صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت فرآیند سند بلاستینگ مورد استفاده در شستشوی پوشاک
1400/05/04

فرآیند سند بلاستینگ مورد استفاده در شستشوی پوشاک

Sand Blasting Process Used in Garments Washing

سند بلاستینگ (Sand Blasting) در شستشوی پوشاک به چه معناست؟

سند بلاستینگ یکی از بخش های فرآیند خشک است که از آن در شستشوی پوشاک استفاده می شود. فرآیند سند بلاستینگ فقط در شستشوی لباس های جین به کار می رود. این روش به یک فرآیند فیزیکی اشاره دارد که باعث ایجاد جلوه های ساییدگی یا تغییر رنگ لباس های جین می شود؛ این جلوه ها شبیه تاثیراتی است که در اثر استفاده مکرر از لباس های جین به وجود می آید. سند بلاستینگ فرآیندی مکانیکی است که هیچ نیازی به مواد شیمیایی ندارد و یک فرآیند بدون آب است. در نتیجه لباس به هیچ گونه رنگینه ای محتاج نیست. با استفاده از روش های مختلف سند بلاستینگ می توان طرح های مختلفی را بر روی لباس ها به وجود آورد.

روش سند بلاستینگ

در حال حاضر به دلیل خطرات بهداشتی، روش سند بلاستینگ کاملاً مجزا شده است. از طرف دیگر خریداران دوست ندارند تا تاثیرات سند بلاستینگ، ویژگی های پارچه را پوشش دهد. فرآیند سند بلاستینگ با استفاده از انواع مختلف ماسه انجام می شود؛ در این فرآیند ماسه ها با کمک فشار هوا بر روی پارچه دمیده می شوند و رنگ لباس را دچار سایش می کنند.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

میکرو سندینگ

سه روش برای انجام میکرو سندینگ (Micro-Sanding) وجود دارد که عبارتند از: 

  1. سند بلاستینگ
  2. سندینگ ماشینی
  3. سندینگ دستی یا برس زنی دستی

راه های مختلف اجرای روش میکرو سندینگ عبارتند از: 

  • استفاده از سطوح صاف مانند میزها یا تخته های اتوکشی.
  • استفاده از آدمک ها مانند آدمک های بادی که گاهی ایستاده، گاهی نشسته و گاهی صاف هستند.

در زیر درباره روش های مختلف میکرو سندینگ صحبت می کنیم:

1- سند بلاستینگ (Sand Blasting)

در این روش مواد ساینده (بیشتر اوقات ماسه) به صورت دانه ای، پودری یا اشکال دیگر از یک نازل با سرعت و فشار بالا خارج شده و بر روی قسمت های خاصی از لباس که قرار است عمل آوری شوند پاشیده می گردند. هدف این است که این قسمت ها جلوه ای ساییده یا کارکرده پیدا کنند. ایجاد ظاهر کارکرده یا ساییده در روش سند بلاستینگ امکان پذیر است.

2- سندینگ ماشینی (Machine Sanding)

در این روش یک سری از نوردهای استوانه ای که به صورت افقی چیده شده اند، با کاغذ سنباده یا مواد ساینده شیمیایی پوشیده می شوند.

3- سندینگ دستی یا برس زنی دستی (Hand sanding)

از کاغذ سنباده برای ساییدن سطح لباس های جین استفاده می گردد. با استفاده از روش سندینگ دستی یا برس زنی دستی می توان انواع جلوه ها و طرح ها را خلق کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *