صفحه اصلی دانشـــنامه پارچه پرفورمنس یا عملکردی
1398/06/17

پارچه پرفورمنس یا عملکردی

Performance fabrics

پارچه پرفورمنس (عملکردی) ، یا منسوجات با ارزش افزوده، پارچه‌ های مهندسی شده برای انواع کاربرد ها هستند که در آن‌ ها عملکرد پارچه، نه سبک ، پارامتر اصلی است. اگر فعال هستید، احتمالا با پارچه‌ های عملکردی سر و کار داشته اید. آن‌ ها عموما برای همه پوشش‌ های با فعالیت زیاد، لباس ورزشی، لباس تابستانی و زمستانی، فعالیت‌ های کوهستانی، پیاده ‌روی، لباس کار، نظامی، و پوشش‌ های محافظ استفاده می‌ شوند.
پارچه‌ های هوشمند و منسوجات حساس به لمس (سنسور دار) یک بازار رو به رشد دارند که شناختن این امر بسیار مهم است. عملکرد بالا و اثر بخشی پارچه‌ های هوشمند و منسوجات سنسور دار باعث شده آن‌ ها قادر باشند تا جایگزین مواد سنتی شده و در میان بسیاری از کاربران محبوب شوند. این پارچه ها می توانند عملکرد بسیار متفاوتی نسبت به رفتار طبیعی خود و یا آنچه در ابتدا در حالت طبیعی برایشان منظور شده بود داشته باشند.
الیاف طبیعی برای لباس های عملکردی یا پرفورمنس
پنبه: در کاهش بوی بد پس از ورزش عالی است. با این حال، پنبه رطوبت زیادی را جذب می‌ کند و به طور بالقوه لباس شما در طی ورزش مانند کهنه ظرف شویی شده و تمرین را سخت می‌ کند. با این وجود، برای یوگا، تمرین با وزنه و یا دیگر فعالیت‌ ها با میزان عرق کم، مخلوط‌ پنبه عالی می باشد.
پشم: در میان کوه نوردان و فعالیت در فضای باز محبوب است. این مواد کیسه های هوایی ایجاد می‌ کنند که هوا در آن ها حبس می شود، بنابراین در تنظیم گرما و گرم نگه داشتن بدن شما فوق‌ العاده است. همچنین هوا را تهویه کرده و رطوبت را نیز کنترل می‌ کند. به علاوه، این الیاف سبک وزن بو را در خود نگه نمی دارند. به دلیل عایق‌ بودن و حفاظت از رطوبت، پشم را در همه چیز از جوراب و لباس زیر گرفته تا تجهیزات تناسب اندام مدرن، پیدا خواهید کرد.

پارچه پرفورمنس یا عملکردی - فناوری تولید, صنعت پارچه, تولید پارچه, تکنولوژی تولید, انواع پارچه

پارچه های مصنوعی برای لباس های عملکردی یا پرفورمنس

بامبو: به دلیل نحوه پردازش آن را مصنوعی در نظر می گیرند. بامبو حس سبکی، تهویه هوا و کنترل رطوبت را به عهده دارد و همچنین از پوست شما در برابر اشعه‌ های ماورای‌ بنفش محافظت می‌ کند.
نایلون: که به خاطر ساخت جوراب‌ های زنانه مشهور بوده، پارچه مصنوعی به نرمی ابریشم است، که مقاوم در برابر کپک بوده و سریعا خشک می شود. هم چنین هوا را تهویه کرده و رطوبت را از پوست شما به سطح پارچه انتقال می دهد، جایی که می‌ تواند عرق را تبخیر کند.
پلی استر: در میان پارچه‌ های ورزشی بسیار رایج است و می‌ تواند بر روی بیشتر برچسب‌ ها یافت شود. اساسا این پارچه پلاستیکی بوده، که مقاوم به چروک و سبک است، قابلیت تهویه هوا را داراست و غیر قابل جذب است یعنی رطوبت از پوست شما به جای جذب شدن در مواد پارچه، تبخیر می‌ شود. پلی استر همچنین اشعه‌ های ماورای‌ بنفش را دفع می‌ کند و حتی وقتی مرطوب است شما را خشک نگه می دارد. اما اشکال اصلی پلی استر، بویی است که در آن بجای می ماند، چون ماده‌ ای مصنوعی بوده و زمینه رشد باکتری‌ هایی را که بوی بد می دهند را دارد.
پلی پروپیلن: از پلاستیک ساخته شده‌ و کاملا مقاوم به آب است. معمولا به عنوان یک لایه پایه استفاده می‌ شود، به طوری که حتی بعد از یک ورزش که شما را خیس عرق هستید، چیزی شما را کاملا خشک نگه می دارد. نیرو های پلی پروپیلن رطوبت را از میان الیاف عبور می‌ دهند و به سطح پارچه منتقل می کنند، که در آنجا می تواند تبخیر شود.
اسپندکس: (که با نام تجاری لاکرا نیز شناخته می شود) کشش را در لباس ورزشی قرار می‌ دهد. بافت مصنوعی می‌ تواند تا حدود ۶۰۰ درصد از اندازه خود گسترش یابد، دامنه نامحدود حرکتی را ارائه می‌ دهد، و سپس به حالت اولیه خود بر می گردد. اسپندکس نیز قابلیت تهویه هوا را دارد، فیلتر رطوبت بوده، و سریع خشک می‌ شود.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

شرکت های فعال در زمینه پارچه های عملکردی

PolarTec: مالدن میلز نخستین قطب پشم را، که اکنون با نام PolartecTM شناخته می شود، در دهه 1970 توسعه داد. این پارچه مزایای پشم (گرما، حتی زمانی که مرطوب است، و رد کننده هوا) را بدون معایب (وزن، حجم، مراقبت، و ناراحتی) دارد. امروزه PolarTec شامل بیش از ۳۰۰ پارچه‌ مختلف است که برای گرم نگه داشتن، خشک و راحت بودن شما طراحی‌ شده. هر مجموعه از پارچه با وزن، بافت‌ ها، فعالیت‌ های مورد نظر و شرایط آب و هوایی طراحی متفاوتی دارد. پارچه‌ های عملکردی مالدن استحکام، گرمی، سبک وزن، مراقبت آسان، تهویه مناسب و حفظ رنگ عالی را تضمین می کنند.

Coolmax: مجموعه ‌ای از پارچه‌ های فنی کنترل کننده رطوبت است که در سال ۱۹۸۶ توسطDuPont Textiles and Interiors (در حال حاضر Invista) تولید شده است. در ابتدا برای استفاده از لباس‌ های گرم سربازان و افسران پلیس، پارچه‌ های پلی استر به طور خاص طراحی شده‌ اند تا فضای هوای مناسب بین شما و لباس‌ های بیرونی خود را حفظ کنند، زیرا بدن شما به انجام فرآیند تبخیر نیاز دارد.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

Supplex: ایجاد شد تا به مصرف کنندگان احساس و مزایای پنبه را بدون افت (کاهش، انقباض، و محو شدن) بدهد. دانشمندان Invista، جاذبه سنتی پنبه را با مزایای عملکرد فناوری مدرن الیاف ترکیب می‌ کنند. اگر به دنبال پارچه‌ ای می‌ گردید که شبیه پنبه باشد اما قابلیت تهویه داشته، به سرعت خشک شود و رنگ خود را حفظ کند، این یک گزینه عالی است.

Cordura: مجموعه پارچه هایی است که معمولاً از نایلون تولید می شود. کوردورا در انواع محصولات از چمدان‌ ها گرفته تا لوازم نظامی استفاده می‌ شود. پس این پارچه را برای محصولاتی که بادوام، متنوع و معتبر هستند، در نظر بگیرید. کوردورا از الیاف “حجیم” ساخته شده‌ است، و رشته‌ ها به دسته نخ پیچیده می‌ شوند و مقاومت خراش بالایی را ایجاد می‌ کنند. کوردورا به همان اندازه بافت پارچه کتان ضخیم است اما نصف آن وزن دارد و سه برابر مقاوم در برابر پارگی و سه برابر مقاوم در مقابل سائیدگی می باشد.

Tasc: اولین بار در سال ۲۰۰۶ به عنوان راه حلی برای موادی که عملکردی بودند توسعه یافت، اما کارآمد و مناسب نبود. Tasc بسیار نرم بوده و بو را دفع می‌ کند، درجه‌ حرارت بدن شما را تنظیم می‌ کند و + UPF 50 دارد. Tasc پرفورمنس و سایر مارک های بامبو که عاری از مواد شیمیایی هستند را با پنبه ارگانیک، پشم و اسپندکس ترکیب می کنند تا بتوانند لباس تمرین را در مسابقه دو ماراتن و یا فقط دو استفاده کنند تا از هوای تازه در بدن، خشک بودن و محافظت در مقابل نور خورشید لذت ببرند.

X Static: این پارچه با نقره بافته شده‌ یک پارچه ضد میکروبی است که از رشد میکروب و قارچ جلوگیری می‌ کند. XX Static را می توان در برند خاص ورزشی یا ورزش های تفریحی یافت زیرا هرگز از بین نخواهند رفت و یا کار را متوقف نخواهد کرد. الیاف ضد بو برای همیشه اشیا را تازه و بدون بو نگه خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *