صفحه اصلی دانشـــنامه نمونه‌برداری و نمونه‌گیری از پوشاک
1398/12/03

نمونه‌برداری و نمونه‌گیری از پوشاک

Garment Sampling

نمونه‌های پوشاک، ناگزیر مهم هستند و قبل از شروع به تولید انبوه جهت بررسی و سنجش مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این فرآیند به معنای تهیه نمونه پوشاک یا پارچه‌ای است که نیاز به فروش دارد. نمونه‌برداری یکی از مهم‌ترین فرآیندهای صنعت پوشاک است که نقش حیاتی در جذب خریداران دارد، چون خریداران معمولا سفارش را بعد از رضایت از کیفیت نمونه‌ها تأیید و تکمیل می‌کنند.
نمونه‌ها توانایی و ظرفیت یک محصول برای صادر شدن را نیز تعیین می‌نمایند. خریدار فقط بوسیله نمونه‌ها و الگو‌ها به شخص صادر‌کننده و سازمان وی دسترسی پیدا خواهد کرد. اگر نمونه‌ها از کیفیت قابل‌قبول و همچنین قیمت مناسبی برخوردار باشند، خریدار را مجبور به سفارش‌دهی می‌کنند. بنابراین ضروری است که نمونه‌ها دارای نوآوری و کیفیت بهینه باشند.
هدف از نمونه‌گیری تنها گرفتن تعداد سفارشات عمده نیست، بلکه این فرآیند به صادرکنندگان نیز مزایای بیشتری ارائه می‌دهد. صادرکننده با انجام نمونه‌بردای می‌تواند تخمینی از میزان مصرف نخ برای تولید پارچه داشته باشد که ایده‌ای روشن از هزینه‌یابی اکثر مشکلات تولیدی در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد. همچنین صادرکننده با انجام تنها نمونه‌گیری می‌تواند پارامترهای پردازش را برای تولید انبوه بهینه‌سازی نماید که به جلوگیری از همه نوع تنگناها و مشکلات کمک می‌کند. همه این کارها توسط بخش نمونه‌گیری انجام می‌شود.

جزییات متصل‌شده به نمونه پوشاک

پس از تایید سفارش، هر نمونه برای خریدار فرستاده می‌شود که این نمونه به کمک تگ و برچسب، جزییات مربوطه را برای وی مشخص خواهد کرد. در این برچسب‌ها به مواردی مانند جزئیات مربوط به شستشو، چیزهایی که خریدار درخواست کرده و نوع بافت / آراستگی مورد استفاده در آنها اشاره می‌شود.

  • شماره مرجع
  • رنگ
  • پارچه
  • ترکیب‌بندی
  • توضیحات
  • تعداد
  • شماره سبک/ اندازه
  • فروشگاه

ممکن است یک واحد نمونه‌برداری جداگانه در یک شرکت وجود داشته باشد. اما از آنجا که بازارپرداز شخصی است که در رابطه با نمونه‌ها و سایر الزامات با خریداران در تعامل است، این واحد نمونه برداری تحت نظارت بخش بازارپردازی فعالیت خواهد کرد. همچنین از آنجا که نمونه‌ها مطابق با رنج قیمت و میزان کیفیت خریداران ساخته می‌شوند، لذا بازارپرداز مجبور به ارائه مشاوره مناسب در زمینه نمونه‌برداری است.

افراد درگیر در زمینه نمونه‌گیری

ما باید نمونه‌های زیادی برای خریداران بفرستیم که شامل موارد زیر هستند:

  • نمونه‌های مختص فروشنده یا نمونه‌های تبلیغاتی
  • نمونه‌های اولیه یا نمونه‌های متناسب
  • نمونه‌های شمارنده یا نمونه‌های مرجع یا نمونه پایانی کار
  • نمونه‌های تست شستشو
  • نمونه‌های عکس
  • نمونه‌های مختص برای نمایش مد
  • نمونه‌های پیش از تولید
  • نمونه‌های تولید
  • نمونه‌های حمل و نقل

فرایند نمونه برداری

فرایند بخش نمونه از یک زمینه به زمینه دیگر متفاوت است و فرایند توسعه، طیف گسترده‌ای از محصولات متنوع را از الیاف جدید، ترکیبات الیاف، نخ‌های جدید، سازه‌های پارچه، اثرات تمام‌شده و سطحی و انواع محصولات ساخته‌شده مانند لباس بافتنی، پوشاک دوختنی و برش‌خورده، محصولات مربوط به خانه، محصولات فنی و پزشکی را در بر می‌گیرد.
مراحل مختلفی از نمونه‌گیری وجود دارد؛ مرحله اول توسعه مفهوم اولیه یا ایده طراحی را از طریق تأیید آن توسط مشتری و تحلیل کامل یا ارزیابی ریسک از سوی تیم‌های توسعه و تولید را پوشش می‌دهد.
فاز دوم، فرآیند پذیرش نمونه اولیه را پوشش می‌دهد و شامل کارکردهای منبع‌یابی و سفارش‌دهی محصول است، با آزمایش محصول و به عمل آوردن آزمایشی در زمانی که مشخصات نمونه نهایی استخراج گردیده است، فاز سوم و نهایی شروع می‌شود. این مرحله شامل طیف گستره‌ای از فعالیت‌هایی است که قبل از مقیاس وسیع و یا ظرفیت تولید انبوه، خارج از محدوده تولید‌کنندگان / توسعه‌دهندگان در هر کجا که قابل‌اجرا باشد، انجام می‌شود.

ائتلاف جهانی خواستار برچسب گذاری دیجیتالی برای پوشاک است

توسعه نمونه‌ها یا نمونه‌های سفارشی

زمانی که ما با برخی از خریداران به طور مداوم کار می‌کنیم، باید اغلب نمونه‌ها را برای آنها ارسال نماییم. هر زمان که خریدار سفارش داشته باشد، ممکن است به نمونه‌ها نیاز پیدا کند. خریداران ممکن است دوست داشته باشند که پوشاک را در پارچه‌ای جدید ببینند. آنها برای یک سفارش ممکن است به نمونه‌ها در پارچه‌های مختلفی نیاز داشته باشند تا یکی از آنها را انتخاب کنند. اگر خریداران می‌خواهند یک سبک جدید از یک پارچه جدید بسازند، پس باید این نمونه‌ها را ارسال کنیم.
ما ممکن است مجبور شویم تا هزینه‌های زیادی را برای این نمونه‌ها پرداخت نماییم، اما این نمونه‌ها به ناچار برای توسعه کسب‌وکارمان مهم هستند. بعضی از اوقات، حتی خریدار به برخی از سفارشات، اطمینان چندانی ندارد، اما اگر نمونه های ما دارای قیمت مناسب و مطلوبی باشند، سفارشاتی را برای ما به ارمغان می‌آورند.
ما همچنین برای نشان دادن طرز کار، دامنه محصول، استانداردهای کیفیت و سطح قیمت، مجبور به ارسال نمونه برای خریداران جدید می‌شویم.
بنابراین بهتر است یک شرکت دارای یک واحد نمونه‌برداری جداگانه باشد تا بتواند سبک‌های جدیدی را در پارچه‌های جدید ایجاد کند، در این حالت خریداران را می‌توان تحت‌تأثیر قرار داد.

نمونه‌های مختص فروشنده یا نمونه‌های تبلیغاتی

برخی از خریداران به این نمونه‌ها برای دریافت سفارشات از مشتریان خود نیاز دارند. اگر خریدار، 7 فروشنده در دفتر خود داشته باشد، از ما می‌خواهد که 7 نمونه‌ را در هر سبک بسازیم. فروشندگان با نشان دادن این نمونه‌ها، سفارشات مشتریان خود را رزرو می‌کنند و خریدار دستور تجمیع مقادیر را می‌دهد.
اگر نمونه‌هایی را برای 5 سبک ارسال کرده باشیم، گاهی اوقات ممکن است برای همه 5 سبک، 3 سبک یا 1 سبک سفارش بگیریم. گاهی‌اوقات ممکن است به‌دلیل کیفیت پایین، رنگ‌های نامناسب، اندازه‌گیری‌های نادرست، چاپ‌ها یا گلدوزی‌های اشتباه و موارد دیگر، نمونه مختص فروشنده با عدم‌پذیرش روبه‌رو شود و یا ممکن است به دلیل رکود اقتصاد محلی یا رقابت یا قیمت نامناسب، فروشی که انتظار می‌رفت محقق نشود. به هر حال ما باید برای گرفتن سفارشات، این نمونه‌های مختص فروشنده را کاملاً با علاقه‌مندی صادقانه و مصلحت‌آمیز تهیه نماییم.
ما ممکن است پول و زمان بیشتری را برای ساختن این نمونه‌ها صرف کنیم. اما وقتی ما سفارشی نگرفته‌ایم، پس نمی‌توانیم خریداران را سرزنش کنیم. خریدار نیز نمی‌تواند در این زمینه به ما کمک کند. برای اجتناب از این وضعیت شرم‌آور، بهتر است قبل از انجام نمونه‌برداری، هزینه این نمونه‌ها را با خریدار مورد بحث قرار دهید.
معمولا نمونه‌برداری هزینه‌ای بالغ بر ۱ تا ۴ برابر قیمت پوشاک خواهد داشت. ما نمی‌توانیم انتظار دریافت هزینه کامل را از خریدار داشته باشیم. البته این نمونه‌ها به ما در تجارت کمک خواهند کرد. از این‌رو می‌توانیم از خریدار بخواهیم تا 2 یا 3 برابر قیمت پوشاک را به عنوان هزینه نمونه‌گیری، برای سبکی که سفارش نمی‌گیریم، بپردازد. .برخی از خریداران واقعی با این امر موافق هستند.

نمونه‌های عکس یا نمونه‌های متناسب

این نمونه‌ها بعد از گرفتن برگه سفارش ساخته می‌شوند. این نمونه‌ها برای بررسی اندازه‌گیری‌ها، سبک و تناسب لازم خواهند بود. بنابراین آنها می‌توانند در پارچه‌های مشابه، اما در اندازه‌گیری‌ها و مشخصات واقعی تولید شوند.
اگر برخی از خریداران بخواهند عکس‌های پوشاک را بر جعبه بسته‌بندی، جعبه بزرگ برای ارسال، چسباندن برچسب و غیره چاپ کنند، ممکن است به این نمونه‌ها نیاز داشته باشند. این نمونه‌ها ممکن است برای تبلیغات محلی یا مناسبت‌های تبلیغاتی مختص خریدار مورد نیاز باشند.
در هر صورت، نمونه‌ها توسط مدل‌های بسیار پر هزینه پوشیده می‌شوند. خریداران با صرف هزینه‌های هنگفت به آژانس‌های تبلیغاتی، فرصت‌های عکس گرفتن را ترتیب می‌دهند. بنابراین خریداران به موقع به این نمونه‌ها نیاز دارند. اگر خریداران به موقع نمونه را در اختیار نداشته باشند، مجبور به پرداخت غرامت بیشتری به آژانس‌های تبلیغاتی و مدل‌ها می‌شوند.
خریداران از ما خواهند خواست که نمونه‌های عکس را با توجه به تناسب اندام مدل در نظر بگیریم. پس پایبند بودن به این اندازه‌گیری‌ها بسیار مهم است. خریدار ممکن است این نمونه‌ها را در هنگام تولید یا قبل از شروع تولید درخواست نماید.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

نمونه‌های شمارنده، نمونه‌های مرجع یا نمونه‌های پایانی کار

این نمونه‌ها در پارچه‌های واقعی حاوی تزئینات و تریم‌های واقعی ساخته می‌شوند. اگر سفارش برای 3 رنگ مورد نیاز باشد، خریدار ممکن است برای هر نمونه (تکه پارچه) به رنگ‌های دیگر نیز نیاز داشته باشد. این نمونه‌ها باید کاملاً مطابق با مشخصات موجود در برگه سفارش باشند. ما باید قبل از شروع تولید، تایید این نمونه‌ها را از خریدار دریافت نماییم.
پس از دریافت تاییدیه، نمونه‌های تایید‌شده باید در تولید دنبال شوند. گاهی‌اوقات خریدار ممکن است در مورد پارچه، اندازه‌گیری، ساخت و موارد دیگر اظهارنظر کند. ما باید نظرات او را به دقت در تولید دنبال نماییم.
برخی از خریداران ذکر می‌کنند که برگه‌های سفارش منوط به تأیید نمونه‌های پیشخوان خواهند بود. بنابراین این نمونه‌ها بسیار مهم هستند.

نمونه‌های تست شستشو

اگر این نمونه‌ها قبل از شروع تولید ارسال شوند و اگر اظهارات یا نظرات خود را در مورد این نمونه‌ها به دست آوریم، می‌توانیم آنها را در تولید اصلاح کنیم. اما برخی از خریداران به ما نیاز دارند تا این نمونه‌ها را قبل از حمل ارسال نماییم. در این حالت ممکن است این نمونه‌ها به عنوان ” نمونه حمل” در نظر گرفته شوند. اگر این نمونه‌ها به خاطر برخی از شکایت‌ها رد شوند، آنگاه هیچ بهانه‌ای وجود نخواهد داشت و ما دچار مشکل می‌شویم.

نمونه‌های پیش از تولید

این نمونه‌ها تقریبا شبیه نمونه‌های تأیید‌شده هستند. آنها باید در پارچه تولیدی واقعی حاوی تریم‌های حجمی واقعی ساخته شوند. این نمونه‌ها نشان خواهند داد که محصولات همانند آنها خواهند بود.

نمونه‌های تولیدی

این نمونه‌ها قبل از حمل ارسال می‌شوند تا تایید خریدار برای حمل و نقل دریافت شود. از این‌رو، بی‌نقص بودن این نمونه‌ها در کلیه روش‌ها لازم خواهد بود. خریدار ممکن است این نمونه‌ها را برای هر چیزی یا بدون دلیل بررسی کند. بعضی از اوقات، آنها ممکن است آزمایش شستشو را نیز انجام دهند. ما نباید هیچگونه اظهار‌نظر یا نکته‌ای در این زمینه بیان کنیم. ما باید از خریدار فقط تأیید وی را بگیریم. سپس ما می‌توانیم کالا را حمل کنیم و  از دریافت پرداخت هزینه مطمئن شویم. بنابراین این نمونه‌ها با دقت بیشتر و بیشتری باید ارسال شوند.

نمونه‌های حمل و نقل

این نمونه‌ها پس از حمل و ترابری ارسال می‌گردند. آنها باید به صورت بسته‌بندی واقعی با تمام لیبل‌ها، برچسب‌ها و موارد دیگر ارسال شوند. (معمولا این نمونه‌ها بدون دلیل توسط خریدار آزمایش نمی‌شوند. اگر ما برخی از نظرات خریداران را دریافت کنیم، می‌توانیم با گفتن اینکه این نمونه‌ها پس از حمل و نقل از پوشاک باقی‌مانده ارسال شده‌اند، خود را نجات دهیم. از این رو ممکن است اشتباهاتی رخ دهد. در صورتی که در انتظار بیان هرگونه نظری در رابطه با این نمونه‌ها هستید، بهتر است هنگام ارسال این نمونه‌ها به خریدار در این رابطه اطلاع دهید).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *