صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز کاهش تقاضای پنبه جهانی با توجه به همه گیری ویروس کرونا
1399/02/25

کاهش تقاضای پنبه جهانی با توجه به همه گیری ویروس کرونا

Cotton Demand Plummets Due to COVID-19

گسترش سریع ویروس کرونا زنجیره تامین جهانی پنبه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است وکاهش غیرمنتظره در داده های کارخانجات تولید پنبه در همه کشورهای مهم تولید کننده این محصول از جمله چین، پاکستان ترکیه و ویتنام مشاهده شده است
تجارت پنبه در چین در ماه مارس ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد. صنعت ریسندگی در چین هم اکنون دوباره احیا شده است اما با وجود پیش بینی کاهش مصرف پوشاک بهبود صنعت ریسندگی برای سال ۲۰۲۰ بسیار بعید است.
ویروس کرونا به سرعت در ترکیه و پاکستان در حال گسترش است و همانند کشور چین به دلیل محدودیت های مسافرتی اخیر پاکستان و ویتنام احتمالاً تاثیرات مشابهی در صنعت ریسندگی دارد..
همچنین فروش خرده فروشی پوشاک و منسوجات جهانی نیز کاهش یافته است و بسیاری از مشاغل غیر ضروری در فروش پوشاک به منظور کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا بسته شده است.
علاوه بر این با افزایش نرخ بیکاری جهانی میزان مصرف از درآمد قابل توزیع در صنعت پوشاک محدودتر شده است. پیش بینی میزان مصرف پنبه در سال جاری در ماه آوریل ۲۰۲۰ در مقایسه با مارس ۲۰۲۰ ۶.۴ درصد معادل ۷.۶۹ میلیون عدل کاهش یافته است.
پیش بینی فعلی تقاضای پنبه جهانی ۱۱۱ میلیون عدل است  در حالی که میزان عرضه پنبه ۱۲۲ میلیون عدل و بیشتر از تقاضای موجود در بازار است. پیش بینی می شود با عرضه بیشتر از تقاضا برای این محصول و البته افزایش سهم جهانی آن فشارهای نزولی بر قیمت جهانی پنبه موجب کاهش قیمت آن شود.

زیپ قابل بازیافت و ضد آب شرکت YKK

کاهش تقاضای پنبه جهانی با توجه به همه گیری ویروس کرونا - ویروس کرونا, صنعت پنبه, تجارت پنبه, اقتصاد نساجی
بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده پیش بینی می شود وسعت کشت پنبه در ایالات متحده بدون تغییر و در حدود ۱۳.۷ میلیون جریب در سال ۲۰۲۰ باقی بماند. البته این پیش بینی برای ماه مارس صورت گرفته و ممکن است این روند در آینده تغییر کند. صادرات پنبه ایالات متحده در حال حاضر ۱۵ میلیون عدل پیش بینی شده است که از پیش بینی های قبلی برای این ماه یک و نیم میلیون عدل کمتر است. با اختلافات تجاری بین چین و ایالات متحده آمریکا، این کشور بخشی از سهم بازار پنبه خود را در چین از دست داد و برزیل و استرالیا از این فرصت در حال سود بردن هستند. در بازار جهانی صادرات پنبه برزیل در حال تبدیل شدن به بزرگترین رقیب پنبه ایالات متحده است.  سهم آمریکا برای سال زراعی ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ تقریباً حدود ۶.۷ میلیون دلار می باشد که بالاترین سهم برای یک دهه گذشته است.
از طرف دیگر کاهش تقاضای جهانی پنبه، عدم قطعیت در تجارت، افزایش سطح رقابت جهانی و رکود اقتصادی به دلیل شیوع ویروس کرونا از جمله عوامل فشار بر روی کاهش قیمت پنبه ایالات متحده آمریکا است. لازم به ذکر است مبلغ معاملات آتی پنبه از محصولات زراعی قدیمی به مبلغ ۵۵.۸ سنت در هر پوند و محصولات جدید برای ماه دسامبر آینده با ۵۷.۵ در هر پوند بسته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *