صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت حجم و مصرف پوشاک در جهان
1399/06/03

حجم و مصرف پوشاک در جهان

Garments Volume and Consumption

چه میزان لباس در دنیا فروخته می شود؟

بازار جهانی خرده فروشی لباس در حال حاضر سالانه حدود 1/34 تریلیون دلار ارزش دارد. اگر فروش کفش و جواهر آلات نیز در نظر گرفته شود، این ارزش به حدود 2 تریلیون دلار خواهد رسید. در صورتیکه میزان پولی که مصرف کنندگان برای خرید لباس، کفش و جواهرآلات هر سال اختصاص می دهند را در نظر بگیریم مشاهده می کنیم که این مبلغ با ترکیبی از تولید ناخالص داخلی (GDP) 126 کشور فقیر جهان برابر است یا فقط کمی از اندازه اقتصاد ایتالیا بزرگتر خواهد بود.
این مقدار عظیم از سرمایه اختصاص داده شده بر روی مد منجر به تولید کوهی از لباس ها و کفش ها شده است. تخمین زده می شود که در سراسر جهان، حدود 107 میلیارد تکه لباس و 14/5 میلیارد جفت کفش در سال 2017 به فروش رسیده باشد. این رقم نشان می دهد که هر فردی بر روی کره زمین تقریبا 13 لباس و 2 جفت کفش خریده است، هر چند که الگوهای خرید بین کشورها به طور قابل ملاحظه ای متفاوت است.
این ارقام رو به رشد است. انتظار می رود که مقدار کالاهای تولید شده برای بازار پوشاک حدود 13% تا سال 2021 افزایش پیدا کند که این افزایش تقریبا سبب فروش اضافی 13 میلیاردی لباس خواهد شد. با توجه به اینکه این رقم از افزایش 8 درصدی پیش بینی شده برای حجم بازار پیشی گرفته است، پس این افزایش به ادامه روند تغییر تولید به سمت کالاهایی با ارزش بسیار کم تر منجر خواهد شد.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

کدام کشورها بیشترین حجم از تولیدات لباس را مصرف می کنند؟

ده کشور بر روی بازار خرده فروشی جهان سیطره دارند که عبارتند از چین، ایالات متحده، هند، ژاپن، آلمان، بریتانیا، روسیه، فرانسه، ایتالیا و برزیل. روی هم رفته این کشورها سه چهارم از سهم بازار لباس و بیش از دو سوم از کفش های فروخته شده هر سال را تولید می نمایند.

حجم و مصرف پوشاک در جهان - صنعت لباس, صنعت پوشاک, تجارت نساجی, تجارت پوشاک
تعداد تکه های خریداری شده لباس به ازای هر کشور در سال 2017.

چین از این نظر با کشورهای دیگر فرق دارد، چون مقدار لباس های فروخته شده در این کشور آسیایی بیش از نه کشور دیگر است.
همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است، تغییرات زیادی در عادت های خرید و توان مصرفی در میان مصرف کنندگان کشورهای مختلف وجود دارد. این نوع تغییرات، شرایط اقتصادی هر کشور و همچنین پتانسیل فرهنگ های خرید مختلف را منعکس می کند. با این حال، کشورهایی که در میانگین این شکل قرار دارند، تمایل دارند تا عدم توافق قدرت خرید درون جوامع مختلف را پنهان نمایند.
مصرف کنندگان آمریکایی به نظر خریداران مشتاقی هستند، چون به طور میانگین هر هفته یک لباس با قیمت متوسط خریداری می کنند.
با مقایسه ایالات متحده و بریتانیا که تولید ناخالص داخلی مشابهی نسبت هم دارند، مشخص می گردد که مصرف کنندگان در بریتانیا به طور میانگین 20 لباس کمتر خریداری می کنند (33 در برابر 53)، اما حدودا 70 درصد بیشتر پول خرج می نمایند. مصرف کنندگان ژاپنی تقریبا نصف مقدار مصرف کنندگان آمریکایی خرید انجام می دهند و 31 درصد بیشتر برای هر لباس هزینه می پردازند.
چین به دلیل جمعیت زیادش، بیشترین حجم خریدها را دارد، اما به طور میانگین هر مصرف کننده چینی کمتر از یک چهارم مصرف کننده آمریکایی هزینه می کند و 23 تکه لباس در هر سال کمتر خرید می نماید.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟
حجم و مصرف پوشاک در جهان - صنعت لباس, صنعت پوشاک, تجارت نساجی, تجارت پوشاک
یک نمونه از عادت های خرید لباس در سراسر جهان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *