صفحه اصلی دانشـــنامه تفاوت بین هودی و سویشرت
1400/11/12

تفاوت بین هودی و سویشرت

Hoodie vs. Sweatshirt

هودی ها و سویشرت های یقه گرد در نگاه اول اشتراکات بسیاری دارند. هر دو جزء لباس های ورزشی کلاسیک به شمار می آیند که معمولاً از پارچه های یکسانی ساخته می شوند. اغلب افراد در هر سن و سال و جنسیتی از هر دو استفاده می کنند. البته تفاوت اصلی آنها کلاه دار بودن هودی و بی کلاه بودن سویشرت است. اما تفاوت های آنها تنها به این مورد محدود نمی شود.

پس آنها دقیقاً چه تفاوت هایی با هم دارند؟ هر کدام برای پوشیدن در چه زمانی مناسب هستند؟ در این مقاله ما قصد داریم مزایا و معایب این دو سبک پوشش کلاسیک را به صورت خلاصه با هم مقایسه کنیم.

ویژگی های کلی سویشرت و هودی

سویشرت در حقیقت یک پلیور آستین بلند است و دقیقاً مانند یک ژاکت کلاه دار قسمت بالای بدن و بازوها را می پوشاند.

ماده اولیه

پارچه های مورد استفاده برای تولید این دو نوع لباس ویژگی های کلی یکسانی دارند. بسته به نوع تولید کننده، این پارچه ها معمولاً دارای بافت کلاسیک تری فرانسوی یا سایر بافت های تریکو بوده، و معمولاً از الیاف نخی، پلاستیکی و غیره ساخته می شوند. اما وقتی پای مواد اولیه به میان می آید؛ می توان گفت که هیچ تفاوت شاخصی بین پارچه های مورد استفاده برای ساخت هودی و سویشرت وجود ندارد.

یقه

سویشرت را می توان به تنهایی و با یک لباس اضافی، مانند یک پیراهن یا یک تی شرت پوشید. از این نظر سویشرت شبیه هودی است؛ اما در مورد هودی نباید چیزی در زیر آن بپوشید که از بالا قابل مشاهده باشد (در ادامه مقاله در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد).

جزئیات

سویشرت معمولاً فاقد دکمه، گیره یا زیپ است؛ به همین دلیل لباس ساده تری محسوب می شود. از طرف دیگر، هودی نه تنها دارای یک کلاه اضافی است، بلکه دارای رشته های ریسمان مانندی است که از کلاه بیرون آمده و آن را محکم می کنند. برخی از هودی ها دارای زیپ هستند؛ بنابراین می توان آنها را به صورت باز پوشید. یکی دیگر از اختلافات جزئی که در طراحی هودی ها به چشم می خورد این است که هودی ها دارای یک جیب کانگروئی در جلو هستند؛ در حالیکه معمولاً چنین چیزی در سویشرت ها مشاهده نمی شود.

تاریخچه هودی و سویشرت

قبل از اینکه هودی به این صورتی که می شناسیم وجود داشته باشد؛ سویشرت به عنوان یک لباس ورزشی رایج و پوشاک کار در فضای بیرون مورد استفاده قرار می گرفت. شرکت آمریکایی Champion پس از اینکه توانست روند دوخت پارچه های ضخیم تر را در شرکت خود توسعه دهد؛ به یک شرکت پیشگام در زمینه تولید سویشرت تبدیل گردید. بعدها این شرکت در سال 1930 همین کار را با دوخت اولین هودی بر روی مدل یک سویشرت به منظور گرم نگهداشتن کارگرانی که در شمال نیویورک کار می کردند، تکرار کرد و این گونه بود که اولین هودی متولد شد.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

مقایسه هودی گانگستری با سویشرت ورزشی

هودی برخلاف سویشرت یقه گرد، در فرهنگ هیپ هاپ نیویورک در دهه 1970 به شدت محبوب شد. در آن زمان هنرمندان نقاشی های دیواری در زمان نقاشی کردن در و دیوار شهر و متروها به صورت غیر قانونی از هودی استفاده می کردند تا خود را از چشم مجریان قانون مخفی نگهدارند. حتی امروز هم هنرمندان طراح نقاشی های دیواری، هودی ها را به خاطر بزرگ بودن کلاه هایشان انتخاب می کنند. از این رو هودی دارای مفاهیم بحث برانگیزی است (به ویژه در میان سفید پوستان طبقه بالای جامعه). از طرف دیگر سویشرت یقه گرد همیشه از تعرض در امان بوده و به عنوان یک لباس اصلی ورزشی و کاری در نظر گرفته شده است.

تفاوت بین هودی و سویشرت - مد, لباس, فشن, دانش نساجی
هودی

ظهور هودی ها و سویشرت ها

با این حال سویشرت و هم خانواده آن روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. دانشگاه های آمریکا از هر دو سبک لباس استفاده کرده و آرم خود را بر روی آنها چاپ یا گلدوزی می کنند؛ این روند همچنان یک مد بسیار رایج و محبوب است، و به اروپا و سراسر جهان نیز گسترش یافته است.

تفاوت بین هودی و سویشرت - مد, لباس, فشن, دانش نساجی
سویشرت

راهنمای سبک: چه موقع سویشرت را به جای هودی انتخاب کنیم؟

هم سویشرت و هم هودی لباس های گرمی هستند که می توانند ظاهری اسپرت به شخص ببخشند، یا اینکه می توان آنها را به همراه لباس های دیگر برای گرم کردن بدن مورد استفاده قرار داد. اما در برخی از استایل ها، باید به جای هودی از سویشرت استفاده کرد. از طرف دیگر سویشرت ها هم همیشه با هر لباسی جور نمی شوند؛ به همین دلیل برای اینکه ظاهر فرد تصنعی نباشد باید جای خود را به هودی بدهند.

شرایط آب و هوایی سرد و بادی

هم هودی و هم سویشرت برای روزهای سرد زمستان مناسب هستند؛ چون آنها به دلیل تشکیل شدن از پارچه های سنگین مانند پارچه های پنبه ای تری فرانسوی و دارا بودن بند در میان تنه و آستین ها، به خوبی بدن فرد را عایق بندی گرمایی می کنند. اما هودی به دلیل اینکه کلاه دار بوده، و از سر و گوش ها در برابر سرما محافظت کرده و آنها را گرم نگه می دارد، بیشتر به چشم می آید. اما حتی اگر کلاه هودی پوشیده نشود؛ باز هم به خوبی گردن فرد را گرم نگه می دارد. به همین دلیل هودی در چنین شرایط سختی، قطعاً یک سر و گردن بالاتر از سویشرت یقه گرد است.

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

مناسبت های رسمی

وقتی به یک مراسم شام دعوت می شوید؛ می توانید یک سویشرت در رنگ های ساده مانند خاکستری، آبی تیره و مشکی به تن کنید. اگر بخواهید کمی استایل خود را ارتقا دهید؛ می توانید زیر آن یک پیراهن هم بپوشید. از طرف دیگر، هودی عموماً لباس بحث برانگیزی است و برای چنین مناسبتی مناسب نیست. همان طور که قبلاً ذکر شد: پیراهن های یقه دار هرگز نباید زیر هودی پوشیده شوند. علاوه بر این هودی (شاید به دلیل تاریخچه بحث برانگیز آن) هنوز هم برای یک رویداد رسمی مانند سرو یک شام چهار نفره مناسب نیست.

در لحظه های آرامش

هم هودی و هم سویشرت همیشه کژوال به نظر می رسند و ظاهری آرامش بخش به شخص می بخشند. اما اگر قرار بر پوشیدن چند لایه لباس روی هم باشد؛ هودی گزینه بهتری است چون با کمک آن می توان استایل های متفاوتی را خلق کرد که در عین تناقض به نظر پیچیده و مودبانه می رسند. یک هودی متمایز در ترکیب با شلوار جین و یک کاپشن خلبانی یا چرمی به یک استایل جالب توجه و تک تبدیل می شود. در ضمن می توانید یک تی شرت چسبان را زیر یک هودی زیپ دار بپوشید. اما سویشرت یقه گرد در هنگام پوشیدن چند لایه لباس روی هم، تا اندازه ای محدودتر است.

همان طور که عنوان شد؛ هودی و سویشرت مزایا و معایب خاص خود را دارند. البته شخص براساس سلیقه و موقعیتی که قرار است در آن حضور پیدا کند؛ یکی از اینها که مناسب تر است را انتخاب می کند. اما یک چیز کاملاً روشن است؛ از آنجاییکه هر دو همه کاره بوده و تنوع بالایی دارند باید حتماً جزئی از کمد لباس هر شخصی باشند. با این حال، با وجود اینکه هر دوی این لباس ها کلاسیک و فنا ناپذیر هستند؛ باید در هنگام انتخاب شان به کیفیت توجه زیادی کرد، زیرا آنها لباس هایی هستند که هرگز از مد نمی افتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *