صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تولید جلیقه پیشرفته برای بیماران ریوی توسط محققان آلمانی
1401/10/10

تولید جلیقه پیشرفته برای بیماران ریوی توسط محققان آلمانی

High-tech textile vest for lung patients

محققان جامعه فراونهوفر در بخش فناوری ها و سیستم های سرامیکی IKTS آلمان، یک جلیقه منسوج با حسگرهای صوتی یکپارچه ساخته اند که به نظارت بر عملکرد ریه ها در بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی شدید کمک می کند. سیستم Pneumo.Vest دارای نوعی تکنولوژی است که صداهای ایجاد شده در ریه ها را ضبط می کند، و سپس این سیگنال ها با استفاده از یک نرم افزار به فرم بصری تبدیل شده و به نمایش در می آیند.

براساس بیانیه مطبوعاتی صادر شده توسط این مؤسسه، پروژه Pneumo.Vest امکان نظارت مستمر بر عملکرد بیماران را در خارج از بخش های مراقبت ویژه (ICUها) فراهم می کند. حسگرهای صوتی پیزوسرامیک (Piezoceramic) در جلو و عقب این جلیقه ها نصب می شوند، و کوچکترین صداهای تولید شده توسط ریه ها در قفسه سینه را شناسایی و ضبط می کنند. سپس سیگنال ها توسط یک برنامه نرم افزاری ثبت می گردند که بعد از اینکه به صورت الکتریکی تقویت شدند، به صورت بصری روی صفحه به نمایش در می آیند.

در نتیجه یک تصویر جامع صوتی و نوری از وضعیت تهویه در قسمت های مختلف ریه به دست می آید. در کنار این، سیستم Pneumo.Vest این داده ها را به صورت دائم جمع آوری و ذخیره می کند. در این صورت می توان برنامه معاینات بیمار را در هر زمان و حتی در غیبت پرسنل بیمارستان برنامه ریزی کرد.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

هدف از ابداع این فناوری علاوه بر افزایش کیفیت زندگی بیماران، گسترش امکانات تشخیصی است. به همین دلیل این جلیقه مکملی مناسب برای گوشی های پزشکی مورد استفاده در طب سنتی محسوب می شود.

رالف شالرت (Ralf Schallert)، مدیر پروژه در فراونهوفر IKTS در این باره می گوید: «قرار نیست سیستم Pneumo.Vest نیز یک گوشی پزشکی باشد، و هیچگاه جایگزینی برای مهارت های تخصصی متخصصان باتجربه ریه نخواهد بود. در ضمن باید به این توجه داشت که سیتی اسکن از ریه و شنود درمانی، تنها تصویری آنی از وضعیت ریه های فرد ارائه می دهند. در واقع فناوری ما یک ارزش افزوده ایجاد می کند؛ زیرا این امکان را فراهم می آورد تا ریه ها مانند یک نوار قلب طولانی مدت، تحت کنترل قرار بگیرند؛ حتی اگر بیمار به دستگاه های ICU متصل نباشد و تنها در بخش عمومی بستری شده باشد».

آزمایش های اولیه سیستم Pneumo.Vest با حضور پرسنل کلینیک دانشکده بیهوشی و مراقبت های ویژه دانشگاه ماگدبورگ (University of Magdeburg) با موفقیت انجام شد.

تولید جلیقه پیشرفته برای بیماران ریوی توسط محققان آلمانی - نساجی در پزشکی, لباس هوشمند, تکنولوژی نساجی, پارچه هوشمند, آینده نساجی

دکتر الکساندر اوهریگ (Alexander Uhrig)، متخصص عفونی و پالمونولوژی در بیمارستان شاریته درباره این جلیقه گفته است: «بازخورد مثبت پزشکان فراتر از حد انتظار بود. این جلیقه نشان داد که ترکیبی از حسگرهای صوتی، قابلیت تصویرسازی رایانه ای و الگوریتم های یادگیری ماشین قادر است تا انواع صداهای ایجاد شده در ریه ها را به طور قابل اعتمادی تشخیص دهد. سیستم Pneumo.Vest دقیقاً چیزی را نشان می دهد که ما به آن نیاز داریم. این جلیقه به عنوان یک ابزار مناسب، گزینه های تشخیصی ما را گسترش می دهد، بار کاری پرسنل بیمارستان ها را کاهش می دهد و اقامت بیماران در بیمارستان را دلپذیرتر می کند».

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

این جلیقه برای بیماران تنفسی طراحی شده است؛ اما می توان از آن برای افرادی که در مراکز مراقبتی و آزمایشگاه های خواب تحت کنترل هستند، نیز استفاده کرد. در ضمن پزشکان جوان می توانند شنود درمانی (معاینه سمعی) را با استفاده از این جلیقه یاد بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *