1401/12/06

نحوه شستشوی پتو

Blanket Washing Guide

پتوها مانند یک آغوش دنج و گرم عمل می کنند. آنها معمولاً حدود 15 پوند وزن دارند و به گونه ای طراحی شده اند که شما را در هنگام خواب آرام می کنند؛ به خصوص اگر استرس دارید و یا مضطرب هستید. معمولا قسمت اعظم اوقات استراحت خود را در میان پتوها سپری می کنید؛ اما فراموش نکنید که چون زیاد آنها را به کار می گیرید باید هر از گاهی به دنبال تمیز کردنشان باشید. نگران نباشید؛ ما در این مطلب روش های شستشوی صحیح و مطمئن این پتوها را بسته به جنس آنها به شما نشان می دهیم.

اصول کلی شستشوی پتو

پتوها در اصل از روکش و مواد پرکننده ساخته می شوند. شما براساس نوع پتو باید آن را تمیز کنید تا مطمئن شوید که در حین شستشو آسیب نمی بیند.

جنس روکش

هر روکشی با توجه به جنسش به شیوه های شستشوی متفاوتی نیاز دارد.

پنبه ای (Cotton)

  • آن را جداگانه و با آب سرد بشویید.
  • از شوینده ملایم و فاقد کلر استفاده کنید.
  • در هنگام شستن آن، نصف فنجان سرکه را به ماشین لباسشویی اضافه کنید تا پتو نرم شده و رنگ آن حفظ شود.
  • هیچ وقت در هنگام شستشوی آنها از نرم کننده پارچه استفاده نکنید.

از پتوی خود محافظت کنید: شستشوی جداگانه پتو باعث محافظت از آن می گردد. اگر در هنگام شستشوی آنها اقلام پنبه ای دیگری هم در ماشین لباسشویی باشند، ممکن است تحریک شوند.

لینن ترکیبی (Linen Blend)

برای اینکه روکش پتو از جنس لینن ترکیبی را تمیز کنید؛ باید همیشه ابتداً برچسب مراقبتی آن را بررسی کنید. اگر روی برچسب آن فقط خشکشویی ذکر شده باشد؛ باید آن را به یک خشکشویی ببرید. اما اگر نکات زیر را رعایت کنید می توانید آن را در خانه هم بشویید.

  • روکش پتو را جداگانه و با آب سرد بشویید.
  • آن را در معرض هوا خشک کنید.
  • در صورتیکه روکش پتو لکه دار شده است از سفید کننده اکسیژنی استفاده کنید؛ اما همیشه باید از قبل برچسب مراقبتی لباس را بررسی نمایید.

مینکی (Minky)

پتوهای مینکی لطیف و فوق العاده نرم هستند. در ضمن تمیز کردن آنها نیز بسیار آسان است. اما بهتر است برای تمیز کردن شان نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • آنها را با آب گرم یا سرد بشویید.
  • از مواد شوینده ملایم و فاقد کلر استفاده کنید.
  • در صورتیکه لکه دار شده اند؛ محل لکه ها را به آرامی مالش دهید. 
  • برای اینکه اصطکاک در ماشین لباسشویی کاهش یابد؛ آنها را به صورت جداگانه شستشو دهید.

پشمی (Fleece)

  • آنها را جداگانه و با آب گرم بشویید.
  • از یک شوینده ملایم کمک بگیرید.
  • از نرم کننده پارچه برای پشم گوسفندی می توانید استفاده کنید؛ اما این کاملاً اختیاری است.
  • در صورتیکه از نرم کننده پارچه استفاده کرده اید؛ روکش پتو را یک دور دیگر آبکشی کنید تا بقایای نرم کننده از روی آن پاک شوند.
  • بهتر است آنها را در معرض هوا خشک کنید؛ اما می توانید خشک ‌کن با حرارت پایین را هم انتخاب نمایید.

نکته: اگر پتو شما پشمی است؛ بهتر است آن را قبل شروع روند شستشو، به مدت 45 دقیقه در ماشین لباسشویی بخیسانید.

مواد پرکننده پتوها

وزن زیاد پتوها، به دلیل مواد پرکننده آنهاست. ماده پرکننده به صورت مساوی در تمام قسمت های پتو پخش می شود؛ به همین دلیل وقتی آنها را دور خود می پیچید احساس آرامش می کنید. اما هر نوع ماده پرکننده ای به روشی متفاوت تمیز می گردد.

مهره های میکرو شیشه ای

همیشه قبل از تمیز کردن پتو، برچسب مراقبتی آن را بررسی کنید. مهره میکرو شیشه ای را می توان به راحتی با ماشین لباسشویی شست. اما فراموش نکنید که همیشه باید برچسب مراقبتی پتو را چندین بار بخوانید.

  • آنها را می توانید با هر دمایی بشویید، زیرا دانه های شیشه ذوب نمی شوند؛ اما بهتر است از آب سرد برای شستشوی روکش پتو استفاده کنید.
  • یک شوینده ملایم را به کار بگیرید.
  • برای خشک کردن این نوع پتو می توانید از خشک ‌کن با حرارت پایین استفاده کنید؛ در ضمن در صورت خشک کردن آن در معرض هوا باید آن را روی یک سطح صافی پهن نمایید.

فراموش نکنید اینگونه پتوها را نباید اتو کنید؛ حتی اگر این مهره های شیشه ای ذوب نشوند، باز اتو کردن آنها بسیار سخت است.

گلوله های پلی پلاستیک

  • اینگونه پتوها را باید با آب سرد بشویید. از آنجاییکه این گلوله ها پلاستیکی هستند؛ لذا آب گرم آنها را ذوب کرده و به هم متصل می کند.
  • همیشه آنها را در معرض هوا خشک کنید. گرمای دستگاه خشک‌ کن باعث ذوب شدن این گلوله های پلاستیکی می گردد.

هشدار: هرگز پتوهایی که با گلوله های پلی پلاستیک پر شده اند را اتو نکنید. حرارت ناشی از اتو ممکن است این گلوله ها را ذوب کند.

مهره های شات فولادی

اگر می خواهید پتو سنگین تری داشته باشید؛ می توانید از پتوهایی که با مهره های شات فولادی پر شده اند استفاده کنید. اما همین مهره ها باعث می شوند تا شستشوی این پتوها مقداری سخت تر شود.

  • هرگز این پتوها را با ماشین لباسشویی نشویید؛ زیرا بسیار سنگین هستند. فقط می توانید آنها را با دست بشویید.
  • در هنگام شستشوی آنها مواظب باشید و به آرامی آنها را بشویید؛ زیرا این مهره های فولادی ممکن است روکش پتو را پاره کرده و از آن بیرون بیایند.
  • این پتوها را با هر دمای آبی که می خواهید می توانید بشویید؛ چون مهره های فولادی ذوب نمی شوند.

نکته: اگر دنبال یک پتو با وزن مناسب می گردید؛ پتوهایی که با مهره های شات فولادی پر شده اند، بهترین گزینه برایتان می باشند. از آنجاییکه سطح این پتوها صاف می ماند؛ لذا خاک و ذرات گرد و غبار کمتر روی آنها جمع می شود، بنابراین داخل پتو همچنان تمیز می ماند.

سنگریزه های کوچک صاف

هر چند این سنگریزه ها گزینه زیاد جالبی برای پر کردن پتوها نیستند؛ اما اگر خودتان قصد دارید یک پتو خانگی بسازید، گزینه مناسبی برای پر کردن آن به شمار می آیند.

  • همیشه این نوع پتوها را با دست بشویید. در صورت استفاده از ماشین لباسشویی، این سنگریزه ها مدام به جداره ماشین لباسشویی برخورد می کنند؛ از این رو هم به ماشین لباسشویی صدمه می زنند و هم روکش پتو را خراب می کنند.
  • این پتوها را در معرض هوا خشک کنید تا این سنگریزه ها کپک نزنند.
4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

مواد ارگانیک یا مواد غذایی

چنین چیزهایی شامل برنج، ذرت، لوبیا و غیره هستند. هر چند این مواد ارگانیک و مقرون به صرفه محسوب می شوند؛ اما فراموش نکنید که قابل شستشو نمی باشند. زمانیکه این مواد غذایی با آب تماس پیدا می کنند؛ منبسط و خیس می شوند، و این چیزی نیست که شما از یک پتو انتظار دارید. در ضمن اینگونه مواد در داخل پتو ممکن است کپک بزنند و تجزیه شوند.

  • از مواد غذایی و ارگانیک به عنوان یک راهکار کوتاه مدت برای پر کردن پتوها استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان نباید آنها را بشویید یا مرطوب کنید.

نکته: هرگز استفاده از مواد غذایی به عنوان پرکننده پتو توصیه نمی شود. هر چند این روش مقرون به صرفه و در دسترس است اما به یاد داشته باشید که مواد غذایی با گذشت زمان پوسیده می شوند؛ بنابراین استفاده از آنها یک راهکار بلند مدت و بهداشتی به حساب نمی آید.

وزن پتو

روش های شستشوی پتوها به وزن آنها هم بستگی دارد. حداکثر ظرفیت وزنی هر ماشین لباسشویی متفاوت است و اگر وزن پتو شما از آن بیشتر باشد؛ باید به دنبال راه حل دیگری باشید.

مطابق با ظرفیت ماشین های لباسشویی (معمولاً زیر 15 پوند)

چنانچه وزن پتوهای شما در حدود 15پوند باشند؛ می توانید آنها را در داخل خانه و با ماشین لباسشویی بشویید. اما همیشه باید از قبل برچسب مراقبتی پتو را بخوانید؛ در این صورت متوجه می شوید که آیا می توانید پتو را با ماشین لباسشویی بشویید یا خیر. بهتر است در اینجا به نکات مفید زیر نیز توجه نمایید:

  • همیشه پتوها را به صورت جداگانه بشویید. در این صورت وزن دستگاه کاهش می یابد و روکش پتو توسط لباس های دیگر تحریک نمی شود.
  • از یک دور ملایم ماشین لباسشویی، مانند شستشوی دستی برای شستن پتوهایتان استفاده نمایید.
  •  یک شوینده ملایم را به کار بگیرید.
  • پتو را بسته به جنس مواد پرکننده و روکش آن می توانید با دور کم حرارت ماشین خشک ‌کن و یا در معرض هوا خشک نمایید.

زیر ظرفیت ماشین های لباسشویی (معمولاً بیشتر از 15 پوند)

اگر وزن پتو از ظرفیت ماشین لباسشویی بیشتر است؛ می توانید یکی از سه گزینه زیر را انتخاب کنید:

  1. پتو را با دست و در وان بشویید.
  2. در صورت داشتن ماشین لباسشویی با ظرفیت بزرگ‌تر، می توانید از آن استفاده کنید.
  3. آن را به خشکشویی می توانید ببرید؛ آنها از ماشین لباسشویی های بزرگ برای شستن اینگونه اقلام استفاده می کنند.

قبل از همه چیز، برچسب مراقبتی پتو را بخوانید تا بتوانید بهترین روش را برگزینید.

  • اگر قصد دارید در خانه و با دست پتو را بشویید، از آب خنک و یک شوینده ملایم استفاده کنید؛ مگر اینکه جنس روکش پتو به گونه ای باشد که گزینه های بیشتری در هنگام شستشوی آن داشته باشید.
  • در صورتیکه این پتوها را با دست بشویید، ممکن است به کمک نیاز داشته باشید؛ زیرا این پتوها در هنگام خیس شدن بسیار سنگین می شوند.
  • همیشه آنها را در معرض هوا خشک کنید، در یک جای صاف و در معرض هوا و نور آفتاب پهن نمایید و گهگاهی آنها را پشت و رو کنید. تنها زمانی دوباره آنها را به کار بگیرید که مطمئن شوید کاملاً خشک شده اند.

چگونگی شستشوی پتوها

قبل از اقدام به شستشوی پتوها حتماً دستورالعمل های مراقبتی آنها را بررسی کنید. براساس دستورالعمل های ذکر شده براساس جنس روکش، وزن و جنس مواد پرکننده پتو عمل کنید.

شستشوی ماشینی

  1. در صورت امکان داخل پتو را از روکش آن جدا کنید. روکش برخی پتوها قابل جدا شدن است؛ پس بهتر است روکش اینگونه پتوها را جداگانه بشویید.
  2. روکش و قسمت داخلی پتو را بررسی کنید و ببینید که آیا لکه دار شده است یا خیر. اگر قسمت هایی از آنها لکه دار شده بود؛ آنها را زیر آب سرد گرفته و با یک شوینده یا یک لکه ‌بر ملایم بشویید. آنها را به آرامی روی محل لکه بمالید و بگذارید چند دقیقه بمانند؛ سپس آن محل را آبکشی کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار نمایید.
  3. روکش پتو را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید و برای شستن آن به دستورالعمل هایی که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، مراجعه کنید.
  4. ماشین لباسشویی را روی یک دمای مناسب تنظیم نمایید.
  5. ماشین لباسشویی را روی یک برنامه شستشوی دستی یا شستشوی ملایم قرار دهید.
  6. شوینده ملایم را به ماشین لباسشویی اضافه کنید.
  7. روند شستشو را آغاز نمایید.
  8. پتوها را با توجه به دستورالعمل شسشتوی مواد پرکننده و به صورت جداگانه بشویید.
  9. یک شوینده ملایم و دور ملایم ماشین لباسشویی را به کار بگیرید.
  10. روند شستشو را شروع کنید. 
  11. در صورتیکه از نرم کننده پارچه استفاده می کنید؛ هم قسمت داخلی پتو و هم روکش آن به یک دور آبکشی اضافی نیاز دارند. با این کار احتمال تجمع مواد نرم کننده روی آنها به حداقل می رسد. 

شستشوی دستی

  1. در صورت شستن پتو با دست، حتماً از فرد دیگری هم کمک بگیرید؛ زیرا این پتوها در هنگام شستشو بسیار سنگین می شوند.
  2. روکش پتو را از قسمت داخلی آن جدا کنید.
  3. قبل از شستن پتو، لکه های آن را تمیز نمایید. محل لکه ها را با آب سرد خیس کنید، مقداری مواد شوینده ملایم را روی آنها بریزید و با دست محل لکه را به آرامی مالش دهید. اجازه بدهید چند دقیقه به همین حالت بماند؛ سپس محل لکه را آبکشی کنید. در صورت نیاز این کار را دوباره انجام دهید.
  4. در صورتیکه برچسب مراقبتی پتو اجازه می دهد؛ می توانید آن را با ماشین لباسشویی بشویید.
  5. وان حمام را نیمه از آب ولرم پر کنید. در صورتیکه پتو با دانه های میکرو شیشه ای، مهره های شات فولادی یا سنگریزه ها پر شده است؛ می توانید دمای آب را بالا ببرید.
  6. مقدار کمی از یک شوینده ملایم را به آب اضافه کرده و آن را کاملاً با آب حل کنید.
  7. پتو را به صورت کامل در آب فرو ببرید.
  8. به آرامی پتو را مالش دهید تا آب و مواد شوینده در آن نفوذ کرده و آن را تمیز کنند.
  9. اجازه بدهید پتو 15 دقیقه خیس بخورد؛ سپس دوباره آن را بمالید.
  10. در حالی که پتو همچنان داخل وان است؛ آب آن را تخلیه کنید.
  11. آب تمیز را به وان اضافه کرده و پتو را آب بکشید؛ آنقدر روند آبکشی پتو را ادامه دهید تا آب زلال و شفاف از آن بیرون بیاید. این بدان معنی است که پتو تمیز شده و مواد شوینده از آن خارج شده اند.
  12. پتو را در وان بغلتانید و آن را بچلانید تا آب اضافی آن خارج شود. زیاد پتو را فشار ندهید؛ زیرا ممکن است پاره شود.
  13. اگر روکش پتو را با دست می شویید؛ این روند را برای روکش آن نیز تکرار نمایید.
نحوه کاهش ضایعات برداشت پنبه

نحوه خشک کردن پتوها

پتوها را هم می توان با ماشین خشک ‌کن و هم در معرض هوا خشک کرد. در ادامه به مزایا و معایب هر کدام از این روش ها می پردازیم.

ماشین خشک‌ کن

مزایا

  • سریع خشک می شوند.
  • دردسر کمتری دارند.
  • در حرارت پایین برای روکش های پنبه ای و پشمی مناسب هستند.
  • برای پتوهایی که با مهره های میکرو شیشه ای پر شده اند، عالی عمل می کنند.

معایب

  • برای روکش های لینن ترکیبی یا مینکی مناسب نیستند.
  • برای پتوهایی که با گلوله های پلی پلاستیکی، مهره های شات فولادی یا سنگریزه ها پر شده اند، خوب نیستند.
  • پتوها هنگام خیس شدن سنگین می شوند؛ از این رو ممکن است وزن آنها از حداکثر وزن دستگاه بیشتر گردد.
  • این روش به اندازه خشک کردن پتو در معرض هوا ملایم نیست.

خشک کردن پتو در معرض هوا

مزایا

  • ملایم است.
  • برای انواع روکش ها و مواد پرکننده پتوها مناسب است.
  • باعث کاهش پرز دادن پتوها و جمع شدن آنها می شود.

معایب

  • این روند بسته به جنس پتو ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد.
  • اگر خشک شدن پتو بیش از حد طول بکشد؛ بوی رطوبت و ترشیدگی به خود می گیرد.
  • اگر پتو را به صورت مناسب و صاف آویزان نکنید؛ ممکن است کشیده شده و خراب شود.

خشکشویی

سوال مهمی که همیشه در این مواقع مطرح می شود، این است که آیا می توان وظیفه تمیز کردن پتوها را به خشکشویی سپرد؟ بیشتر برچسب های مراقبتی پتوها، خشکشویی را توصیه نمی کنند. در خشکشویی ها به جای آب، از حلال ها برای تمیز کردن لباس ها استفاده می شود. در آنجا همه لباس ها با هم در یک ماشین لباسشویی بزرگ قرار می گیرند که چنین شرایطی برای تمیز کردن پتوها مناسب نیست.

اما برخی از روکش های پتوها، مثلاً روکش های لینن ترکیبی را می توانید به خشکشویی ها ببرید. تنها باید مراقب باشید که آنها براساس دستورالعمل های مراقبتی پتو عمل کنند و سبب خرابی آن نشوند.

مزایا

  • اشخاص دیگری این کار سخت را به جای شما انجام می دهند.
  • آنها تجربه دارند و حرفه ای هستند.
  • در وقت‌تان صرفه جویی می شود.
  • چنانچه برچسب مراقبتی پتو چنین چیزی را توصیه می کند؛ پس بهتر است آن را به خشکشویی ببرید.

معایب

  • بسیاری از تولید کنندگان پتوها استفاده از خشکشویی را توصیه نمی کنند.
  • خشکشویی ها ممکن است پتو را خراب کنند.
  • در آنجا از حلال های سخت و قوی استفاده می گردد.
  • معمولاً شوینده های ملایم را به کار نمی گیرند.
  • طول عمر پتو کاهش می یابد.
  • اگر پوست حساسی دارید؛ این حلال ها ممکن است پوست تان را تحریک کنند.

نکته: هرگز توصیه نمی شود پتو را به خشکشویی ببرید. هر چند مراجعه به خشکشویی باعث صرفه جویی در وقت می گردد؛ اما این کار ممکن است به قیمت خراب شدن پتو تمام شود. بنابراین بهتر است همیشه آنها را در خانه بشویید.

نحوه پاک کردن لکه های پتو

چنانچه عادت دارید در رختخواب غذا بخورید؛ ممکن است پتوتان لکه دار شود. پس بهتر است از نکات زیر برای پاک کردن این لکه ها استفاده کنید:

  • محل لکه را زیر آب سرد بگیرید؛ سپس مقداری شوینده ملایم را روی آن بمالید و چند دقیقه به حال خود رها کنید. سپس محل لکه را با آب سرد آبکشی کنید. اگر لکه از بین نرفته بود؛ این روند را مجدداً تکرار نمایید.
  • به محض مشاهده لکه ها، آنها را بشویید. اگر لکه ها خشک شده باشند؛ باز هم تمیز می شوند فقط پاک کردن آنها کمی سخت می گردد.
  • اگر لکه چربی روی پتو نشسته است؛ بهتر است از مایع ظرفشویی برای پاک کردن آن کمک بگیرید. آب سرد را به همراه مقداری مایع ظرفشویی روی محل لکه بمالید و بگذارید چند دقیقه به همین حالت بماند؛ سپس آن را آبکشی کنید.
  • نوشیدن قهوه زیر پتو واقعاً می چسبد. اما اگر قهوه روی پتو بریزد؛ باید آن را به درستی تمیز کنید. یک قسمت پودر لباسشویی، یک قسمت سرکه تقطیری سفید و 10 قسمت آب را با هم مخلوط نمایید. این محلول را به آرامی و با کمک مسواک یا پارچه بر روی محل لکه بمالید. بگذارید 10 دقیقه بماند؛ سپس آن را آبکشی نمایید.
  • اگر چنانچه حیوان خانگی روی پتویتان خراب کاری کرد؛ باید آن را در اسرع وقت پاک کنید. با کمک صابون و آب می توانید لکه های تازه ناشی از ادرار حیوانات خانگی را از بین ببرید. اگر لکه تثبیت شده بود؛ از یک لکه ‌بر آنزیمی برای پاک کردن آن استفاده کنید. سپس پتو را طبق معمول بشویید. وقتی روند شستن پتو به پایان رسید؛ آن را بررسی و ببینید که آیا لکه و بوی آن از بین رفته است یا خیر. اگر پاسخ منفی است؛ قبل از خشک شدن پتو، این روند را دوباره تکرار کنید.

کلام پایانی: حال که می دانید چگونه باید پتو خود را بشویید؛ در هنگام انجام این کار مراقب باشید. پیروی از دستورالعمل هایی که ما در این مطلب ذکر کردیم، باعث افزایش طول عمر پتوهای دوست داشتنی شما می شود. در ضمن فراموش نکنید که کودکان نباید از پتو استفاده کنند؛ زیرا احتمال خفگی آنها وجود دارد. همچنین هیچگاه پتوها را تو نکنید. با رعایت تمام نکات و دستورالعمل هایی ذکر شده در این مطلب؛ یک پتو نرم، راحت و دوست داشتنی خواهید داشت. به علاوه سه سوته می توانید آن را تمیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *