صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای انتخاب بهترین پرزگیر لباس
1401/02/28

راهنمای انتخاب بهترین پرزگیر لباس

Lint Removers Buying Guid

آیا در زمان نگاه کردن به لباس هایتان احساس می کنید که کاملاً پرزی شده اند و دیگر قابل استفاده نیستند؟ نیازی به نگرانی نیست؛ چون ما در این راهنما به شما یاد خواهیم داد که چگونه بهترین پرزگیر را برای لباس هایتان انتخاب نمایید. در حقیقت آنها به راحتی می توانند پرز و موی روی لباس ها را پاک کنند؛ بنابراین بسیار کاربردی هستند و خریدشان باید جزء اولویت ‌ها باشد.

علت ایجاد پرز روی لباس ها چیست؟

پرزها همان الیاف بسیار ریز لباس ها هستند که شل شده ولی همچنان به لباس ها چسبیده اند. از این رو ممکن است بخش هایی کوچک از الیاف پشمی ژاکت از سر جای خود بیرون بیایند؛ اما همچنان به آستین ژاکت بچسبند. این اتفاق بیشتر در هنگام شستشو و خشک شدن لباس ها رخ می دهد.

وقتی لباس ها شسته می شوند؛ آب سبب بلند کردن پرزها و کثیفی های لباس ها می شود. اما گاهی اوقات همین پرزها در حالیکه هنوز لباس ها خیس هستند، به آنها می چسبند. چنانچه لباس های خود را با دستگاه خشک‌کن خشک می کنید؛ معمولاً این دستگاه پرز لباس ها را مکیده و آنها را روی سینی پرز دستگاه می اندازد؛ اما همیشه اینگونه نیست.

اگر در هنگام شستشوی لباس ها مشکلی به وجود بیاید؛ پرزها بیشتر به لباس ها می چسبند. برخی از این مشکلات رایج عبارتند از:

  • اخیراً فیلتر پرز ماشین لباسشویی را تمیز نکرده اید: صفحات و فیلترهای پرز ماشین لباسشویی باید بعد از هر بار استفاده از آن و یا در صورت لزوم، خالی و تمیز شوند. فیلتر بیشتر ماشین لباسشویی های جدید به صورت خودکار تمیز می گردند؛ اما برای این کار باید دستورالعمل تولید کننده آن را بررسی کنید. در هر صورت بهتر است ماشین لباسشویی خود را هر ماه تمیز نمایید تا چنین مشکلاتی برایتان به وجود نیاید.
  • فیلتر پمپ آب ماشین لباسشویی مسدود شده است: در این صورت پساب شستشو به آرامی تخلیه می شود؛ بنابراین پرزها روی لباس های خیس می نشینند. برای تمیز و یا تعویض این فیلتر، باید براساس توصیه های مندرج در دفترچه راهنمای محصول عمل کنید.
  • دریچه های داخلی و خارجی دستگاه خشک ‌کن تمیز نیستند: از این رو جریان هوا در داخل دستگاه خشک‌ کن آنقدر قوی نیست که پرزها را از بین ببرد. چنین مشکلی حتی ممکن است باعث آتش سوزی شود؛ بنابراین همیشه باید از قبل از تمیز بودن آنها مطمئن شوید.

پرزگیر لباس چگونه عمل می کند؟

پرزگیرهای لباس انواع مختلفی دارند و شیوه کار هر کدام از آنها نیز متفاوت است.

پرزگیرهای برقی

پرزگیرهای برقی یک وسیله دستی هستند که با باتری کار می کنند. این پرزگیرها با استفاده از یک تیغه مخفی پرز، مو و کرک های لباس ها را پاک می کنند. آنها از نظر ظاهر تا اندازه ای شبیه ریش تراش های برقی هستند.

پرزگیرهای غلتکی

پرزگیرهای غلتکی در اصل یک صفحه چسبنده چرخشی هستند که به یک دسته وصل شده اند. اگر آنها را روی لباس هایتان بچرخانید؛ پرز و موهای روی آنها را پاک می کنند.

ریش تراش های کرکی

ریش تراش های کرکی نیز وسیله ای محبوب برای پاک کردن پرزها از روی لباس ها به شمار می آیند. آنها معمولاً دارای یک تیغه مسی و یک کاتر دندانه دار هستند؛ به همین دلیل به خوبی می توانند پرزها را از روی لباس ها بردارند.

پرزگیر برسی

پرزگیرهای برسی معمولاً از پارچه خاصی ساخته می شوند و بر روی یک برس دسته دار سوار می گردند. آنها پرزهای لباس ها را کاهش می دهند، به آسانی مورد استفاده قرار می گیرند و فوق العاده کارآمد هستند.

نحوه انتخاب بهترین پرزگیر لباس

اگر قصد خرید پرزگیر دارید؛ حتماً قبل از اقدام به خرید به نکات و عوامل زیر توجه کنید تا بهترین ها را برای خود انتخاب نمایید:

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

نوع

ابتدا باید در مورد نوع پرزگیر تصمیم بگیرید و ببینید کدام یک از انواع پرزگیر بیشتر برایتان مناسب است. پرزگیرهای برقی کارآیی خوبی دارند؛ اما برای کار کردن باید حتماً شارژ شوند. معمولاً استفاده از پرزگیرهای غلتکی بسیار رایج است؛ زیرا کار کردن با آنها آسان است اما گاهی به لباس ها آسیب می رسانند. پرزگیرهای برسی ساده و موثر هستند؛ با این حال معمولاً تمیز کردنشان سخت است. ریش تراش های کرکی اغلب از کارآیی بسیار خوبی برخوردارند؛ اما هیچ محفظه ای برای نگهداری پرزهای جمع شده ندارند. بنابراین هر نوع از پرزگیرها در کنار مزایای زیادی که دارند، حاوی معایبی هم هستند که نباید از آنها غفلت کرد.

اندازه

انتخاب پرزگیر با اندازه مناسب بسیار مهم است؛ این امر به ویژه در مورد پرزگیرهای غلتکی و در هنگام سفر بیشتر اهمیت پیدا می کند. باید پرزگیری را انتخاب کنید که به راحتی داخل کیف یا ساک تان جا بگیرد. به علاوه اگر قصد مسافرت هوایی را دارید؛ باید توجه داشته باشید که نباید ابزارهای تیغه دار مانند ریش تراش های کرکی را به همراه داشته باشید.

ویژگی ها

باید ویژگی های اضافی پرزگیرها را مورد بررسی قرار دهید. فرض کنیم که به دنبال یک پرزگیر با دسته فانتزی می گردید؛ پس باید به دنبال گزینه هایی بگردید که دارای چنین ویژگی هستند. دکمه تنظیمات سرعت، تیغه های خاص یا طراحی منحصر به فرد برخی از ویژگی های اضافی پرزگیرها محسوب می شوند.

ایمنی

اگر در خانه فرزند کوچک دارید و یا حیوان خانگی نگهداری می کنید؛ خرید پرزگیری با ایمنی بالا بیشتر اهمیت پیدا می کند. به عنوان مثال ریش تراش های کرکی برای بچه ها مناسب نیستند؛ زیرا دارای تیغه های باز هستند. پرزگیرهای برقی معمولاً روکش محافظ دارند؛ اما در هر صورت بهتر است اگر فرزند خردسال دارید؛ پرزگیرهای برسی را انتخاب نمایید.

سوالات متداول در مورد پرزگیر لباس

چگونه می توان پرزها را از بین برد؟

چند راه برای از بین بردن پرزها وجود دارد.

  • پرزگیرها: پرزگیرها ساده ترین و کارآمدترین وسیله برای از بین بردن پرزها به شمار می آیند.
  • ورق های خشک‌ کن (درایر شیت ها): از آنجاییکه ورق های خشک ‌کن ضد الکتریسیته ساکن هستند؛ لذا می توانند پرزهای لباس را از بین ببرند. با مالیدن یک ورق خشک ‌کن به لباس می توان پرزهای آنها را جدا نمود.
  • نوار چسب کاغذی: وقتی در مخمصه گیر افتاده اید؛ می توانید از نوار چسب های کاغذی برای از بین بردن پرز لباس ها استفاده کنید. کافی است مقداری از آن را دور انگشت خود بپیچید و انگشت ‌تان را روی لباس بکشید تا پرزهای آن را جمع کند.
  • برنامه خشک‌کن با هوا: اگر دستگاه خشک ‌کن تان چنین قابلیتی دارد؛ می توانید آن برای از بین بردن پرزهای لباس به کار بگیرید. کافی است لباس ها را داخل خشک ‌کن قرار داده و آن را روی برنامه خشک کردن با هوا تنظیم کنید؛ در این صورت لباس هایتان عاری از پرز و کرک خواهند شد.
  • شستن لباس ها به صورت پشت و رو: شستن لباس ها به صورت پشت و رو به کاهش پرزهای آنها کمک می کند؛ زیرا به این صورت لایه بیرونی لباس محافظت می شود.
  • سرکه تقطیری سفید: یک فنجان سرکه تقطیری سفید را در هنگام شستشوی لباس ها به ماشین لباسشویی اضافه کنید تا پرزهای آنها کاملاً از بین بروند. با این کار نه تنها مشکل پرزها رفع می شود؛ بلکه لباس ها کاملاً نرم و خوشبو می گردند.

چگونه می توان برس پرزگیر را تمیز نمود؟

برس های پرزگیر بعد از مدتی پر از پرز می شوند و دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد؛ اما خوشبختانه تمیز کردن آنها بسیار آسان است:

  1. یک پارچه را با آب مرطوب کنید.
  2. پارچه را خیلی محکم روی برس پرزگیر بکشید؛ با این کار تکه های بزرگ پرز برداشته می شوند.
  3. مقداری چسب نواری را دور انگشتان تان بپیچید. انگشت خود را روی برس پرزگیر بکشید تا چسب نواری، پرزهای آن را به خود جذب کند. با این کار پرزهای ریز هم جدا می گردند.
  4. آنقدر این کار را ادامه دهید تا برس پرزگیر کاملاً تمیز شود.
روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

آیا پرزگیرهای غلتکی برای لباس ها ضرر دارند؟

پرزگیرهای غلتکی زیاد مورد علاقه مصرف کنندگان نیستند؛ زیرا به لباس ها آسیب می رسانند. از آنجاییکه بقایای صفحه چسبناک آنها به لباس منتقل می شوند؛ لذا لباس ها بیشتر پرزها را به خود جذب میکنند و مقداری چسبناک می شوند.

چگونه می توان لباس های مشکی را عاری از پرز نگهداشت؟

معمولاً توصیه می گردد لباس های مشکی با دست شسته شوند؛ زیرا قسمت اعظم پرز لباس ها ناشی از شستشوی آنها با ماشین لباسشویی و خشک کردنشان با دستگاه خشک ‌کن است، و شستشوی دستی تا حد زیادی این ریسک را کاهش می دهد.

در ضمن باید در هنگام شستن لباس های مشکی از ورق خشک‌ کن استفاده کنید؛ ورق های خشک ‌کن مانع از تجمع پرزها می شوند؛ پس تا جاییکه میتوانید از آنها کمک بگیرید. اگر احساس می کنید لباس هایتان زیادی پرز به خود می گیرند؛ بهتر است یک اسپری ضد الکتریسیته ساکن را به کار بگیرید. هفته ای یک بار (یا بیشتر) این اسپری را بر روی لباس هایتان بپاشید.

همچنین بهتر است از پرزگیرهای برقی استفاده کنید؛ به کار بردن آنها بسیار آسان است و به خوبی کار می کنند. آنها هیچ گونه بقایای چسبنده ای از خود باقی نمی گذارند؛ بنابراین می توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید زیرا می دانید بعد از استفاده، لباس دیگر پرز اضافی به خود نمی گیرد.

چگونه می توان بدون استفاده از پرزگیر، پرز لباس ها را برداشت؟

هر چند که قبلاً در این باره به تفصیل صحبت کرده ایم؛ اما در ادامه نکات بیشتری را در این زمینه ذکر می کنیم:

  • یک اسفنج را مرطوب کنید و به آرامی روی لباس بکشید تا پرزهای آن را به خود جذب نماید.
  • یک دستکش لاستیکی به دست کرده و دستتان را روی لباس بکشید تا دستکش پرزها را به خود بگیرد.
  • یک جوراب نایلونی را روی لباس بکشید؛ جوراب پرزهای لباس را به خود می گیرد.
  • برای جمع کردن پرزهای لباس از جاروبرقی استفاده کنید.
  • لباس پرزدار را به تنهایی و به مدت نیم ساعت در دستگاه خشک‌ کن قرار دهید.
  • لباس پرزدار را با سنگ پا مالش دهید.
  • یک اسکاچ ظرفشویی تمیز را مرطوب کرده و آن را به آرامی روی لباس بکشید تا پرزهای آن را جمع کند.

با رعایت تمام نکاتی که در اینجا ذکر کردیم؛ فکر نمی کنیم دیگر بهانه ای برای پوشیدن لباس های پرزدار داشته باشید.

کلام پایانی: دیگر مجبور نیستید با پرز لباس هایتان کنار بیایید. مطمئناً حداقل می توانید یک پرزگیر غلتکی مناسب برای خودتان پیدا کنید. پرزگیرهای غلتکی به راحتی پرزها، موها و کرک های لباس هایتان را جمع می کنند. در نتیجه لباس ها و مبلمان هایتان در مدت زمان کوتاهی دوباره ظاهر جدیدی به خود می گیرند.

حتی اگر به دنبال یک پرزگیر قابل حمل باشید و یا به دنبال چیزی بگردید که برای کودکتان بی خطر باشد؛ باز هم با توجه به وجود انواع پرزگیرهای متنوع در بازار، می توانید یک مورد مناسب را برای خودتان پیدا کنید.

فراموش نکنید که باید محفظه پرز دستگاه پرزگیرتان را خالی کنید تا دچار مشکل نشود. در ضمن باید همیشه دستگاه خشک‌ کن خود را تمیز و بدون پرز نگهدارید؛ زیرا یک دستگاه خشک‌ کن کثیف و آکنده از پرز، مستعد آتش سوزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *