صفحه اصلی دانشـــنامه تفاوت بین پارچه خام و پارچه RFD
1400/07/03

تفاوت بین پارچه خام و پارچه RFD

Difference Between Greige Fabric and RFD Fabric

پارچه خام و پارچه RFD هر دو اصطلاحات رایجی هستند که به صورت گسترده ای در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرند. این دو پارچه یکسان نیستند و تفاوت های اساسی با هم دارند. اما متاسفانه بسیاری از مهندسان نساجی هنوز با تفاوت های این دو نوع پارچه آشنا نیستند. لذا ما در این مقاله سعی داریم تا به برخی از تفاوت های اصلی این پارچه ها بپردازیم.

پارچه خام (Greige Fabric) چیست؟

پارچه خام در کارخانه پارچه بافی با بافندگی تولید می شود. در مورد پارچه های بافته شده برای اینکه بتوان آنها را به لباس های رنگی تبدیل کرد؛ باید فرآوری شده و تحت چاپ، رنگرزی و غیره قرار بگیرند. رنگ این پارچه ها معمولاً خاکستری یا سفید مایل به خاکستری است و قیمت آنها از پارچه های آماده برای رنگرزی (RFD) کمتر است.

تفاوت بین پارچه خام و پارچه RFD - صنعت پارچه, تولید پارچه, پارچه بافی, پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه

پارچه RFD چیست؟

RFD به معنی آماده برای رنگرزی است. پارچه RFD پس از طی فرآیندهای مختلف مانند تمیز کاری، سفید کاری، صاف کردن و غیره ارائه می شود. از پارچه RFD برای تولید لباس های رنگی، لباس های چاپی، رنگرزی پارچه ها و غیره استفاده می شود. قیمت پارچه RFD بالاتر از پارچه خام است.

تفاوت بین پارچه خام و پارچه RFD - صنعت پارچه, تولید پارچه, پارچه بافی, پارچه, بازار پارچه, انواع پارچه

مقایسه پارچه خام و پارچه RFD

شمارهتفاوتپارچه خامپارچه RFD
1تعریفپارچه هایی که به صورت مستقیم از کارخانه بافندگی یا کشبافی به دست می آیند و در آنجا هیچ فرآیند اضافی بر روی آنها اعمال نمی شود، به پارچه خام معروف هستند.پارچه های RFD از پارچه های خام به وجود می آیند؛ زمانیکه پارچه خام فرآیندهایی مانند تمیزکاری، سفید کاری، صاف کردن و غیره را پشت سر گذاشت، به پارچه RFD تبدیل می شود.
2منشامستقیماً از یک کارخانه بافندگی یا کشبافی می آیند.بعد از گذراندن فرآیندهایی مانند تمیزکاری، سفیدکاری، صاف کردن و غیره به وجود می آیند.
3رنگرنگ پارچه های خام، خاکستری یا سفید مایل به خاکستری است.رنگ پارچه RFD، سفید است.
4مناسب برایاگر چه پارچه های خام منشا تمام پارچه ها هستند؛ اما هر پارچه خاکستری باید آماده تبدیل به پارچه RFD (آماده برای رنگرزی) باشد.از پارچه RFD برای تولید لباس های رنگی، لباس های چاپی، رنگرزی پارچه ها و غیره استفاده می شود.
5هزینه قیمت پارچه های خاکستری کمتر از پارچه های RFD است.قیمت پارچه RFD بیشتر از پارچه خام است.
6هدفهدف اصلی از تولید پارچه های خام، تهیه پارچه های RFD است.از پارچه های RFD برای رنگرزی لباس ها، تولید لباس های سفید، ساخت لباس های چاپی و غیره استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *