صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه بخار دادن لباس ها
1401/04/16

نحوه بخار دادن لباس ها

How to Steam Clothes

بخارشوهای لباس، جایگزینی سریع و کاربردی برای اتوهای سنتی هستند. این دستگاه ها مخصوصاً برای افرادیکه شستن لباس های مورد علاقه خود را از ترس اتو کردن به تعویق می اندازند، بسیار مناسب می باشند.

اما این بدان معنا نیست که با استفاده از این وسیله همه چیز طبق دلخواه پیش می رود. اگر آمادگی استفاده از بخارشوی لباس را ندارید؛ استفاده از آن در وهله اول ممکن است سخت و ناراحت کننده به نظر بیاید. در ضمن بایستی با بایدها و نبایدهای بخارشوی های لباس آشنایی داشته باشید.

هر چند که بخار شوی ها باعث صرفه جویی در وقت می شوند؛ اما نباید چشم بسته از آنها استفاده کنید و لباس های دوست داشتنی خود را قربانی ندانم کاریتان نمایید. از این رو در این راهنما به صورت گام به گام قصد داریم تا شما را با نحوه بخار دادن لباس های مختلف آشنا نماییم.

آیا هر نوع پارچه ای را می توان بخار داد؟

تمام پارچه ها قادر به تحمل بخار نیستند. آب برای اینکه از مایع به بخار تبدیل شود؛ باید تا دمای 100 درجه سانتی گراد (212 درجه فارنهایت) حرارت ببیند. برخی از مواد در برابر گرما یا حرارت، و یا هر دو آسیب پذیر هستند. این نوع پارچه ها عبارتند از:

  • پارچه های الیاف مصنوعی پلاستیک محور: اگر لباستان حالتی نرم و یکدست و ضد آب دارد؛ احتمالاً به وسیله پارچه های مصنوعی تولید گردیده است (مثل بارانی). توجه داشته باشید که چرم مصنوعی معمولاً از پلی وینیل کلراید (PVC) که نوعی پلاستیک است، ساخته می شود. PVC در دمای 167 درجه فارنهایت ذوب می گردد. 
  • چرم: گرمای زیاد می تواند باعث کوچک شدن کت چرمی زیبا شود. بهتر است تمیز کردن چنین لباس هایی را به متخصصان این امر واگذار کنید (مثال خشکشویی هایی که با چرم کار می کنند).
  • جیر: نوعی محصول چرمی است که فرآوری شده و فوق العاده نرم به نظر می رسد. لباس های جیر نیز مانند لباس های چرمی نیاز به مراقبت دارند و باید به صورت حرفه ای خشک گردند.
  • لباس های لکه دار: اگر لباس هایتان به هر دلیلی لکه دار شده اند؛ اصلاً نباید به دستگاه بخارشوی خود دست بزنید. چرا که بخار باعث تثبیت لکه ها می شود.

معمولاً می توان از بخارشو برای بخار دادن لباس های زیر استفاده کرد. اما همیشه بهتر است قبل از بخار دادن لباس ها، برچسب مراقبتی آنها را بررسی کنید.

  • لباس های پنبه ای.
  • لباس های پشمی (مثل لباس های ترمه، اگر چه در برابر چین و چروک مقاوم هستند).
  • لباس های ابریشمی (ثابت شده که بخار بهترین وسیله برای باز کردن چروک های اینگونه لباس ها است).
  • لباس های پلی استری.
  • لباس هایی که ترکیبی از پارچه های فوق الذکر هستند؛ مانند پارچه های چیفون.

نحوه بخار دادن لباس ها

بخار دادن لباس ها کار ساده ای است؛ حتی برای برخی افراد در مقایسه با اتوکاری لذت بخش تر است.

1- انتخاب بهترین بخارشوی پارچه برای لباس ها

بخارشوی قابل حملی را می توانید انتخاب کنید که منحصراً برای لباس ها مناسب باشد. اما اگر فضای زیادی دارید؛ می توانید بخارشوی های بزرگتری که دارای آویز هستند را بخرید. در ضمن یک بخارشوی همه کاره که دارای ابزارهای مخصوص بخار دادن لباس ها است را نیز می توانید انتخاب نمایید.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

اما اگر از قبل یکی از این بخارشوی های همه کاره را دارید؛ ببینید که آیا می توان لوازم جانبی مختص بخار دادن لباس را برای آن خریداری کرد یا خیر. هر چند می توانید از نازل های باریک هم برای بخار دادن لباس ها استفاده کنید؛ اما بهتر است از ابزارهایی که مختص بخار دادن لباس ها هستند، بهره بگیرید.

2- مهیا کردن محیط کار

سعی کنید در یک اتاق خالی که هیچ کس دیگری به خصوص کودکان در آن حضور ندارند، کار کنید. قبل از انتخاب جا برای بخار دادن لباس، همه جوانب کار را در نظر بگیرید. هرگز این کار را جلوی میز آرایش یا کنار کاغذ دیواری انجام ندهید.

3- آویزان کردن لباس

لباسی که قرار است بخار دهید را آویزان کنید. آویزهای پارچه ای را به کار نگیرید؛ در عوض آویزهای پلاستیکی یا فلزی ساده را انتخاب کنید. برخی از لباس ها مانند شلوارها یا دامن ها به یک آویز گیره ای نیاز دارند. اگر گیره های آویزتان پلاستیکی هستند؛ نباید بخار را به مدت طولانی بر روی آنها بگیرید.

همیشه لباس ها را از تن‌تان دربیاورید: هیچ وقت لباس ها را هنگامیکه پوشیده اید بخار ندهید؛ حتی اگر لباستان یک کت سنگین و ضخیم باشد. چون در این صورت باید ریسک سوختن با بخار را به جان بخرید.

4- آماده کردن لباس برای بخار دادن

محفظه بخارشوی خود را تا حداکثر ظرفیت ممکن پر کرده و بگذارید گرم شود. در صورت لزوم لوازم جانبی بخارشوی را به آن وصل کنید.

5- آغاز بخار دادن لباس

حال دیگر وقت آن رسیده که لباس هایتان را بخار دهید. اما برای بخار دادن بهتر است به دستورالعمل هایی که در ادامه برای لباس های مختلف ذکر می کنیم، توجه کنید.

هشدار: وقتی لباس های ظریف مانند لباس های ابریشمی یا مخمل را بخار می دهید؛ بهتر است بخارشوی را تا حد امکان از لباس دور نگهدارید. در ضمن باید به صورت مداوم بخارشوی را حرکت دهید تا لباس آسیب نبیند.

بخار دادن شلوارهای پارچه ای

  1. پاچه های شلوار را به آویز وصل کنید: شلوار را از جهت طولی تا زده و به صورت وارونه (از پایین به بالا) از چوب لباسی آویزان کنید. 
  2. شلوار را از بالا به پایین بخار دهید: بخار دادن شلوار را به آرامی و از بالا به پایین شروع کنید. در ضمن می توانید دست خود را پشت شلوار گرفته و از آن برای ثابت نگهداشتن شلوار استفاده نمایید. اما مراقب باشید دست خود را نسوزانید.
  3. از جیب ها غافل نشوید: مطمئن شوید که جیب های شلوار، مرتب و بدون چین و چروک هستند.
  4. شلوار را برعکس کنید: شلوار را برعکس کرده و این کار را در طرف دیگر شلوار نیز تکرار کنید.

بخار دادن کت و شلوار

  1. از بالا شروع کنید: بخار دادن کت را از بالا به پایین شروع کنید. یقه کت را برگردانید و زیر آن را نیز بخار دهید تا کاملاً صاف شود.
  2. پشت کت را بخار دهید: کت را چرخانده و به همان شیوه ای که جلوی آن را بخار دادید؛ پشت آن را نیز بخار دهید.
  3. آستین های کت را بخار دهید: یکی یکی آستین های کت را از قسمت سرآستینش گرفته و به بخار دادن آن اقدام کنید. آستین های کت را قبل و بعد از بخار دادن بدنه کت می توانید بخار دهید؛ این مسئله به سلیقه خودتان بستگی دارد.
انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

بخار دادن پیراهن های رسمی مردانه

  1. بخار دادن لباس را به سمت پایین شروع کنید: بخار دادن لباس را از سرشانه های پیراهن و به سمت پایین آغاز نمایید و تا جاییکه می توانید بخارشوی را به پیراهن نزدیک کنید. بهتر است پایین پیراهن را گرفته و آن را به سمت خود بکشید تا کاملاً صاف شود. معمولاً چین و چروک پیراهن ها به سختی حذف می شوند؛ از این رو باید وقت زیادی را به این کار اختصاص دهید.
  2. پشت لباس را بخار دهید: پشت لباس را همانند قسمت جلوی آن بخار دهید و مثل جلو از بالا به پایین کار کنید.
  3. به بخار دادن آستین های پیراهن هم بپردازید: هر کدام از آستین های پیراهن را از قسمت سرآستین آن گرفته و بخار دهید. بخارشوی را به آرامی حرکت دهید تا چین و چروک های پیراهن کاملاً باز شوند.
  4. یقه و سرآستین های پیراهن را هم بخار دهید: بخار شوی را روی سرآستین ها و یقه پیراهن بگیرید تا کاملاً صاف و بدون چروک گردند.

بخار دادن پیراهن های رسمی مردانه

هر چند شاید بخار دادن پیراهن آن را مثل هنگام اتو کردن، شق و رق و صاف و یکدست نکند؛ اما باید توجه داشت که زمان صرف شده برای بخار دادن پیراهن، بسیار کمتر از زمانی است که باید صرف اتو کردن آن شود.

بخار دادن بلوزها، تاپ ها، تی شرت ها، کاپشن ها و سویشرت ها

  1. لباس را کاملاً صاف کنید: قسمت پایین پیراهن یا سویشرت را کشیده و آن را کاملاً صاف نمایید.
  2. جلو و عقب لباس را بخار دهید: هر دو طرف لباس را از بالا به پایین بخار دهید.
  3. از بخار دادن آستین های لباس غفلت نورزید: سرآستین های لباس را گرفته و آستین های آن را بخار دهید. اما برای بخار دادن آستین های کوتاه تر، نیازی به گرفتن آنها نیست.

بخار دادن پیراهن های زنانه و دامن ها

  1. بخار دادن لباس را از بالا به سمت پایین آغاز نمایید: به آرامی بخار دادن لباس را از بالا به پایین شروع کنید. 
  2. قسمت زیرین چین های لباس را بخار دهید: تنها اینکه به بخار دادن قسمت جلوی چین های دامن یا پیراهن بپردازید، کافی نیست. دامن یا لباس را نگه داشته و قسمت داخلی چین های آن را از بالا به پایین بخار بدهید.

6- خشک و سرد کردن لباس به صورت کامل

لباسی که تازه بخار داده اید را سریعاً به تن نکنید. حداقل 15 دقیقه به لباس زمان بدهید تا کاملاً سرد شود. در ضمن لباس قبل از پوشیدن یا کنار گذاشته شدن باید کاملاً خشک گردد.

کلام پایانی: دیگر لازم نیست بین اتو کشیدن لباس ها، لباس های چروک شده و قبض خشکشویی یکی را انتخاب کنید. بخارشوی های لباس این امکان را برایتان فراهم می کنند که به راحتی لباس های خود را در داخل خانه تازه نمایید. شیوه بخار دادن لباس ها تقریباً شبیه اتو کردن آنهاست. هیچ وقت نباید بخار را بر روی قسمت کوچکی از لباس متمرکز کنید؛ چرا که ممکن است پارچه لباس آسیب ببیند. در نهایت همیشه قبل از بخار دادن لباس ها، برچسب مراقبتی آنها را بخوانید. اگر روی برچسب کت مخمل گران قیمت شما نوشته شده «فقط خشکشویی»، با این توصیه مخالفت نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *