صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت تأثیر بحران ویروس کرونا بر روی مقوله پایداری در بخش پوشاک
1399/08/01

تأثیر بحران ویروس کرونا بر روی مقوله پایداری در بخش پوشاک

Pandemic and Sustainability in Apparel Sector

شیوع بیماری همه گیر کووید- 19 با بی ثبات کردن کل زنجیره تامین، صنعت مد جهانی را متزلزل کرده است. اما کووید- 19 نمی تواند و نباید بهانه ای برای انحراف از رویه های اخلاقی یا عقب نشینی از پایداری باشد؛ چرا که پایداری ستونی برای بازسازی بخش پوشاک بعد از به پایان رسیدن بحران ویروس کرونا محسوب می شود.

تأثیر بحران ویروس کرونا بر روی مقوله پایداری در بخش پوشاک - ویروس کرونا, کووید-19, صنعت مد, تجارت پوشاک

متاسفانه شیوع ویروس کرونا، موجبات عقب گرد در حقوق کارگران در زنجیره های تامین پوشاک را فراهم کرده است، چرا که با لغو سفارشات برندها و خرده فروشان، کارگران در معرض آسیب قرار گرفته اند. اما شیوع ویروس کرونا می تواند سبب بازنگری در جبهه پایداری نیز شود.
در دوره شیوع ویروس کرونا می توان با اعمال سیاست های سختگیرانه، کار اجباری را تا اندازه ای مهار کرد. هر سیستم باید یک روند بررسی (بازرسی) بسیار سختگیرانه داشته باشد. لغو سفارشات باعث به تاخیر انداختن بسیاری از این اقدامات و کاهش آنها می شود، اما لزوماً برای اجرایی کردن این اقدامات نیازی به شیوع یک بیماری همه گیر نیست.
ما باید از همان ابتدا شروع به کار کنیم و مطمئن شویم که کل روند تولید، و نحوه به کارگیری مواد اولیه و روش ها در هر برند، از استانداردهای بسیار سختگیرانه ای تبعیت می کنند. شرکت ها باید به منظور هدایت این بحران و استفاده از موقعیت فعلی به عنوان موقعیتی ممتاز برای متحول کردن این صنعت، از ابتکارات پایداری خود در قالب سه مرحله زیر استفاده نمایند:

کوتاه مدت: این راهکارها یک پاسخ آنی و بی واسطه به این شرایط بحرانی تلقی می شوند و می توانند باعث شوند که شرکت ها از این شرایط متلاطم اقتصادی که ناشی از شیوع ویروس همه گیر کووید- 19 است، جان سالم به در ببرند.

  • از کسب و کار و دارایی های اصلی آنها (زنجیره تامین و تولید کنندگان) حمایت کنید. از سرمایه های مالی و انسانی و روابط زنجیره تامین محافظت نمایید.
  • ضمن حفظ روابط زنجیره تامین، سفارشات را مدیریت نمایید. به منظور جلوگیری از تعطیلی کارخانه و اثرات مخرب آن بر کارگران، سفارشات را به صورت کامل لغو نکنید.
  • سعی کنید در قالب جلسات و گفتگوهایی مشارکتی و محترمانه با تامین کنندگان در مورد چگونگی پرداختن به مسائل و مشکلات به توافق برسید.
  • برنامه های کلیدی اجتماعی و زیست محیطی خود را ادامه دهید. در صورت لزوم بر فعالیت های اصلی کمتری تمرکز کنید (حفاظت از نیروی کار، بهداشت و ایمنی، و برنامه های مهم زیست محیطی را در اولویت قرار دهید) و همچنان به جمع آوری اطلاعات اجتماعی و زیست محیطی بپردازید.

تأثیر بحران ویروس کرونا بر روی مقوله پایداری در بخش پوشاک - ویروس کرونا, کووید-19, صنعت مد, تجارت پوشاک

میان مدت: با وجود اینکه دولت ها همچنان به مدیریت ویروس کرونا ادامه می دهند، اما سعی دارند تا برخی حوزه های خاص صنعتی و تجاری را بازگشایی کرده و تثبیت کنند.

  • تمام تصمیماتی را که تحت فشار و اجبار گرفته اید، و تمام اقداماتی را که انجام داده اید، دوباره ارزیابی کنید.
  • تصمیماتی که در اوج بحران در مورد خرید یا لغو سفارشات گرفته اید را تفسیر کنید و یا در مورد آنها تجدید نظر نمایید.
  • تصمیماتی که در زمینه تعلیق یا صرفه جویی در بودجه و هزینه گرفته اید را دوباره مرور کرده و ارزیابی کنید. سعی کنید بازار و ارتباطات خود را تحکیم بخشید و دوباره اعتماد مشتریان را جلب نمایید.
  • سعی کنید با جلب رضایت خاطر مصرف کنندگان، تمامی مسیر را بهینه کنید (مثلا از طریق ارتباط با مصرف کننده در مورد مدیریت بحران، ابلاغ رفتار اخلاقی شرکت و تامین نیاز به هدف و شخصی سازی).
  • تعهد مستمر به زنجیره های تامین خود و تعهدات اجتماعی و زیست محیطی تان را نشان دهید.
  • همچنان به مدیریت موجودی مازاد خود ادامه دهید و خود را درگیر بازارپردازی در هر سه فصل کنید. سعی نمایید تا روند مشارکت و همکاری خود با زنجیره تامین را تقویت کنید. شرکت ها باید سریعاً راه حلی مسئولانه برای مدیریت موجودی فعلی انبار خود و ایجاد فضا در فروشگاه ها پیدا کنند و برای فصول بعدی برنامه ریزی نمایند.
روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

بلند مدت: همانگونه که دولت ها، مقامات بهداشتی و جوامع در حال عبور از بحران این بیماری همه گیر هستند، صنایع نیز وارد دوره جدیدی می شوند.

  • اعتماد به برند و شیوه های کار خود را تا حد ممکن مستحکم و تثبیت کنید. برای رسیدن به این مهم، شفافیت اقدامات خود را بیشتر نمایید و تصمیماتی بگیرید که هم مبتنی بر هدف و هم در راستای همکاری و ارتباط مشترک 360 درجه با کلیه ذینفعان داخلی و خارجی باشند.
  • در مدل های جدید تجاری و نوآورانه سرمایه گذاری نمایید.
  • اتخاذ رویکردهای جدید در زمینه های اجتماعی، زیست محیطی، دیجیتالی و شفافیت به تثبیت مدل های تجاری در آینده کمک می کنند.
  • از طریق به کارگیری فناوری، داده ها و دیجیتال سازی، به دنبال ایجاد مزیت برای سازمان خود باشید.
  • به دنبال دیجیتال سازی کلیه روندهای کاری خود از جمله مسیرهای مصرف کنندگان، امکان استفاده از هوش مصنوعی، تصمیم گیری های داده محور و شفافیت بیشتر برای مصرف کنندگان و سایر ذینفعان باشید.
  • برنامه های پایداری خود را به منظور ارتقای تاب آوری و تاثیر آنها، مجدداً بازبینی کنید. زمان تنظیم مجدد برنامه های پایداری بعد از اتمام بحران کووید- 19، بسیاری از رهبران پایداری در صنعت مد، قبلاً به این نتیجه رسیده اند که نباید برنامه ها را به همان روشی که قبلاً پیاده کرده بودند، اجرا نمایند.
  • پایداری باید به بخشی جدایی ناپذیر از همه روش های تجاری تبدیل گردد.

در هر کدام از این مراحل، کسب و کارهای فعال در زمینه نساجی و پوشاک که رویکردی یکپارچه در زمینه پایداری و ثبات تجاری داشته اند، قوی تر ظاهر می شوند. در ضمن شرکت ها می توانند از این زمان برای تجدید نظر و تعدیل دوباره رویکردشان به منظور پذیرش ریسک و تداوم کسب و کار خود، به ویژه در مورد تصمیمات اجتماعی و زیست محیطی استفاده کنند.
بعد از پایان بحران کووید- 19، رهبران پیشرو در عرصه مد با اتخاذ رویکردی یکپارچه که ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی و خرید را در شیوه های اصلی کسب و کار ادغام می کند و با توسعه محصولات پایدار به عنوان یک حوزه از نوآوری، معنای تجارت پایدار را تغییر می دهند.
نکته مهم اینجاست که تولید کنندگان و خریداران باید از حقوق کارگران و معیشت آنها حمایت کنند. از طرفی دیگر، توقعاتی که از کل صنعت در زمینه همکاری های بیشتر، مشارکت های منصفانه تر و مسئولیت جمعی در تمام بخش های زنجیره تامین وجود دارد، قطعاً تغییر کرده و بازنشانی خواهد شد.
بنابراین صاحبان و تولید کنندگان برندهای مد و متخصصان پایداری در هر تصمیم تجاری به منظور اجتناب از بازگشت به عقب در روند پیشرفت و آماده شدن فعالانه برای فعالیت در یک صنعت در حال تغییر، به یک راهنمای کاربردی و عملی نیاز دارند. علاوه بر این، شرکت های مد باید از کارگران، پرسنل، سرمایه، شرکای زنجیره ارزشی، کانال ها، و اعتماد و حمایت مصرف کنندگان خود محافظت کنند.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

تأثیر بحران ویروس کرونا بر روی مقوله پایداری در بخش پوشاک - ویروس کرونا, کووید-19, صنعت مد, تجارت پوشاک

خریداران با توجه به سیستم فعلی ثبت سفارشات نیازی به سرمایه گذاری مالی ندارند. تولید کنندگان قبل از تحویل کالا باید کلیه مواد اولیه را تامین مالی کرده و کلیه هزینه های مالی را از قبل متحمل شده باشند. بنابراین مشتریان می توانند هر زمانیکه خواستند بدون ذره ای تردید، شرایط و ضوابط سفارش را تغییر دهند و یا حتی قرارداد را ترک کنند.
خریداران حتی بدون وجود هرگونه عیب و نقصی، باز هم خواستار تخفیف هستند. تسلط خریدار بر این روند، خود را در زمان شیوع بیماری همه گیر کووید- 19 بیشتر نشان داد، چرا که آنها ابتداً سفارشات را لغو کردند و بعداً به دلیل عدم وجود سیستم مناسبی که از حقوق تامین کننده محافظت کند، خواستار تخفیف شدند.
لذا تولید کنندگان پوشاک بنگلادشی به ضرورت ساخت یک مدل تجاری جدید پی برده اند که در آن هر دو طرف به شکلی مشابه مسئولیت سفارشات را برعهده بگیرند و خریداران در زمینه خرید مواد اولیه سهیم باشند.
شرکت های مد باید برای ماندگاری در تجارت از سرمایه انسانی، سرمایه مالی و روابط زنجیره تامین محافظت کنند. از طرف دیگر آنها باید برای جلوگیری از لغو سفارشات به منظور جلوگیری از تعطیلی کارخانه و تاثیرات نامطلوب آن بر کارگران، ضمن حفظ روابط زنجیره تامین سفارشات خود را نیز مدیریت نمایند.
شرکت های مد به منظور رسیدگی به این مشکلات باید جلساتی مشترک با تامین کنندگان داشته باشند و در قالب گفتگوهای محترمانه باید سعی کنند تا این مشکلات را حل و فصل نمایند. علاوه بر این، حفظ برنامه های کلیدی اجتماعی و زیست محیطی بسیار مهم است. تمرکز اصلی این شرکت ها باید بر مواردی مانند حمایت از نیروی کار، سلامتی و امنیت، برنامه های مهم زیست محیطی، و جمع آوری اطلاعات اجتماعی و زیست محیطی باشد.
محققان و رهبران تجاری بر کاهش اثرات زیست محیطی مد تاکید دارند؛ شیوع بیماری کووید- 19 نیاز به یک صنعت پایدار را بیشتر کرده است. پایداری مشخصه صنعتی است که برای اکوسیستم خطرناک نباشد یا سعی در به اتمام رساندن منابع طبیعی نداشته باشد، بلکه بلعکس سعی کند تا یک تعادل اکولوژیکی بلند مدت برقرار نماید. با این حال آنچه در این زمینه مهم است، این است که برقراری این توازن چه مدت طول خواهد کشید.
علاوه بر این، مدیران عامل حتماً باید با تمرکز بر پایداری، مدل های تجاری خود را در آینده تثبیت کنند. اما باید قبول کنیم که ترس بر این روند سایه افکنده است. در این صورت روند پیشرفت شرکت حداقل در کوتاه مدت کند خواهد شد، زیرا شرکت هایی که بعد از پایان این بحران همه گیر در مضیقه مالی قرار می گیرند، قادر به تامین بودجه تغییرات لازم نیستند.
با این حال چالش ها همواره با فرصت هایی همراه بوده اند؛ فقط ما باید هوشمندانه عمل کنیم، زیرا تجارت پوشاک همیشه در حال رشد و نمو است. بنابراین متنوع سازی پرتفوی محصولات و پذیرش فناوری در شرایط معمول جدید، سرنوشت ساز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *