ‌بر بر پایه الکل باشد؛ به خوبی می تواند لکه های حاصل از جوهرهای بر پایه مواد نفتی را پاک کند. با این حال باز هم برای اطمینان بهتر است برچسب روی قوطی لکه بر را بخوانید. در ضمن ببینید این لکه‌ بر برای چه نوع لباس هایی مناسب است.

به منظور اعمال لکه ‌بر بر روی لباس ها باید براساس دستورالعمل زیر عمل کنید؛ اما بهتر است نوشته های روی قوطی لکه‌ بر را نیز بررسی نمایید چون شاید لازم باشد برخی از مراحل زیر را تغییر دهید:

  1. لباس را روی یک حوله سفید تمیز قرار دهید.
  2. محل لکه را با آب سرد خیس کنید.
  3. لکه ‌بر خود را روی محل لکه بریزید.
  4. لکه ‌بر را به آرامی با یک مسواک یا یک تکه پارچه بر روی لکه بمالید.
  5. اجازه بدهید لباس به مدت 5 تا 30 دقیقه به همین حالت بماند؛ البته این زمان به دستورالعمل روی قوطی لکه ‌بر بستگی دارد.
  6. محل لکه را آب بکشید. اگر لکه از بین رفته بود؛ لباس را طبق معمول بشویید. اگر لکه پاک نشده بود؛ این کار را تکرار کنید و یا روش دیگری را به کار بگیرید.

همیشه اول آزمایش کنید: حتی اگر روی برچسب لکه‌ بر درج شده که برای نوع خاصی از پارچه مناسب است؛ باز هم باید لکه ‌بر را روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد، امتحان کنید. اگر لکه ‌بر به جای بهتر کردن وضعیت لباس، آن را بدتر کند؛ دیگر کاری از دست شما بر نمی آید.

استفاده از گلیسیرین

گلیسیرین یک ماده عالی برای پاک کردن لکه های حاصل از جوهرهای بر پایه مواد نفتی است. به کار بردن گلیسیرین برای پارچه های پنبه ای و پلی استری معمولا خوب جواب می دهد؛ اما در مورد بقیه پارچه ها بهتر است از قبل گلیسیرین را روی آنها امتحان کنید. در ضمن گلیسیرین برای پارچه های پشمی و ابریشمی قابل شستشو نیز مناسب است. فقط باید گلیسیرین را به آرامی روی لکه بریزید و آن را زیاد مالش ندهید. در ضمن تا زمانیکه از پاک شدن لکه مطمئن نشده اید؛ نباید لباس را آبکشی کرده یا بشویید.

  1. لباس را روی یک حوله سفید تمیز قرار دهید.
  2. لکه را با آب سرد خیس کنید.
  3. گلیسیرین را روی محل لکه بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند.
  4. در صورت امکان مواد شوینده ملایم را نیز روی محل لکه بریزید.
  5. محل لکه را به آرامی پاک کنید تا زمانیکه لکه از بین برود.
  6. محل لکه را با آب ولرم بشویید. اگر لباس شما ابریشمی یا پشمی است؛ با یک پارچه مرطوب محل لکه را به آرامی پاک کنید.
  7. لباس را در صورت از بین رفتن لکه، طبق معمول با ماشین لباسشویی بشویید.

استفاده از مایع ظرفشویی / لباسشویی

اگر مایع ظرفشویی یا لباسشویی شما حاوی الکل باشد؛ قادر است لکه های حاصل از جوهرهای مبتنی بر آب و جوهرهای مبتنی بر مواد نفتی را پاک کند. در غیر این صورت تنها می توانید از آنها برای پاک کردن لکه های حاصل از جوهرهای مبتنی بر آب استفاده نمایید. مایع ظرفشویی برای تمام انواع پارچه ها قابل استفاده است؛ اما در مورد مایع لباسشویی بهتر است به توصیه های مندرج روی قوطی آن توجه کنید. در ضمن توصیه می شود که همیشه آنها روی بر جایی از لباس که از بیرون مشخص نباشد، امتحان نمایید. دستورالعمل استفاده از آنها به شرح زیر است:

  1. لباس را روی یک حوله سفید تمیز قرار دهید.
  2. لکه را با یک پارچه تمیز مرطوب تا جاییکه ممکن است پاک کنید. به خاطر داشته باشید که این کار ممکن است به پارچه آسیب برساند؛ پس از پارچه ای بدون کاربرد استفاده کنید.
  3. یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی یا دستشویی را روی لکه بریزید. اگر لکه بزرگتر بود؛ مقدار مایع را بیشتر کنید.
  4. بگذارید 5 دقیقه به همین حالت بماند.
  5. مایع شوینده را به آرامی روی لکه بمالید.
  6. محل لکه را با آب ولرم بشویید.
  7. محل لکه را بررسی کنید و ببینید که آیا لکه پاک شده است، یا خیر. اگر لکه از بین نرفته بود؛ این روند را تکرار کنید و اگر لکه پاک شده بود؛ لباس را طبق معمول بشویید.

استفاده از اسپری مو

اسپری مو حاوی الکل، تقریباً برای پاک کردن هر نوع لکه ای مناسب است. اسپری مو برای لکه های جوهر مبتنی بر آب و مواد نفتی مناسب می باشد. البته همیشه باید آن را روی جایی از لباس که از بیرون مشخص نباشد، امتحان کنید؛ زیرا اسپری مو ممکن است لباس های بسیار ظریف را خراب کند.

  1. لباس را روی یک حوله سفید تمیز قرار دهید.
  2. اسپری مو را روی محل لکه بپاشید.
  3. برای پاک کردن لکه از یک پارچه تمیز استفاده کنید و تا جاییکه ممکن است لکه را با آن پاک نمایید.
  4. اسپری مو را در صورت نیاز دوباره روی محل لکه بپاشید.
  5. لباس را پس از بین رفتن لکه، طبق معمول بشویید و خشک کنید.
4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

استفاده از سرکه و نشاسته ذرت

از آنجاییکه سرکه و نشاسته ذرت موادی ملایم و طبیعی هستند؛ بنابراین برای پارچه های مختلف مناسب می باشند. البته این مواد بیشتر برای پاک کردن لکه های حاصل از جوهرهای مبتنی بر آب مناسب هستند؛ اما می توانید آنها را روی لکه های نوع دیگر جوهر نیز امتحان کنید. در حالت کلی لکه های جوهر مبتنی بر مواد نفتی به مواد قوی تری نیاز دارند.

  1. لباس لکه دار را روی یک حوله سفید تمیز قرار دهید.
  2. محل لکه جوهر را با سرکه تقطیری سفید بخیسانید.
  3. با دو قسمت سرکه سفید و سه قسمت نشاسته ذرت، یک خمیر درست کنید. خوب آنها را با هم مخلوط نمایید.
  4. محل لکه را با خمیر مورد نظر کاملاً بپوشانید و بگذارید آنقدر بماند تا کاملاً خشک شود.
  5. محل لکه را با آب گرم بشویید.
  6. اگر لکه پاک شده بود؛ لباس را طبق معمول بشویید و خشک کنید. در صورتیکه لکه همچنان باقی بود؛ یا این روند را دوباره تکرار کنید و یا روش دیگری را به کار بگیرید.

استفاده از شیر

استفاده از شیر، آخرین راهکاری است که معرفی می کنیم. در واقع شیر تنها ماده ای است که می توانید آن را با دست به محل لکه مالیده و لکه حاصل از جوهر مبتنی بر آب را با آن پاک کنید. هر چند که شیر معمولاً به پارچه ها آسیب نمی رساند؛ اما باز بهتر است آن را بر روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد امتحان نمایید. همچنین احتمالاً لازم باشد تا لباس را بعد از پاک کردن لکه آن، با یک شوینده ضد بو بشویید.

  1. مقداری شیر را در تشت کم عمق بریزید.
  2. ناحیه لکه دار لباس را در شیر فرو برده و با شیر کاملاً خیس کنید.
  3. بگذارید شب تا صبح به همین حالت بماند.
  4. لباس را با آب ولرم بشویید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.
  5. اگر لکه پاک شده بود؛ لباس را طبق معمول بشویید و خشک کنید. 

نکته طلایی: بهتر است از شیر کامل برای این کار استفاده کنید و می توانید مقداری سرکه تقطیری سفید را نیز به شیر اضافه نمایید. در این صورت محلول شما باید متشکل از سه قسمت شیر و دو قسمت سرکه باشد. با این کار، کاملاً مطمئن می شوید که لکه از بین می رود.

نحوه پاک کردن لکه جوهر از روی لباس بعد از خشک شدن آن

آیا لکه جوهر چند روزی است که روی لباس شما جا خوش کرده است و یا شاید هم تازه متوجه لکه دار شدن لباس خود شده اید و چند روز از این اتفاق می گذرد. حال با خود فکر می کنید که در چنین مواقعی چه کار باید کرد؟

اگر لباس سفید است؛ می توانید با سفید کننده دوباره آن را سفید کنید. البته نمی توان از سفید کننده برای هم نوع پارچه ای استفاده کرد؛ در ضمن سفید کننده برای برخی اقلام مناسب نیست. در این صورت بهتر است مطابق روش زیر پیش بروید:

  1. لکه را با یک لکه ‌بر، از پیش مقداری پاک کنید. اگر لکه ‌بر دارای سورفکتانت باشد، موثرتر است؛ چرا که می تواند لکه حاصل از جوهرهای مبتنی بر مواد نفتی را تجزیه کند. در ضمن فراموش نکنید که همیشه باید لکه ‌بر را روی جایی از لباس که از بیرون مشخص نباشد، امتحان نمایید.
  2. اجازه بدهید لکه ‌بر به مدت 15 دقیقه روی لکه باقی بماند.
  3. لباس را با دست و با مایع لباسشویی در آب ملایم بشویید.
  4. یک تکه پنبه یا چوب پنبه را با ماده ای مثل لاک پاک کن، اسپری مو یا پاک کننده دست مبتنی بر الکل خیس کنید.
  5. آن را روی ناحیه لکه دار لباس کشیده و به آرامی لکه را پاک نمایید.
  6. محل لکه را با آب سرد بشویید.
  7. در صورتی که لکه پاک شده بود؛ لباس را طبق معمول بشویید و خشک کنید.

نحوه پاک کردن جوهر چاپگر از روی لباس ها

جوهر چاپگر مبتنی بر مواد نفتی است و بسیار غلیظ می باشد. از این رو بهتر است از روش های الکل مالشی یا اسپری مو برای پاک کردن لکه حاصل از آن استفاده کنید. اگر این مواد جواب ندادند؛ از ترکیب مایع لباسشویی یا ظرفشویی و محصولات الکلی برای پاک کردن لکه کمک بگیرید. سپس لباس را با آب سرد بشویید. تا زمانیکه مطمئن نشده اید لکه کاملاً از بین رفته است، لباس را خشک نکنید.

کلام پایانی; خب در این مقاله 7 روش شگفت انگیز را برای پاک کردن لکه جوهر (مبتنی بر آب و مواد نفتی) از روی لباس ها به شما معرفی کردیم. فراموش نکنید که همیشه باید ماده مورد نظرتان را بر روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد، امتحان کنید. روش مناسب را براساس نوع جوهر خود انتخاب و هرگز تا زمانیکه از پاک شدن لکه جوهر مطمئن نشده اید، لباس را خشک نکنید. در حالت کلی بهتر است همیشه سریعاً برای پاک کردن لکه جوهر دست به کار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *