صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تشدید شرایط ناپایدار صنعت نساجی ترکیه با لغو سفارش مشتریان در اوکراین و روسیه
1400/12/16

تشدید شرایط ناپایدار صنعت نساجی ترکیه با لغو سفارش مشتریان در اوکراین و روسیه

Turkish textile industry suffers as customers in Ukraine and Russia cancel orders

به گفته مقامات صنعت نساجی ترکیه، تولیدکنندگان کالاهای نساجی و چرمی در بازار پوشاک استانبول تأثیر حمله روسیه به اوکراین را احساس می کنند زیرا مشتریان مسکو و کیف در هفته گذشته 200 میلیون دلار از سفارشات خود را لغو کرده اند.

از دست دادن تجارت بر اقتصاد ترکیه فشار می‌آورد و مقامات تخمین می‌زنند که در صورت ادامه درگیری‌ها در اوکراین، بیش از یک میلیارد دلار مستقیماً به صنعت نساجی ترکیه ضربه بزند.

مصطفی سنوکاک، رئیس انجمن صادرکنندگان چرم و محصولات چرمی استانبول، گفت که سفارشات “صدها هزار جفت کفش و هزاران کت چرمی” لغو شده است.

او گفت: “برخی از روس ها می گویند که می توانند با نرخ سابق مبادله روبل مبلغ سفارشات خود را پرداخت کنند. در غیر این صورت نمی توانند پرداختی انجام دهند.”

مقامات می گویند که روسیه و اوکراین در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار صادرات کفش چرمی، کاپشن و لباس های تمام شده و نیمه تمام از ترکیه و تقریباً سه برابر این میزان در تجارت غیررسمی و به اصطلاح تجارت چمدانی داشته اند.

ضربه به تجارت ترکیه پس از بحران ارزی در ماه دسامبر و پیامدهای تورمی ناشی از آن، فشار بیشتری بر اقتصاد ترکیه وارد می کند. کاهش درآمد صادراتی به کسری حساب جاری ترکیه می افزاید، که پس از حمله روسیه به اوکراین در هفته گذشته به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی و همچنین ضربه پیش بینی شده به گردشگری ترکیه در سال جاری، در حال افزایش است. 

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

سرف فیات، رئیس انجمن صنعت پوشاک استانبول می گوید: “پس از تعداد زیادی سفارش و قرارداد با کیف و مسکو در ماه فوریه، ما تا این لحظه با لغو سفارشات به ارزش حدود 200 میلیون دلار روبرو هستیم. اگر این وضعیت ادامه یابد، ممکن است این رقم از یک میلیارد دلار فراتر رود.”

تولیدکنندگان بزرگ صنعت نساجی ترکیه به رویترز گفتند که تجارت ترکیه با بلاروس، مولداوی و رومانی نیز به دلیل عدم اطمینان کاهش یافته است. برخی از مشتریان لهستانی خواستار تعلیق سفارش‌ها شدند، در حالی که برخی از روس‌ها قبل از تهاجم و سقوط روبل، درخواست کردند که پرداخت‌ها را براساس نرخ ارز خارجی انجام دهند.

داده ها نشان می دهد که صادرات پوشاک، منسوجات و چرم ترکیه در سال 2021 در مجموع 718 میلیون دلار به روسیه و 308 میلیون دلار به اوکراین بوده است.

همچنین تخمین زده می شود به 3 میلیارد دلار “تجارت چمدانی” – که در آن بازرگانان کوچک از روسیه، اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق کالاها را در استانبول می خرند، آنها را در چمدان های خالی بسته بندی می کنند و دوباره در کشور خود می فروشند – آسیب رسانده است.

طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

رئیس انجمن صنعتگران و بازرگانان حوزه استانبول که مرکز تجارت چمدانی است، گفت: “ما تولید را برای محصولات فصل جدید آغاز کرده بودیم اما اکنون همه فرایندهای تولید ما متوقف شده است.”

برنامه اقتصادی غیرمتعارف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با هدف تثبیت لیر از طریق متعادل کردن کسری بودجه است. اما با توجه به درگیری اوکراین، گلدمن ساکس پیش بینی خود برای کسری بودجه امسال را از 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی به 2.5 درصد تغییر داده است.

یکی از فعالان قدیمی بازار استانبول می گوید: “روس ها و اوکراینی ها نیمی از حجم تجارت سالانه را شامل می شوند. من سال‌هاست که با همان شریک تجاری اوکراینی کار می کنم و حسابی مشترک با او باز کرده‌ام. حالا چگونه می‌توانم از او بخواهم که به من پول بدهد در حالی که او برای زنده ماندن تلاش می‌کند؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *