صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز شرکت Fulgar اولین تولید کننده پلی آمید با فناوری Q-Cycle
1401/06/02

شرکت Fulgar اولین تولید کننده پلی آمید با فناوری Q-Cycle

Q-Cycle by Fulgar

شرکت ایتالیایی Fulgar به دنبال موفقیت نایلون بازیافتی Q-Nova، نایلون زیستی Evo و الیاف نایلونی زیست تخریب پذیر Amni Soul Eco، قصد دارد با معرفی نخ Q-Cycle مجموعه محصولات پایدار خود را گسترش دهد.

توسعه نخ جدید در خلال پروژه ای صورت می گیرد که قصد دارد تخصص شرکت Fulgar در زمینه نساجی را با قابلیت های شرکت BASF که بزرگترین شرکت شیمیایی جهان است ترکیب کند تا فرآیند جدیدی به نام ChemCycling توسعه داده شود.

فرآیند ChemCycling، زباله های پلاستیکی پسا مصرف را به روغن پیرولیز تبدیل می کند؛ این روغن به عنوان یک ماده خام ثانویه جایگزین همان مقدار مواد خام مبتنی بر سوخت های فسیلی در ابتدای فرآیند تولید شیمیایی می شود. سهم مواد شیمیایی بازیافتی با استفاده از یک رویکرد موازنه جرمی بازرسی شده ثالث، به محصول نهایی اختصاص می یابد.

این فناوری برای ضایعات پلاستیکی که به دلایل فنی، اقتصادی یا زیست محیطی نمی توان آنها را به صورت مکانیکی بازیافت کرد، و تایرهایی که به پایان عمر خود رسیده اند، مناسب است.

شرکت Fulgar ترجیح داده از پلیمر تولید شده از مواد خام بازیافتی حاصل از تایرهای کهنه استفاده کند؛ زیرا این تایرها معمولاً سوزانده می شوند و باعث انتشار میزان قابل توجهی از گاز دی اکسید کربن می شوند. برای مثال در اروپا سالیانه حدود 1.37 میلیون تن تایر بازیافت نشده باقی می ماند.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

مزایای فناوری Q-Cycle

تولید با فناوری Q-Nova، مزیت زیست محیطی مضاعف دارد؛ زیرا بازیافت مواد زائد پسا مصرف را امکان پذیر می سازد که در غیر این صورت در سایت های زباله دفن شده یا سوزانده می گردند. از طرف دیگر این ضایعات خودکفا هستند؛ زیرا با وجود اینکه نمی توانند به مواد خام تبدیل شوند، اما قادرند به گاز تبدیل گردند و انرژی مورد نیاز این فرآیند را تامین کنند.

دانیلا آنتونز (Daniela Antunes)، رئیس بازاریابی شرکت Fulgar می گوید: «ما می خواهیم نقش پیشگامانه ای در ایجاد یک اقتصاد چرخه ای فزاینده برای زنجیره تامین نساجی ایفا کنیم. هدف ما پایه گذاری یک مشارکت زیستی قابل ارزیابی است. این روند شامل کاهش مصرف مواد خام فسیلی، کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن و کاهش مصرف آب در طول فرآیند تولید است».

در این فرآیند، تولید مطابق با روش ها و استانداردهای اتحادیه اروپا، یعنی ISO 14040 و ISO 14044 صورت می گیرد.

پلی آمید فناوری Q-Cycle دارای همان مزایای عملکردی، زیبایی شناختی، سبکی، استحکام و مقاومت پلی آمید معمولی است؛ اما از آن پایدارتر است. از این پلی آمید می توان برای تولید پارچه های با کیفیت استفاده کرد؛ زیرا شبیه پلی آمید معمولی فرآوری می شود و با الیاف دیگر به راحتی ترکیب می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *