صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت فناوری‌های CAD و CAM در صنایع نساجی و پوشاک
1400/06/23

فناوری‌های CAD و CAM در صنایع نساجی و پوشاک

CAD and CAM Technology is Important in Textile and Apparel Industry

نرم افزار CAM در صنعت پوشاک چیست؟

CAM مخفف تولید به کمک رایانه (Computer-Aided Manufacturing) است. با استفاده از فناوری CAM می توان بسیاری از فرآیندهای مهم تولید پوشاک مانند فرآیندهای پهن کردن پارچه، برش، دوخت و غیره را در یک دوره کوتاه و به راحتی انجام داد.

نرم افزار CAD در صنعت پوشاک چیست؟

CAD در صنعت نساجی و پوشاک مخفف طراحی با کمک رایانه (Computer Aided Design) است. یک طراح لباس با استفاده از فناوری نرم افزاری CAD می تواند لباس های مختلفی را در زمان بسیار کوتاهی طراحی کند.

اهمیت فناوری های CAD و CAM در بخش پارچه و منسوجات

ما در دوره مد زندگی می کنیم؛ نسل امروز کاملاً طبق مد روز لباس می پوشند. آنها در زندگی با وسایل مد روز احساس راحتی می کنند. در نتیجه شدیداً به دنبال طرح های بافته جدید و جالب می گردند. در این شرایط، طراحان در همگام شدن با روندهای متغیر بازارهای جهانی مشکل دارند. گاهی اوقات آنها نمی توانند خواسته های بازار را برآورده کنند. این اتفاق به دلیل زمان بر بودن روند طراحی مد رخ می دهد. همه ما می دانیم که طراحی و ساخت لباس ها با استفاده از فرآیندهای دستی بسیار زمان بر است. هر طراح مد برای بقاء در بازار رقابتی امروز باید این جمله را آویزه گوش خود کند که «طراحی امروز، فردا از مد می افتد».
برای حل این مشکل و همگام شدن با روندهای سریعاً متغیر بازار، بهره گیری از فناوری CAD (طراحی با کمک رایانه) و فناوری CAM (تولید به کمک رایانه) یک ضرورت است. استفاده از فناوری های CAD و CAM باعث صرفه جویی در وقت و هزینه، و آسان تر شدن کارها می شود. به علاوه بهره گیری این فناوری ها باعث ارتقای بهره وری، استفاده مناسب از منابع و خدمات رسانی بهتر به مشتریان می گردد.استفاده از تکنولوژی های CAD و CAM در صنعت نساجی و پوشاک باعث می شود تا تولید و طراحی لباس ها ساده تر، دقیق تر و لذت بخش تر شود. یک طراح لباس می تواند نقوش مورد نظر را با استفاده از قلم یا ماوس در کوتاه ترین زمان ممکن خلق کند. این ابزارها نه تنها به طراحی سریع کمک می کنند، بلکه باعث می شوند تا ویرایش طرح ها (برش قسمت های خاص، افزودن اشکال جدید، تغییر شکل ها، تغییر طرح ها، تغییر اندازه طرح ها، تغییر رنگ و کاهش رنگ) در هر زمانی براساس دستورالعمل های خریدار به راحتی ممکن باشد. با توجه به نکات مطرح شده به این نتیجه میرسیم که فناوری های CAD و CAM در هر دو بخش پوشاک و نساجی از اهمیت زیادی برخوردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *