صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت شش واقعیت جالب در مورد صنعت پنبه
1402/04/07

شش واقعیت جالب در مورد صنعت پنبه

SIX INTERESTING FACTS ABOUT THE COTTON INDUSTRY

هزاران سال است بشر به رشد و پرورش گیاه پنبه روی آورده است. این گیاه منحصر به فرد، یکی از پرمصرف ترین محصولات کشاورزی در سراسر جهان محسوب می شود و یکی از مهم ترین محصولات زراعی جهان است. پنبه و مشتقات آن نقش زیادی در شکل گیری جامعه مدرن داشته و دارند، و همچنان در اقتصاد نقش مهمی ایفا می کنند. صنعت پنبه یکی از پایه های اصلی تجاری دنیای مدرن است؛ حتی در عصر پیشرفته تکنولوژیکی امروز.

اسپیندل های پنبه‌ چین در اواخر دهه 1920 اختراع شدند، و باعث افزایش چشمگیر کارآیی و راندمان روند برداشت پنبه گردیدند. صنعت پنبه در طول قرن گذشته به تکامل رسیده و توانسته خود را با تغییر قابلیت های تکنولوژیکی و تقاضای بازار وفق دهد.

از آنجایی که پنبه سابقه ای طولانی و ویژگی هایی منحصر به فردی دارد؛ لذا حقایق جالب زیادی در مورد کارخانه های پنبه، صنعت و روند تحول آنها وجود دارد که آشنایی با این موارد خالی از لطف نیست. در ادامه برخی از حقایق جالب در مورد کارخانه های پنبه و صنایع مرتبط را ذکر می کنیم که قطعاً شما را شگفت ‌زده می‌کنند:

  • خاستگاه باستانی: پنبه یکی از اولین محصولات زراعی است که توسط نوع بشر شناخته شده است. قدمت بذرهای پنبه به 450 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد؛ گفته می شود بذرهای پنبه اولین بار در پرو پیدا شده اند. تصور می شود که بیش از 5000 سال است پنبه در مکان هایی مانند هند برداشت می گردد.
  • گیاه مسافرتی: بذرهای پنبه بادوام هستند و برای طی مسافت های طولانی طراحی شده اند! بذرهای پنبه می توانند توسط باد در هوا شناور شده، و هزاران کیلومتر را بر روی اقیانوس ها طی کنند و همچنان زنده بمانند. مهم نیست بذرهای پنبه در کجا رشد می کنند؛ زیرا به هر حال به روشی مشابه تمیز و برداشت می شوند.
  • کاربردهای فراوان: این گیاه فقط برای تولید لباس مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ بلکه برای ساخت و پر کردن مبلمان، لوازم داخلی خودرو و اقلام دیگر نیز به کار می رود. در ضمن پنبه جزئی کلیدی از اقتصاد ایالات متحده است.
  • استفاده از کل گیاه: در طول فرآوری پنبه نه تنها از الیاف پنبه، بلکه از کل گیاه استفاده می شود. پس از اینکه اسپیندل های دستگاه پنبه‌ چین، غوزه های کرکی پنبه را جدا کردند؛ از دانه های آن برای تولید روغن پنبه دانه برای مصرف انسان و حیوان استفاده می شود و ساقه هایش را در داخل خاک کشت می کنند.
  • ماده سلولزی: الیاف موجود در غوزه پنبه از سلولز تشکیل می شوند؛ سلولز یک پلیمر طبیعی است که توسط حیواناتی مانند اسب و گاو قابل هضم است. با این حال انسان نمی تواند سلولز را هضم کند.
  • استحکام بیشتر در هنگام خیس شدن: پنبه برخلاف سایر انواع الیاف سلولزی مانند ریون و خمیر چوب، وقتی خیس است محکم تر می شود. این بدان معنی است که برای استفاده در موارد پزشکی و نظافتی بسیار مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *