صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز افزایش تقاضا برای منسوجات فنی خودرو
1401/03/21

افزایش تقاضا برای منسوجات فنی خودرو

Rising demand for automotive technical textiles

گزارش 20 صفحه ای شرکت Textiles Intelligence (فعال در زمینه جمع آوری داده های کسب و کارها در عرصه جهانی) که براساس پروفایل اطلاعاتی 5 شرکت عمده تولید کننده منسوجات فنی تهیه شده؛ نشان می دهد که تقاضا برای منسوجات فنی در بازار خودرو به دلیل ظهور برنامه های کاربردی جدید، و تلاش تولید کنندگان برای افزایش راحتی، ارتقای ایمنی و کاهش وزن به سرعت در حال رشد است.

میانگین وزن مواد نساجی که در حال حاضر در خودروهای متوسط مورد استفاده قرار می گیرند؛ حدود 30 کیلوگرم است که 50% بیشتر از 20 کیلوگرم استفاده شده در سال 2000 است. یکی از عوامل محرک این افزایش، تمرکز بر کاهش وزن خودروها به منظور افزایش راندمان سوخت آنها و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در پاسخ به دستورالعمل های دولتی بوده است.

منسوجات فنی فرصت های بالقوه زیادی را برای کاهش وزن اتومبیل ها فراهم کرده اند. به عنوان مثال ثابت شده که استفاده از اجزای تولیدی از کامپوزیت های پنل ساندویچی FlaxPreg شرکت Lineo در مقایسه با اجزای ساخته شده از الیاف شیشه و پلی اورتان، باعث کاهش 50% وزن می شود. در ضمن کامپوزیت ها از نظر هزینه 5% مقرون به صرفه تر هستند. این کامپوزیت ها برای ساخت برخی از اجزای داخلی خودروها مانند پنل های درها، پنل ادوات، کفی صندوق عقب، تزئینات سقف و پشتی صندلی ها طراحی شده اند.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

به طور مشابه استفاده از چرم مصنوعی ELeather در ساخت اجزای داخلی خودرو، باعث کاهش 40% وزن در مقایسه با چرم معمولی می شود. به علاوه این ماده ویژگی هایی با کارآیی بالا دارد؛ از اینرو کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر است و در عین حال ماندگاری بسیار زیادی دارد.

یکی دیگر از عوامل افزایش تقاضا برای منسوجات فنی در خودروها، نیاز به ارتقای آسایش صوتی به دلیل افزایش محبوبیت وسایل نقلیه حاوی انرژی جدید (NEVها) است. زیرا صداهایی که قبلاً به دلیل وجود صدای موتورهای احتراق داخلی (ICE) در خودروها به گوش نمی رسیدند؛ به وضوح در NEVها شنیده می شوند و موجبات ناراحتی کاربر را فراهم می کنند.

شرکت Adler Pelzer Group (موسوم به APG) برای رفع این مشکل پکیج های مهندسی شده سیستم و نویز، لرزش و سختی را تحت عنوان NVH به مشتریان خود مانند تسلا ارائه می دهد و اخیراً اقدامات خود در زمینه توسعه آکوستیک NEV را در قالب پکیج EVO (تکامل آکوستیک خودرو) بازتعریف کرده است.

در واقع شرکت APG به ارتقای راحتی صوتی وسایل نقلیه به عنوان یک فرصت قابل توجه نگاه می کند؛ به گونه ای که توانسته بازار فعالیت های آکوستیک شرکت STS Group، و آکوستیک و تزئینات ظریف داخلی اتومبیل شرکت Faurecia را تصاحب کند.

آیا فشارهای تورمی باعث توقف رشد تولید در ترکیه می شود؟

در عین حال شرکت های Autoliv و Global Safety Textiles (GST) نیز از افزایش تقاضا در بخش ایربگ، و به ویژه برای محصولات نوآورانه سود برده اند. به عنوان مثال شرکت Autoliv یک ایربگ بیرونی را برای وسایل نقلیه خودران طراحی کرده که در هنگام متورم شدن، جلوی وسیله نقلیه را می پوشاند و بدین وسیله از کاربران آسیب‌پذیر جاده ای مانند دوچرخه سواران، موتورسواران و عابران پیاده محافظت می کند.

تولید کنندگان محصولات فنی نساجی صنعت خودروسازی، با وجود وعده افزایش تقاضا برای محصولات خودشان در بازار خودرو، در سال های 2020 و 2021 به شدت تحت تاثیر کاهش رشد بازار ناشی از همه گیری کووید – 19 قرار گرفته اند. در ضمن مسائلی مانند مشکلات زنجیره تامین، افزایش هزینه های حمل و نقل داخلی و خارجی، افزایش قیمت انرژی و کمبود ابرخازن ها نیز بر آنها تاثیر منفی گذاشته است.

به علاوه درگیری نظامی ادامه ‌دار حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 باعث افزایش بیشتر قیمت ها و اختلال در زنجیره تامین شده است؛ از اینرو بعید است که این تولید کنندگان امسال نیز بتوانند به عملکرد خود در سال 2019 برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *