صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت آشنایی با قطعات دستگاه پنبه چین (دروگر پنبه)
1403/02/22

آشنایی با قطعات دستگاه پنبه چین (دروگر پنبه)

COTTON HARVESTER PARTS

وقتی صحبت از ماشین آلات پیچیده در مزارع پنبه می شود؛ هیچ دستگاهی مهم تر از پنبه چین (دروگر پنبه) که به نام کمباین برداشت پنبه نیز شناخته می شود در یک مزرعه پنبه وجود ندارد. شاید در هنگام آشنایی با ساختار این دستگاه، اندازه بزرگ و انبوه قطعات مکانیکی نیرو دهنده آن، در ابتدا وهم انگیز به نظر بیایند. اما وقتی به کل مجموعه به همراه مجموع اجزای آن نگاه می کنید؛ تشخیص اینکه یک دستگاه پنبه چین دقیقاً چگونه است و چگونه کار می‌کند، آسانتر می شود.

در ادامه برخی از قطعات دستگاه پنبه چین را معرفی می کنیم که باعث برداشت یکنواخت و منظم پنبه می شوند:

واحد های ردیفی (Row unit)

شاید آشکارترین قسمت دستگاه پنبه چین باشند. آنها اجزای چنگال مانندی هستند که از قسمت جلوی کمباین برداشت پنبه بیرون می زنند، و بوته های پنبه توسط آنها جمع شده و به شکل قیف درمی‌آید. در قسمت های عمقی تر هر پنبه چین، بوش های اسپیندل های پنبه و اسپیندل های آنها قرار دارند. این دستگاه ها حاوی اندازه های مختلفی هستند؛ اما پرکاربردترین شان، واحدهای 6 و 10 ردیفی دارند.

بوش ها و اسپیندل ها (Spindles and bushings)

بوش ها سیلندرهای چرخشی هستند که اسپیندل هایی از آنها بیرون زده اند. کار آنها گرفتن گیاهان پنبه ای است که توسط واحدهای ردیفی جمع شده و به شکل قیف درآمده اند؛ بوش ها پس از گرفتن گیاه پنبه، گل پنبه را از ساقه آن جدا می کنند.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

دافرها (Doffers)

کار دافرها گرفتن گل های پنبه تازه برداشت شده از اسپیندل ها است. سرعت چرخش دافرها تقریباً سه برابر اسپیندل هاست و به همین دلیل می توانند پنبه و سایر ضایعات را به سرعت از اسپیندل ها جدا کنند؛ همین امر باعث می شود تا اسپیندل ها بتوانند بدون وقفه به کار خود ادامه دهند.

سیستم مرطوب کننده (Moistening system)

کار کردن اسپیندل ها مستلزم انجام حرکاتی دوره ای است؛ زیرا آنها هر بار که می چرخند، پنبه را برداشت کرده و به دافرها تحویل می‌دهند. به همین دلیل هر بار نیاز به تمیز کردن دارند. هر چند سیستم مرطوب کننده اسپیندل یکی از اجزای کمباین برداشت پنبه است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد؛ اما وجود آن برای تسهیل روند برداشت پنبه و تمیز کردن رسوبات ضروری است. بدون وجود آن اسپیندل ها تمیز نمی گردند؛ پس چسبیدن ضایعات گیاهی و صمغ های گیاه باعث می شوند تا اسپیندل ها نتوانند به خوبی کار خود را انجام دهند و در نتیجه عملکرد دستگاه پنبه چین مختل می شود.

ریب های چیننده (Picker Ribs)

به صورت عمودی در واحد ردیفی قرار می گیرند و در حین چرخش اسپیندل ها، آنها را از هم جدا می کنند. ریب های چیننده جزئی ضروری از دستگاه پنبه چین به شمار می آیند؛ کار آنها پاک کردن شاخ و برگ های خشک شده و سایر موادی است که ممکن است با گیر کردن بین اسپیندل ها، باعث مسدود شدن دافرها یا سیستم های مرطوب کننده شوند.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

بالابرهای گیاه (Plant lifters)

در قسمت پایین واحدهای ردیفی قرار می گیرند و به بالا بردن گیاهان به شکل قیف درآمده به داخل واحدهای ردیفی کمک می کنند. این قطعات مهم تنها در حدود یک اینچ از زمین فاصله دارند. آنها تا جای ممکن گیاهان را گیر می اندازند و به آرامی وارد دستگاه دروگر می کنند؛ در واقع کار آنها باعث می شود تا برداشت پنبه به حداکثر برسد.

حال که با قسمت های مهم دستگاه پنبه چین آشنا شده اید؛ نوبت به نگهداری و مراقبت از آنها می رسد. هر چند وقت یک بار باید این قطعات را مورد ارزیابی قرار دهید، و بایستی مطمئن شوید که آنها یکپارچگی لازم را دارند. با این کار عمر دستگاه دروگر و بازده آن به حداکثر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *