صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت بازار لباس موج سواری
1398/05/08

بازار لباس موج سواری

یکی از این فعالیتهای ورزشی که طرفداران زیادی کسب کرده، موج ‌سواری می باشد و این به نوبه خود باعث افزایش تقاضای شدید بازار برای پوشیدن لباس و همچنین لباس های الهام گرفته شده‌ از موج سواری گردیده. پتانسیل این پوشاک رشد زیادی دارد و تبدیل به یک نوع سبک زندگی برای بسیاری شده ‌است.
امروزه افراد زیادی در حال خرید محصولات موج‌ سواری هستند حتی در مکان‌ هایی که اقیانوس وجود ندارد. صنعت پوشاک موج‌ سواری خود، هر ساله بیش از ۱۳ میلیارد دلار فروش دارد. افرادی که در این ورزش فعال هستند تنها نیمی از جمعیتی هستند که لباس موج‌ سواری را خریداری می‌کنند. بقیه سهم بازار از آن افرادی است که فقط با چیزی که برند ها می ‌سازند آشنا می‌ شوند و تصویر و سبک زندگی موج سواران را تقلید می‌ کنند. علاوه بر این، محبوبیت بازی‌ های بلند موج‌ سواری، یادگیری را آسان می ‌کند و رشد مدارس موج‌ سواری، انگیزه ‌ای برای “جالب بودن” به آن داده ‌است، و این در حالی است که تعداد زیادی از جوانان را به این فرهنگ سوق می ‌دهد.
لباس غواصی یا وت سوت (wetsuit) لباس اصلی و مناسب برای هر فرد موج ‌سوار است. این لباس کشباف و پلاستیکی با استفاده ترکیبی از نئوپرن توسط دوپونت طراحی و تولید شده است. اساسا با این ایده کار می کند که مصرف کنندگان نیازی به خشک شدن ندارند تا گرم باقی بمانند. یکی دیگر از لباس‌ های محبوب موج‌ سواری، شلوارک (شلوارک تخته ای) است ، که این محصول شنا در شرایط گرم ‌تر پوشیده می شود. به لحاظ فنی، شلوارک کوتاه و سبک وزن می باشد و به طور کلی از موادی مانند نایلون یا پلی استر جهت خشک شدن سریع تر تشکیل شده است.
اما سبک راحت و خنک شلوارک های موج سواری، موجب شده طرفدارانی جدای از افرادی که در این ورزش فعالیت دارند را در دنیای مد نیز به خود جلب کند. این مدل شلوارک در رنگ‌ های مختلف و نقاشی‌ های متفاوت موجود بوده و امروزه به یکی از نیازهای اساسی ساحلی در دنیای مد تبدیل شده ‌است. افزایش شمار موج سواران زن موجب شده که از مد جهت طراحی لباس ها الهام گرفته شود و این لباس ها شامل بیکینی، لباس شنا، شلوارک، تی شرت، لباس های کوتاه و جلیقه های ساخته شده از پارچه های ضد آب مانند پلی استر می شوند.
در گذشته، در رقایت های مد از طراحان مختلف لباسهای الهام گرفته شده از این سبک دیده شده است. شلوار و لباس های رنگی، تی شرت های آمبره (سایه روشن)، پیراهن و شلوارک در میان نوجوانان مورد توجه قرار گرفته‌ اند. مجموعه ‌های بهار- تابستان سال ۲۰۱۴ از مارا هافمن، سینتیا رولی، جی. کرو، و زارا با نیم تنه های گلدار، شلوارک های تخته ای و بلوز های راه دار چند رنگ و دامن‌ های چین دار میدی، الهام گرفته شده از سبک موج سواری به نمایش گذاشته شدند.
برند های اصلی لباس موج‌ سواری و لباس های الهام گرفته شده عبارتند از: Billabong, O’Neill, Quicksilver, Roxy, Rip Curl. براساس گزارش یک تحلیل گر صنعت جهانی مد، بازار لباس موج ‌سواری تا سال ۲۰۱۷ به ۱۳.۲ میلیارد دلار خواهد رسید. سازندگان تجهیزات موج ‌سواری، بازاریابان و انجمن‌ های موج ‌سواری در تلاش هستند تا این ورزش را گسترده تر کنند و در تلاش هستند تا تسهیلاتی برای گشت و گذار در سراسر جهان پیدا کنند و همچنین در مکان هایی که موج مصنوعی تولید کنند، نیز به وجود آورند. با توجه به چنین برنامه ریزی هایی، نیاز و محبوبیت موج ‌سواری در گشت و گذار و در الهام گیری مد از این ورزش، روز به روز افزایش می ‌یابد.
تاکنون بازار هدف و مصرف کنندگان این پوشاک نوجوانان و افراد در سنین ۲۰ سالگی بودند. اما شرکت‌ هایی که در حال تحقیق و توسعه هستند در حال حاضر زنان جوان و بازارهای قدیمی ‌تر را هدف قرار می ‌دهند؛ با این حال آمار جمعیتی این ورزش هنوز به طور عمده توسط افراد سابق اشغال گردیده است. افزایش تعداد تماشاگران این ورزش و انجام فعالیت ‌های موج‌ سواری در کانال ‌های اصلی منجر به محبوبیت روند لباس های الهام گرفته از موج ‌سواری در بازار مد شده ‌است.
با وجود این که بازار برای لباس موج سواری در حال رشد است، تقاضا برای این صنعت با نوسان مواجه است زیرا فصلی است و به واسطه روند آن هدایت می شود. علاوه بر این، جنبه های دیگری که بر روی لباس پوشیدن نیز تاثیر می گذارد شامل: جمعیت آماری مصرف کننده، شرایط اقتصادی و سطوح درآمد نیز قابل بررسی است. رکود اقتصادی موجب کاهش فروش شد چرا که نرخ اشتغال سقوط کرد، درآمد کاهش یافت و اینها باعث کاهش هزینه های سرانه برای مسافرت های تفریحی و چنین ورزش های ماجراجویانه ای شد.
اما مارک های بسیار مدرن مانند Zara، H & M، Abercrombie & Fitch، Topshop و ASOS که برای همان جمعیت موج سوار شناخته شده هستند، برای کسب درآمد همچنان به تولید لباسهای الهام گرفته از موج سواری می پردازند. اکثریت خرده فروشان پوشاک، مخصوصا Topshop، Zara و H & M در حال تلاش برای دسترسی به بازار 14 تا 24 ساله هستند. مارک های موج سواری مانند Quicksilver، Rip Curl و Billabong در زمان رقابت ضعیف هستند و قدرتی برای نگهداری مصرف کنندگان مانند سالهای اولیه و حدود سال 2000 را ندارند.
اما عشق و علاقه به این ورزش همچنان زیاد می باشد و هنوز موج‌ سواری مقدار زیادی از جمعیت جوان را جذب میکند و به این ترتیب موج ‌سواری به سبک و مد الهام می دهد. آمریکا و اروپا دو قطب اصلی هستند که سهم اصلی بازار جهانی موج‌ سواری را به خود اختصاص داده اند. با تشخیص پتانسیل موجود در بازار پوشاک موج‌ سواری، بسیاری از برند ها و طراحان در حال بررسی ایده ایجاد یک مجموعه لباس الهام‌ گرفته از فرهنگ ورزشی برای جذب مصرف کنندگان جوان هستند. مفهوم تولید پوشاک ورزشی مد روز در حال افزایش است چرا که تولیدکنندگان پوشاک، فرصت ‌های موجود در چنین فضا هایی را درک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *