صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت ۶ ترفند ساده برای افزایش بهره‌وری: راهنمای تولیدکنندگان منسوجات
1400/05/21

۶ ترفند ساده برای افزایش بهره‌وری: راهنمای تولیدکنندگان منسوجات

6Simple Tricks to Enhance Your Productivity: A Textile Manufacturer’s Guide

روش‌های بهبود بهره‌وری در صنعت نساجی و پوشاک

بهره وری به این معنی نیست که شما تا چه مدت می توانید از یک کارمند کار بکشید؛ بلکه بدین معنی است که چگونه می توانید به شیوه ای درست او را وادار به انجام کار نمایید. به عبارت دیگر، بهره وری به معنی دریافت بهترین نتیجه از یک کارمند بدون فشار آوردن به اوست. چندین روش و ابزار مدیریتی برای این کار طراحی شده است. ما در این مقاله به موارد کمیاب، خرد جمعی و چگونگی دستیابی به بهره وری به زبان ساده می پردازیم. این نکات برای مالکان و مدیران واحدهای کوچک نساجی مفید هستند.

۱ـ بین بخش‌ها هماهنگی ایجاد نمایید

آیا واحد نساجی شما دارای بخش های بازاریابی، تولید، خرید و بخش انبارداری است. این بخش ها تا چه اندازه با هم هماهنگ هستند؟

یکی از رایج ترین اشکال تنش زمانی به وجود می آید که بخش های مختلف بدون هماهنگی کار می کنند. ممکن است هر بخش به دنبال دستیابی به بهترین ها برای شرکت باشد، و ابتکار و جدیت زیادی از خود نشان دهد؛ اما این مثل نشستن در یک قایق و پارو زدن در جهت مخالف است. در این صورت از آنجاییکه هر کدام از بخش ها ساز خود را می زنند، قایق شرکت به گل می نشیند، و تولید و عملکرد شما هم بدین صورت دستخوش نابسامانی خواهد شد. ارتباط و هماهنگی کلید حل این معماست.
مرتباً باید جلسات کاری منظمی بین تصمیم گیرندگان بخش های مختلف شرکت برگزار کنید تا آنها با دورنمای کلی شرکت آشنا شده و در جهت اهداف کلی حرکت کنند.
باید بخش بازاریابی بداند موجودی انبار نخ شرکت چقدر است و در زمان عقد قرارداد با مشتری زمان انتظار کافی برای طراحی و ساخت محصول در نظر بگیرد. این موضوع باعث می شود تا بخش بازاریابی از دادن وعده هایی که امکان اجرای آن برای شرکت وجود ندارد اجتناب کند؛ این کار ضمن جلوگیری از تاخیر در تحویل سفارش، باعث اعتماد سازی هم می گردد.
بخش های خرید و انبارداری باید روندی را برای تهیه و انبارداری مواد مورد نیاز براساس یک جدول زمانی مشخص تدوین کنند و بایستی بخش تولید را هم در جریان آن قرار دهند. این کار به معنی ایجاد شبکه ای از تامین کنندگان مورد اعتماد و پایبندی به آنهاست.
بخش تولید باید مرتباً پرسنل را مورد بررسی قرار دهد. تعداد پرسنل همیشه باید در یک حد واسط باشد تا در صورت مرخصی یا غیبت پرسنل، هیچ گونه خللی در جریان اصلی تولید به وجود نیاید؛ چرا که این دست موارد می توانند بر محصولات قابل تحویل تاثیر بسزایی بگذارند. یکی دیگر از اشتباهات رایج در برنامه ریزی، پایین نگهداشتن نیروی انسانی در یک سطح حداقلی است. این کار خطرناک است و در صورت عدم اصلاح، نتیجه معکوسی به بار خواهد آورد. افراد برای زندگی کردن کار می کنند؛ پرسنل شما نیز در این زمینه مستثنی نیستند. کمک هزینه بیماری باید به تمامی پرسنل و اعضای خانواده آنها پرداخت شود و تمامی پرسنل باید تحت بیمه و تعهدات اجتماعی قرار بگیرند.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

۲ـ مشوق نوآوری باشید

همه پرسنل شرکت شما مثل هم نیستند، برخی روند کاری ثابتی دارند و برخی فراتر از وظایف کاری خود می اندیشند. نسبت به پرسنل بخش دوم بی تفاوت نباشید. آنها بهترین فرصت برای نوآوری و افزایش بهره وری محسوب می شوند. برخی از بهترین ایده ها برای افزایش بهره وری از همان پایه کار نشات می گیرند. سعی کنید همیشه کانال ارتباط با آنها را برای جریان یافتن ایده ها و به رسمیت شناختن شان باز نگهدارید.
اگر یکی از پرسنل شما راهکاری برای حل مشکلات تولیدی پیدا کرد، و توانست بدین شیوه باعث صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری شود؛ بدون تاخیر او را شناسایی کرده و به او پاداش بدهید. این کار افراد را ترغیب می کند تا به فکر بهبود روند کار و سهیم شدن خود در آن بیافتند. نتایج این کار گاهی اوقات بسیار بهتر از نتایجی است که در صورت استخدام یک مشاور به بار می آید.

۳ـ جهت افزایش مهارت ها، پاداش در نظر بگیرید

بودجه ای را برای آموزش منظم پرسنل خود کنار بگذارید. بازده این کار در دراز مدت بیشتر از سرمایه گذاری خواهد بود. کارمندی که درباره آخرین روش ها و فرآیندهای تولیدی آموزش دیده و به روز شده است، به خوبی با نقش خود در کل روند تولید آشنایی دارد و به همین دلیل به شکلی مسئولانه رفتار می کند. اگر به آنها احترام بگذارید آنها نیز متقابلاً به شما احترام خواهند گذاشت؛ زیرا آنها شرکت را مکانی برای پیشرفت خود می دانند و به شما به دید کارفرمایی نگاه می کنند که سعی دارد استعدادهای آنها را پرورش دهد. این کار باعث اشتغال بلند مدت پرسنل می شود؛ امری که به نوبه خود مقرون به صرفه تر از استخدام و آموزش کارمندان جدید است.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

۴ـ آموزش متقابل پرسنل را امتحان کنید

در هر واحدی همیشه شانس آموزش متقابل پرسنل وجود دارد؛ پس این فرصت را از دست ندهید. آموزش متقابل (Cross-training)، عملکرد و مسئولیت پذیری پرسنل را ارتقاء خواهد داد؛ با این کار می توانید بدون نیاز به جذب نیروهای جدید و کاهش هزینه های کلی واحد، حد واسطی ایجاد نمایید. اگر از پرسنل قراردادی استفاده می کنید، آموزش متقابل باعث اشتغال منظم پرسنل شما می شود که نهایتاً ایجاد وفاداری و اعتماد در پرسنل تان را رقم خواهد زد. این کار باعث توانمندسازی پرسنل دائمی شرکت و جلب مشارکت آنان می شود.

۵ـ از ماشین آلات مراقبت کنید تا آنها از شما مراقبت کنند

اکثر شرکت ها ساعت های زیادی را صرف مراقبت از پرسنل خود می کنند؛ اما هیچ استراتژی روشنی برای نگهداری و تعویض ماشین آلات خود ندارند. از این کار بد اجتناب کنید. اجازه بدهید تیم تعمیر و نگهداری شرکت شما برنامه زمانی منظمی برای تعمیر و نگهداری ماشین آلات تدوین کند، و از بخش انبارداری خود بخواهید همواره قطعات و لوازم یدکی لازم را در اختیار داشته باشد. اجازه ندهید که به خاطر یک نعل اسب در جنگ بازنده شوید. برنامه تعمیر و نگهداری باید با مشورت همه بخش ها تدوین شود؛ در این صورت هنگام فرا رسیدن زمان تعمیر و سرویس ماشین آلات، مشکلی به وجود نمی آید.

۶ـ به دنبال بهره وری دو جانبه انسان و ماشین باشید

بهره وری یک همنوازی دو نفره بین انسان و ماشین است. برای اطمینان از حداکثر بهره وری هر دو باید در اوج خود باشند. درست مثل اینکه یک ماشین برای اینکه به خوبی کار کند، به مراقبت و نگهداری پرسنل احتیاج دارد. شیوه های مناسبی برای مراقبت از پرسنل خود تدوین کرده و آنها را اجرایی نمایید. به پرسنل تان وعده اشتغال مناسب دهید و به وعده های خود عمل کنید. زمانیکه عملکرد یک کارمند راضی را با کارمندی که تحت فشار و استرس کار می کند مقایسه کنید، خودتان نیز متعجب خواهید شد. چرا که عملکرد اولی بسیار بیشتر از دومی است. با استفاده از هدایای ساده ایی مانند تی شرت های جالب یا بن های تخفیف آنلاین می توانید به آنها پاداش بدهید؛ در این صورت آنها می توانند به صورت آنلاین کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

اشتغال مسئولانه ـ پرسنل توانمند ـ ماشین آلات به روز ـ افزایش بهره وری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *