صفحه اصلی دانشـــنامه وضعیت تولید و قیمت ابریشم پایدار
1399/06/06

وضعیت تولید و قیمت ابریشم پایدار

Silk and Sustainable Silk

ابریشم به عنوان یک کالای لوکس عمدتا در چند کشور محدود تولید می شود که از این بین سهم چین از سایر کشورها بیشتر است. ابریشم های ایده آل (Preferred silks) به عنوان ابریشم ارگانیک، ابریشم صلح = peace silk (بیشتر توسط انسان تولید می شود) و تجارت عادلانه ابریشم تولید می گردند.
ابریشم از طریق ریسندگی پیله های ابریشم توسط گونه های بامبیکس موری (bombyx mori) کرم ابریشم که معمولا بر روی برگ های درخت توت پرورش داده می شوند، به وجود می آید. این الیاف بسیار فاخر در سطح بین المللی مورد داد و ستد قرار می گیرند، اما حجم نسبتا محدودی از کل الیاف مصرفی را شامل می شوند که ابریشم های ایده آل حتی حجمشان از این مقدار هم کمتر است. بیش از 60 کشور در دنیا، ابریشم را تولید می نمایند، اما حجم اصلی تولید فقط در کشورهای خاصی مثل چین، هند، ازبکستان، برزیل، ژاپن، کره، تایلند و ویتنام متمرکز است.

وضعیت تولید ابریشم در چین

چین به طور چشمگیری بر روی تولید ابریشم تسلط دارد و تقریبا شش برابر هند (نزدیک ترین رقیب از نظر حجم تولید) ابریشم تولید می کند. ابریشم در سطح بین المللی یا به عنوان پیله های حاصل از پروانه کرم ابریشم یا به صورت نخ ابریشم خام نیمه فرآوری شده به فروش می رسد. الگوی تجارت بین صادر کنندگان و تولید کنندگان با توجه به شکل واردات ابریشم متفاوت است. مثلا چین بیشتر ابریشم خام را صادر می کند، در حالیکه ازبکستان به عنوان بزرگترین صادر کننده پیله های کرم ابریشم شناخته می شود.

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل
وضعیت تولید و قیمت ابریشم پایدار - نوآوری پایدار, منسوجات ارگانیک, تولید ابریشم, بازار نساجی
حجم تولید ابریشم در سال 2015.

قیمت ابریشم

تولید سالانه ابریشم در سطح جهان در حدود 202 هزار تن در هر سال است که این رقم حدود 0/24 درصد از کل الیاف مصرفی را شامل می گردد. با این حال ابریشم به عنوان یک کالای کاملا لوکس، قیمتی در حدود 15 دلار برای هر کیلو را مطالبه می کند که این رقم حجم تولید آن را به حدود 3/03 میلیارد دلار در هر سال می رساند. حجم کلی تجارت بین المللی ابریشم در سال 2013 در حدود 833 میلیارد دلار بوده است. کشورهای مشارکت کننده در صنعت بین المللی ابریشم، اعضای کمیسیون پرورش کرم ابریشم جهانی (International Sericulture Commission) هستند که تحت نظارت سازمان ملل متحد برای ارتقاء ابریشم و صنعت ابریشم فعالیت می کنند.

ابریشم پایدار

اطلاعات در مورد تولید ابریشم پایدار و ارگانیک، و بازار آن پراکنده و دستیابی به آن مشکل است. دلیل بخشی از این موضوع به وجود نداشتن سازمانی واحد با علاقه خاص به منابع جایگزین برای ابریشم ارتباط پیدا می کند و دلیل دیگرش به زیر مجموعه بودن این الیاف مرتبط می شود که در حال حاضر بخش اندکی از سهم بازار را به خود اختصاص می دهند.
در حال حاضر سه نوع مختلف از ابریشم پایدار به صورت گسترده تولید می گردد. ابریشم ارگانیک که توسط استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک مورد تأیید قرار می گیرد، ابریشم صلح که بیشتر از نوع انسانی پرورش کرم ابریشم (یعنی کاشت کرم های ابریشم) استفاده می کند و ابریشم (مخصوصا پارچه ابریشمی) که توسط سیستم گارانتی سازمان جهانی تجارت عادلانه تأیید می شود.
اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان خصوصی بورس نساجی نشان می دهد که از 5 تولید کننده ابریشم ارگانیک، 4 مورد آنها تحت استاندارد منسوجات جهانی ارگانیک مورد تأیید قرار می گیرند. جمع آوری داده ها و اطلاعات بیشتر در مورد تولید ابریشم اخلاقی و بازار آن در تحقیقات آینده CO Data منتشر خواهد شد.

نخ شنیل

جمع بندی

  • چند کشور محدود، اغلب ابریشم جهانی را تولید می کنند. چین در این زمینه پیشتاز است و حدود شش برابر بیشتر از هند تولید ابریشم دارد.
  • تولید ابریشم نسبت بسیار محدودی از الیاف مصرفی جهان را شامل می گردد (0/24 درصد)، اما قیمت نهایی آن برای هر واحد 15 دلار در هر کیلو خواهد بود.
  • از سه نوع ابریشم پایدار یا در حال موجود می توان به ابریشم تولید شده به صورت ارگانیک، ابریشم صلح (تولید شده بیشتر به صورت دستی) و ابریشم تجارت عادلانه اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *