صفحه اصلی دانشـــنامه برچسب‌های روی محصولات نساجی
1398/11/22

برچسب‌های روی محصولات نساجی

Textile Labels

نمادهایی که بر روی برچسب نوشته و به منسوجات چسبیده‌اند، نشان می‌دهند که در بهترین حالت چگونه می‌توان یک آیتم خاص را تمیز کرد. برچسب‌های منسوجات و پوشاک به شما کمک می‌کنند تا گزینه‌های متفاوتی را پیش رو داشته باشید و اگر برای مطالعه آنها وقت بگذارید، تصمیماتی بهتری را موقع خرید اتخاذ خواهید کرد. برچسب‌های مراقبت دائمی (PCL) از نمادهایی استفاده می‌کنند که توضیح می‌دهند چگونه باید مراقب لباس‌های پوشیدنی و پارچه دوخت خانگی باشیم، پس نتیجه می‌گیریم که لازم است تا مصرف کنندگان نمادهای پایه و اولیه را بیاموزند.

در برچسب منسوجات چه چیزی وجود دارد؟

تمام محصولات نساجی (هر محصولی با 80 درصد یا بیشتر از 80 درصد محتوای پارچه و منسوج) باید برچسبی حاوی اطلاعاتی داشته باشند تا به مشتری در مورد نحوه مراقبت، ایمنی، کیفیت، استاندارد، اندازه، محتوای الیاف (شامل درصد الیاف) و کشور تولیدکننده، اطلاعاتی دهند.
با افزایش تقاضا برای محصولات سازگار با محیط زیست، آیتم‌های نساجی می‌توانند برچسب‌های قابل بازیافت، اکو (سازگار با محیط)، تجارت ارگانیک و منصفانه را داشته باشند.

  • برچسب اکو : در محصولات سازگار با محیط‌زیست دیده می‌شوند و به خاطر محتوا یا سیستم تولید این برچسب بر آنها زده می‌شود.
  • برچسب مراقبت : برچسب حاوی اطلاعاتی در مورد نحوه مراقبت و حفظ محصول است.
  • برچسب کیفی : به محصولی داده می‌شود که آزمون استاندارد کیفی آیتم یا سیستمی که آن را تولید کرده، پشت سر گذاشته باشد.
  • برچسب ایمنی : محصولی این برچسب را دارد که استانداردهای آزمون ایمنی را پشت سر گذاشته باشد.
  • برچسب محصول بازیافت‌شده : محصولی که به شکل دیگری مورد استفاده مجدد قرار گرفته است.
  • برچسب محصول ارگانیک : محصولاتی که با استفاده از کودها، افت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها برای حفاظت از تنوع زیستی محیط و سلامت کارگران تولید شده است.

برچسب‌زنی مراقبت

برچسب‌های مراقبت باید طوری قرار گیرند که مشتری به تواند به درستی از محصول مراقبت کند. اگر مشتری این دستورالعمل را دنبال نکند، قطعاً بر حقوق مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، اگر ماشین لباسشویی شما یک پلیور را می‌شورد و اندازه آن کوچک می‌شود، در صورتی‌که برچسب فقط شستشوی دستی را بیان کرده، آنگاه نمی‌توانید آن را به فروشگاه برده و پَس بدهید.

برچسب‌زنی کیفی و ایمنی

محصولات نساجی اغلب از نظر ایمنی و کیفی آزمایش می‌شوند، طوری که مصرف‌کننده نسبت به محصولی که خریداری می‌کند، اطمینان پیدا کند. این آزمون‌ها توسط موسسه استاندارد بریتانیا (BSI Kitemark) یا استاندارد ایمنی اروپا (CE Mark) انجام می‌شود. این آزمون‌ها نه تنها کیفیت محصول، بلکه فرآیند تولید را نیز آزمایش می‌کنند: تولید‌کننده هزینه آزمون را می‌پردازد و اگر محصول، آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارد، می‌تواند برچسب کیفی را به محصول خود درج کند. محصولات مربوط به کودکان نیز آزمون‌های ایمنی را طی می‌کنند، Lion Mark برای ایمنی اسباب‌بازی، برچسبی است که پس از آزمایش توسط انجمن سرگرمی و اسباب‌بازی بریتانیا به محصول داده می‌شود.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

برچسب‌زنی اکو (سازگاری با محیط زیست)

در دنیای امروزی بسیار اهمیت دارد تا تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نسبت به اثرات محیطی وارد بر کره خاکی آگاه باشند، و صنعت نساجی هم باید به اندازه سهم خود ایفاء نقش کند. مصرف‌کنندگان مجذوب برچسب‌های اکو می‌شون،د زیرا حس می‌کنند که سهم خود را برای کاهش اثرات مخرب بر کره خاکی انجام می‌دهند و تولید‌کنندگان نیز برای رعایت سیاست‌های سبز از سوی دولت تحت فشار هستند. برچسب‌های اکو زمانی اعطاء می‌شوند که محصول از سیستم سازگار با محیط‌زیست برای تولید محصول استفاده کند یا محصول از منابع بازیافت‌شده، پایدار، ارگانیک و طبیعی ساخته شده باشد.

برچسب‌های مراقبت از پوشاک

مراقبت از پوشاک راهی مناسب است، پس قوانینی باید وضع شود تا تولید‌کنندگان موظف به تامین اطلاعات راجع به نحوه حفظ و نگهداری پوشاک شوند. این اطلاعات یا نماد مراقبتی باید به پوشاک الصاق شود و موقع خرید باید قابل خواندن باشند. این نمادها بر روی برچسب‌های مراقبت مکتوب شده، به لباس الصاق می‌شوند و در مورد نحوه تمیزی محصول اطلاعات می‌دهند.
نماد مراقبت لباسشویی یک نماد استاندارد است که بهترین روش‌های تمیزی را برای ترکیب بخصوصی از تکنیک‌های پارچه، نخ، تزئین و ساخت نشان داده و اشاره به روش شستشو، سفید کردن، خشک کردن، اتو زدن یا فرآیند خشکشویی لباس دارد.
روش تکرار تمیزکاری و فرآیند مراقبت صحیح، ضامن لباس‌های تمیز و تازه‌تر، ظاهر خوب، عمر بیشتر و از همه مهتر تناسب و کیفیت پوشاک خواهد بود. آسیب به پوشاک در اثر روش‌های نادرست تمیزکاری منجر به شکایت و بازگشت هزینه به مشتری می‌گردد.

شرایط برچسب‌های مراقبت خوب

امروزه از سیستم‌های مختلفی برای برچسب مراقبت محصول استفاده می‌شود. این سیستم هر حالتی که باشد، باید اصول اولیه زیر را رعایت کنند:

  • برچسب‌های مراقبتی نباید از بیرون قابل رویت باشند و نباید ایجاد عدم‌راحتی برای فرد کنند.
  • نمادها و حروف روی برچسب‌ها باید در کل عمر مفید لباس قابل خواندن باشند.
  • تمام نمادهای موجود در سیستم برچسب‌زنی مراقبت باید مستقیماً روی مواد یا برچسبی باشند که به لباس الصاق شده است.
  • برچسب‌های مراقبتی باید از مواد مناسب دارای مقاومت در برابر شیوه مراقبت موجود در برچسب یا حداقل باید معادل چیزهایی که روی آن قرار می‌گیرند، باشند.
  • نمادهای راهنمای مراقبت به کل لباس از جمله برش، زیپ، دکمه‌های آستر، گلدوزی یا تزئینات باید الصاق می‌شوند.
جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

انواع سیستم برچسب‌زنی مراقبت

یک سیستم یکپارچه برای نماد مراقبت پوشاک وجود ندارد. نمادهای ASTM در کشورهای NAFTA  پذیرفته شده‌اند. نمادهای ISO/GINETEX در اکثر کشورهای اروپا، آسیا، استرالیا پذیرفته شده‌اند و ژاپن سیستم نماد گذاری خود را دارد. برچسب‌های مراقبتی در همه کشورها الزامی نیستند.
سیستم‌های زیر به‌عنوان استاندارد بین‌المللی یا مقررات دولتی شناخته شده‌اند:

  • لباسشویی : فرآیندی برای از بین بردن خاک یا لکه با شستن مواد شوینده مایع و شاید سفید‌کننده است که عمل شستشو و خشک شدن لباس را انجام می‌دهد.
  • سفید‌کننده کُلر : فرآیندی است که در محیط آبی، در طول یا پس از فرآیند شستن انجام می‌شود، باید از ماده سفید‌کننده مبتنی بر کلر استفاده شود تا لکه‌ها از بین رفته و سفیدی بهبود پیدا کند.
  • ماده سفید‌کننده غیرکلر : که یون هیپوکلریت در محلول مثل پربورات سدیم، سدیم پرکربنات و غیره آزاد نمی‌کند.
  • خشک‌شویی : فرآیند پاکیزگی مواد نساجی به‌وسیله حلال‌های ارگانیک مثل نفت، پرکلرو‌اتیلن و فلوئوروکربن است. این فرآیند شامل شستشو، آب‌کشی و خشک کردن است.
  • خشک‌کن : فرآیند پس از شستشو است، تا آب باقیمانده از لباس به وسیله هوای گرم در استوانه چرخان از بین رود.
  • اتوکشی : روش فشردن با استفاده از اتوی دستی گرم‌شده به همراه رطوبت یا بخار و حرکت آرام است.
  • فشردن : فرایند هموارسازی و شکل دادن به‌وسیله حرارت و فشار، با یا بدون حضور بخار است.
  • سفید کردن : برای روشن نمودن، زدودن خاک و لکه از مواد منسوج با اکسیداسیون است که برای محصولات کلری و غیرکلری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ماده پاکسازی : ترکیب شیمیایی یا فرمول چند ترکیب است که باعث رها، پراکنده، حل شدن یا تعلیق خاک می‌شود تا عمل مکانیکی تسهیل یابد.
  • مراقبت حرفه‌ای : روش‌های تمیزی و نگهداری است که توسط افراد ماهر یا آموزش دیده انجام می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *