صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تولید پارچه های محافظ برای استفاده در صنعت هوافضا
1400/03/08

تولید پارچه های محافظ برای استفاده در صنعت هوافضا

A critical product for the aerospace industry

گروه Kordsa که در ایالات متحده مستقر بوده و متشکل از شرکت های Fabric Development Inc و Textile Products Inc است؛ در حال عرضه پارچه های محافظ در برابر اصابت صاعقه و پارچه های محافظ EMI برای صنعت هوافضا است.
پارچه های ترکیبی (کامپوزیت) متشکل از الیاف و سیم، به دلیل به جریان انداختن انرژی رعد و برق بر روی یک ساختار ترکیبی، باعث کاهش تراکم انرژی صاعقه می شوند و همین امر افزایش مقاومت، دوام و ارتقای قابلیت محافظتی این پارچه ها را رقم می زند؛ در ضمن این پارچه ها مقاومت بیشتری در برابر اصابت ضربه ها دارند؛ بنابراین بهبود چرخه عمر محصول اجتناب ناپذیر خواهد بود.
براساس آمارها، یک هواپیما ممکن است به طور متوسط سالی یک بار در معرض اصابت صاعقه قرار گیرد؛ در نتیجه این محصولات می توانند با محافظت از اجزای مختلف هواپیما مثل ژنراتورها، سوپاپ های سوخت، تغذیه کننده های کنترلی و سیستم های توزیع برق، از کل هواپیما محافظت نمایند.
با این حال، این ساختارهای کامپوزیتی برخلاف نمونه های فلزی، جریان های الکتریکی و نیروهای الکترومغناطیسی حاصل از اصابت صاعقه را هدایت نمی کنند. طی سه دهه گذشته و با گسترش استفاده از کامپوزیت ها، طیف گسترده ای از الیاف محافظ در برابر اصابت صاعقه، در صنعت هوافضا به خدمت گرفته شده اند. 
هر دو شرکت گروه Kordsa قبلاً چنین پارچه هایی را در قالب طیف گسترده ای از ساختارها و الیاف تولید کرده اند؛ ضمناً آنها توانسته اند این پارچه ها را براساس نیازهای خاص مشتریان از نقطه نظر وزن و رسانایی مهندسی کنند.
پارچه های محافظ Lightning Strike Protection و EMI، مزایای وزنی بی شماری در مقایسه با راهکارهای جایگزین خود دارند و می توان آنها را با سیستم های الیافی چندگانه مثل کربن، شیشه، آرامید به همراه سیم های رسانای متعددی مانند مس، آلومینیوم، برنز و نیکل تولید کرد. سیم ها براساس میزان رسانایی مورد نیاز انتخاب می شوند. این پارچه ها را می توان با تجهیزات استاندارد به صورت لایه های پیش آغشته تولید نمود و در مقایسه با فلزات منبسط، قالب گیری آنها آسان تر است. سهولت برش و جابجایی آسان در هنگام کیتینگ یا لایه گذاری، از دیگر مزایای آنهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *