صفحه اصلی دانشـــنامه برترین گواهینامه های تنوع زیستی
1399/07/11

برترین گواهینامه های تنوع زیستی

The Top Biodiversity Certifications

آیا تمایل دارید تا درباره گواهینامه های تنوع زیستی بیشتر بدانید، اما نمی دانید از کجا باید شروع کنید؟ پس برای مرور اجمالی استانداردهای مطرح در فضای تنوع زیستی با ما در این مطلب همراه باشید.
تناسب گواهینامه های تنوع زیستی با کسب و کارتان، همانند سایر گواهینامه ها به اولویت های شما و زنجیره تامین تان بستگی دارد. بسیاری از استانداردها از Bluesign و BCI Cotton گرفته تا Fair Trade Certified، کم و بیش تنوع زیستی را پوشش می دهند، این در حالی است که برخی از گواهینامه های دیگر به صورتی تخصصی به تنوع زیستی می پردازند.
ما ادعا نمی کنیم که این فهرست کامل است، اما این لیست یک مرور کلی بر استانداردهای جهانی پیشرو که به مقوله تنوع زیستی می پردازند، ارائه می دهد. از مقابله با چرای بیش از حد در تولید چرم، جنگل زدایی ناشی از الیاف ریون و بسته بندی های کاغذی گرفته تا کمک به تاسیسات فرآوری مرطوب برای جلوگیری از آلودگی منابع آب توسط این استانداردها مورد بررسی قرار می گیرد.

حفاظت از جنگل ها

گواهینامه دوستدار جنگل باستانی (Ancient Forest Friendly) صادر شده توسط شرکت کانوپی

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: حفاظت از جنگل ها در مقابل صدور گواهینامه کاغذ و مقوا.
موارد تحت پوشش: این استاندارد شرکت کانوپی (Canopy) تضمین می کند که خمیر کاغذ از جنگل های قدیمی یا در معرض خطر به دست نیامده است. همچنین عنوان می نماید که کاغذ یا 100% بازیافتی و یا کاهی است، و استفاده از هر نوع الیاف بکر در تولید کاغذ باید دارای مجوز شورای نظارت بر جنگل = Forest Stewardship Council (FSC) باشد (بدون «چوب کنترل شده» باشد) و خمیر کاغذ نباید از جنگل های در معرض خطر به دست آمده باشد و یا اینکه با استفاده از کلر سفید گردیده باشد.
مکان و محل دسترسی: شرکت کانوپی در کانادا قرار دارد، اما دامنه فعالیت آن جهانی است.

گواهینامه CanopyStyle Audit شرکت کانوپی

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: حفاظت از جنگل در مقابل الیاف مصنوعی ریون.
موارد تحت پوشش: این گواهینامه یک سیستم صدور مجوز ثالث برای تولید کنندگان ویسکوز است؛ برندها و خرده فروشان می توانند از این ممیزی ها به عنوان یک نقطه مرجع در راستای اجرای سیاست های تامین منابع CanopyStyle استفاده نمایند. معیارهای این خط مشی عبارتند از: عدم تبدیل جنگل های طبیعی به مزارع، حذف روند تامین منابع از جنگل های قدیمی و در معرض خطر، و مدیریت جنگل ها.
مکان و محل دسترسی: مستقر در کانادا با دامنه فعالیت جهانی. این گواهینامه تاثیر قابل توجهی بر صنعت مد دارد و گروهی از برندهای مطرح مد مثل ایندیتکس/ زارا (Inditex/Zara)، اچ اند ام (H&M)، آیلین فیشر (Eileen Fisher)، استلا مک کارتنی (Stella McCartney) و مارکس اند اسپنسر (Marks & Spencer) به عنوان گروه مشاوره ای آن فعالیت می کنند.

گواهینامه مدیریت پایدار جنگل (Sustainable Forest Management) ارائه شده توسط سازمان PEFC

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: حفاظت از جنگل در مقابل کاغذ، مقوا و الیاف مصنوعی ریون.
موارد تحت پوشش: ده اصل در این گواهینامه گنجانده شده است که شامل شرایط اجتماعی و زیست محیطی است. معیارهای تنوع زیستی عبارتند از: اطمینان از سلامتی و حیات بخشی اکوسیستم های جنگلی و تنوع زیستی آنها با حفاظت، ارتقا و نگهداری از آنها، و رعایت اصول حفاظت از تنوع زیستی اکوسیستم های جنگلی و اصلاح آنها.
مکان و محل دسترسی: PEFC یک سازمان حفاظتی است که گواهینامه های مدیریت جنگل ها را تائید می کند و بزرگترین سیستم صدور گواهینامه جنگل در جهان به شمار می آید.

شورای نظارت بر جنگل ها (FSC)

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: حفاظت از جنگل در مقابل کاغذ، مقوا و الیاف مصنوعی ریون.
موارد تحت پوشش: این سازمان سه استاندارد را ارائه می دهد: FSC 100%، FSC Mix و FSC Recycled. استاندارد FSC 100% تائید می کند که کل چوب ها یا الیاف به کار رفته در یک محصول از یک جنگل دارای گواهی FSC تهیه شده اند و با استفاده از «سیستم انتقال» FSC فرآوری گردیده اند. اما از نظر تنوع زیستی، شرکت های دارای این مجوزها باید به ده اصل پایبند باشند، اصولی که از حفاظت حقوق کارگران تا نظارت بر تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی را شامل می شوند.
مکان و محل دسترسی: FSC یکی از شناخته شده ترین استانداردهای مصرفی است که دامنه فعالیت آن جهانی است.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

کشاورزی بازآفرینانه

ارگانیک بازآفرینانه گواهی شده (Regenerative Organic Certified)ارائه شده توسط اتحادیه بازآفرینی ارگانیک

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: حفاظت از زمین در مقابل الیاف سلولزی و حیوانی.
موارد تحت پوشش: این استاندارد دارای سه رکن اساسی است که کشاورزان باید به آن پایبند باشند: افزایش سطح مواد آلی خاک به مرور زمان به گونه ای که کربن روی سطح زمین و زیر آن تجزیه شود، بهبود شرایط رفاه حیوانات و ارتقای شرایط کاری کشاورزان، دامداران و کارگران مزارع. با تکمیل برنامه ای که در سال 2018 راه اندازی شده بود، برنامه صدور یک گواهینامه جدید از اوایل سال 2020 شروع می شود و سامانه درخواست این گواهینامه از اواسط سال 2020 باز می گردد.
مکان و محل دسترسی: اتحادیه بازآفرینی ارگانیک در ایالات متحده مستقر است و ائتلافی از کسب و کارهای تحت رهبری موسسه Rodale Institute و برندهای Patagonia و Dr. Bronner’s است.

گواهینامه Ecological Outcome Verification ارائه شده توسط موسسه Savory Institute

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: حفاظت از زمین در مقابل پشم، کشمیر و چرم.
موارد تحت پوشش: استاندارد جدید دیگری است که توسط برنامه صدور گواهینامه EOV برای ورود به بازار ارائه شده است و به صورت ویژه ای بر روی سلامت زمین های زراعی، تنوع زیستی و کارکرد اکوسیستم ها تمرکز دارد. این گواهینامه به گونه ای صادر می شود که باید توسط دامداران و کشاورزان اجرایی شود. این گواهینامه پنج نتیجه کلیدی را ارزیابی می کند که شامل شیوه هایی است که احیای زمین را تعریف می کنند؛ از جمله: پوشش زمین، نفوذ آب، تنوع زیستی، حاصلخیزی اولیه و محتوای کربن خاک.
مکان و محل دسترسی: موسسه Savory Institute به همراه شبکه ای از مراکز مهم برنامه ریزی و صدور تائیدیه ها در آمریکا مستقر است. آنها با برخی از برندها مثل گروه کرینگ (Kering Group) و آیلین فیشر (Eileen Fischer) همکاری می کنند.

الیاف خاص

استاندارد مسئولیت پذیری موهر (RMS) صادر شده توسط بورس نساجی (Textile Exchange)

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: حفاظت از زمین و رفاه حیوانات در مقابل پشم موهر.
موارد تحت پوشش: استاندارد جدیدی است که در سال 2020 راه اندازی شده است. استاندارد مسئولیت پذیری موهر (Responsible Mohair Standard) ترکیبی از معیارهای مدیریت مترقی زمین و رفاه حیوانات است، و سلامت بزها و خاکی که در آن می چرند را تضمین می کند. روند استاندارد RMS به گونه ای است که تمام مراحل فرآوری محصول از مزرعه تا تولید، تا آخرین حلقه زنجیره های تجاری و حتی تا معامله تجاری بین تولید کنندگان پوشاک و برندها را نیز پوشش داده و تائید می کند.
مکان و محل دسترسی: بورس نساجی یک سازمان آمریکایی با دامنه فعالیت جهانی است و رهبر جهانی در زمینه صدور گواهینامه های الیاف محسوب می شود.

استاندارد مسئولیت پذیری پشم (RWS) صادر شده توسط بورس نساجی

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: حفاظت از زمین و رفاه حیوانات در مقابل پشم گوسفندان.
موارد تحت پوشش: استاندارد مسئولیت پذیری پشم (Responsible Wool Standard) یک گواهینامه اختیاری است که هم به رفاه حیوانات و هم به زمین هایی می پردازد که گوسفندان در آن می چرند. این استاندارد، زنجیره حفاظت از مزرعه تا برند را پایش می کند و محصولاتی را در بر می گیرد که حداقل شامل 5% پشم دارای گواهی RWS باشند. توجه داشته باشید که پشم بازیافتی قابلیت دریافت این گواهینامه را ندارد. کشاورزان در این گواهینامه ملزم به تدوین و اجرایی کردن برنامه مدیریت تنوع زیستی (BMP) در راستای مدیریت چرا کردن به منظور محافظت از تنوع زیستی، بازیابی و اصلاح آن، و حفظ کریدورهای حیات وحش یا مسیرهای مورد استفاده مهاجران در میان فهرستی از الزامات تنوع زیستی هستند.
مکان و محل دسترسی: بورس نساجی یک سازمان آمریکایی با دامنه فعالیت جهانی است و رهبری جهانی در زمینه صدور گواهینامه های الیاف محسوب می شود. برندهایی که از این استاندارد استفاده می کنند، عبارتند از: آیلین فیشر، اچ اند ام، پاتاگونیا (Patagonia) و اسپریت (Esprit).

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

استاندارد کشمیر خوب (The Good Cashmere Standard)، ارائه شده توسط بنیاد Aid By Trade Foundation

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: حفاظت از زمین و رفاه حیوانات در مقابل الیاف کشمیر.
موارد تحت پوشش: این گواهینامه در وهله اول به حقوق حیوانات بالاخص بزها می پردازد، اما شامل معیارهایی در مورد تنوع زیستی، و همچنین شرایط اجتماعی کشاورزان و جوامع آنها هم می شود. مواردی مثل استفاده مسئولانه از کودها و آفت کش ها، الزام همزیستی کشاورزان با حیات وحش، البته به گونه ای که از دخالت در تنوع زیستی آنها اجتناب کنند، تنها بخشی از حقوق متصرفه این گواهینامه در رابطه با مدیریت زمین و شکار است که بر جلوگیری از چرای بیش از حد هم تمرکز دارد.
مکان و محل دسترسی: بیشتر تمرکز این استاندارد بر مزارع کشمیر داخل مغولستان است. در حال حاضر بزرگترین تولید کننده کشمیر، کشور چین است. از شرکای این برند می توان به برندهای اچ اند ام، Lacoste و (J Crew) اشاره کرد.

استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS)

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: گواهینامه ای برای الیاف ارگانیک (در درجه اول پنبه، سپس پشم و ابریشم).
موارد تحت پوشش: این گواهینامه اطمینان می دهد که محصولات حاوی الیاف ارگانیک (حداقل 70%) در همه مراحل (از مزرعه تا برند) مورد تائید هستند. در ضمن رنگ ها و پساب ها باید یک سری از معیارهای زیست محیطی و سم شناسی این استاندارد را رعایت نمایند. در واقع این گواهینامه تائیدیه مزارع به برندهای تجاری است و جزء گواهینامه های معاملاتی به حساب می آید که به عنوان تضمین در سراسر زنجیره تامین مورد نیاز است.
مکان و محل دسترسی: دفتر مرکزی این سازمان در آلمان قرار دارد. در کشورهای ایالات متحده / کانادا، اتریش / سوئیس، ژاپن، انگلستان، چین، بنگلادش و ترکیه، نمایندگی هایی در سطح استانداردهای جهانی برای صدور گواهینامه الیاف ارگانیک در نظر گرفته شده است.

گواهینامه دوستدار حیات وحش، ارائه شده توسط شبکه سازمانی دوستدار حیات وحش (Wildlife Friendly Enterprise Network)

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: به منظور محافظت از حیات وحش با تمرکز بر گونه های در معرض خطر.
موارد تحت پوشش: این یک گواهینامه اختیاری است که هدف آن ترویج درک درستی از حیات وحش و مدیریت زیست محیطی مزارع، دام ها و زمین های خصوصی است. این گواهینامه توسط برندهای مد، مثل برند Cubreme که یک برند لباس آرژانتینی است به منظور تائید پشم مرینوس دوستدار حیات وحش مورد استفاده قرار می گیرد. معیارهای بسیار دقیق تنوع زیستی این گواهینامه شامل این موارد است: محصولات جهانی که دارای برچسب این گواهینامه هستند باید مستقیما به حفاظت محلی از گونه های کلیدی کمک کنند و تاثیر مثبتی بر اقتصاد محلی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود جوامعی که با حیات وحش زندگی می کنند خود را با شیوه های حفاظت از آنها تطبیق می دهند.
مکان و محل دسترسی: این سازمان در ایالات متحده مستقر است، اما در سطح جهانی فعالیت می کند. برخی از برندهایی که دارای گواهینامه این سازمان هستند عبارتند از: گروه کرینگ، استلا مک کارتنی و Aveda.

مدیریت شیمیایی

استانداردهایDetox to Zero و STeP، ارائه شده توسط سازمان Oeko-tex

برترین گواهینامه های تنوع زیستی - محیط زیست, صنعت نساجی, صنعت مد, صنعت لباس

کاربرد: مدیریت مواد شیمیایی و پساب ها برای فرآوری مرطوب منسوجات و چرم.
موارد تحت پوشش: استانداردهای Oeko-tex مانند Detox to Zero و STep بر ارتقای مدیریت مواد شیمیایی و پساب ها تمرکز دارند و به کاهش تاثیر منسوجات و چرم بر اکوسیستم ها کمک می کنند. استاندارد Detox to Zero یک سیستم اعتبارسنجی برای تامین کنندگانی است که برای حذف مواد شیمیایی از تاسیسات تولیدی خود در کمپین Greenpeace Detox Campaign عضو شده اند. این فقط یک گواهینامه نیست، بلکه ابزاری است برای کمک به تاسیسات تولیدی و فرآوری برای ارتقای عملکرد خود. استاندارد STeP (که جایگزین گواهینامه Oeko-tex 1000 می شود) در برگیرنده معیارهایی در مورد شرایط اجتماعی، بهداشتی، ایمنی و کنترل مواد شیمیایی و پساب هاست.
مکان و محل دسترسی: سازمان OEKO-TEX در سطح جهان شناخته شده است. این سازمان از 18 موسسه مستقل در اروپا و ژاپن تشکیل شده، و دفاتر ارتباطی در سرتاسر جهان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *