صفحه اصلی دانشـــنامه راهنمای بازیابی لباس های قدیمی
1399/07/19

راهنمای بازیابی لباس های قدیمی

A Guide to Recycling Old Clothes

معمولا خانه هر یک از ما با لباس های فراوانی اشغال شده است که بخش اعظم آنها قدیمی و کهنه هستند. با هر بار تغییر مد و ظهور استایل جدید، کمد لباس هایمان با حجم انبوهی از پوشاکی که هرگز دوباره آنها را نخواهیم پوشید، مواجه می گردد. اما آیا تلنبار کردن این حجم از لباس ها، هدر دادن بخش زیادی از پارچه هایی نیست که شاید برای مصارف دیگری به غیر از پوشیدن به کار روند؟ بله این چنین است، بنابراین ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا به بعضی از ایده های خلاقانه جهت تبدیل لباس های کهنه به چیزهای مفیدتر اشاره کنیم.

راهنمای بازیابی لباس های قدیمی - محیط زیست, پوشاک دست دوم, پوشاک بازیافتی, بازیافت پارچه

چگونه لباس های قدیمی را بازیابی کنیم؟

1- بازیابی لباس های قدیمی جهت ساخت پارچه تمیزکاری

همیشه برای اهداف تمیزکاری می توان از لباس ها بهره برد. برای تمیز نمودن آینه حمام یا کابینت های آشپزخانه به پارچه نیاز خواهید داشت، بنابراین چرا از لباس های قدیمی خودتان به جای خرید بعضی از پارچه های تمیزکننده خانه استفاده نمی کنید؟ در اینجا ما چند پیشنهاد سودمند به شما ارائه خواهیم داد: شما می توانید از جوراب های قدیمی به خصوص نوع حوله ای آن برای تمیز نمودن سطوح استفاده نمایید. تمام چیزی که نیاز دارید، برش دهانه جوراب از قسمت پشتش و استفاده از درون آن برای تمیزکاری است. شما می توانید جوراب های رنگی نازک تر را برای تمیز کردن سطوح حمام به کار بگیرید و جوراب های تیره تر را برای پاک کردن میزها و مبلمان که گرد و غبار را به خود جذب می نمایند، استفاده کنید. در این حالت می توانید ببینید که آنها تا چه اندازه توانسته اند کثیفی را از بین ببرند.

2- بازیابی لباس های قدیمی جهت ساخت پارچه های مخصوص کاردستی

راهنمای بازیابی لباس های قدیمی - محیط زیست, پوشاک دست دوم, پوشاک بازیافتی, بازیافت پارچه

یکی دیگر از روش های زیبا برای جلوه دادن خلاقیت با استفاده از لباس های قدیمی، ساخت پارچه های مخصوص کاردستی است. شما می توانید عروسک، جلد کتاب، زیر لیوانی، جلدهای کوچک برای وسایل الکترونیکی، ضربه گیر وسایل دکوری و بسیاری چیزهای دیگر را از طریق لباس های قدیمی بسازید. وقتی به ساخت چیزهای جدید و نوآورانه از محتویات کمد لباس هایتان اقدام کنید، دیگر لازم نیست تا برای خرید چیزهای زیبا به مغازه های فروش کاردستی مراجعه نمایید.

3- به امانت سپردن لباس های قدیمی

لباس های خوبی که به دلایل مختلف دیگر پوشیده نمی شوند، چه کاربردهایی می توانند داشته باشند و در چه مکان هایی قابلیت استفاده مجدد دارند؟ این دسته از لباس ها را می توان به مغازه های امانت فروشی (consignment store) واگذار نمود. مغازه های امانت فروشی به شما پیشنهاد فروش لباس و دادن بخشی از هزینه معامله را می دهند که در کل گزینه بدی به حساب نمی آید. قبل از حمل حجم انبوهی از لباس ها به مغازه های امانت فروشی فقط جهت اطلاع از اینکه آنها به این کالاها نیاز دارند یا خیر، با آنها تماس بگیرید. حتی مغازه های امانت فروشی نیز سخت گیر هستند، و شاید فقط اندازه و استایل مشخصی از لباس ها را بخواهند، بنابراین قبل از سر زدن به نزدیکترین مغازه به آنها زنگ بزنید.

4- تبدیل ژاکت های قدیمی به دستکش

راهنمای بازیابی لباس های قدیمی - محیط زیست, پوشاک دست دوم, پوشاک بازیافتی, بازیافت پارچه

بعضی اوقات تغییرات چشمگیری در طی سال ها (یعنی از یک زمستان به زمستان دیگر) به وقوع می پیوندد و شاید شما با دیدن ژاکت هایی که سال پیش بر تن کرده اید، متعجب شوید. اگر شما صاحب اینگونه ژاکت ها هستید که دیگر کاربردی برایتان ندارد، می توانید از آنها برای اهداف خوب دیگری مثل تولید دستکش استفاده نمایید. فقط کافی است تا ژاکت مورد نظر را انتخاب کنید، تکه های آن را مطابق با اندازه دستانتان برش بزنید و دو تکه از آن را به هم بدوزید تا دستکش بدون انگشت شما آماده شود. فقط در این فرآیند به چند نکته توجه داشته باشید: دوختن را بر روی قسمت عقبی انجام دهید، سپس بخش درونی ژاکت (اکنون دستکش) را بچرخانید و در مورد تعداد دستکش ها و نوع الگوهای طراحی که دوست دارید داشته باشید، تصمیم بگیرید. می توانید حتی چند دستکش را به عنوان هدیه نیز تولید نمایید.

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

5- استفاده مجدد از جوراب های قدیمی

جوراب های قدیمی به خاطر طول عمر کمشان در همه خانه ها مشهور هستند. بعضی از آنها لنگه شریکشان را از دست می دهند، برخی دیگر با پارگی مواجه می شوند، بعضی هم شاید به خاطر کهنگی زیاد قابل پوشیدن نباشند و برخی ها هم وجود شان بهتر است نادیده گرفته شود. اما در هر صورت و به هر دلیل تعداد اینگونه جوراب ها بسیار زیاد است و شما می توانید کارهای زیادی با آنها قبل از رها کردن در سطل زباله انجام دهید. مثلا جوراب های کهنه می توانند برای ساخت گلیم مورد استفاده قرار گیرند. شما می توانید آنها را در یک الگوی زیبا از رنگ ها به هم بدوزید و آنها را به یک پادری جورابی تبدیل نمایید. جدا از خلق یک نوآوری منحصر به فرد، اینگونه پادری با انگشتان و خود پاها از سازگاری بالایی برخوردار خواهد بود. شما با تولید کاور کفش از جوراب هایتان می توانید از کفش های مورد علاقه و حساس خودتان محافظت کنید. جوراب های غیر قابل استفاده را در صورت نیاز کمی تغییر شکل دهید و یک محافظ خانگی برای کفش هایتان به وجود آورید. استفاده از جوراب های قدیمی به عنوان ضربه گیر برای بسته بندی، دیگر کاربرد آنها محسوب می شود. وقتی یک کالای شکستنی را از طریق پست یا پیک ارسال می کنید، آنها به محافظت حداکثری از کالای شما کمک می کنند. با پر کردن بسته با جوراب های غیرقابل استفاده یا پوشش دادن کالا با لایه هایی از آن، می توانید محافظت اضافی از بسته بندی را موجب گردید. مطمئن شوید جوراب هایی که به کار می برید، تمیز و خوشبو هستند. جوراب های کهنه همیشه برای ساخت عروسک های دستی مورد استفاده قرار گرفته است و این ایده در خانه ای که بچه وجود داشته باشد، هرگز به دست فراموشی سپرده نمی شود. این کار ساده و ارزان است، و بچه ها را برای مدت زمان طولانی حتی بیشتر از اسباب بازی های گران قیمت در بازار به خود مشغول می کند. پس بعضی از جوراب های رنگی قدیمی را انتخاب کنید، یک عروسک زیبا با آنها بسازید و اوقات خوبی را برای بچه ها به وجود آورید.

6- انتخاب همیشگی الیاف ارگانیک و زیست تجزیه پذیر

راهنمای بازیابی لباس های قدیمی - محیط زیست, پوشاک دست دوم, پوشاک بازیافتی, بازیافت پارچه

پوشاک ساخته شده از الیاف ارگانیک در طی سال های اخیر رشد زیادی داشته است. لباس ارگانیک شامل پوشاک یا منسوجات خانگی ساخته شده از پنبه، پشم، جوت (jute)، رامی (ramie)، ابریشم و غیر است. برندهایی مانند اچ اند ام (H&M)، نومدس (Nomads)، Tvach، Anokhi، Bhu: sattva و بسیاری دیگر، پوشاک پایدار را در هند ارائه می دهند. استفاده از الیاف پوشاک ارگانیک، مزیت های فراوانی دارد. اولین و مهمترین مزیت آن به سازگاری با محیط زیست مربوط می شود، چون این الیاف بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می گردند، پس از آلودگی آب و فرسایش خاک جلوگیری می کنند. ثانیا بر روی پوست لطیف هستند، و برای کسانیکه با حساسیت شدید پوستی و آلرژی به مواد لباس های مصنوعی مواجه اند، بهتر عمل می کنند. همچنین آنها محصولات باکیفیت بهتر و ارزان تری ارائه می دهند. لباس های ساخته شده از مواد ارگانیک را انتخاب نمایید تا به راحتی قادر به بازیافت لباس های قدیمی خودتان باشید و عواقب زیست محیطی دور انداختن آنها را کاهش دهید.

7- تعمیر لباس ها تا حد ممکن

قبل از اینکه لباس ها و کفش های قدیمی خودتان را دور بیندازید، تلاش کنید تا آنها را تعمیر نمایید. تعمیر یا بازسازی لباس های قدیمی می تواند شامل خیاطی، کشباف کردن یا تغییر ساده یک زیپ خراب شده یا دوختن یک دکمه یا انداختن آنها در ماشین لباسشویی و استفاده مجدد از آنها باشد. شما همچنین باید از چگونگی تعمیر درزها و بازسازی پوشاک خراب شده اطلاع داشته باشید. وقتی تی شرت مورد علاقه تان تا حد زیادی دچار لک می شود و دیگر نمی توانید برای بیرون از خانه آن را بر تن نمایید، به خوبی آن را بشورید و در خانه منزل از آن استفاده کنید. همین کار را با لباس هایی که رنگ خود را از دست داده اند و فرسوده شده اند نیز انجام دهید.

تولید ژاکت آلومینیومی از کپسول های نسپرسو

8- اهدا نمودن لباس ها و عدم دور انداختن آنها

راهنمای بازیابی لباس های قدیمی - محیط زیست, پوشاک دست دوم, پوشاک بازیافتی, بازیافت پارچه

هر بار که به سراغ مرتب نمودن و تمیز کردن کمد لباس هایتان می روید، لباس هایی پیدا می کنید که هنوز هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند، اما دیگر اندازه شما نیستند. در این صورت قصد دارید تا با آنها چه کاری انجام دهید؟ بهتر است لباس هایی که دیگر بر تن شما نمی روند را به نیازمندان اهدا نمایید. به غیر از لباس هایی که ظاهر مناسبی ندارند و نمی توان آنها را اهدا کرد، می توانید هر چیزیکه دیگر اندازه شما نیست را به نیازمندان واگذار کنید. سازمان های غیر دولتی مختلفی در شهر شما مشغول انجام کارهای خیر هستند، در این صورت تنها کافی است با آنها در ارتباط باشید. به این مسئله توجه کنید که آنچه برای ما یک وسیله ضروری است شاید برای فردی دیگر یک کالای لوکس به حساب آید. با اهدا کردن لباس هایی که دیگر کاربردی برای شما ندارند به ایجاد چرخه بازیافت لباس های قدیمی کمک کنید.

9- تلاش برای ساخت یک وسیله جدید از لباس های قدیمی

به بعضی از ایده های جذاب و خلاقانه فکر کنید تا لباس های قدیمتان را به چیزهای جدیدی تبدیل نمایید. ایده های درست کردن وسایل با استفاده از خلاقیت به وفور در فضای مجازی وجود دارند که شاید با نگاه کردن و اعمال نمودن این ایده ها بتوانید شلوارها، تی شرت ها، جوراب ها و چیزهای دیگر را به شکلی جذاب طراحی نمایید. شاید از چگونگی یادگیری دوختن و تبدیل کردن یک جفت شلوار به ژاکت کوتاه شگفت زده شوید. حال تبدیل کردن ژاکت های جین رنگ و رو رفته به یک دامن جذاب و شلوارهای جین جیب دار به لباس های جین پرطرفدار می تواند بیشتر شما را متعجب نماید. اگر نمی خواهید دیگر هیچکدام از لباس های قدیمی خود را مجددا بپوشید و اگر آنها قابلیت اهدا شدن به نیازمندان را ندارند، می توانید آنها را به لحاف، کیسه های چند کاربردی یا حتی روبالشی و رومیزی تبدیل نمایید. ایده های خلاقانه خود را به منصه ظهور برسانید و از لباس های قدیمی جمع آوری شده خود بدون دور انداختن بهترین استفاده را ببرید.

10- استفاده از خدمات کارخانه های بازیافت منسوجات

راهنمای بازیابی لباس های قدیمی - محیط زیست, پوشاک دست دوم, پوشاک بازیافتی, بازیافت پارچه

در حالتی که دیگر لباس ها، جوراب ها و کفش های شما به نظر خودتان بسیار فرسوده شده اند و نمی توان آنها را تعمیر و یا اهدا نمود، می توانید این نوع لباس ها را به نزدیکترین کارخانه بازیافت منسوجات بدهید. لباس های قدیمی شاید دوباره برای ساخت پارچه مبل و پارچه مخصوص تمیزکاری مورد استفاده قرار گیرند.

11- فروش یا اجاره دادن لباس های قدیمی

ممکن است چیزهایی در کمد لباس شما وجود داشته باشد که هنوز ظاهر جدید و کیفیت خوبی دارند، اما از ارزش استایل بالایی برای شما برخوردار نیستند. شاید تی شرت شما دیگر نتواند با استایل لباس هایتان تطابق پیدا کند یا به دلیل لاغر شدن نتوانید آن را بپوشید. بهترین روش آن است که اینگونه لباس ها را یا اجاره دهید یا بفروشید. شما می توانید آنها را به دوستان تان اجاره دهید یا به یک مغازه خرده فروشی در نرخی ارزان بفروشید. وب سایت های آنلاین مختلفی در حوزه تعویض لباس وجود دارند که امکان مبادله کردن لباس های باقی مانده را فراهم می نمایند.

3 دیدگاه

  1. روش های کامل و خوبی عنوان شده بود. به امید اینکه در جامعه ایران به بازیافت و استفاده مجدد از الیاف پارچه اهمیت داده بشه و بتونیم بیشتر مراقب محیط زیست مون باشیم.
    باسپاس از نساجی!

    1. سلام شما نساجی دارید؟ جایی رو سراغ دارید که لباس های بازیافتی رو تحویل بگیرند؟

      1. سلام وقت بخیر،جایی رو سراغ دارید که لباس های بازیافتی رو تحویل بگیرند و باز یافت بشه ؟ لطفا معرفی کنین ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *