صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز راهکار متحول کننده شرکت Simplifyber در زمینه نساجی
1401/06/20

راهکار متحول کننده شرکت Simplifyber در زمینه نساجی

Radical alternative from Simplifyber

شرکت Simplifyber که در نیویورک مستقر است؛ با جمع آوری 3.5 میلیون دلار سرمایه اولیه قصد دارد تا روش انحصاری خود را برای ساخت لباس و رویه های کفش کاملاً قالب گیری شده از مایع مبتنی بر سلولز، پایه گذاری کند.

در این روش قرار است فرآیندی کاملاً پایدار، کم مصرف و زیست تخریب پذیر، جایگزین فرآیندهای سنتی ریسندگی، بافندگی، برش و دوخت شود؛ در این صورت 60% از مراحل کار حذف شده و 35% در مصرف مواد اولیه موجود در زنجیره تامین که در نهایت تبدیل به ضایعات می شوند، صرفه جویی می گردد.

ماریا اینچر اورنگ (Maria Intscher-Owrang)، بنیانگذار شرکت Simplifyber و مدیر اجرایی آن می گوید: «من مشاهده کرده ام که چگونه شیوه تولید افزایشی مثل چاپ سه بعدی، تمام صنایع را تحت تاثیر قرار داده است. اما تاثیر این رویکرد تاکنون بر صنعت مد قابل توجه نبوده و من به دنبال افرادی هستم که این امر را به واقعیت تبدیل کنند». این عقیده ماریا اینچر بر سال ها تجربه او استوار است؛ زیرا وی بیش از 20 سال به عنوان طراح و مدیر در خانه های مد پیشرو از جمله الکساندر مک کوئین (Alexander McQueen)، کالوین کلین (Calvin Klein)، دیرک بیکمبرگز (Dirk Bikkembergs)، ادون (Edun) و ورا وانگ (Vera Wang) فعالیت داشته است. او همچنین عنوان کرده است: «ما راهی برای ساخت لباس با استفاده از الیاف نرم گیاهی پیدا کرده ایم. ما با یک سلولز مایع ساخته شده در آزمایشگاه (نه در کارخانه ریسندگی و بافندگی) شروع می کنیم؛ سپس آن را در قالب های مخصوص طراحی شده می ریزیم و می گذاریم تا خشک شود. به این صورت ضایعات پارچه را کاملاً حذف می کنیم، و امکان ارائه خدمات براساس تقاضا و بی نیاز از انبارداری را فراهم می نماییم».

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

فرمول سلولز گیاهی شرکت Simplifyber 100% طبیعی است و شامل ترکیبی از خمیر چوب، سایر مواد گیاهی و افزودنی های غیر سمی است. به همین دلیل محصولی کاملاً زیست تخریب پذیر است که به راحتی به طبیعت بازگردانده می شود، و به عنوان کاغذ و لباس قابل بازیافت است.

این سرمایه گذاری با سرپرستی شرکت ات وان ونچرز (At One Ventures) صورت گرفته است. دیگر شرکای سرمایه گذار این طرح عبارتند از شرکت های تکستارز (Techstars)، هرتیج گروپ ونچرز (Heritage Group Ventures)، هلم (The Helm)، دبیلو فاند (W Fund)، جت ‌استریم ونچرز (Jetstream Ventures)، پلاگ اند پلای ونچرز (Plug and Play Ventures)، ری فشیوند ونچرز (Refashiond Ventures)، کاپیتال ایکس ونچرز (CapitalX Ventures)، کیلر اینوستمنتز گروپ (Keeler Investments Group) و چند مورد دیگر.

لاری منود (Laurie Menoud) از شرکت ات وان ونچرز می گوید: «شرکت Simplifyber با ابداع فرآیند تک مرحله ای تولید لباس خودش این پتانسیل را دارد تا اقتصاد واحد پلی استر را شکست دهد، و به یک راهکار مناسب اقتصادی و زیست محیطی برای مقابله با مشکل انبوه ضایعات پلاستیکی تبدیل شود. ما مشتاقانه منتظر همکاری با این گروه هستیم تا این راهکار را به مقیاس صنعتی برسانیم. ما معتقدیم که Simplifyber می تواند آینده پوشاک را متحول کند؛ زیرا محصولات آن علاوه بر اینکه به زیبایی طراحی شده اند، دارای ردپای کربن پایینی هستند و از نظر قیمتی نیز مقرون به صرفه می باشند. از اینرو محصولات آنها تفاوت قابل توجهی با سایر برندهای پوشاک پایدار دارند».

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

شرکت Simplifyber با تولید لباس هایی مانند تی شرت قصد دارد تا محصولات خود را جایگزین لباس های بافتنی و تریکو کند که در مجموع بازاری 25 میلیارد دلاری را در سطح جهانی در اختیار دارند. در ضمن این شرکت با همکاری برند اچ پی (HP)، تولید رویه قالب گیری شده کفش را به صورت نمونه با استفاده از فرمول سفارشی مشتق شده از الیاف طبیعی آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *