صفحه اصلی دانشـــنامه سویشرت و تاریخچه آن
1400/11/10

سویشرت و تاریخچه آن

SWEATSHIRT

مطمئناً همه ما حداقل یک سویشرت (Sweatshirt) داریم و آن را می پوشیم؛ اما آیا واقعاً از تاریخچه سویشرت های خود اطلاع دارید؟ ما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که سویشرت های راحت و شیک تان چگونه ابداع شده اند و چه شد که در سراسر جهان محبوبیت زیادی پیدا کردند. سویشرت کلاسیک یقه گرد یکی از آن لباس های متنوعی است که برای پوشیدن در هر فصل از سال مناسب است؛ این لباس از آن اقلام مهمی است که به جزئی اصلی از کمد لباس بیشتر مردم تبدیل شده است. آیا تا به حال با خود اندیشیده اید که این لباس محبوب از کجا آمده است؟ اگر چه این لباس مرتباً به روز شده و از نو بازآفرینی می شود؛ اما اولین سبک از سویشرت یقه گرد هرگز از مد نمی افتد.

چه کسی سویشرت را ابداع کرد؟

در اصل سویشرت توسط بنجامین راسل جونیور (Benjamin Russell Jr) که یک بازیکن فوتبال بود، در سال 1926 اختراع شد. در واقع اختراع سویشرت با ایده ساخت یک پیراهن ورزشی کاملاً پنبه ای آغاز گردید. پسر بنیانگذار موسسه Benjamin Russell که از پیراهن های ورزشی زمخت خسته شده بود؛ با خود فکر کرد که این یونیفرم (که پوست فرد را مرتباً آزار می داد) را با چیزی خنک تر و راحت تر عوض کند. حتماً حال می توانید تصور کنید که این پیراهن های پشمی ورزشی زمخت تا چه اندازه ناراحت کننده بوده اند. به همین دلیل بنجامین راسل جونیور بازیکن خط حمله تیم Alabama Crimson Tide که همیشه فرد پیشگاهی بود، در سال 1926 تصمیم گرفت در این زمینه کاری بکند. او تصمیم گرفت به خارش و سوزن سوزن شدن بدن ناشی از یونیفرم های پشمی پایان دهد، و توانست در این مسیر چهره مد را برای همیشه دگرگون کند.

سویشرت و تاریخچه آن - لباس, دانش نساجی, تولید پوشاک, تاریخ نساجی

اولین سویشرت چگونه تولید شد؟

بنجامین راسل با همکاری پدرش که اتفاقاً مالک شرکت تولید لباس BR Jr بود؛ یک پیراهن ورزشی تمرینی ساخت که از روی یک تاپ زنانه یک تکه مدل سازی شده بود. همان طور که می دانید؛ سویشرت ها از پارچه های پنبه ای ضخیم قابل تنفس ساخته می شوند. طولی نکشید که شرکت تولیدی Russell در این گونه لباس ها و طرح ها تخصص پیدا کرد. حال پیراهن های جدید ورزشی نوعی پلیورهایی گشاد و بدون یقه بودند، و این گونه بود که سویشرت متولد شد. شرکت BR Sr در سال 1930 میلادی کارخانه ریسندگی و بافندگیRussell Athletic را راه اندازی کرد تا فقط سویشرت تولید کند؛ از آن زمان تا کنون این شرکت به یک غول بزرگ چند ملیتی به نام Russell Athletic Co که در زمینه تولید لباس برای انواع رشته های ورزشی فعالیت می کند؛ تبدیل شده است.

سویشرت و تاریخچه آن - لباس, دانش نساجی, تولید پوشاک, تاریخ نساجی

چرا اسم سویشرت برای این لباس ها انتخاب شده است؟

سویشرت و تاریخچه آن - لباس, دانش نساجی, تولید پوشاک, تاریخ نساجی

درست است که سویشرت ها برای گرم نگهداشتن بدن بسیار مناسب هستند؛ اما از آنجاییکه آنها جزء لباس های ورزشی تمرینی رایج محسوب می شوند، لذا کلمه « sweat (به معنی عرق)» به خاستگاه آنها در این حوزه بر می گردد. پس آن سویشرتی که امروزه از آن استفاده می کنیم، چیست؟ سویشرت ها هنوز هم در راستای اهداف اصلی خود، یعنی به عنوان یک لباس ورزشی راحتی پوشیده می شوند؛ در ضمن آنها برای گرم نگهداشتن بدن در هوای سرد، به عنوان یک لباس تیمی دانشگاهی و به عنوان یک لباس ست شیک با بقیه لباس ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. 

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

سویشرت های ورزشی CHAMPION

تولیدکنندگان لباس آمریکایی در دهه 1930، شروع به آزمایش پارچه هایی کردند که معمولاً در کارخانه های لباس زیر مورد استفاده قرار می گرفتند؛ بعدها آنها تبدیل به لباس هایی شدند که ما امروزه به عنوان هودی می شناسیم. یک شرکت تولید کننده لباس که امروزه به عنوان Champion Athletic Apparel شناخته می شود؛ یک پیراهن عرق گیر جدید را برای گرم نگهداشتن ورزشکاران و کارگران در برابر عناصر مختلف تولید کرد. این طرح در قرن 21 به یک لباس ورزشی برای بازار انبوه تبدیل شد. اما زمانیکه ورزشکاران، لباس های ورزشی خود را به دوست هایشان هدیه می دادند تا بپوشند؛ هودی از یک لباس تمرینی به یک بیانیه شخصی تبدیل شد. کم کم هودی به همراه پیراهن های پولوشرت و کاپشن های بادی به یک ترند در دبیرستان های دهه 50 آمریکا تبدیل گردید. این یک آغاز زودهنگام برای پذیرش لباس ورزشی به عنوان یک بیانیه مد بود.

هودی و تفاوت آن با سویشرت

سویشرت هودی یک لباس کاربردی است که از دهه 1930 در آمریکا به عنوان لباس کارگران شاغل در انبارهای سرد نیویورک پا به عرصه وجود گذاشت. این سبک از لباس مدرن، اولین بار توسط شرکت Champion در دهه 1930 تولید شد و برای استفاده کارگرانی که در دماهای زیر صفر درجه در شمال نیویورک کار می کردند به بازار عرضه گردید. اما شرکت پیشتاز در زمینه تولید لباس های با بافت برگردان و خاستگاه هودی، یعنی شرکت Champion همیشه ثابت کرده که نوآوری جزء مؤلفه اصلی آن است. شهر روچستر نیویورک در دهه 1970 چیزهای بسیاری را به خود دید و حتی شاهد شورش در دهه 1970بود؛ بعدها ظهور فرهنگ هیپ هاپ در شهر برانکس (Bronx)، الهام بخش موسیقی رپ، دیوارنویسی و رقص بریک شد. پوشیدن هودی در این زمان به معنی این بود که شما دوست ندارید جلب توجه کنید؛ در آن زمان از هودی هایی با طرح مار کبری برای ترساندن دیگران استفاده می شد. هودی این امکان را برای افراد فراهم می کرد که به راحتی و با آزادی حرکت در برنامه های رقص شرکت کنند، و هویت هنرمندان ترسیم کننده نقاشی های دیواری خیابانی را پنهان می کرد. اسکیت بازان در کالیفرنیا به جریان اصلی فرهنگی بی توجه بودند و آنها با تعطیلی پارک های اسکیت همچنان سبک زندگی خود را حفظ کردند (خواه قانونی و خواه غیرقانونی). موسیقی برای رساندن خوراک به شورش، به سمت سبک پوشش پانکی و هودی گرایش پیدا کرد؛ از آن پس هودی به جزئی اصلی از آن فرهنگ تبدیل شد. انتشار مجموعه فیلم های راکی در سال 1976، لایه دیگری از نمادگرایی را به هودی اضافه کرد. این فیلم بار دیگر هودی را با ریشه های طبقه کارگر جامعه پیوند داد و انگیزه نگاه به جریان جامعه امروز را تقویت کرد.

سویشرت و تاریخچه آن - لباس, دانش نساجی, تولید پوشاک, تاریخ نساجی

تلاقی با مد

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

سویشرت از آغاز خاضعانه به عنوان یک لباس ورزشی، به سلطه گری بر بازار انبوه رسید و با تولد logomania در دهه 1980 دوباره در بازار مطرح شد. طراحانی که مایلند از برند خود کسب درآمد کنند؛ گاهاً از سویشرت به عنوان یک ابزار قدرتمند استفاده می کنند. سویشرت های مزین به آرم طراحان، از سویشرت های ملوانی ویوین وست وود طراح مد برند «Anglomania» گرفته تا نمونه های همه جا حاضر برند Calvin Klein با نشان «CK»، به یک نسخه ارزان قیمت از لباس های طراحان برای عموم مردم تبدیل شده اند. موفقیت تجاری این سویشرت ها نتیجه مستقیم راحتی، اسپرت و کاربردی بودن آنهاست. طراحی به نام نورما کمالی (Norma Kamali) در اوایل دهه 1980 به دنبال طراحی مجموعه ای برای زنان شاغل بود که بنا داشت تمام ایده های فوق الذکر را به تصویر بکشد. در نهایت او مجموعه بهار و تابستان 1980 که شامل یک «مجموعه سویشرت» بود را به بازار عرضه کرد؛ این کار با استقبال گسترده ای روبرو شد. کمالی در این مجموعه یک کمد لباس کامل متشکل از انواع سویشرت ها را با انواع پارچه ها طراحی کرده بود.

سویشرت و تاریخچه آن - لباس, دانش نساجی, تولید پوشاک, تاریخ نساجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *