صفحه اصلی دانشـــنامه الیاف پروتئین طبیعی
1398/10/30

الیاف پروتئین طبیعی

Natural Protein Fibres

نمونه برخی از الیاف پروتئین طبیعی شامل پشم، ابریشم، موهیر، کشمیر و غیره است. الیاف پروتئین طبیعی توسط منابع طبیعی حیوانی از طریق تراکم اسید های آمینه تشکیل می‌ شوند تا واحد های پلی‌ آمید را با یک جانشین متفاوت در یک اتم کربن تشکیل دهند. توالی و نوع آمینواسید ها که زنجیره‌ های پروتئین منفرد را تشکیل می‌ دهند در خواص کلی فیبر حاصل سهیم هستند. دو گروه عمده از الیاف طبیعی پروتئین وجود دارند که عبارتند از:
– کراتین (مو یا خز)
– الیاف ترشح (حشرات)
الیاف پروتئین الیافی با استحکام متوسط، انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی هستند. آن‌ ها جذب رطوبت بالا و ویژگی‌ های بسیار عالی دارند. آن‌ ها دارای یک وزن ثابت نیستند. در حالی که این الیاف مقاومت اسیدی خوبی دارند به راحتی توسط پایه ها و عوامل اکسیدکننده مورد حمله قرار می‌ گیرند. آن‌ ها به خاطر حمله اکسیداتیو، مایل به زرد شدن در نور خورشید هستند.

منابع اصلی الیاف پروتئین

پشم

پشم یکی از الیاف طبیعی پروتئین موج دار است که از گوسفند به دست می‌ آید. ظرافت و ساختار و خواص پشم به انواع گوسفندانی بستگی دارد که از آن گرفته شده‌ است. انواع عمده پشم از مرینو، لینکلن، لستر، ساسکس، شویوت و نژادهای دیگر گوسفندان تولید می‌ شود.

نخ شنیل

ابریشم

ابریشم یک فیبر پروتئین طبیعی است که توسط لارو پروانه به نام “موری بامبیکس” دفع می‌ شود و به عنوان کرم ابریشم معمولی شناخته می‌ شود. ابریشم یک فیبر مونو فیلامنت پیوسته با درخشش و قدرت بالا است و به شدت به عنوان فیبر با پرستیژ شناخته می شود. به دلیل هزینه بالای آن، کاربرد بسیار محدودی در منسوجات دارد. مقدار کمی از ابریشم وحشی برای آیتم‌ های تخصصی تولید می‌ شود.

موهیر

موهیر یک فیبر مو بسیار انعطاف‌ پذیر است که از بز آنگورا بدست‌ آمده است. دو طبقه‌ بندی اولیه موهیر عبارتند از: موهیر کوچک ظریف و موهیر ضخیم بالغ. در بسیاری از جنبه‌ ها، موهیر شبیه به ساختار پشم بوده و دارای خواصی از جمله ساختار مقیاس مشخص فیبر است. متوسط طول الیاف موهیر از پشم بلندتر است.

کشمیر

کشمیر یک پوشش داخلی ظریف و نرم است که از بز کشمیر که در مناطق حومه آسیا یافت می‌ شود به دست آمده‌ است. در بسیاری از روش‌ ها، ویژگی‌ های کشمیر به نوع پشم شباهت دارد اما الیاف کشمیر در مقایسه با پشم بسیار ظریف و نرم هستند. کشمیر در کاربرد های لوکس به کار می‌ رود که یک فیبر نرم، گرم و ظریف با پارچه های زیبا مد نظر است.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

لاما، آلپاکا، و ویکونیا

این الیاف از گروهی از حیوانات که در آمریکای جنوبی یافت می‌ شوند به دست می‌ آیند. آن‌ ها الیاف های خوب و ظریفی هستند که از رنگ سفید تا برنزی و قهوه‌ ای یافت می شوند. آن‌ ها بلندتر از دیگر الیاف می باشند و به طور کلی مستحکم تر هستند و ساختار به نسبت ریزتری دارند. آن‌ ها عموما تنها در اجناس لوکس گران قیمت پارچه و پوشاک به کار می‌ روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *