صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت مبانی تجارت منصفانه غذا و پوشاک
1399/01/30

مبانی تجارت منصفانه غذا و پوشاک

شاید شما بر روی کیسه دانه های قهوه، بسته بندی کاغذی شکلات یا حتی تی شرت شرکت تعاونی REI، برچسب تجارت منصفانه را دیده باشید. اما آیا واقعا در مورد معنای تجارت منصفانه و دلایلی که باید به آن اهمیت دهید، چیزی می دانید؟ ما در این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا موضوعات زیر را درک نمایید:

  • تجارت منصفانه چیست؟
  • چرا شما باید محصولاتی با نشان بازرگانی تأیید کننده تجارت منصفانه خریداری نمایید؟
  • چگونه باید محصولاتی با نشان بازرگانی تأیید کننده تجارت منصفانه خریداری کرد؟

مبانی تجارت منصفانه غذا و پوشاک - صنعت پوشاک, تجارت منصفانه, تجارت پوشاک, تجارت

تجارت منصفانه چیست؟

به بیان ساده، وقتی شما خرید می کنید و مهر تأیید شده تجارت منصفانه را مشاهده می نمایید، به این معنی است که محصول با برآورده کردن مبانی تجارت منصفانه مورد تأیید قرار گرفته است که در این حالت نیاز است تا سازندگان و تولید کنندگان به ارتقاء وسایل معیشتی پایدار و شرایط کاری ایمن برای کشاورزان و کارگران اقدام کنند. سازمان های جهانی متعددی در این زمینه از جمله تجارت منصفانه ایالات متحده آمریکا و سازمان بین المللی تجارت منصفانه وجود دارند که محصولات تجارت منصفانه را تأیید می کنند.
سازمان تجارت منصفانه ایالات متحده آمریکا یک تشکیلات بدون سود و بازده است که محصولات تجارت منصفانه را در آمریکای شمالی تأیید می کند. این سازمان با بیش از 1000 شرکت جهت رسیدگی و تأیید کردن اینکه محصولات این الزامات را برآورده کرده اند، همکاری دارد. برای اینکه تولید کنندگان و سازندگان برای محصولاتشان، برچسب تجارت منصفانه را به دست آوردند، باید بالای 200 تیک را در چک لیست معیار دقیق صدور گواهی رعایت نمایند. استانداردهای تجارت منصفانه، علاوه بر ارتقا وسایل معیشتی پایدار و شرایط کاری ایمن باید به محافظت از محیط زیست، شفافیت زنجیره تأمین و توانمندسازی جامعه نیز کمک کنند. برای هر محصول تأیید شده تجارت منصفانه که به فروش می رسد، باید کشاورزان و کارگران جهت سرمایه گذاری در جامعه شان، پول اضافی به دست آورند.

مبانی تجارت منصفانه غذا و پوشاک - صنعت پوشاک, تجارت منصفانه, تجارت پوشاک, تجارت
جینا لارسون، مدیر ارشد ارتباطات در سازمان تجارت منصفانه ایالات متحده آمریکا می گوید که “شما هر زمان چیزی می خرید، یک رأی می دهید و درباره جهانی که می خواهید در آن زندگی کنید، نظر خودتان را خواهید گفت. استفاده از یک فنجان قهوه تجارت منصفانه در صبح برای بیان اهمیت دادن شما به کشاورزی که آن را رشد داده است، یک روش ساده محسوب می شود. انتخاب کردن یک تی شرت تجارت منصفانه، روشی جهت پشتیبانی از شرایط شرافتمندانه کارگران کارخانه است”.
قهوه در سال 1998، اولین محصول تأیید شده تجارت منصفانه را در ایالات متحده معرفی نمود. بازار این محصولات از آن زمان به بعد گسترش یافت و به حوزه هایی نظیر میوه ها، سبزیجات، آجیل، گل، غذاهای دریایی و حتی مبلمان نیز کشیده شده است. یکی از آخرین حوزه های این محصولات، پوشاک بوده است که بسیاری از لباس های زیر، شلوارها، پیراهن ها و ژاکت ها را شامل می شود که شما طیف وسیعی از برندها را می توانید در REI پیدا نمایید.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

مزایای تجارت منصفانه

کشاورزان، کارگران، مصرف کنندگان و زمین می توانند از طریق تجارت منصفانه، مزیت و سود کسب کنند. برای درک چگونگی این مطلب، در این بخش به مؤلفه های برنامه تجارت منصفانه ایالات متحده آمریکا، نگاهی دقیق تر انداخته می شود:

  • وسایل معیشتی پایدار: کشاورزان و کارگران تجارت منصفانه برای محصولات و تولیدات زراعی خودشان، قیمت های شفاف و پایدار کسب می کنند. به عنوان مثال در قهوه، تجارت منصفانه یک قیمت حداقل را برای یک پوند از دانه های قهوه تنظیم می نماید و زمانیکه قیمت ها در بازار به شدت کاهش پیدا می کند (که معمولا این اتفاق می افتد) ار کشاورزان محافظت می کند. وقتی قیمت در بازار افزایش پیدا کرد، کشاورزان درآمد بیشتری کسب می کنند. در این نوع تجارت همیشه می دانیم که آنها برای پوشش دادن هزینه های اصلی، به اندازه کافی درآمد خواهند داشت.
  • شرایط کاری ایمن: استانداردهای تجارت منصفانه اطمینان می دهند که کشاورزان و کارگران در سراسر دنیا از شرایط کاری ایمن، تنظیم ساعت کاری، آزادی اجتماع و مرخصی دوران قبل و بعد از زايمان سود می برند. در این نوع تجارت هیچگونه تبعیض و برده داری جنسیتی و وجود کودکان کار تحمل نخواهد شد.
  • پایداری زیست محیطی: تجارت منصفانه، استانداردهای سخت گیرانه ای در زمینه محیط زیست دارد و اطمینان حاصل می کند که کارخانه ها جهت نظارت و کاهش اثرات خودشان در محیط هایی که به استفاده از مواد شیمیایی، دفع ضایعات، استفاده از انرژی و آب مرتبط می شوند، دارای یک برنامه قدرتمند مدیریت محیط زیست هستند.
  • توسعه و توانمند سازی جامعه: وقتی یک برند مانند شرکت تعاونی REI با کارخانه ای که محصولات تجارت منصفانه را تولید می نماید، شراکت می کند، ما را مجبور می کند تا برای هر محصولی که مهر تجارت منصفانه خورده است، یک مبلغ اضافی پرداخت نماییم. این همان مسئله ای است که تجارت منصفانه را منحصر به فرد کرده است. پول اضافی مستقیما به حساب بانکی مدیریت شده جامعه واریز می شود که متعلق به کشاورزان و یا کارگران کارخانه است و آنها کسانی هستند که تصمیم می گیرند از آن چطور استفاده کنند. بر طبق اصول دموکراتیک کمیته کارگران منتخب، کارگران می توانند به داشتن پول به عنوان دستمزد اضافی یا اختصاص آن برای برنامه های جامعه و سرمایه گذاری ها رای دهند. برخی تمایل دارند تا از این پول برای مراقبت روزانه از محل، برنامه های آموزشی، آب تمیز، مراقبت بهداشتی و حتی تجهیز ناوگان دوچرخه جهت ایجاد حمل و نقل سریعتر به کارخانه و راحتی بیشتر استفاده کنند.
  • خرید مبتنی بر ارزش: تجارت منصفانه جهت خرید وسایل با ارزش برای مشتریان وظیفه شناس، راحت و کارآمد است. وقتی شما نشان تأیید شده تجارت منصفانه را بر روی یک محصول مشاهده می کنید، خواهید فهمید که در سراسر فرآیندهای کلی تولید، تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی این محصول در نظر گرفته شده است.
تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

مبانی تجارت منصفانه غذا و پوشاک - صنعت پوشاک, تجارت منصفانه, تجارت پوشاک, تجارت

پیدا کردن محصولات تجارت منصفانه

وقتی شما به صورت آنلاین یا در یک مغازه خرید می کنید، به دنبال یکی از نشان های شناخته شده جهانی و توضیحات محصولی که به تجارت منصفانه اشاره می کند، خواهید بود.شما می توانید این ویژگی پایدار را وقتی در سایت REI خرید می کنید، انتخاب نمایید. شما می توانید یک مجموعه از محصولات تجارت منصفانه موجود در شرکت تعاونی REI و تعدادی از شرکاری برند این شرکت را پیدا نمایید. چندین نوع از گواهینامه های تجارت منصفانه وجود دارد که خرید کنندگان را قادر می سازد تا اجزاء ترکیبی محصول و یا بخشی از زنجیره تأمین محصولات که براساس استانداردهای تجارت منصفانه تأیید شده است را درک کنند. چهار نوع از گواهینامه های تجارت منصفانه که شما احتمالا به دانستن آنها علاقمند هستید، در این جا بررسی خواهد شد:

علامت بازرگانی تأیید کننده تجارت منصفانه (جزء ترکیبی): این برچسب نشان می دهد که محصولات با استفاده از جزء ترکیبی مشخصی که بر روی یک مزرعه تأیید شده تجارت منصفانه، مانند پنبه یا شکلات رشد می کنند، تولید می شوند.

کارخانه یا دوزنگی حاوی علامت بازرگانی تأیید کننده تجارت منصفانه: محصولات حاوی این برچسب در تأسیسات تأیید شده تجارت منصفانه تولید می شوند.

علامت بازرگانی تأیید کننده تجارت منصفانه: این علامت برای غذا به این معنی است که 100% از اجزاء ترکیبی از طریق مزارع تجارت منصفانه ایجاد می گردند. برای پوشاک و کالاهای خانه این علامت نشان می دهد که محصولات نه تنها از مواد تجارت منصفانه (مانند پنبه) ساخته شده اند، بلکه فرآوری، برش و دوخت آنها نیز در یک کارخانه تجارت منصفانه انجام گرفته است.

نشان FAIRTRADE: این برچسب توسط سازمان بین المللی تجارت منصفانه مدیریت می شود. این سازمان معتبر، استاندارد تجارت منصفانه را در سراسر جهان اجرا می کند. نشان FAIRTRADE می تواند بر روی محدوده وسیعی از محصولات یافت شود. اگرچه این نشان در REI رواج کمتری دارد، اما شما این نشان را اغلب در مغازه های خواربار فروشی مشاهده می کنید.

استانداردهای پایداری محصول REI

استانداردهای پایداری محصول REI توسط شرکت REI فراهم شده است که به همه برندها و محصولات فروخته شده در این شرکت تعاونی اعمال می شود. این استانداردها به انتظارت ما از همه برندهای فروخته شده در REI با توجه به نحوه مدیریت تأثیرات محیطی، اجتماعی و رفاه حیوانات اشاره دارد. استانداردها به شناسایی ویژگی های ایده آل، یعنی معتبرترین، مرتبط ترین و تاثیرگذارترین ویژگی های پایدار می پردازند که ما شرکای برند را به استفاده از محصولاتشان، مانند استانداردهای پوشش داده شده در این مقاله ترغیب می کنیم. وقتی خرید می کنید، دنبال محصولاتی با این ویژگی ها باشید تا در پشتیبانی از روش های بهتر ایجاد پوشش به شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *