صفحه اصلی دانشـــنامه نحوه انجام اقدامات عملی بر روی تنوع زیستی در صنعت مد
1399/07/06

نحوه انجام اقدامات عملی بر روی تنوع زیستی در صنعت مد

How To Take Action On Biodiversity In Fashion

در این مطلب به یکی از اساسی ترین موضوعات پایداری، یعنی تنوع زیستی پرداخته می شود و یک مرور کلی از راه حل های موجود برای حفظ آن به واسطه فعالیت های صنعت مد ارائه داده می شود. همچنین با متخصصین در مورد نحوه مقابله با چالش هایی که کسب و کارهای پایدار با آن مواجه هستند، صحبت می گردد.
امسال توسط سازمان ملل متحد به عنوان سالی فوق العاده برای طبیعت و تنوع زیستی در نظر گرفته شده است. بنابراین زمان مناسبی است تا به رابطه بین تنوع زیستی و صنعت مد، نگاهی جامع داشته باشیم. در این راستا با افرادی مثل دکتر گما کرانستون (Gemma Cranston)، مدیر تیم تجارت و طبیعت در بنیاد رهبری پایداری کمبریج، دکتر سم سینکلر (Sam Sinclair)، مشاور پایداری در مرکز Biodiversify، و دکتر کاترینا اوله مایو یی (Katrina ole-MoiYoi)، کارشناس تأمین پایداری در شرکت کرینگ (Kering) گفتگو کرده ایم.
در ادامه این مطلب، نکات کلیدی تأثیرات مد بر روی تنوع زیستی بیان می شود، و نحوه به کار بردن یک استراتژی تنوع زیستی برای کسب و کارتان و فراهم نمودن بهترین مطالعه موردی برای شما شرح داده خواهد شد.

نکات کلیدی تأثیرات مد بر روی تنوع زیستی

مسئله تأثیر تنوع زیستی بر روی صنعت مد از نظر عملی چگونه به نظر می رسد؟

دکتر سم سینکلر از یک فرآیند 8 مرحله ای در این زمینه سخن می گوید و چارچوب سلسله مراتبی اجتناب، به حداقل رساندن، بازیابی و جبرانی کنندگی را شرح می دهد. وی توضیح می دهد که چگونه کسب و کارها می توانند انگیزه ها را برای ایجاد یک استراتژی مبتنی بر هویت برند، جمعیت مصرف کننده و همچنین جاهایی که ریسک ها در زنجیره های تأمین خودشان قرار می گیرند، شناسایی نمایند.

میزان واقع گرایانه بودن تاثیر تنوع زیستی برای برندها و تأمین کنندگان

دکتر گما کرانستون بر نیاز به درک نخست ریسک مرتبط با تأثیرات تنوع زیستی تأکید می کند. یک سنجش ساده در زمینه ریسک، مانند معیار تأثیر تنوع زیستی (Biodiversity Impact Metric) می تواند شرکت ها را در تشخیص اولین مکانی که آنها با مشکل مرتبط با تنوع زیستی مواجه هستند، راهنمایی نماید. وقتی یک شرکت بتواند ریسک های خودش را درک کند، قادر به اولویت بندی بوده و می تواند مکان هایی که برای انجام اقدامات باید بر آنها تمرکز نماید را تعیین کند. دکتر سم سینکلر همچنین عنوان می کند که دست کم گرفتن تأثیرات خودتان و شناسایی اقدامات مثبت در مقیاس بلند پروازانه می تواند یک خطای راهبردی باشد.

تولید ژاکت آلومینیومی از کپسول های نسپرسو

چگونه برندها می توانند تأثیر فعلی خودشان را بدون نیاز به منابع و جمع آوری داده ها انجام دهند؟

ابزار معیار تأثیر تنوع زیستی که قبلا توسط کرانستون مورد بحث قرار گرفت، روشی آسان برای برندهاست تا یک حس کلی از تأثیر منابع شان را به دست آورند. برندها به واسطه این ابزار مجبور می شوند تا در مورد کشور مبداء و یا حداقل منطقه به دست آمده مواد خام شان کسب اطلاعات نمایند و سپس براساس داده های موجود جهانی به ارائه فرضیاتی بپردازند.

چگونه شرکت کرینگ از چارچوب سلسله مراتبی گفتگو در عمل استفاده می کند؟

ما با دکتر کاترینا اوله مایو یی، کارشناس تأمین پایداری در شرکت کرینگ درباره چگونگی استفاده این شرکت از چارچوب ذکر شده جهت متمرکز کردن تنوع پذیری بر روی پروژه هایشان صحبت کردیم. کاترینا یک نمونه از چگونگی اجتناب شرکت کرینگ برای عدم استفاده از چرم حاصل از مزارع درگیر در جنگل زدایی مطابق با بندهای ایجاد شده در این چارچوب مثل معیار قابلیت ردیابی ارائه داده است.
کاترینا همچنین توضیح داده است که چگونه بیش از 30 درصد از پنبه استفاده شده توسط شرکت کرینگ، ارگانیک است و چگونه گروه مد لوکس، پروژه ای را در استان سین کیانگ (Xinjiang) چین با همکاری سازمان غیر دولتی RARE جهت تبدیل مزارع بزرگ پنبه از سنتی به ارگانیک انجام داده است. ما همچنین مطالبی در مورد پروژه کشمیر پایدار که شرکت کرینگ در حال انجام آن است، مطالبی شنیده ایم. این پروژه جهت حفظ و بازیابی مراتع ارزشمند صحرای گوبی و با همکاری دامداران این ناحیه در حال انجام است.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

نحوه انجام اقدامات عملی بر روی تنوع زیستی در صنعت مد - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت پوشاک

بنیاد رهبری پایداری کمبریج (CISL)

بنیاد رهبری پایداری کمبریج، مؤسسه ای است که در درون دانشگاه کمبریج فعالیت می کند. آنها در طول سه سال گذشته بر روی ایجاد ظرفیت و قابلیت های فردی و سازمانی متمرکز بوده اند، و همکاری های پیشرو در صنعت را جهت تسریع تغییرات و شتاب بخشیدن به مسیر اقتصاد پایدار ایجاد کرده اند. این بنیاد با شرکت ها همکاری می کند تا تأثیرات و وابستگی های آنها نسبت به طبیعت را شناسایی نماید و از آنها در پیمودن گام هایی برای انتقال عملیات ها و استراتژی هایشان حمایت می کند.

سازمان Biodiversify

هدف اصلی Biodiversify ایجاد یک ارتباط قوی بین علم و عمل است تا به طیف گسترده ای از سازمان ها جهت بهبود روابط شان با تنوع پذیری و محیط زیست کمک نماید. این سازمان با همکاری با خیل عظیمی از همکاران انتخابی در سراسر جهان سعی می کند تا به توسعه راه حل ها که هم از نظریه های پیشگام و هم از روش های جدید حاصل می شوند، دست یابد. از آنجاییکه این سازمان، متخصصان را دور هم جمع کرده است تا مهارت های خودشان را برای حل مشکلات جهان واقعی به کار ببرند، می تواند با کارفرمایان جهت کمک به ایده پردازی و درک مشکلات کار کند. آنها سپس بر روی شبکه ای گسترده از همکاران خودشان حساب باز می کنند تا تخصص مورد نیاز برای توسعه راه حل های نوآورانه و آگاهی بخش علمی را به دست آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *