صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه شستشوی صحیح حوله ها
1401/03/17

نحوه شستشوی صحیح حوله ها

How to Wash Towels So They’re Soft and Fluffy

شستشوی صحیح حوله ها باعث افزایش دوام آنها می شود. با استفاده از روش های صحیح شستشوی حوله ها می توانید آنها را مثل روز اولشان نرم، کرکی و تازه کنید. در این مطلب به شما نشان می دهیم که چگونه حوله ها را بشویید، خشک کنید و هر چند وقت یک بار دوباره این روال را تکرار نمایید. با رعایت این نکات شگفت انگیز می توانید به حوله های خود صرف نظر از رنگ و بافت؛ ظاهری جدید و زیبا ببخشید.

حوله ها باید هر چند وقت یک بار شسته شوند؟

بهتر است حوله های خود را بعد از سه بار استفاده بشویید. در ضمن باید هر بار بعد از دوش گرفتن، حوله هایتان را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا امکان رشد و نموی باکتری ها در داخل آنها کاهش یابد.

لیفه حمام باید بعد از هر بار استفاده، شسته شود. از آنجاییکه لیف ها بیشتر در معرض سلول های مرده پوست قرار دارند و خیلی بیشتر از حوله ها خیس می شوند؛ باید بیشتر از حوله ها شسته و تمیز گردند. حوله های ورزشی نیز باید بعد از هر بار به کارگیری، شسته شوند؛ زیرا بیشتر در معرض عرق بدن فرد هستند. حوله های آشپزخانه هم که در معرض مواد غذایی، مانند سینه خام مرغ قرار دارند؛ باید هر بار بعد از استفاده مورد شستشو قرار گیرند.

نهایتاً اگر حوله در معرض مایعات بدن‌تان قرار دارد و یا اینکه اگزما دارید؛ باید هر بار بعد از استفاده آن را بشویید. در صورتیکه مبتلا به اگزما هستید؛ این کار باعث محافظت بیشتر از پوست‌تان و کاهش تحریک آن می شود. در ضمن اگر عفونت دارید و یا اینکه بیمار هستید نیز باید حوله های خود را بعد از هر بار استفاده بشویید.

نکته طلایی: اگر حوله شما بعد از هر بار استفاده به درستی خشک نمی گردد و یا در حمام مرطوب نگهداری می شود؛ باید آن را بعد از هر بار استفاده بشویید.

نحوه شستشوی حوله ها با دست

شستشوی دستی حوله ها باعث صرفه جویی در هزینه و انرژی می شود. به علاوه با این کار کمتر به حوله ها آسیب وارد می شود و دیگر به سرعت فرسوده نمی گردند. هر چند که این کار مستلزم تلاش بیشتر است؛ اما مزایای آن برای بیشتر خانواده ها، بیشتر از معایب آن است. البته اگر ماشین لباسشویی شما خراب باشد؛ دیگر چاره ای به جز شستشوی دستی لباس ها و حوله های خود ندارید.

آنچه نیاز دارید:

  • حوله های کثیف.
  • تشت، وان یا سینک حمام.
  • صابون.
  • پارچه.
  • مواد شوینده.
  • بوراکس (اختیاری).
  • دستکش لاستیکی.
  • سفید کننده (در صورت نیاز به ضدعفونی کردن حوله).

استفاده از یک شوینده ملایم توصیه می شود؛ اما می توانید از هر گونه شوینده مختص لباس بهره بگیرید. اگر محلول شستشو را بعد از استفاده در فضای آزاد می ریزید؛ بهتر است از شوینده های سازگار با محیط زیست استفاده کنید که برای محیط زیست هم ضرری ندارند.

دستورالعمل:

  1. وان، سینک حمام یا تشت خود را با آب گرم و صابون پر کنید. با استفاده از این مواد آنها را تمیز کرده و سپس این محلول را تخلیه کنید. بعد آنها را با پارچه ای که در اختیار دارید تمیز و خشک نمایید.
  2. تا جاییکه ممکن است تشت را با آب گرم یا سرد پر کنید؛ نیازی به استفاده از آب بسیار داغ نیست.
  3. مواد شوینده خود را اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری مواد شوینده برای یک تشت یا سینک کافی است. اما اگر حوله خود را در وان حمام می شویید؛ باید از چهار قاشق غذاخوری شوینده بهره بگیرید. به یاد داشته باشید که گاهی اوقات بسته به ضرورت، به شوینده بیشتر یا کمتری نیاز دارید. اگر بیش از نیاز از شوینده ها استفاده کنید؛ بقایای آنها روی حوله هایتان باقی می مانند. در ضمن اگر می خواهید از سفید کننده هم کمک بگیرید؛ براساس دستورالعمل مندرج روی قوطی آن عمل کنید.
  4. دستکش های لاستیکی را پوشیده و بعد با استفاده از دست های خود، محلول را خوب به هم بزنید.
  5. اگر آب مورد استفاده شما سنگین و سخت است؛ به ازای هر گالن آب، یک قاشق غذاخوری بوراکس را به آن اضافه کنید. با این کار آب نرم شده و مواد شوینده هم کارآیی بیشتری خواهند داشت. در ضمن توجه داشته باشید که ترکیب سفید کننده و بوراکس بی خطر است؛ از این رو به راحتی می توانید آنها را به کار بگیرید.
  6. حوله های خود را به این محلول شستشو اضافه کنید و بسته به کثیفی آنها بگذارید نهایتاً تا یک ساعت در این محلول خیس بخورند.
  7. با دست حوله ها را به هم بمالید تا چرک و کثافات آنها خارج شود؛ آنقدر این کار را تکرار کنید تا حوله ها تمیز شوند. در ضمن فشار دادن آنها در کنار تشت نیز، باعث خارج شدن آلودگی های آنها می گردد. این کار را برای هر حوله تکرار کنید.
  8. آب تشت را خالی کنید و هر حوله را جداگانه زیر شیر آب بگیرید تا آلودگی ها و مواد شوینده اضافی از آن خارج گردد.
  9. البته می توانید دوباره تشت یا وان را با آب سرد پر کنید و حوله ها را 5 دقیقه دوباره در این آب بخیسانید. در این صورت مطمئن می شوید که بقایای مواد شوینده و آلودگی های حوله ها از آنها کاملاً خارج شده اند.
  10. آب باقی مانده داخل تشت را خالی کنید. هر کدام از حوله ها را به آرامی به کناره وان یا تشت فشار دهید تا آب اضافی آنها خارج شود. بهتر است هیچ وقت حوله ها را نچلانید؛ زیرا این کار باعث کش آمدن حوله ها می شود. اگر یک چلانگر دستی دارید؛ می توانید از آن استفاده کنید.

نحوه شستشوی حوله ها در ماشین لباسشویی

شستشوی حوله ها در ماشین لباسشویی، آسان و کارآمد بوده، و باعث صرفه جویی در وقت می شود.

آنچه نیاز دارید:

  • پودر لباسشویی.
  • سرکه سفید.
  • جوش شیرین (اختیاری).

دستورالعمل:

قبل از اینکه دست به کار شوید؛ بهتر است حوله ها را جدا از سایر لباس هایتان بشویید. از آنجاییکه حوله ها جاذب هستند؛ چرک و پرز لباس های دیگر را به خود جذب می کنند. در ضمن توصیه می شود حوله ها را براساس رنگ آنها جدا کنید. فرض کنید بخواهید حوله های سفید و قرمز را با هم بشویید؛ همه می دانیم که در آخر چه اتفاقی می افتد؛ همه حوله ها صورتی می شوند.

  1. برچسب مراقبتی حوله ها را بخوانید تا بدانید که باید با چه دمای آبی آنها را بشویید. اکثر حوله ها را می توان با آب داغ شست. اما معمولاً حوله های تیره و رنگی به آب گرم نیاز دارند و بهتر است حوله های میکرو الیاف را با آب سرد یا ولرم شست.
  2. نصف مقدار معمول پودر لباسشویی را در محفظه مخصوص ماشین لباسشویی بریزید. استفاده زیاد از مواد شوینده باعث جمع شدن آنها روی حوله ها می شود؛ در نتیجه خاصیت جاذب حوله ها کاهش یافته و آنها نرمی و کرکی بودن خود را از دست می دهند. اگر حوله ها لوکس یا بسیار نرم هستند؛ از شوینده های ملایم سازگار با محیط زیست استفاده کنید.
  3. نرم کننده پارچه را به کار نگیرید. مواد تشکیل دهنده نرم کننده های پارچه و ورق های خشک ‌کن روی حوله ها جمع می ‌شوند، و قدرت جذب آنها را کاهش می دهند. در عوض یک فنجان سرکه تقطیری سفید را در محفظه مخصوص نرم کننده ماشین لباسشویی بریزید. در ضمن سرکه سفید می تواند بو و کپک حوله ها را از بین ببرد.
  4. ماشین لباسشویی را روی یک برنامه شستشوی ملایم که برای حوله ها مناسب باشد؛ تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر حوله ها پنبه ای هستند؛ ماشین لباسشویی را روی دور مخصوص شستشوی لباس های پنبه ای و روی یک دمای مناسب تنظیم نمایید.
  5. اگر قصد دارید حوله ها بیشتر تمیز شوند، می توانید مرحله این بخش را انجام دهید؛ در غیر این صورت از آن صرف نظر کنید. پس از اینکه روند شستشوی ماشین لباسشویی به پایان رسید؛ محفظه مخصوص شوینده ماشین لباسشویی را با نصف فنجان جوش شیرین پر کنید و دوباره ماشین لباسشویی را روی یک دور کوتاه تنظیم کرده و روشن کنید. جوش شیرین علاوه بر اینکه حوله ها را نرم می کند؛ بوی آنها را نیز کاهش می دهد.
ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

اخطار: هرگز سرکه و جوش شیرین را با هم مخلوط نکنید؛ چرا که باعث تشکیل یک ترکیب گازدار می شود. هر چند این ترکیب سمی نیست و مشکلی هم ایجاد نمی کند؛ اما باعث می گردد که ماشین لباسشویی پر از گاز و حباب شود. به علاوه برخی از ماشین های لباسشویی نمی توانند این ترکیب را به خوبی تمیز کنند. در ضمن این کار باعث کاهش کیفیت پاک کنندگی هر دو ماده می شود، و در نهایت منجر به ایجاد یک محلول بلا استفاده و به درد نخور می گردد.

نحوه خشک کردن حوله ها

خشک کردن حوله ها در معرض هوا

بعد از اینکه حوله ها را از ماشین لباسشویی خارج کردید؛ خوب آنها را بتکانید. این کار باعث نرم و کرکی شدن حوله ها می شود. آنها را بلافاصله در معرض هوا آویزان کنید تا بدین وسیله احتمال رشد و نموی کپک ها و قارچ ها در آنها کاهش یابد.

بهتر است حوله ها را در یک روز آفتابی و خشک بشویید و آویزان کنید. اگر هوا خیلی مرطوب باشد؛ خشک شدن حوله ها خیلی طول می کشد. بهتر است آنها را داخل یک اتاق گرم آویزان کنید؛ در هر صورت باید مطمئن شوید که جریان هوا آزادانه از روی آنها حرکت می کند، چون این امر باعث تسریع خشک شدن لباس ها می شود. حوله ها را می توان کاملاً در معرض هوا خشک کرد و یا اینکه آنها را نیم ساعت در خشک‌کن انداخت؛ این کار باعث کرکی، زیبا و نرم شدن آنها می گردد.

خشک کردن حوله ها در دستگاه خشک‌ کن

قبل از اینکه حوله ها را در دستگاه خشک ‌کن قرار دهید؛ آنها را خوب بتکانید تا کرکی و نرم شوند. سپس براساس مراحل زیر پیش بروید:

  1. سینی پرز خشک‌ کن را تمیز کنید. این کار مانع از آتش سوزی می شود. در ضمن با این کار مطمئن می شوید که پرزهای اضافی به حوله ها نمی چسبند.
  2. ورق های خشک ‌کن (درایر شیت ها) را به کار نگیرید. مواد متشکل این ورق ها، حوله ها را می پوشانند و قدرت جذب آنها را کاهش می دهند. در عوض می توانید از توپ های خشک‌ کن پشمی و یا حتی یک توپ تنیس برای نرمی و کاهش الکتریسیته ساکن حوله ها استفاده کنید.
  3. برچسب مراقبتی حوله ها را بخوانید. دستورالعمل های آنها را بررسی کرده و براساس آنها حوله ها را خشک کنید.
  4. ماشین خشک ‌کن را نیم ساعت کمتر از زمان معمول تنظیم کنید تا حوله ها را وقتیکه هنوز کمی مرطوب هستند از آن خارج نمایید. همچنین رطوبت باقیمانده حوله ها باید در معرض هوا خشک شود؛ این کار باعث نرمی حوله ها می گردد.

به طور کلی خشک کردن حوله ها با استفاده از ترکیب هوای آزاد و خشک ‌کن، بهترین راه برای داشتن حوله های نرم، کرکی و تازه است.

سوالات متداول نحوه شستشوی صحیح حوله ها

چرا حوله ها بعد از شستشو همچنان بو می دهند؟

زیرا هنور باکتری ها و کپک ها در حوله ها جا خوش کرده اند. برای اینکه بتوانید حوله ها را به صورت اصولی و درست تمیز کنید، باید براساس دستورالعمل های این راهنما عمل کنید؛ در این صورت حوله هایی فوق العاده تمیز و بدون بو خواهید داشت، به خصوص اگر از سرکه سفید هم استفاده نمایید.

در ضمن فراموش نکنید که باید حوله های خود را بعد از شستشو به درستی خشک کنید؛ زیرا مرطوب ماندن آنها باعث می شود همچنان بوی بدی بدهند. اگر بعد از انجام تمام این کارها، حوله های شما همچنان بوی بدی می دهند، احتمالاً لازم است از سفید کننده استفاده کنید.

حوله ها باید با چه برنامه ای از ماشین لباسشویی شسته شوند؟

این امر بستگی به جنس حوله ها دارد. حوله های پنبه ای باید با برنامه شستشوی اقلام پنبه ای شسته شوند. حوله های میکرو الیاف باید با برنامه شستشوی مخصوص لباس های الیاف مصنوعی تمیز گردند. اگر عجله دارید، می توانید از برنامه های شستشوی سریع یا روزانه استفاده کنید؛ اما تنها زمانیکه حوله خیلی کثیف باشد، مجاز به انجام این کار هستید.

آیا می توان حوله ها را به همراه لباس ها شست؟

چنین چیزی توصیه نمی شود؛ اولاً اگر حوله ها حاوی میکروب ها و باکتری ها باشند، با این کار احتمال انتقال آنها به سایر لباس ها افزایش می یابد؛ ثانیاً حوله ها می توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند، در این صورت میکروب ها و باکتری های آنها راحت تر از بین می روند. اما بسیاری از لباس ها را نمی توان با آب داغ شست.

اما اگر باز هم قصد دارید لباس ها را با حوله ها به صورت یکجا بشویید؛ باید مطمئن شوید که همه آنها از یک جنس باشند. به عنوان مثال هنگام شستن حوله های پنبه ای، تنها لباس های پنبه ای را نیز با آنها بشویید.

هتل ها چگونه حوله های خود را سفید نگه می دارند؟

شاید با خود فکر کنید که هتل ها از سفید کننده برای سفید نگهداشتن حوله هایشان استفاده می کنند؛ درست است بسیاری از هتل ها این کار را انجام می دهند. اما روش های ساده تر و کم خطرتری نیز برای این کار وجود دارد که شما نیز با پیروی از نکات زیر می توانید حوله های خود را مثل هتل ها سفید کنید:

  • همه اقلام سفید را با هم بشویید. حتی اگر تنها یک حوله بژ یا خاکستری را به همراه حوله های سفید خود بشویید؛ ممکن است حوله هایتان تغییر رنگ بدهند. پس همیشه حوله های حاوی رنگ سفید را با هم بشویید.
  • قبل از اینکه بخواهید حوله های لکه دار را با باقی حوله ها بشویید؛ ابتدا لکه های آنها را پاک کنید.
  • همیشه هنگام شستشوی حوله های سفید، نصف فنجان جوش شیرین را با مواد شوینده در محفظه مخصوص شوینده ماشین لباسشویی بریزید. با این کار حوله هایتان روشن تر و سفیدتر می شوند.
  • هیچ وقت هنگام شستشوی حوله ها، ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید؛ زیرا از آنجاییکه فضای کافی برای حرکت لباس ها وجود ندارد، مواد شوینده نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند.
  • حوله ها را قبل از شستن بجوشانید. برای این کار حوله ها را به همراه سه قاشق غذاخوری مایع لباسشویی و سه قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک قابلمه بزرگ پر از آب سرد ریخته و نیم ساعت بجوشانید. در این مدت گهگاه حوله ها را هم بزنید. سپس طبق معمول حوله ها را بشویید.
تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

این کارها را در خانه انجام دهید و از حس بودن در هتل لذت ببرید.

چگونه حوله های میکرو الیاف را باید شست؟

  1. برچسب مراقبتی حوله ها را بررسی کنید. در آن بخش، دستورالعمل های مرتبط با نحوه شستشو و خشک کردن حوله ها نوشته شده است. معمولاً این دستورالعمل ها، آب سرد را برای شستشو پیشنهاد می دهند؛ اما برخی نیز استفاده از آب گرم را پیشنهاد می کنند.
  2. حوله میکرو الیاف را به همراه سایر اقلام میکرو الیاف در ماشین لباسشویی قرار دهید. هرگز حوله های میکرو الیاف را به همراه حوله های پنبه ای در ماشین لباسشویی نگذارید؛ زیرا حوله های میکرو الیاف می توانند پرزها و آلودگی های حوله های پنبه ای را به خود جذب کنند.
  3. کمتر از مواد شوینده استفاده کنید و یا اینکه بیشتر از شوینده های ملایم بهره ببرید. استفاده زیاد از مواد شوینده باعث می شود که آنها سطح حوله ها را بپوشانند؛ از این رو خاصیت جذب حوله ها کاهش می یابد. در عوض می توانید نصف فنجان جوش شیرین یا سرکه سفید را به همراه مواد شوینده به محفظه مخصوص ماشین لباسشویی اضافه نمایید.
  4. هرگز از نرم کننده پارچه استفاده نکنید. در صورت استفاده، حوله های میکرو الیاف خاصیت جذب خود را از دست می دهند.
  5. ماشین لباسشویی را روی برنامه شستشوی لباس های الیاف مصنوعی و آب سرد یا گرم تنظیم کنید.
  6. پس از اینکه روند شستشوی حوله ها به پایان رسید؛ آنها را در یک محل آفتابی و در معرض جریان هوا خشک کنید. اگر قصد خشک کردن آنها را با استفاده از خشک ‌کن دارید؛ خشک ‌کن را بر روی برنامه بدون حرارت یا حرارت بسیار کم تنظیم کنید.

آیا راهی برای احیای حوله های کهنه و قدیمی وجود دارد؟

اگر حوله کهنه شما پاره و زبر شده است؛ احتمالاً دیگر قابل استفاده نیست. اما باز هم می توانید نکات زیر را امتحان کنید:

  • ماشین لباسشویی را بر روی داغ ترین برنامه شستشوی ممکن تنظیم کرده و مقداری سرکه سفید را هم به همراه مواد شوینده در محفظه مخصوص ماشین لباسشویی بریزد. وقتی این دور به پایان رسید؛ از یک دور آبکشی ماشین لباسشویی استفاده کنید و نصف فنجان جوش شیرین را هم در محفظه مخصوص نرم کننده ماشین لباسشویی بریزد. این دو ماده، مواد نرم کننده و شوینده که روی حوله ها جا خوش کرده اند را از آنها جدا می کنند، و در عین حال باعث نرم تر شدن حوله ها شده و خاصیت جذب کنندگی آنها را افزایش می دهند.
  • حوله ها را برس بکشید. با استفاده از یک برس مو، حوله ها را برس کشیده و کرکی کنید. با این کار بقایای مواد شوینده و نرم کننده از داخل الیاف حوله ها خارج شده و در نتیجه آنها نرم تر می گردند.
  • از این پس دیگر از نرم کننده پارچه استفاده نکنید. اگر می خواهید حوله های نرم و کرکی داشته باشید؛ کافی است یک توپ تنیس را در هنگام خشک کردن حوله های خود در ماشین خشک ‌‎کن بگذارید؛ با این کار دوباره حوله هایتان نرم و کرکی می شوند.

حوله ها را چگونه بشوییم تا نرم تر گردند؟

اگر تمام نکاتی که ما تا اینجا ذکر کرده ایم را رعایت کنید؛ حوله هایتان بسیار نرم و لطیف می شوند. اما برای یادآوری، دوباره مهمترین نکات را در زیر تکرار می کنیم:

  • بعد از اینکه روند شستشوی حوله ها به پایان رسید؛ آنها را خوب بتکانید. در نهایت هنگام خشک کردن حوله ها از ترکیبی از هوا و دستگاه خشک‌ کن برای خشک کردن آنها استفاده کنید؛ به این ترتیب حوله هایتان دوباره نرم و کرکی می گردند.
  • کمتر از شوینده و نرم کننده پارچه استفاده کنید. این مواد روی حوله ها جمع شده و آنها را زبر می کنند. در عوض بهتر است یک فنجان سرکه تقطیری سفید را به ماشین لباسشویی اضافه کنید؛ به این صورت حوله ها نرم باقی می مانند.
  • حوله ها را جدا از سایر لباس ها بشویید. در ضمن به یاد داشته باشید که در هنگام شستشوی حوله های میکرو الیاف، باید آنها را از حوله های پنبه ای جدا نگهدارید.
  • در هنگام گذاشتن حوله ها در خشک‌ کن، یک توپ تنیس را هم در داخل آن بیاندازید.
  • هرگز ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید. مواد شوینده برای اینکه به درستی کار کنند به فضا نیاز دارند؛ چرا که باید به جای ته نشین شدن روی حوله ها، به درستی تخلیه شوند.

آیا می توان حوله ها را اتو کرد؟

هرگز توصیه نمی شود که حوله ها را اتو کنید؛ زیرا اتو باعث خواباندن الیاف حلقوی حوله ها شده و خاصیت جذب آنها را کاهش می دهد. کافی است حوله ها را بعد از خشک شدن تا کنید تا دیگر چروک نشوند.

کلام نهایی: حتی اگر حوله ها کمی کدر و فرسوده به نظر می رسند؛ باز هم دست از آنها نکشید، چرا که به احتمال زیاد می توانید آنها را دوباره احیا کنید. اما بهترین کار این است که حوله ها را از همان ابتدا در وضعیت خوبی نگهداری کنید. چنانچه این دستورالعمل ها را در مورد شستشوی دستی، شستشو با ماشین لباسشویی و خشک کردن حوله ها رعایت کنید؛ حوله هایتان هم مثل حوله های هتل ها به صورت نرم، کرکی، با کیفیت و تمیز در خواهند آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *